![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Review Harry Steegmans: Belcar First Race
Dubbele pech voor Harry Steegmans
Harry Steegmans werkt dit seizoen een dubbel programma af met AD Sport. Samen met Kevin Leest bemandt hij de Porsche 996 biturbo ex Wauters in de Mediagroep Van Dyck Belcar. Daarnaast is hij ook aktief in de BonGou Belcar Endurance Cup waarin hij in een atmosferische Porsche 996 het zitje deelt met Michel Van den Broeck. Harry kon de start van de Belcar Endurance Cup aanvangen vanuit 11de positie. Hij kon zich langzaam maar zeker een weg banen door het peloton en draaide constant snellere chrono’s dan tijdens de kwalificatie. Na ongeveer één uur wedstrijd stond de AD Sport-Porsche op een voorlopige 5de plaats, terwijl hij net voor zijn pilotenwissel zelfs even in 2de positie werd gesignaleerd. Even later werd hij geconfronteerd met een defecte cardan. Harry kon de wagen nog binnenduwen en het euvel werd geklaard in 17 minuten. Michel kon nog even de baan op, maar werd dan uit koers genomen. “Spijtige zaak”, aldus de 36-jarige Antwerpenaar. “Onze Porsche is zuiniger dan de rest, waardoor we niet moeten stoppen aan de benzinepomp. Dit zou ons nog een minuut extra hebben opgeleverd tegenover de concurrentie. Een top 3 had er zeker ingezeten”. Kevin leest had zich tijdens de kwalificaties van de Mediagroep Van Dyck Belcar tweemaal bezondigd aan de opgelegde normtijd van 1’38’400, waardoor Harry moest starten vanop de allerlaatste startrij. Na 25 minuten wedstrijd had de AD Sport-Porsche zich reeds een weg gebaand naar de 18de plaats algemeen en 2de in Divisie 3. Met de normtijd in het achterhoofd en de daaraan verbonden sancties ging Steegmans iets te vroeg op de rem bij het aansnijden van de Jacky Ickx. Daardoor werd hij achteraan aangereden door de Divisie 2-Porsche van Schulz. De turbo werd hierbij zwaar beschadigd en meteen moest Steegmans de handdoek werpen. “Die normtijd vormt een groot probleem”, gaat Steegmans verder. “Op zich heb ik daar geen probleem mee en ik versta de strategie van de organisatoren. We wisten op voorhand dat we deze zouden opgelegd krijgen. Maar afgelopen weekend lag die véél te hoog. Vier seconden is teveel en ook te gevaarlijk. De normtijd lag op 1’38”400. Als piloot ga je je dan automatisch fixeren op 1’39” om er toch maar niet onder te duiken. De GT3-wagens bepaalden tijdens de vrije trainingen onze normtijd. Zij kunnen onderling afspreken om tijdens de vrije trainingen het voetje te lichten en zodoende de wagens uit de Divisie 3 extra te benadelen. Tijdens de eerste kwalificatie gingen de GT3’s nog een flink stuk onder de chrono’s van de vrije trainingen. Vrije trainingen zijn dus geen referentie. Ondanks het feit dat SRO vooraf in een nieuwsletter bekend maakte dat de normtijd voor Divisie 3 maar anderhalve tot twee seconden boven de pole zou liggen, kregen we nu het dubbele aan ons broek. Een herberekening na de eerste chronosessie was eerlijker geweest. Er zijn tal van scenario’s die zich in de toekomst kunnen voordoen. Bvb. regen tijdens de trainingen en droog tijdens de wedstrijd. Ik ben me ervan bewust dat het voor SRO en/of RACB tijdens de eerste wedstrijd nog een beetje koffiedik kijken was. Maar beter nu aan de alarmbel trekken dan wanneer er zich ernstige problemen gaan voordoen op de piste”. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|