De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 02-01-2002, 18:57
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Om eens in te gaan tegen het Schumacher-virus

De races van Michael Schumacher behoren nog niet tot de klassiekers van de autosport. Dat is het verdict van een pannel autosportexperten dat ‘het mooiste autosportmoment ooit’ uitkoos. De eerste plaats was weggelegd voor F1 legende Fangio.

De jury die het mooiste autosportmoment uit de geschiedenis moest kiezen bestond onder andere uit ex-F1 verslaggever Murray Walker en F1 journalist Nigel Roebuck. De winnaar van vorige verkiezingen was nu maar goed voor een derde plaats. De prestatie van Ayrton Senna in de inferieure McLaren op een nat Donington circuit in 1993 moest deze keer de duimen leggen voor de prestatie van Juan Manuel Fangio op de Nürbürgring in 1957. In die race behaalde Fangio zijn historische vijfde wereldtitel na een hevig gevecht met Mike Hawthorn en Peter Collins waarbij Fangio pas in de allerlaatste ronde zijn titel kon veilig stellen.

Opvallend is dat viervoudig wereldkampioen Michael Schumacher niet in de top tien wist te eindigen. De houder van het zegerecord in de F1 blijkt nog geen klassieker te zijn. Enkel zijn prestatie in de Spaanse Grand Prix van 1994, die hij bijna helemaal in vijfde versnelling diende af te leggen, was nog net goed genoeg voor een plaats in de top twintig. Een andere meervoudige kampioen, Alain Prost, haalde zelfs dat niet.

De tweede plaats in de verkiezing ging naar een niet F1-moment. De overwinning van Stirling Moss in de ‘Mille Miglia’ van 1955 haalde net niet genoeg stemmen voor de overwinning. De prestaties van Jackie Stewart op de Nürbürgring in 1968 en de zege van Nigel Mansell op Silverstone in 1987 behaalden de vierde en vijfde plaats.

Het grote prijsbeest was Ayrton Senna die maar liefst vier keer in de einduitslag voorkomt. Naast zijn race op Donington werden ook zijn eerste zege in Portugal 1985, zijn bijna zege in het doornatte Monaco in 1984 en de zege in Japan uit 1988 in de top opgenomen.

Bron: F1racing.net

Toch wel kenners die oordeelden.

Reply With Quote
Old 02-01-2002, 19:47
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

mja,

- ze hebben hun definitie ook wel super ruim genomen he!! Als we alles wat onder de noemer autosport valt optellen, dan komen we aan ettelijke 1000den piloten.
- bovendien vind ik den top 20 nog altijd geen slecht resultaat gezien de ruime criteria die ze hanteren.
- het zijn dan wel kenners die oordelen, maar een term als 'mooiste' is nog altijd subjectief. Dus een echte waardemeter is het niet echt.
- wat zijn ze in godsnaam aan het vergelijken?!? piloten van 50 jaar geleden en piloten van nu vallen niet echt te vergelijken denk ik (denk alleen al maar eens aan auto's, snelheden, ...)

airco
Old 02-01-2002, 20:11
Lambo's Avatar
Lambo Lambo is offline
De Paddock Regular

En het legendarische gevecht tussen Gilles en Arnoux in '79 dan? Heb al heelwat filmpjes en fragmenten uit de oude doos gezien, maar dat gevecht was toch het mooiste dat ik ooit zag.

Persoonlijk vond ik Schumacher veel indrukwekkender in Spanje in '96, toen hij in de regen gewoonweg iedereen belachelijk maakte...

Maar ja: De gustibus et coloribus non disputandem est.
Reply With Quote
Old 02-01-2002, 20:13
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock

Dat Prost daar niet in voorkomt is niet meer dan normaal.
Slechts 1 keer Schummi in de top 20 is ook normaal. Zeker als je weet dat het over alle autosporten gaat.
Kan je die top 20 of wat het is eens posten Mario?

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
Old 02-01-2002, 22:46
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Sorry neen, meer vond ik er niet over. Waarschijnlijk vindt je elders meer info (www.autosport ?).
Reply With Quote
Old 02-01-2002, 23:06
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

nou ik denk dat het een publicatie van Haymarket is, die voeren de titels Autosport, F1 Racing en Motorsport. Ik denk dat het uit die laatste komt, omdat dat die volledig gericht is op de race-historie.

Wel eens abbonnementje op gehad, maar dat werd me wat duur....12 euro per maand voor een tijdschrift, nee effe niet.......

Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 02-01-2002, 23:17
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Motor Sport, het blad

Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 03-01-2002, 00:23
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

Fangio best driver

daar em k wel mijn twijfels bij hoor ge kunt die auto's van de jaren 50 toch ni vergelijken met de auto's waarin Prost en Senna in reden ; voor mij is SENNA nog altijd the best !!!
Reply With Quote
Old 03-01-2002, 00:47
Alain's Avatar
Alain Alain is offline
De Paddock Regular

Het staat allemaal te lezen in het magazine Motorsport. Zoals Marshal zegt coveren die de autosporthistory. Ik heb deze bewuste editie in mijn handen gehad omdat mijn oog viel op die honderd beste momenten. Na het doornemen heb ik echter besloten mijn geld er niet aan te besteden omdat ik het nu ook weer niet je dat vond. Wel opvallend : Gilles Villeneuve stond er minstens driemaal in vermeld en vrij hoog. Zijn legendarisch gevecht met Arnoux, zijn overwinning in Monaco met dat strijkijzer en zijn overwinning in Jarama met datzelfde strijkijzer.
Schumacher stond er meermaals in maar inderdaad niet echt hoog. Zelfs Juan Montoya haalde de top 100 en wel met de schitterende finale van de Michigan 500 editie 2000.
Reply With Quote
Old 03-01-2002, 11:52
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally posted by JPMontoya
Fangio best driver

daar em k wel mijn twijfels bij hoor ge kunt die auto's van de jaren 50 toch ni vergelijken met de auto's waarin Prost en Senna in reden ; voor mij is SENNA nog altijd the best !!!
Volgens mij ook, en wat meer is : volgens Fangio ZELF ook!

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 03-01-2002, 12:54
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

Happy Birthday
Michael Schumacher !!!!!!!!!!
Reply With Quote
Old 03-01-2002, 18:49
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Ik begrijp niet goed waarom men zegt dat de auto's van toen en nu niet te vergelijken zijn.

Het gaat toch om de prestaties van de rijders. De waarde daarvan vermindert niet doordat je met een wagen van 30 jaren terug reed. Doet volgens mij niet erg ter zake.

Die prestatie van Fangio blijft duizelingwekkend, of dat nu met een hedendaagse Jordan of een toenmalige Maserati werd gepresteerd.
Reply With Quote
Old 03-01-2002, 19:11
Sennake's Avatar
Administrator

Right on, Mario ! :-)

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 03-01-2002, 19:28
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
ook ni vergeten da Fangio gewoon in zen poloke en met een vliegeniershelmpje opreed. da alleen vind ik al straf.

Reply With Quote
Old 03-01-2002, 19:45
Sennake's Avatar
Administrator

Een broek had em ook aan zenne :-)

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules