De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 08-01-2003, 14:32
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
2003 Toyota TF103







TF103 Technical Specifications:
Engine (RVX-03) - Toyota V10 / 90° / 2998 cc
Transmission - Toyota seven-speed semi-automatic gearbox
Chassis - (TF103) Carbon fibre
Suspension - Push rod with torsion bar front and rear
Brakes - Brembo
Shockabsorber -Sachs Wheels - BBS Magnesium Front 13x12, Rear 13x13.5
Tyres - Michelin Pilot
Electronic - Magneti Marelli

Dimensions
Wheel Base - 3,090mm
Weight - 600kg (including driver)
Total Length - 4,547mm
Front Track - 1,424mm
Rear Track - 1,411mm


Even vergelijken met die van vorig jaar:






Weinig verschil. Een duidelijke 'Ferrariknik' in de rollbar (of hoe noem je dat deel nu weer..) en wat aërodynamische veranderingen. Kleurschema blijft gewoon even saai als dat van vorig jaar....

Coureurs: Panis en Da Matta. Panis in z'n zoveelste nieuwe team, Da Matta als beloftevolle 'newbie'. Benieuwd of Christiano F1 aan kan.
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.

Last edited by Finish; 08-01-2003 at 14:35.
Reply With Quote
  #2  
Old 08-01-2003, 14:39
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
Even mooi naast mekaar:

2002


2003


2002


2003
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-01-2003, 14:47
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
By The Way: Ricardo Zonta (ex-Bar 1999/2000)wordt Toyota-testrijder
Zonta, die afgelopen seizoen in de Telefonica World Series 2002 meereed en daar met de titel ging lopen, vlak voor Montagny en onze landgenoot Bas Leinders. Leinders, die trouwens in de eindstand mooi voor huidig Minardipiloot Justin Wilson eindigde. Hoog tijd dat Bas ook eens een F1 onder zijn achterste mag schuiven. Maar da's een ander topic
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
  #4  
Old 08-01-2003, 15:30
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
ik moet zeggen ... weinig spectaculair nieuw .... De neus is ietsje harder naar beneden geknikt (ferrari lookalike) een wijziging aan de rollbar ...
en voor de rest nog kleine vleugeltjes op de sidepods.

we zullen maar zeggen dat er onderhuids veel verbetering is zeker

airco
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 08-01-2003, 16:10
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jul 2001
Location: Everywhere
Posts: 4,300
Pfff, moet daarvoor een officiële launch doen van de wagen... Zeg dan gewoon dat m er knal hetzelfde uitziet als vorig jaar en stel gewoon de nieuwe rijders voor eh... Waste of money, mja dat hebben ze bij Toyota genoeg voor de F1
Reply With Quote
  #6  
Old 08-01-2003, 17:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Die rollbar zoals jullie zeggen, moet dat niet zijn "airbox"? Ben ook gene F1-specialist zelle, maar als je overkop gaat, zal dat stuk kunststof-kap toch niet het verpletteren van de piloot tegengaan denk ik. Een eventuele kevlar constructie eronder wel
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 08-01-2003, 18:04
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally posted by Sennake
Die rollbar zoals jullie zeggen, moet dat niet zijn "airbox"? Ben ook gene F1-specialist zelle, maar als je overkop gaat, zal dat stuk kunststof-kap toch niet het verpletteren van de piloot tegengaan denk ik. Een eventuele kevlar constructie eronder wel
Een airbox is dat niet verboden in F1?

Volgens mij kan je het ding gewoon omschrijven als luchthapper...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #8  
Old 08-01-2003, 18:06
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
staat me voor dat er op dat stuk aan de airbox nochtans stevige tests gebeuren om te zien of deze niet naar beneden buigt

I can be wrong ... ik zal dat 1 van de dagen eens uitzoeken
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 08-01-2003, 18:19
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
Ik noem dat rollbar....iedereen sprak na Diniz' ongeval op de Nürburgring in '99 over een afgebroken rollbar, wat enorm gevaarlijk kan zijn voor het hoofd van de coureur...



Quote:
Immediately after returning from the European Grand Prix to Hinwil/Switzerland, the race car of Pedro Diniz was analysed at the base of the RED BULL SAUBER PETRONAS Team. The engineers detected the following:


The roll hoop structure was subjected to severe dynamic forces. The first impact happened with a speed of approximately 95 km/h. The energy was absorbed by the predicted mechanism. After that, the roll hoop structure laterally hit the kerbs and further energy was dissipated by the roll hoop and its supporting structure. (f1-live.com 99-archives)
Diniz' rollbar was toen zwaar gehavend, wat weer lekker wat discussies ivm veiligheid teweegbracht. Tot hier mijn punt om aan te tonen dat er in de nieuwe Toyota een 'Ferrariknik' in de rollbar (achter de airbox ? ) zit
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
  #10  
Old 08-01-2003, 19:00
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
Even ijverig geweest:



Zoals elk seizoen zie je bij de teampresentaties klonen opduiken van de beste wagen van het seizoen ervoor.
Onlangs las ik bijvoorbeeld nog dat de nieuwe BAR in feite een witte F2002 zal worden
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
  #11  
Old 08-01-2003, 19:19
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Quote:
Originally posted by Finish
Zoals elk seizoen zie je bij de teampresentaties klonen opduiken van de beste wagen van het seizoen ervoor.
Onlangs las ik bijvoorbeeld nog dat de nieuwe BAR in feite een witte F2002 zal worden
Maar ze missen natuurlijk wel DE Ferrari motor.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #12  
Old 08-01-2003, 19:30
roadrunner's Avatar
roadrunner roadrunner is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2002
Location: Roeselare,W-Vl.
Posts: 69
Quote:
Maar ze missen natuurlijk wel DE Ferrari motor.
Een hint voor Sauber, als ze de F2002 namaken dan zal de motor meteen passen!!
Reply With Quote
  #13  
Old 08-01-2003, 20:18
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally posted by Finish
Ik noem dat rollbar....iedereen sprak na Diniz' ongeval op de Nürburgring in '99 over een afgebroken rollbar, wat enorm gevaarlijk kan zijn voor het hoofd van de coureur...
Even wat opzoekingswerk gedaan. Het woord "rollbar" stamt uiteraard van de tijd dat het een "bar" (stang) betrof die het "rollen" (overkop gaan) minder gevaarlijk moest maken. In de tijd van buizen en stangen zag zoiets er dus als volgt uit : (wel geen F1 maar you get the picture) :



Nadat de F1 het tijdperk van buizenframes en later zelfs alumium sandwich panelen voorbij gestreefd was (die de draagstructuur vormden waarover een kunststof bekleding geplaatst werd) brak het tijdperk van de kevlar constructies aan.
De rollbar, wiens naam nooit veranderd werd, is qua vorm zeer grondig verander en ziet er nu ongeveer zo uit : (vond zo direct geen betere afbeelding) :



Het enige waar ik nu niet zeker van ben, is het volgende : hebben de moderne F1's nu nog steeds een rollbar (weliswaar uit kevlar) met een kunststof kap erover, of is de buitenkant van een moderne F1 de kevlar constructie zelf die in de kleuren van de sponsor gespoten is? Wat ik hierboven bedoelde is dus gestoeld op de eerste theorie. Ik dacht dat ze nog steeds een kevlar rollbar hebben die als draagconstructie dient, en daarboven wordt een karbonfibre afdekking geplaatst. En die afdekking zorgt er tevens voor van de "gehapte" lucht naar de motor gaat, vandaar mijn benaming "luchthapper" of "airbox". Maar het is zeer goed mogelijk dat dit allemaal onzin is, en dat een airbox iets helemaal anders blijkt te zijn, wat zelfs verboden zou zijn volgens Bart. Zoals gezegd : ik ben geen F1 specialist, toch zeker niet van de huidige F1. In dat geval : disregard this transmission.

Trouwens : als ik het zo nog eens nalees lijkt me dit eerder iets voor het technisch hoekje eigenlijk. Of hoe threads elkaar soms kunnen overlappen
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 09-01-2003 at 00:12.
Reply With Quote
  #14  
Old 09-01-2003, 00:45
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally posted by Sennake
Het enige waar ik nu niet zeker van ben, is het volgende : hebben de moderne F1's nu nog steeds een rollbar (weliswaar uit kevlar) met een kunststof kap erover, of is de buitenkant van een moderne F1 de kevlar constructie zelf die in de kleuren van de sponsor gespoten is?
Gewicht is alles in F1, dus zal men vermijden om een draagstructuur te hebben met panelen erboven. Wat je ziet, is de structuur zelf.

Uittreksel uit techn. specs van Mclaren: Chassis: McLaren moulded carbon fibre/aluminium honeycomb composite incorporating front and side impact structures. Contains integral safety fuel cell


De hele structuur is een composiet van koolstofvezel en alu honingraat in een epoxyhars, die op de belangrijke plaatsen als bv de rollbar of de sidepods extra verstevigd is.

Om zo'n structuur te maken, moeten ze eerst mallen maken.
Voor het eigenlijke chassis beginnen ze dan met in die mallen lagen carbon fibre te leggen (met de vezels in verschillende richtingen). Die carbon fibre is geïmpregneerd met hars, dat vrijkomt als ze het boeltje in de autoclave (temp en druk) steken en de structuur keihard maakt.
Eens dat gedaan is, brengen ze op deze (buitenste) laag die alustructuur aan, eveneens met epoxyhars, waarna alles weer de autoclave ingaat.
Tenslotte legt men daarop nog een aantal lagen geïmpregneerde carbon fibre aan, en gaat alles nog eens in die autoclave.

Voorbeeld van zo'n autoclave:



Bij de meeste teams zijn de sidepods en motorkap een geheel, en dan zit er natuurlijk wel een structuur onder:




Ik vind hier niet direct een duidelijke foto, maar bij crashes kan je vaak goed zien hoe zo'n structuur versplintert, wat dan weer gevaarlijk is voor de banden van de concurrenten.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.