![]() |
|
|
||||
|
||||
Kübelwagen - Hasegawa - 1/24
We gaan weer eens effe dollen. Een kubelwagen staat al langer op mijn verlanglijstje, alleen dan wel op mijn manier gebouwd. Welke die manier is weet ik nog niet, dat zullen we gaandeweg wel zien, maar lol ga ik eraan hebben.
Het eerste wat me opviel is de vreemde manier waarop de wagen in elkaar gezet word. Delen van het onderstel, delen van het interieur, delen van de body, allemaal door elkaar. Ik bouw civiel, dus niet op deze manier. Eerst maar eens gaan kijken en vooral dryfitten om te zien hoe ik de body volledig in elkaar kan steken. Dat spuit nl veel leuker. En ja hoor, daar ik het onderstel nog ga veranderen kon de body grotendeels aan elkaar gelijmd worden. Deze moet wel nog opgepoets worden. Het eerste wat ik ga aanpakken is de motorkap. Ik ga echt geen reservewiel op de motorkap laten zitten en die benzinevuldop kan natuurlijk ook niet meer in deze tijd. 2 mogelijkheden, ofwel alles opschuren, ofwel gewoon een nieuwe motorkap maken. Daar ik nogal lui ben aangelegd heb ik gekozen voor optie 2. Het reservewiel is vervangen door een, daar de motor achterin ligt totaal nutteloze, luchtinlaat. De vuldop word vervangen door een snelvulsysteem. word vervolgd...
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Ben verder erg benieuwd wat je verder nog gaat doen met deze kubelwagen ![]()
|
||||
|
||||
Mijn suggestie: decals van McDonalds opzetten! Wordt lachen met dat bakkes van diene clown op de motorkap
![]()
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Misschien brengt dit je op verdere ideeën;
|
||||
|
||||
Go, Doc Go
|
|
||||
|
||||
Leuk te lezen dat er zoveel interesse is voor deze build die niets met autosport te maken heeft.
@Nismo, ik was zelf ook al op zoek gegaan naar foto`s om wat ideeen op te doen. Ben er ook tegengekomen van deze "getunede" kubelwagens. Ik ken er niet zoveel van maar blijkbaar was er een civiele en een militaire versie? Beide versies verschillen nogal van mekaar. Kleur vinnik wel mooi trouwens, maar ik heb nog geen flauw idee welke kleur de mijne gaat krijgen. Dan het vervolg van de build. Om te beginnen heb ik strips bijgeplakt op de motorkap. Daar deze over de gehele wagen terug te vinden zijn vond ik het raar om ze er op de motorkap niet op te plaatsen, als de hele lijm goed is uitgehard word alles opgeschuurd en dan kan de body in de primer zodat ik kan zien waar er nog fouten zitten Deze week heb ik me vooral bezig gehouden met de ophanging. De ophanging van deze kit is vrij simpel, das goed, is ie ook makkelijk aan te passen want..... ......deze komen er dus echt niet onder. Om te beginnen heb ik de bodemplaat voorzien van de middentunnel. Deze loopt door tot aan de voorophanging. De simpelste oplossing hier was er gewoon een stukje tussenuit zagen en vervangen door een evergreen buisje van de gewenste dikte. Door deze buis kwam een lasbaget waarop de nieuwe velgen passen en dit was het resultaat.
|
||||
|
||||
Nog effe op zoek geweest naar een setje schijfremmen en klaar is de voorkant
Achter was zowaar nog makkelijker. Eerst wel effe dit stukkie koetswerk moeten verwijderen om een beetje ruimte te krijgen zodat de nieuwe, iets bredere velgen gemonteerd konden worden. Ruimte zat nu. De versnellingsbak heb ik in elkaar gelijmd. de originele aandrijfassen werden vervangen door een stukje lasbaget. Wonder boven wonder was de rijhoogte meteen goed. Het eindresultaat : Achter zakt hij momenteel wel nog een beetje door omdat alles in dryfit staat. Ik verwacht dat hij nog wel een mm of zo hoger gaat komen. word vervolgd
|
||||
|
||||
Da ziet er al goed uit, en met zo'n velgen moet ie wel een flashie kleurke krijgen.
![]()
|
||||
|
||||
niet mis!
|
||||
|
||||
Velgen krijgen meer dan waarschijnlijk een andere kleur. Ik ben niet zo`n fan van dat crome spul. Alleen heb ik vandaag nog eens gezocht maar vind momenteel nog geen kleurtje dat me aanspreekt.
|
|||
|
|||
Quote:
Later, in de jaren '70, kwam VW met het briljante idee om een nieuw soort concept te introduceren op de markt; de 'Thing' of type 181. Deze is juist weer enkel civiel te verkrijgen, maar is wel losjes gebaseerd op zijn oma; de Kübel. Dus al lijken ze wat op elkaar, het waren niet dezelfde auto's. Tot zover dit oninteressante stukje autohistorie ![]() Leuk concept zover, de wielen vind ik niet echt passen. ook al is dit een gein-project, ze staan een beetje onrealistisch. Ik denk dat het beter zou lijken met iets kleinere velgen. Is het eventueel een idee om alle zijpanelen glad te maken? Voor de rest; goe bezig ![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
De zijpanelen glad maken vind ik persoonlijk geen optie. Dan verliest deze kubel zijn eigenheid. ![]()
|
||||
|
||||
de velgen vind ik idd ook wat erover, misschien omdat ze zo 'bling-bling' zijn.... Ze zouden al heel wat mooier zijn moest je de velg in mat zwart spuiten en enkel een fijn randje chroom laten (op de buiten zijde langs de band). eerst afwachten welk kleurtje de caro geeft.... Misschien ook mat Zwart? Alé, dat is volgens smaak natuurlijk hé.
![]()
|
||||
|
||||
zoals de amg velgenop een witte c classe
is ook duits en was den baas zijn lieveling |
|
||||
|
||||
Met kleinere velgen kun je hem ook nog lager leggen en zo de wielkasten mooi opvullen.
![]() Deze zijn echt te groot en staat hij bijgevolg ook te hoog, allé, das mijn mening.
|
|