![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Newsletter 3 DSMEC 2008
![]() DSMEC klaar voor de aftrap Toen Circuit Zolder de Belcar Umbrella naar de geschiedenisboeken verwees en na het uitbesteden van de MGVD Belcar Original richting SRO, moest ook voor de Belcar Endurance Cup, de Belcar Sprint Cup en de Belcar Historic Sprint een oplossing worden gezocht. De Belcar Endurance Cup, omgedoopt tot Dunlop Sport Maxx Endurance Cup, komt nu in handen van Hans Van de Ven (Motorsport Promotion) die zich samen met verschillende andere partners in een nieuw avontuur stort. Hans Van de Ven, eigenaar van de Motorsportschool Zolder, organisator van de Go Fast X-Day en de toenmalige MINI Challenge kent de slagen van de zweep. Hij ging duidelijk niet over één nachtje ijs. Zo werd het reglement grondig hertekend en samen met zijn partners wordt tijd, geld noch moeite gespaard om de DSMEC te laten uitgroeien tot een succesformule. Back te the roots, waarin de diversiteit van de wagens groot zal zijn en ook de teams hun creativiteit kunnen botvieren. Iets wat we reeds konden aanschouwen tijdens de testdag op 20 maart. Na een intensieve winterperiode staat de DSMEC klaar in de startblokken om op 29 maart het seizoen aan te vangen in Spa Francorchamps met de Dunlop First Race. De DSMEC vormt een waardig alternatief voor teams/piloten die over een kleiner budget beschikken of die wegens tijdsgebrek een nationaal kampioenschap aan zich laten voorbij gaan. Enkele teams/piloten zullen de DSMEC zelfs combineren met een ander kampioenschap. De Dunlop Sport Maxx Endurance Cup omvat zeven races waarvan één wedstrijd als schrapresultaat zal dienen. De aftrap wordt gegeven in Spa-Francorchamps met een wedstrijd over drie uur. Verder staan nog vijf manches op de affiche op Circuit Zolder en één buitenlandse uitstap richting Oschersleben in Duitsland. Groot verschil met het verleden is de Klassenindeling en de klassementen. Naargelang de cilinderinhoud wordt het peloton opgesplitst in vier Klassen die op het einde van het seizoen elk hun kampioen afleveren. Een algemene kampioen behoort tot het verleden. Ook de puntendeling in de respectievelijke Klassen is een stuk democratischer dan in het verleden. Gedaan met wagens over te hevelen naar een hogere Klasse. Ongeacht het aantal deelnemers in de Klasse, pakken de deelnemende teams telkens punten. De laatst geklasseerde in de Klasse krijgt 5 punten, terwijl iedere plaats hoger telkens 2 punten méér oplevert. De 3de, 2de en de winnaar krijgen respectievelijk nog eens 1, 2 en 3 bonuspunten, terwijl nog een extra bonuspunt voorzien is voor de snelste wedstrijdronde in de Klasse. Dubbele punten zijn er te verdienen tijdens de 10 Hours of Zolder en in Oschersleben. Ook nieuw is de code 60-vlag die de Safety Car in de meeste gevallen moet vervangen. Voor méér info www.dunlopendurancecup.be Vier Klassen en een pak aan titelkandidaten Momenteel prijken reeds 47 wagens op de voorlopige inschrijvingslijst en dit aantal kan nog aandikken. Het gaat hier trouwens om een VAS-kampioenschap waarbij men het weekend van de wedstrijd zelf nog steeds kan inschrijven. Met 21 voorlopige inschrijvingen is de Klasse 4 (1300 tot 2499cc) momenteel het dichtst bevolkt. Daarin zullen een horde Renaults Clio en Mégane het ondermeer opnemen tegen enkele MINI’s, Alfa Romeo 156, Audi TT, Ford Focus, Toyota Yaris, VW Golf en enkele BMW’s E30 M3 van de eerste generatie. Een grote diversiteit dus waarin ongetwijfeld een pak potentiële winnaars zitten. In Klasse 3 (2500 tot 3500cc) moet de Mazda RX7 van de familie Van Herck het opnemen tegen een armada aan BMW’s en de Seat Leon van WS Motorsport. De tuners hebben in geval tijdens de winterperiode goed hun huiswerk gemaakt. Tijdens de testdag op 20 maart waren er meerdere prachtige exemplaren te bewonderen. Ook hier is het voorlopig nog gissen naar mogelijke titelkandidaten. Klasse 2 (3500 tot 4500 cc) wordt met een voorlopige inschrijving van 11 Porsches een waar cupkampioenschap met de BMW 330d van Sport Team Italy en de Ultima van Belgium Racing als scheidsrechters. Ook hier prachtig materiaal met gerenommeerde teams zoals First Motorsport en Speedlover aan de start. Met Van Rompuy/Van Rompuy, Broodcooren/De Coster en de familie Raus vinden we in deze Klasse ook drie ex-kampioenen van de Belcar Endurance Cup. Ook hier is het moeilijk in te schatten welke formaties we een favorietenrol kunnen toebedelen. Komende zaterdag zullen we in ieder geval een pak wijzer zijn. Francorchamps is geen circuit voor doetjes. En wie goed scoort op de Ardeense omloop zal uiteraard tot de favorieten behoren tijdens de tweede manche op Circuit Zolder. De Klasse 1 tenslotte, voorzien voor wagens vanaf 4501cc, is voorlopig onderbemand. Op de nagelnieuwe en superspectaculaire BMW E92 GTR V8 van Neyens/Lamster na is het momenteel nog wachten op concurrentie. Een Nederlands Marcos-team toont in ieder geval interesse om de handschoen op te nemen. De meeste teams passeerden reeds de revue tijdens de testdag en konden in wisselende weersomstandigheden goed werk leveren aan de set up van de wagens. Enkele onder hen gebruikten de testdag als roll out van hun nagelnieuw materiaal en verklaarden achteraf dat er nog véél werk aan de winkel is vooraleer hun bolide het volle rendement zal geven. Timing en info Dunlop First Race: www.dunlopendurancecup.be |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|