Review Belcar Donington: RS Racing Maes/Duez
Tevreden gezichten in kamp van RS Racing
Na twee verreden wedstrijden is de tussenbalans zéér positief voor RS Racing en GPR. Met een derde en een vierde plaats staat het duo Maes/Duez momenteel na de Corvette van PK Carsport op een voorlopige tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap. De wedstrijd in Donington Park was de eerste ontmoeting waarbij de GT3’s na Circuit Zolder een sneller tracé voor de wielen kregen geschoven.
“We hebben het goed verteerd”, bevestigt Ruben Maes. “Donington is sneller dan Zolder, maar ik denk dat de onderlinge verhoudingen in Francorchamps nog méér tot uiting zullen komen. Het verschil tussen de Porsches en de rest van het GT3-veld zal nog groter zijn. De Corvette, Moslers en Vipers beschikken over een hoger koppel en méér vermogen. Vandaar dat ik tevreden ben dat we in functie van het kampioenschap reeds tweemaal goed scoorden en een voorlopige tweede plaats bekleden. Voor ons mag het gerust regenen in Francorchamps”.
Donington begon toch een beetje in mineur voor het snelle duo. Maes ging tijdens de eerste kwalificatie in een supersnelle ronde van de baan en bleef steken op de 13de plaats op de startgrid.
“Donington is volledig nieuw voor mij en ik was de limieten aan het aftasten”, gaat Maes verder. “In een héél snelle linkse situatie was ik iets te driest, ging los door de zandbak en eindigde mijn dolle rit in de bandenmuur. Weinig schade, maar een goede chrono mocht ik vergeten”.
Maar Maes bleef niet bij de pakken zitten. Na een superstart verhuisde hij van de 13de naar de 6de plaats bij het aansnijden van de eerste bocht. Even later kon hij ook nog merkgenoot Loix verschalken, maar moest naar het einde van zijn stint toch zijn meerdere erkennen in de Brit Quaife die de omloop kent als zijn broekzak. Duez kon overnemen in 6de positie en reed een sterk slotoffensief. In de ultieme ronde moest hij enkel nog een ontketende Ron Marshal voorlaten in de Aston Martin die merkelijk over een snellere wagen beschikt voor dit soort omloop.
“In functie van het kampioenschap doen we een goede zaak, maar daar liggen we momenteel niet wakker van”, besluit Ruben Maes. “We bekijken de zaken van wedstrijd tot wedstrijd. In Donington kwam ik terug tot de conclusie dat ik met GPR en Duez de beste keuze maakte. We eindigden als eerste Porsche in het zéér competitief veld. Marc reed een perfecte wedstrijd en ik heb afgelopen weekend terug véél bijgeleerd”.
|