![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
2003 Toyota TF103
![]() ![]() ![]() TF103 Technical Specifications: Engine (RVX-03) - Toyota V10 / 90° / 2998 cc Transmission - Toyota seven-speed semi-automatic gearbox Chassis - (TF103) Carbon fibre Suspension - Push rod with torsion bar front and rear Brakes - Brembo Shockabsorber -Sachs Wheels - BBS Magnesium Front 13x12, Rear 13x13.5 Tyres - Michelin Pilot Electronic - Magneti Marelli Dimensions Wheel Base - 3,090mm Weight - 600kg (including driver) Total Length - 4,547mm Front Track - 1,424mm Rear Track - 1,411mm Even vergelijken met die van vorig jaar: ![]() ![]() Weinig verschil. Een duidelijke 'Ferrariknik' in de rollbar (of hoe noem je dat deel nu weer..) en wat aërodynamische veranderingen. Kleurschema blijft gewoon even saai als dat van vorig jaar.... ![]() Coureurs: Panis en Da Matta. Panis in z'n zoveelste nieuwe team, Da Matta als beloftevolle 'newbie'. Benieuwd of Christiano F1 aan kan.
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus. Last edited by Finish; 08-01-2003 at 14:35. |
#2
|
||||
|
||||
Even mooi naast mekaar:
2002 ![]() 2003 ![]() 2002 ![]() 2003 ![]()
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus. |
#3
|
||||
|
||||
By The Way: Ricardo Zonta (ex-Bar 1999/2000)wordt Toyota-testrijder
![]() Zonta, die afgelopen seizoen in de Telefonica World Series 2002 meereed en daar met de titel ging lopen, vlak voor Montagny en onze landgenoot Bas Leinders. Leinders, die trouwens in de eindstand mooi voor huidig Minardipiloot Justin Wilson eindigde. Hoog tijd dat Bas ook eens een F1 onder zijn achterste mag schuiven. Maar da's een ander topic ![]()
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus. |
#4
|
||||
|
||||
ik moet zeggen ... weinig spectaculair nieuw .... De neus is ietsje harder naar beneden geknikt (ferrari lookalike) een wijziging aan de rollbar ...
en voor de rest nog kleine vleugeltjes op de sidepods. we zullen maar zeggen dat er onderhuids veel verbetering is zeker ![]() airco
__________________
![]() |
#5
|
||||
|
||||
Pfff, moet daarvoor een officiële launch doen van de wagen... Zeg dan gewoon dat m er knal hetzelfde uitziet als vorig jaar en stel gewoon de nieuwe rijders voor eh... Waste of money, mja dat hebben ze bij Toyota genoeg voor de F1
|
#6
|
||||
|
||||
Die rollbar zoals jullie zeggen, moet dat niet zijn "airbox"? Ben ook gene F1-specialist zelle, maar als je overkop gaat, zal dat stuk kunststof-kap toch niet het verpletteren van de piloot tegengaan denk ik. Een eventuele kevlar constructie eronder wel
![]() |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Volgens mij kan je het ding gewoon omschrijven als luchthapper...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
#8
|
||||
|
||||
staat me voor dat er op dat stuk aan de airbox nochtans stevige tests gebeuren om te zien of deze niet naar beneden buigt
I can be wrong ... ik zal dat 1 van de dagen eens uitzoeken
__________________
![]() |
#9
|
||||
|
||||
Ik noem dat rollbar....iedereen sprak na Diniz' ongeval op de Nürburgring in '99 over een afgebroken rollbar, wat enorm gevaarlijk kan zijn voor het hoofd van de coureur...
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus. |
#10
|
||||
|
||||
Even ijverig geweest:
![]() Zoals elk seizoen zie je bij de teampresentaties klonen opduiken van de beste wagen van het seizoen ervoor. Onlangs las ik bijvoorbeeld nog dat de nieuwe BAR in feite een witte F2002 zal worden ![]()
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
|
#13
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Nadat de F1 het tijdperk van buizenframes en later zelfs alumium sandwich panelen voorbij gestreefd was (die de draagstructuur vormden waarover een kunststof bekleding geplaatst werd) brak het tijdperk van de kevlar constructies aan. De rollbar, wiens naam nooit veranderd werd, is qua vorm zeer grondig verander en ziet er nu ongeveer zo uit : (vond zo direct geen betere afbeelding) : ![]() Het enige waar ik nu niet zeker van ben, is het volgende : hebben de moderne F1's nu nog steeds een rollbar (weliswaar uit kevlar) met een kunststof kap erover, of is de buitenkant van een moderne F1 de kevlar constructie zelf die in de kleuren van de sponsor gespoten is? Wat ik hierboven bedoelde is dus gestoeld op de eerste theorie. Ik dacht dat ze nog steeds een kevlar rollbar hebben die als draagconstructie dient, en daarboven wordt een karbonfibre afdekking geplaatst. En die afdekking zorgt er tevens voor van de "gehapte" lucht naar de motor gaat, vandaar mijn benaming "luchthapper" of "airbox". Maar het is zeer goed mogelijk dat dit allemaal onzin is, en dat een airbox iets helemaal anders blijkt te zijn, wat zelfs verboden zou zijn volgens Bart. Zoals gezegd : ik ben geen F1 specialist, toch zeker niet van de huidige F1. In dat geval : disregard this transmission. Trouwens : als ik het zo nog eens nalees lijkt me dit eerder iets voor het technisch hoekje eigenlijk. Of hoe threads elkaar soms kunnen overlappen ![]() Last edited by Sennake; 09-01-2003 at 00:12. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Uittreksel uit techn. specs van Mclaren: Chassis: McLaren moulded carbon fibre/aluminium honeycomb composite incorporating front and side impact structures. Contains integral safety fuel cell De hele structuur is een composiet van koolstofvezel en alu honingraat in een epoxyhars, die op de belangrijke plaatsen als bv de rollbar of de sidepods extra verstevigd is. Om zo'n structuur te maken, moeten ze eerst mallen maken. Voor het eigenlijke chassis beginnen ze dan met in die mallen lagen carbon fibre te leggen (met de vezels in verschillende richtingen). Die carbon fibre is geïmpregneerd met hars, dat vrijkomt als ze het boeltje in de autoclave (temp en druk) steken en de structuur keihard maakt. Eens dat gedaan is, brengen ze op deze (buitenste) laag die alustructuur aan, eveneens met epoxyhars, waarna alles weer de autoclave ingaat. Tenslotte legt men daarop nog een aantal lagen geïmpregneerde carbon fibre aan, en gaat alles nog eens in die autoclave. Voorbeeld van zo'n autoclave: ![]() Bij de meeste teams zijn de sidepods en motorkap een geheel, en dan zit er natuurlijk wel een structuur onder: ![]() ![]() Ik vind hier niet direct een duidelijke foto, maar bij crashes kan je vaak goed zien hoe zo'n structuur versplintert, wat dan weer gevaarlijk is voor de banden van de concurrenten. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|