![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Formule 1 : de cijfers of waarom er nooit een belg in F1 zal geraken
Het formule 1 kapitaal wordt bijna uitsluitend door sponsors binnengebracht. Hier vind je enkele cijfergegevens die je doen duizelen, en ook een beetje doen begrijpen waarom sommige teams achteraan de grid starten :
Ferrari 346 miljoen Euro McLaren 329 miljoen Euro Renault 293 miljoen Euro Toyota 273 miljoen Euro BAR 269 miljoen Euro Williams 263 miljoen Euro Jaguar 242 miljoen Euro Jordan 218 miljoen Euro Sauber 120 miljoen Euro Minardi 96 miljoen Euro Arrows 57 miljoen Euro De teams investeren dus miljoenen om hun wagens enkele duizendsten sneller te laten rijden dan de concurrentie. Je kan je afvragen wat de zin nog is van dat vele testwerk tussendoor. De kleinere teams worden daardoor nog meer naar achteren geschoven. Nog wat cijfers : Schumacher verdient 56 miljoen Euro, Villeneuve is de tweede als het op geld verdienen aankomt : 15,3 miljoen Euro, Fisichella krijgt bij Jordan 5,5 miljoen Euro, Een racewagen bestaat elk seizoen uit 11 500 nieuwe onderdelen, Ieder weekend kijken 350 miljoen mensen naar de rechtstreekse uitzendingen van de F1, behalve Vlaanderen blijft een beetje achter, maar we weten met z'n allen hoe dat komt. Bedankt CANVAS. bron cijfers : FIA - F1pits.net
__________________
|
#2
|
||||
|
||||
Tiens, vorig weekend toch geen formule 1 gezien zenne...
![]()
__________________
![]() |
#3
|
|||
|
|||
Er is nogal verschil qua budget zeg. Ik vind het wel goed wat die 'kleinere' teams dan presteren vergeleken met Bar bijvoorbeeld. Wiliams houdt het ook opvallend goedkoper dan Ferrari. Daar was ik dus al voor. Nu alleen nog meer.
|
#4
|
||||
|
||||
Idd, ook Sauber doet het zeker niet slecht vergeleken met het budget.
En dat van williams, nu ge het zegt, quite impressive... Wat Bar daar dan wer doet vraag ik me toch ook af... ![]()
__________________
![]() |
#5
|
||||
|
||||
Eventjes 1 kritische vraag:
Bevatten deze cijfers alle kosten. Hiermee bedoel ik. Williams kan veel zuiniger zijn dan Ferrari, als ze een groot deel van het werk in de BMW-fabriek in Duitsland doen. Deze kosten zitten dan in de boekhouding van BMW (want die rekent weinig door gezien de sponsoring-band met williams) en niet in die van Williams. Ik wil hier geen polemiek starten van Ferrari doet het beter, ik wil enkel aantonen dat sponsoring niet alleen geld kan inhouden, maar ook technologie en/of componenten. Dus in hoeverre zijn deze cijfers waarheidsgetrouw?? airco
__________________
![]() |
#6
|
||||
|
||||
Ja maa rdaartegen staat dan ook dat ferrari een eigen test circuit heeft hé enz enz, zo kunde bezig blijven hé...
__________________
![]() |
#7
|
||||
|
||||
Wat denkt ge trouwens van de nieuwe motorhome van Mclaren:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ter vergelijking: de motorhome van Ferrari: ![]() |
#8
|
||||
|
||||
Netjes
![]()
__________________
![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|