![]() |
|
|
View Poll Results: Moet een oval race op de Brickyard op de F1 kalender verschijnen | |||
Absoluut! Het is een uitdaging en brengt spektakel |
![]() ![]() ![]() ![]() |
19 | 86.36% |
Zot! Veel te gevaarlijk en hoort enkel thuis in Cart, IRL en Nascar |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3 | 13.64% |
Voters: 22. You may not vote on this poll |
![]() |
|
Thread Tools | Rate Thread |
#1
|
||||
|
||||
F1 en Indy oval
Jacques Villeneuve zou het leuk vinden moest de F1 de beroemde Indianapolis Speedway gebruiken, maar hij denk dat dit wellicht niet meer het geval zal zijn.
In het verleden telde de Indy 500 mee voor het WK formule 1 en was er zelfs een tijd dat F1 piloten een GP links lieten liggen om te kunnen deelnemen aan de 500. Gezien het spektakel er altijd is op een oval en een totaal andere approach is, vind ik het niet zo'n slecht idee om een oval race op te nemen in de kalender. Wat denken jullie? |
#2
|
||||
|
||||
Ab-so-luut!
Men heeft ons jaren verteld dat de Formule 1 niet geschikt was om op ovals te rijden. De wagens zouden daar niet voor ontworpen zijn. Ook voor de eerste amerikaanse GP hield men het hart vast. De laatste bocht zou te veel zijn voor wagens en banden. Wat blijkt nu, ... een F1 gedraagt zich prima op bankings en ovals. Voorwaarde is wel dat het om een unieke gebeurtenis gaat!
__________________
![]() |
#3
|
||||
|
||||
Ik denk zelfs dat een F1 op een oval een CART of IRL wagen poepje laat ruiken.
Als het om een 1malig event gaat ben ik voor. |
#4
|
||||
|
||||
Zoiets zal volgens mij nog meer afscheiding doen ontstaan tussen de teams met een 'onbeperkt' budget en de backmarkers.
Zo'n ovalrace is gewoon constant plancher geven, en geen enkele huidige F1 houdt dat lang genoeg vol. (zelfs Ferrari niet) Je zag het al op Spa dit jaar: met die nieuwe asfaltlaag konden ze vol gas van de Source tot aan Combes rijden, en naar het einde van de race toe plofte de ene na de andere motor. Die motoren (en versnellingsbakken) zijn nu teveel gericht om gedurende korte periodes (seconden dus) enorme toerentallen te halen en de constructie is met weinig marge berekend omdat minder gewicht veel hogere versnellingen toelaat. Dat komt omdat ze beperkt zijn tot 3-liter atmosferisch, en om veel vermogen te halen moeten ze dus zoveel mogelijk arbeidslagen halen per minuut .(koppel x F1-toerentallen = beestig veel vermogen) Om zo'n race te kunnen uitrijden, moet er zoveel aan die motoren + versnellingsbakken ontwikkeld worden, dat de kleine teams weer uit de boot zullen vallen. Wat ze nu doen in Indianapolis is maar een kwart van de oval, en dan komt er een zeer bochtige en trage midfield. Laat ze die hele oval doen en er komt geen wagen meer aan de finish. |
#5
|
||||
|
||||
ik sluit me aan bij HHugo , de teams zouden dan voor 1race speciaal nieuw chassis +motor moeten bouwen , is wel wa zot
__________________
|
#6
|
||||
|
||||
Twee jaar terug zou ik je 100% gelijk gegeven hebben wat de betrouwbaarheid van de motoren betreft, maar de laatste jaren sta ik toch versteld over hoe betrouwbaar een motor wel kan zijn.
Vroeger ging men er van uit dat een motor gebouwd was om ongeveer 320 Km mee te gaan. Tegenwoordig ondergaan ze een test, een shake-down en een race! Dit wil echter niet zeggen dat Minardi (op Spa zeker en vast Honda) dezelfde opties heeft als Ferrari, maar het geeft wel weer dat veel mogelijk is. Neem daarbij nog eens dat over twee jaar er slechts één motor mag gebruikt worden ... (minder toeren/steviger/...) Formule 1 is een zéér competitieve sport waar "second place, the first loser" is. Dat is spijtig voor de armere teams als Minardi en Arrows, maar zo gaat het nu eenmaal. De laatste tijd hebben we ontzettend te doen om deze kleine teams (ik ook!), maar het neemt niet weg dat er slechts één kan winnen, ... of dat nu Michael Schumacher of Alex Yoong is.
__________________
![]() |
#7
|
||||
|
||||
misschien is het idee iets voor binnen een paar jaar wanneer ze met 1 motor een heel GP weekend moeten toekomen. Voor het oval zouden ze er dan 2 krijgen
![]() airco
__________________
![]() |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Als er een oval-race zou zijn, zouden de teams als Sauber, Minardi,... twee motoren-contracten mogen versieren: één voor de motoren voor het seizoen, en één voor de 'Indianapolis-motor', die speciaal voor die race bedoeld is en maar één keer per jaar gebruikt wordt. |
#9
|
||||
|
||||
Ik begrijp jullie redenering volkomen.
Er zijn echter genoeg ovals waarop geraced kan worden, vb Phoenix, maar zou het de F1 niet ten goede komen als alle types circuit aan bod komen en het enige dat nog ontbreekt is een oval... Degenen die regelmatig IRL en Cart kijken weten wat voor spannende races dit kan opleveren en dat is iets wat ze in de F1 wel goed kunnen gebruiken denk ik. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels, So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium*** ![]() |
#11
|
||||
|
||||
Just!
|
#12
|
|||
|
|||
NAAR SAMENWERKING CART EN FORMULE 1 ?
_______________________________________ F1-baas Bernie Ecclestone en Chris Pook, de nummer 1 van CART, voeren momenteel gesprekken over een mogelijke samenwerking. Dat heeft Pook bevestigd. "De CART-races zouden een goede leerschool voor de Formule 1 kunnen worden", zegt Pook, een goede bekende van Ecclestone. Volgens Britse kranten zou Ecclestone 51 % van de CART-aandelen willen kopen. De F1-topman zou op die manier zijn grote droom zien uitkomen: een GP in Californië. Pook is de man achter de organisatie van GP van Long Beach, dat tegen Los Angeles ligt. bron : VRT TT Het zal allemaal zo een vaart nog niet lopen als je het mij vraagt. C U |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|