![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Mijn golfke raceklaar?
Hallo mede racefans,
Ik ontdekte vandaag dit forum en ik moet zeggen dat ik hier al lang naar op zoek was (een degelijk autosport forum). Zelf heb ik een standaard golf 3 1800 (10jaar oud 57000 km) en zou hiermee graag de dagen van eran meerijden. Ik heb met deze wagen met de VW club al eens op francourchamps gereden en heb gemerkt dat dat ding geen wegligging heeft. ![]() Mijn vraag: Wat moet ik veranderen om dit alles te verbeteren? Ik denk aan de ophanging, velgen, banden (misschien stoel) enz... Tips en hulp hoe ik dit alles moet anpakken zijn steeds welkom (bepaalde merken, winkels, enz...) Ook zou het leuk zijn als ik een idee had van wat dit alles moet kosten ![]() Vriendelijke groeten, Jan. |
#2
|
|||
|
|||
Andere schokdempers en stabilisatorstangen kunnen wonderen doen.
Alles hangt natuurlijk van je budget af (in stijgende prijs): * stuggere schokdempers met verlagingsveren: ik ben persoonlijk een fan van Bilstein dempers met Eibach veren * schroefkit met instelbare hoogte: je neem je best een kwaliteitsmerk (Bilstein PSS, KW Variant 1 en H&R). * schroefkit met instelbare hoogte en instelbare hardheid: Bilstein PSS9 en KW Variant 2 zijn echte aanrader * je hebt ook nog schroefkits waarvan je in- en uitgaande slag van in kan stellen, die kosten nog een stuk meer, maar dat loont niet echt de moeite Dikkere stabilisatorstangen zorgen ervoor dat de auto minder overhelt in de bochten. Golfjes hebben de neiging om het achterwiel in de bocht op te heffen; dit wordt dan een stuk verminderd. Ik raad een stabikit van Eibach of H&R aan. Je kan al dit kopen bij je lokale tuningwinkel, maar er zijn gigantische prijsverschillen. Om een richtprijs te hebben, kan je best eens op de website van Sandtler (in Duitsland en echt wel zeer goed geprijsd) kijken: http://www.sandtler.de. Als je echt weet wat je wil en van plan bent iets te kopen, heb ik nog wel een adres van vriend die zeer goedkoop Bilstein en Eibach kan leveren. |
#3
|
|||
|
|||
Een goeie site over mogelijkheden voor remmen upgrade: http://www.matey-matey.com/brake_conversion.shtml
Op diezelfde site staan ook nog nuttige tips om je wagen voor te bereiden op track days: http://www.matey-matey.com/trackday-preparation_1.shtml |
#4
|
||||
|
||||
Het beste en goedkoopste begin is volgens mij 4 verstevingingsbalken tussen de ophanging om de de stijfheid te verbeteren, boven en onderaan vooraan en achteraan.
Breek ook die plastiek voor de voorwielen weg om meer lucht aan de remmen te laten. Best ook G60 remschijven steken. En GEEN Ferodo DS2500 blokjes monteren, tenzij je PLOTS zonder remmen wil komen te zitten. En een extra fan voor koeling laten monteren. Voor vrijetijds circuitbanden raad ik Goodyear F1 GSD3's aan. En als je er geregeld mee op circuit gaat monteer dan asap een rolkooi (tip Wiechers) en zetels + harnas. Als dat allemaal ok is is het tijd om de ophanging aan te pakken volgens mij. Jochen, heeft 2 geprepareerde Golf IIs staan in Dzuirmannie |
#5
|
||||
|
||||
Lees nu pas dat het een Golf 3 is
![]() Principes blijven dezelfde, en probeer zo goed mogelijk van al dat extra gewicht af te komen ![]() Jochen |
#6
|
|||
|
|||
Thanx voor de reactie's Hiermee weet ik al heel wat meer.
![]() Ik kijk de kat eerst goed uit de boom voor ik eraan begin dat heb ik ondertussen reeds geleerd. Als student is mijn budget natuurlijk niet zo groot maar ik besef wel dat veiligheid boven alles gaat. Zolang die auto niet veilig is qua remmen enzo kom ik er niet mee op circuit. Meer tips zijn altijd welkom ![]() Greetz Jan |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Dat de remmen niet meer werken ligt waarscheinlijk aan iets anders ! |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Als je wat meer details had gevraagd ipv zomaar mijn bewering in twijfel te trekken had ik je graag verteld dat DS2500s de neiging hebben om het laatste restje remmateriaal ineens VOLLEDIG van de plaket te laten lossen zodat je plots van normale remkracht op zo goed als geen remkracht terugvalt (ijzer op ijzer). En dat is (spijtig genoeg) uit eigen ondervinding, en merkelijk anders als bij meerdere andere types remblokken voor de GolfII (zowel goedkopere Textar als duurdere BlueHawk of zelfs de DS3000) waar je het op zijn van de blokjes voelt aankomen. Mijn ervaring hiermee werd ook bevestigd door andere mensen. Groeten, Jochie |
#9
|
|||
|
|||
Hey jochie,
Zou je even kunnen posten met welke setup je rijdt. (Wat je allemaal hebt veranderd). Zo krijg ik een idee van hoe het eventueel kan. Zijn er nog andere sites buiten deze hierboven waar ik meer info kan vinden over het prepareren van een auto? Thanx Jan. |
#10
|
||||
|
||||
Ik zal het proberen opsommen maar ik twijfel of ik het overzichtelijk kan houden, je leest het dan maar een paar x
![]() We wijzigen niks aan de motor omdat we toch niet achter de laatste pk aangaan en dat enkel de betrouwbaarheid naar beneden haalt. Een lichte GolfII met 145pk accelereert trouwens gelijk met normale baanautos met 200pk. De 2deurs II gti 16v (hierover spreek ik sinds vorige vrijdag in het veleden ![]() De tweede is een 4deurs G60, wat we vooral niet gaan doen is aan de G-lader prutsen. We bouwen wel extra koeling in, in de 16v een fan, in de G60 een oliekoeler op de plaats waar normaal een grootlicht zit. In beide een rolkooi van Sandtler in geschroefd. Een van de 16v zetels vervangen door een Cobra Suzuka GT kevlar (koop geen diolen produkt), met hoge zijwanden voor betere bescherming. Dit is met +-500E het duurste model van het redelijk goedkope merk Cobra, wordt op bestelling gemaakt en kan zeker concurreren met modellen van duurdere merken. As luck would have it heeft onze garagist een splinternieuw model in stock van de normale versie (dus niet de brede GT), je kan al raden wat er daar gebeurd is ;-) De andere is een Jamex, kenhet type niet. Het merk van zetels in de G60 wil me nu niet te binnen schieten. In de 16v zit een 3punts harnas, in de G60 een 5punts, beide van Schrott. Beide golfs hebben G60 rem setup en rijden nu wat experimenteren met Bluehawk blauwe blokjes. Ook werd de overtollige interne spatborden uitgebroken en een soort luchtkanaal ingebouwd voor koeling. We hebben geen remverdeler, wel aandacht besteden aan de standaard remverdeler veer die ontregeld geraakt als je aan de ophanging gaat veranderen en de koffer stript. We hebben de wagens vanbinnen niet gestript, het interieur zit er dus nog in, omdat we de koffers wel gestript hebben laten we ook de achterbank zitten om die paar kgs meer te hebben op de achteras. We rijden met -2,0 camber vooraan, achteraan weet ik niet precies. In beide wagens zitten vier stijfheidsbalken, essentieel. Als meeste extreme banden kiezen we nu voor Yokohama R048, deze zijn echt hun meerprijs waard, de 16v heeft er eigenlijk wat te weinig vermogen voor want heel veel bochten worden dan volgas. Met deze banden was het ook niet mogelijk om wielen te blokkeren! (we hadden toen wel nog niet de bluehawks) Menig opgezette circuitwagen werd door Konis+Yokohamas in 850kg golf op zijn plaats gezet, over zwakke slachtoffers zoals standaard 911s ed hebben we het dan niet :-) Deze banden zijn sterk af te raden in de regen. Met deze banden doen we ongeveer 1400km. Voor normaal circuitgebruik de Goodyear F1 GSD3, hiermee doen we ongeveer 2500km. Goede grip in droog en FENOMENALE grip in het nat, niet te doen. Laat je niet verleiden door de Proxes Toyo's ze zijn veel goedkoper als de GSD3s maar grip is ongeveer gelijk en ze waren erdoor na 1100km. Ophanging in de 16v is Yellow Koni coilover fully adjustable. Ophanging in de G60 is sinds dit weekend H&R nurburgring paket, minder adjustable. Mijn mening is om eerst stijfheidsbalken, remmen, motorkoeling en banden aan te pakken. Dan rolkooi, zetel(s) en harnas. Dan ophanging. En dan motortuning als je daar zin in hebt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt als je nog specifieke vragen hebt laat maar horen. Jochie |
#11
|
||||
|
||||
Volgende tekst is leuk advies voor iedereen die aan een oude Golf denkt om mee te racen.
"I will just give you some general advice for a start if that’s okay and then you can ask me more specific questions as they arise. First up it is easiest to get the car in Germany, since in Holland there is a 40% luxury tax on cars meaning even used ones sell at a premium compared to Germany. Also there are many more around in Germany, so more chance of finding a nice one. Which car: Mk 1’s are really cool, but have a few serious problems. They do rust, their engine is not as reliable as the Mark II, they didn’t have a Kat so that was/should be retrofitted and most importantly good ones are getting very expensive because they are eligible for “young timer” championships. As much as I love them, spending Porsche 944 money on a golf ring toy seems a bit silly. Parts are also getting harder to come by especially interior trim and bodywork parts, which is fine until you dent something at the ring. I know I have ;-) So alas no Mk I, is my advice. I myself have a 8v Mk II because they are by far the most reliable and cheapest to run. Mine has over 250.000 kilometers and the engine and gearbox have never been opened. I drive it on the road to the Ring and trackdays at Spa and the GP-strecke, drive it hard all day en back home again without a problem. (if I don’t crash ;-)) Also the pre 87’s have mechanical injection so you can get more horsepower out of them fairly easy by changing the fuelpump and some other bits from the scrapyard. Pre 87 means no Kat ab Werk, so that should be retrofitted (In Holland we don’t have to, luckily). Parts are abundant for all Mk II’s in used, imitation or new quality so that ’s great. Downside is a slight lack of power, which you notice especially on the backparts between Adenauer bridge and Karussell. Standard is about 112 ps, simpler tuning gets you about 130 max. Since I don’t time myself and am more interested in my cornering skills I don’t care to much, but I can imagine you’d want a bit more power eventually. The 16v is the most balanced with 140 ps. Most things mentioned above apply. I decided against it for two reasons. It has an electronic injection with a “steuergeraet” that can break down in older cars and is quite expensive at about € 600,-. It also has problems with extended coping with high engine heat (as in racing) which can lead to headgaskets blowing out and cylinderheads cracking, so you need to warm them up very carefully and let them cool down idling every few laps to be safe. You will also be smart to get an oil-cooler fixed. The G60 is very underrated. It has the same reliable block as the 8v and lots of power with 160 ps. It also has bigger discs and callipers saving you an upgrade. Only problem is the G-lader only lasts about 120.000 kilometers. Replacements used to be incredibly expensive, but rebuilts are now possible and a lot cheaper at about € 800,- all in. Good thing is that most G60’s have now had their rebuilts giving you another 100.000 kilometers or so or about 5.000 laps which should be adequate for the near future, me thinks ;-) Don’t get a Rallye version though because the bodyparts are very, very expensive So my advice is to get an Mk II 8v, 16v if you are not afraid of some maintenance or a G60 if you crave the power, and remember overall condition is much more important than mileage which is hard to check on these older cars anwyay. Where to get it?: www.mobile.de is the most obvious but also try the small ads at www.motorsport2000.de and the local papers. You might find one with a rollcage, belts and seats already fitted saving you lots of money. It’s amazing how many people decide to spend thousands of Euro’s on building a racecar, only to get bored (or a wife, baby etc) after a year or so and then having to sell it. It is really hard to find new owners for these cars so just make an offer way lower than they are asking for and wait. They will mostly call you back within two weeks to accept. Finally check with the local VW-niederlassung in Adenau. They won’t sell them second hand anymore but at least some of their mechanics will either own one, or know where to find you one because most do some work on the side on friends’ cars. It also gives you some security cause you can make a deal with them to fix any problems for you in their spare-time. In Holland mechanics can normally use the company tools and workplace on Saturday mornings to work on their own cars, so this might be a good time to talk to one of them. You should not pay more than a 1000 euro’s (I paid 500 for mine in Holland) on a nice 8v, max. € 1500,- on a 16V and max. € 2000,- on a fully prepared one or a G60. Save the rest for a few necessary modifications or unexpected repairs. There’s always at least one. Get one without any exterior mods, they are still out there, as long as you stay away from the VW Scene/Max Power boys. Get an original GTI and not just a golf II with a gti engine because only real GTI’s have disc brakes all round and also an extra stabilizer in the rear axle. Very hard to find at scrapyards and expensive at the dealership. Finally don’t care too much about small dents. They lower the price a lot and you will dent it yourself sooner or later anyway. If you see one you like I am very happy to check it out with you. I am about 3 hours away from Adenau and I like to drive, so feel free to ask What mods?: On an 8v or 16v I would uprate the front brakes. Get EBC turbo-grooved discs and EBC blue or Hawk blue pads. They last you a season and have good stopping power. EBC Red pads are softer and wear faster, but have TUV I think (again not a problem in Holland). Leave the rear brakes standard for easier turn-in. Also if you strip the interior the rearend gets light so you don’t want too much stopping power there. 0,5 cm spacers left and right on the front axle also help turn-in as does turning the front wheels out about 10 minutes on the alignment bench. 15” wheels with 195/50/15 are an improvement on the standard 14”. Wider/bigger tyres than that only ruin the handling. Bigger brakes and wheels are standard on the G60 so not needed. Braided brakehoses and Ate racing fluid are also nice. It gives a lot more feel in the pedal, but you will still have to hit the brake pedal a lot harder than in a modern, more servoed car. For safety I like a full cage, seat and safetybelts all FIA-certified. I found Sandler in Bochum the cheapest in that respect. You get an extra discount if you have a DMSB or other racing license. Koni yellow shocks might be an option if you want to spend more and they can even make you a special integrated springs/shocks set with Nordschleife characteristics for about 1000 euro’s if you want to go all out. (Bit over the top maybe). Apart from that just take of as much weight as you can and you will end up with a very reliable, fun, cheap and pretty fast car in which you can embarrass a lot of the more modern stuff. Jochie |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
http://www.gvk-motorsport.co.uk/ Vriendelijke kerel dus aarzel niet om hem te contacteren, je mag zeggen dat het via Jochen komt. Gr, Jochen |
#13
|
|||
|
|||
Een hoop info. Hartelijk bedankt
![]() |
#14
|
||||
|
||||
Eibach veren zijn toch zeer goed.
Mijn stiefpa heeft deze op zijn Alfa en deze auto verzet zich geen scheet ![]() Dan nog Dunlops SP Sport 9000 en ge zijt al goed vertrokken ! Schijfremmen dan (enkel vooraan is ook al goed) van Brembo met Ferodo blokjes. Maar vreemd genoeg zijn deze zoals hierboven afgeschreven; dat ene model dan toch. Het zou goed kunnen dat men stiefpa net hetzelfde voorhad ! Op weinig km's waren ze al snel versleten en zaten we idd te remmen op ijzer ! Die blokken waren helemaal weg .. normaal zijn we dat ni gewoon van Ferodo. Maar wieweet is het dat model daar (overlaatst gekocht) dus pak dan maar iets anders van Ferodo of een ander merk ![]() |
#15
|
|||
|
|||
Jammer genoeg hebben mijn ouders toch besloten om het golfke te verkopen. Ik denk ook niet echt dat dit de ideale auto is om circuitklaar te maken. Als de tijd rijp is en de financiële toestand wat beter kijk ik uit naar een GTI denk ik.
Ik heb nog 1 vraagje voor JOCHIE: Hoe vervoer je de wagen? Rijd je de auto naar het circuit of heb je een oplegger??? Dit is namelijk nog een probleem waar ik voorlopig nog geen oplossing voor had... Greetz Jan. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|