![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Bandendrama op komst voor Michelin???
Quote:
![]() airco
__________________
![]() |
#2
|
||||
|
||||
Tja, Irvine loopt al weken te roepen dat de Michelin dé component is die Ferrari nog mist.
Als de Michelin-teams terug naar het stenentijdperk worden getrapt (daar komt het toch op neer hé), dan zien we in Australië een Ferrari demonstratie. Overdereven? Wie zijn dé teams voor 2002? Ferrari, McLaren en BMW. Wie heeft zich in de winter doodgewerkt aan Michelin bandenontwikkelingen? Aaaaaaaa ........ ![]()
__________________
![]() |
#3
|
||||
|
||||
tja persoonlijk kan ik me moeilijk voorstellen dat ze alle teams zomaar gaan disqualificeren. Langs den andere kant is er niks aan doen onmacht bekennen, en zou het nog veel grotere misbruiken in de hand werken.
airco
__________________
![]() |
#4
|
||||
|
||||
Dat de FIA eerst eens duidelijke regels leert opstellen. Enkel wat geschreven staat telt, en ge moet dan niet afkomen met allerlei bedoelingen achter die tekst. Nu gaan ze weer halve maatregelen nemen, en gaan ze alle spanning uit het seizoen halen.
![]() |
#5
|
||||
|
||||
Ho eventjes,
daar ga je toch eventjes verkeerd. Als je ooit iets recht hebt gekregen, dan zal je geleerd hebben dat de geest van de wet primeert boven de letter van de wet. Deze regel die al ergens van in de middeleeuwen bestaat is geldig in zowat alle rechtsvormen in honderden landen. ==> De reden: De wetgever (in dit geval de FIA) kan onmogelijk alle opties die fabrikanten met geavanceerde technieken ontwikkelen vooraf voorspellen. Als het bevoegde orgaan oordeelt dat de banden van Michelin tegen de geest van de wet zijn, kan de FIA deze zonder problemen verbieden. Nog een voorbeeldje: De Extra voorvleugel op de neus die arrows en nog enkele teams bij de laatste GP van monaco hadden gemonteerd. deze was niet tegen de letter van de wet, Wel tegen de geest ervan. Daarom zijn ze nog voor de quali's verboden. airco
__________________
![]() |
#6
|
||||
|
||||
Ok, daarin hebt ge gelijk. Eventjes mijn standpunt verduidelijken:
het gaat hier over banden. In vergelijking met een motor of een chassis is dat dus relatief simpel om normen op te leggen. Nu moeten ze toch niet beweren dat ze de afmetingen daarvan niet duidelijk kunnen normeren. Waarschijnlijk is het nu zo dat enkel het aantal en de afmetingen van de groeven vastgelegd zijn, en de afmetingen van de band op zich. Moesten ze nu ook eens de positie van die groeven genormeerd hebben, dan was er nu geen discussie, en zouden ze niet het seizoen van alle Michelin-rijders in gevaar brengen. De bandenfabrikanten kunnen dan nog altijd ontwikkelen op vlak van compound of regenprofielen. |
#7
|
|||
|
|||
Zoals sommigen hier wel weten, heb ik een eindwerk geschreven over de sportieve wegligging. En banden zijn daarbij hét belangrijkste van de wagen. Niets zal een wagen sneller maken dan een goede schoentjes. Steek slechte banden op een Lamborghini, en je kunt heb te voet inhalen. Als de banden van Michelin verboden worden, dan is dit catastrofaal (sp?) voor de teams die de banden gebruiken.
Wat me verbaast is dat dit nu pas opkomt. Normaal zou de technische controle al lang op de hoogte moeten zijn van het assymetrisch profiel. Ik kan niet geloven dat Michelin al het geld en tijd in die banden steekt, zonder zeker te zijn dat ze aanvaard zullen worden. Ik denk dat de verbetering in grip zal komen door een steviger contact-oppervlakte. Dus zal het voornamelijk in bochten opmerkbaar zijn. PJ |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
airco
__________________
![]() |
#9
|
||||
|
||||
Michelin geeft toe
Michelin heeft zonet te kennen gegeven te starten met de specification-band van vorig jaar. Kwa structuur is de band dezelfde als vorig jaar, enkel op vlak van compound zullen er waarschijnlijk wel wat wijzigingen zijn.
airco
__________________
![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|