De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 22-02-2002, 18:28
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Bandendrama op komst voor Michelin???

Quote:
Er dreigt een conflict te onstaan tussen de FIA en bandenfabrikant Michelin. Inzet van de kwestie is de nieuwe band die Michelin ontwikkelde en waarvan het overkoepelend autosportorgaan FIA zegt dat ze illegaal zijn.

Het bijzondere aan de nieuwe Michelin-band zijn de verplichte groeven die asymmetrisch over het loopvlak aangebracht zijn. Dit gat in de mazen van het reglement moet meer grip opleveren.

Michelin beroept zich op de letter der wet die stelt dat de groeven identiek moeten zijn in de mate waarin ze taps naar elkaar toelopen.

FIA-president Max Mosley stelt echter onomwonden dat de vinding van Michelin buiten het reglement valt en dus illegaal is. "We hebben de betrokkenen medegedeeld dat het illegaal is en we hopen dat ze er in Australië niet mee voor de dag komen." Over eventuele sancties tegen de Franse bandenfirma wil de FIA-president nog niets kwijt.

Het concurrerende Bridgestone-kamp is het vanzelfsprekend met de FIA eens. "De hoofdmoot van het reglement is dat de banden "identiek gegroefd" moeten zijn. Dat houdt volgens ons in dat de banden symmetrische groeven moeten hebben", aldus technisch manager Hisao Suganuma.

Michelin-baas Pierre Dupasquier blijft stoïcijns onder de kritiek. "Het is aan de technisch gedelegeerden om uit te zoeken hoe het zit. In het reglement staat dat de groeven identiek moeten zijn. Er staat niets over symmetrie." Vooralsnog is Michelin van plan de banden gewoon in te zetten in Australië.

Vorig jaar kwam Michelin al in opspraak nadat enkele van de coureurs met één set van het Franse rubber de race wisten uit te rijden. Van de groeven in het loopvlak was niets meer te zien waardoor de banden feitelijk slicks waren geworden. Een protest van enkele Bridgestone geschoeide teams leidde tot een heroverweging van het reglement.

bron: formule1.nl
Als dit waarheid wordt zou dit wel een worst nightmare van Michelin kunnen worden. Aan de start in Melbourne met de banden van 2001 . Of het erop wagen ermee te racen en het risico lopen uitgesloten te worden ??

airco
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 22-02-2002, 19:06
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
Tja, Irvine loopt al weken te roepen dat de Michelin dé component is die Ferrari nog mist.
Als de Michelin-teams terug naar het stenentijdperk worden getrapt (daar komt het toch op neer hé), dan zien we in Australië een Ferrari demonstratie.

Overdereven?
Wie zijn dé teams voor 2002? Ferrari, McLaren en BMW.
Wie heeft zich in de winter doodgewerkt aan Michelin bandenontwikkelingen?
Aaaaaaaa ........
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 22-02-2002, 19:33
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
tja persoonlijk kan ik me moeilijk voorstellen dat ze alle teams zomaar gaan disqualificeren. Langs den andere kant is er niks aan doen onmacht bekennen, en zou het nog veel grotere misbruiken in de hand werken.

airco
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 22-02-2002, 22:50
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Dat de FIA eerst eens duidelijke regels leert opstellen. Enkel wat geschreven staat telt, en ge moet dan niet afkomen met allerlei bedoelingen achter die tekst. Nu gaan ze weer halve maatregelen nemen, en gaan ze alle spanning uit het seizoen halen.
Reply With Quote
  #5  
Old 23-02-2002, 00:14
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Ho eventjes,

daar ga je toch eventjes verkeerd. Als je ooit iets recht hebt gekregen, dan zal je geleerd hebben dat de geest van de wet primeert boven de letter van de wet. Deze regel die al ergens van in de middeleeuwen bestaat is geldig in zowat alle rechtsvormen in honderden landen.

==> De reden: De wetgever (in dit geval de FIA) kan onmogelijk alle opties die fabrikanten met geavanceerde technieken ontwikkelen vooraf voorspellen. Als het bevoegde orgaan oordeelt dat de banden van Michelin tegen de geest van de wet zijn, kan de FIA deze zonder problemen verbieden.

Nog een voorbeeldje: De Extra voorvleugel op de neus die arrows en nog enkele teams bij de laatste GP van monaco hadden gemonteerd. deze was niet tegen de letter van de wet, Wel tegen de geest ervan. Daarom zijn ze nog voor de quali's verboden.

airco
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 23-02-2002, 14:36
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Ok, daarin hebt ge gelijk. Eventjes mijn standpunt verduidelijken:
het gaat hier over banden. In vergelijking met een motor of een chassis is dat dus relatief simpel om normen op te leggen. Nu moeten ze toch niet beweren dat ze de afmetingen daarvan niet duidelijk kunnen normeren. Waarschijnlijk is het nu zo dat enkel het aantal en de afmetingen van de groeven vastgelegd zijn, en de afmetingen van de band op zich. Moesten ze nu ook eens de positie van die groeven genormeerd hebben, dan was er nu geen discussie, en zouden ze niet het seizoen van alle Michelin-rijders in gevaar brengen.
De bandenfabrikanten kunnen dan nog altijd ontwikkelen op vlak van compound of regenprofielen.
Reply With Quote
  #7  
Old 23-02-2002, 17:28
AuForm AuForm is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2001
Location: Deinze
Posts: 131
Zoals sommigen hier wel weten, heb ik een eindwerk geschreven over de sportieve wegligging. En banden zijn daarbij hét belangrijkste van de wagen. Niets zal een wagen sneller maken dan een goede schoentjes. Steek slechte banden op een Lamborghini, en je kunt heb te voet inhalen. Als de banden van Michelin verboden worden, dan is dit catastrofaal (sp?) voor de teams die de banden gebruiken.

Wat me verbaast is dat dit nu pas opkomt. Normaal zou de technische controle al lang op de hoogte moeten zijn van het assymetrisch profiel. Ik kan niet geloven dat Michelin al het geld en tijd in die banden steekt, zonder zeker te zijn dat ze aanvaard zullen worden.

Ik denk dat de verbetering in grip zal komen door een steviger contact-oppervlakte. Dus zal het voornamelijk in bochten opmerkbaar zijn.


PJ
__________________
www.motorsportvortex.com

Reply With Quote
  #8  
Old 24-02-2002, 03:19
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Quote:
Originally posted by AuForm

Wat me verbaast is dat dit nu pas opkomt. Normaal zou de technische controle al lang op de hoogte moeten zijn van het assymetrisch profiel. Ik kan niet geloven dat Michelin al het geld en tijd in die banden steekt, zonder zeker te zijn dat ze aanvaard zullen worden.
hmmm, zo nieuw is het niet. Reeds 2 weken geleden waren er in de pers de eerste geruchten dat de FIA een openlijke waarschuwing had gestuurd naar de bandenfabrikanten dat 1 van de 2 (bridgestone of Michelin) hun nieuwe band illegaal was. Wat nu echter nieuw is dat we weten dat het zonder twijfel Michelin is.

airco
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 26-02-2002, 00:50
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Michelin geeft toe

Michelin heeft zonet te kennen gegeven te starten met de specification-band van vorig jaar. Kwa structuur is de band dezelfde als vorig jaar, enkel op vlak van compound zullen er waarschijnlijk wel wat wijzigingen zijn.

airco
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.