De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Community-forum
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 22-01-2004, 01:33
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Tunen Van Auto Wordt Wettelijk Geregeld

Quote:
Je auto ombouwen of laten ombouwen, zal binnenkort wettelijk kunnen. Nu is de regeling onduidelijk en veel keuringsstations geven dan ook een rode kaart aan wie zich met zo'n getunde auto aanbiedt.

Tegen 1 maart wil minister van Mobiliteit alvast het grootste deel van de problemen oplossen. Vanaf dan geldt onder meer een minimumhoogte vanaf de weg van 11 centimeter. ook zal het gebruikte materiaal Europees goedgekeurd moeten zijn.

Minister Anciaux wil met zijn regeling vooral de veiligheid op de weg verbeteren. In ons land tunen naar schatting zo'n 40.000 mensen hun auto.
Bron : VRT TT

Op het autosalon hebben wij uit nieuwsgierigheid ook een tijdje rondgehangen op een stand ivm tuning. We hebben goed gelachen en daar bleef het bij. Niemand van ons vond dit mooi.

Desondanks hebben Sennake en Huudo toch eens de prijs gevraagd voor "getunede" lampen voor hun Peugeot 307 SW. Allée, eigenlijk stonden we ook op die stand te lachen en werden we toevallig aangesproken door een verkoper. Uit pure beleefdheid hebben we ons dan een brochure laten aansmeren.

Aanvankelijk hadden we het plan om ook eens een tuningbeurs te bezoeken. Alleen om te gaan lachen. Bij nader inzien zullen we het toch maar niet doen. We zouden misschien wel eens ambras kunnen krijgen...

Conclusie : de meeste mensen die ik ken vinden het tunen van auto's, zoals hierboven beschreven, niet mooi.

En jullie ????

C U
Reply With Quote
  #2  
Old 22-01-2004, 09:47
B.V.S.'s Avatar
B.V.S. B.V.S. is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: Zolder
Posts: 623
Extreme tuning vind ik ook lelijk... sommigen gaan hierin wel echt te ver...
Nu ja, da's mijn mening... smaken en kleuren verschillen gelukkig nog altijd...
Ikzelf vind dat deze wettelijke regeling dringend tijd werd... in bepaalde mate natuurlijk.
Ik heb mijn ottoke een beetje verlaagd en wa breder en groter velgen ondergesmeten, kwestie van enkel een sportievere look te hebben, en de wegligging wat beter te maken. Dan is mijn vwatuur niemeer "veilig" blijkbaar?
Wel moet ik elk jaar mijn standaard velgskes terug eronder leggen om naar de keuring te gaan. Dit is op zich niet zo veel werk en ik zit er niks mee in, want 's anderendaags zitten die er terug onder.
Trouwens... er zijn er die een week werk hebben om hunne auto om te bouwen om naar de keuring te gaan...
Men mag dus wel eens rustig gaan bekijken of dit nu allemaal wel "onveilig" te noemen is...
__________________
http://www.m-s-e.be/

Last edited by B.V.S.; 22-01-2004 at 09:50.
Reply With Quote
  #3  
Old 22-01-2004, 13:57
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
goed dat een en ander nu wettelijk geregeld wordt. Ik kan er geamuseerd en met bewondering naar kijken, de auto's die op het salon stonden waren nogal 'overkill' voor wat het gebruik op de straat betreft. Ik denk niet dat er één enkele bruikbaar van zou zijn voor dagelijks gebruik. Een putje hier, een greppel daar en je kan opnieuw beginnen denk ik.

Ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die dat mooi vinden en veel geld aan uit geven. Iedereen doet met zijn centjes wat het wil natuurlijk. En er draait een hele industrie op, dus werkgelegenheid.

Discrete tuning vind ik wel mooi. Mooie set velgen, spoilertje, schortjes en bumpers, zo een beetje à la AMG, de BMX M-reeks en de Audi S-reeks. Maar zelfs daar zou'k mijn geld niet aan geven.
Reply With Quote
  #4  
Old 22-01-2004, 14:13
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Mar 2002
Location: Bonheiden City
Posts: 2,168
ik vind ook discretere tuning het mooist, het moet ook functioneel blijven hé
als je een verkeersdrempel niet meer kan pakken zonder te raken onderaan, dan zit je over de limiet

maar een mooi stelletje velgen, lipje voor, discreet spoilertje acheraan kan mij bekoren.

Ik zou niet graag met een standaard standaard auto rijden
ik bedoel maar, een golf met van die plastieke wieldeksels zoals je er 13 in een dozijn hebt, zou ik toch van andere 'janten' voorzien, kwestie van toch iets onderscheidend te hebben.
Stel u maar voor dat er drie grijze golfkes naast mekaar staan en ge kunt die van jezelf er niet direct uithalen zonder naar de nummerplaat te zien ... dat bedoel ik,maar echt heel veel geld zou ik er niet aan kunnen uitgeven, tenzij voor een motortuning misschien

maar smaken verschillen uiteraard
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 22-01-2004, 14:18
FastFons's Avatar
FastFons FastFons is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2002
Location: Hasselt/Heverlee
Posts: 495
Ik vind ook discrete tuning wel mooi, maar de meesten overdrijven hierin. Als ge ze in essen zag zeulen met hun bumpers en neon en van die mega spoilers (dan hebben ze wel altijd nen toog of picknick tafel mee, handig).

Onze seat is lichtjes verlaagd en er staat een andere uitlaat onder. Samen met de standaard 16 duims velgen en zijschorten al meer dan mooi genoeg.

FF
__________________
Calamitas R&S Team - www.calamitas.be
Reply With Quote
  #6  
Old 22-01-2004, 14:28
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jul 2001
Location: Everywhere
Posts: 4,300
Alu velgen moeten er sowieso op (de velgenmaat hangt af van de auto natuurlijk). Tegenwoordig kan je bij veel constructeurs een sportvering kopen, dat vind ik ook wel mooi zo een beetje verlaagd: dan zijn de wielkasten beter gevuld.

Tuning kan zeer mooi zijn als het deftig gedaan is vind ik maar ik zou het zelf niet doen. Het heeft bij mij ook zoiets margi: veel van die mannen steken al hun geld in die auto en moeten er dan ook zwaar mee kunnen uitpakken op meetings enzo. Als ik het al zou doen, doe ik het voor mezelf en niet om de man uit te hangen.
Reply With Quote
  #7  
Old 22-01-2004, 17:32
laurent's Avatar
laurent laurent is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2001
Location: Asse
Posts: 1,086
Misschien intressant van met de Paddock eens een bezoekje te brengen aan VW mania. Een jaarlijkse VW Meeting, zowal water als luchtgekoeld. Zeer intressant voor zowel techniek als looks. Ik denk persoonlijk dat VW mania de hoogste kwaliteit bied op gebied van tuning.
Andere meetings draaien al snel uit op lelijke stickerboeken, nseeuwruimer en dergelijke
__________________
That's right... Taunt the professional ass kicker.
Reply With Quote
  #8  
Old 22-01-2004, 17:49
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2001
Location: Antwerpen
Posts: 1,551
Quote:
Originally posted by stijnconinx
Alu velgen moeten er sowieso op (de velgenmaat hangt af van de auto natuurlijk). Tegenwoordig kan je bij veel constructeurs een sportvering kopen, dat vind ik ook wel mooi zo een beetje verlaagd: dan zijn de wielkasten beter gevuld.

yup idd, laagprofielbanden der dan nog bij en ze zijn helemaal gevuld... daar zou het voor mij ook stoppen... voor mijn deur ligt er hier zo een verkeersdrempel... als je daar over moet met een superverlaagde auto amai
Reply With Quote
  #9  
Old 22-01-2004, 18:00
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jul 2001
Location: Everywhere
Posts: 4,300
Uiteraard horen bij zo'n velgen gepaste banden bij Dat vind ik altijd wel neergaan: van die kei chique velgen en dan banden van Toyo of Fulda ofzo
Reply With Quote
  #10  
Old 22-01-2004, 18:10
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Mar 2002
Location: Bonheiden City
Posts: 2,168
Quote:
Originally posted by laurent
Misschien intressant van met de Paddock eens een bezoekje te brengen aan VW mania. Een jaarlijkse VW Meeting, zowal water als luchtgekoeld. Zeer intressant voor zowel techniek als looks. Ik denk persoonlijk dat VW mania de hoogste kwaliteit bied op gebied van tuning.
Andere meetings draaien al snel uit op lelijke stickerboeken, nseeuwruimer en dergelijke
VW Mania is het enige treffen dat ik eigenlijk al bezocht heb als ik me niet vergis.
Daar zie je zwaar uitgebouwde bakken, maar ook super mooie, toffe ambiance! Als ik eens geen tweede zit heb, ga ik daar eens een weekendje met kameraden doorbrengen, alhoewel, vanaf dit jaar was in de nekkerhal, wel spijtig want hofstade was sowieso leuker, in openlucht ed

Wij hebben daar al met onze Fun Cup twee keer gestaan, en vorig jaar ben ik met ons vader zijn VW Porsche 914 daar naartoe gegaan, en heb er een sprintje mee getrokken
super, maar niet goed voor de auto denk ik
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 22-01-2004, 19:40
laurent's Avatar
laurent laurent is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2001
Location: Asse
Posts: 1,086
MJa, "de echte Mania" was vorig jaar aan de Nekkerhallen, maar op de normale datum (weekend voor 15 augustus) was er een andere vw meeting in Hofstade.
__________________
That's right... Taunt the professional ass kicker.
Reply With Quote
  #12  
Old 22-01-2004, 19:56
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jul 2001
Location: Everywhere
Posts: 4,300
Ik maak mij toch een kleine bedenking bij de minimum hoogte van 11cm: hoe hoog liggen Lambo's en Ferrari's van de grond?
Reply With Quote
  #13  
Old 22-01-2004, 20:31
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 2,310
Een Ferrari 360 heeft een ground clearance van 5.1", omgerekend dus ongeveer 12,75 cm. Een Lotus Exige heeft dan maar 9 cm wat dus te weinig zou zijn. Het ljikt me echter niet dat er hierover problemen gemaakt zullen worden omdat de wagen zo uit de fabriek komt.
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 22-01-2004, 20:38
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Quote:
Originally posted by Ottooke
Een Ferrari 360 heeft een ground clearance van 5.1", omgerekend dus ongeveer 12,75 cm. Een Lotus Exige heeft dan maar 9 cm wat dus te weinig zou zijn. Het ljikt me echter niet dat er hierover problemen gemaakt zullen worden omdat de wagen zo uit de fabriek komt.
Er dient m.i. idd een verschil gemaakt te worden tussen wagens die volgens het gelijkvormigheidsattest minder dan 11 cm van de grond liggen en eigen brouwsels. Deze brouwsels hebben hiervoor geen gelijkvormigheidsattest en de constructeur heeft in zijn proces verbaal van goedkeuring, nav allerhande tests al bepaald hoe een auto kan omgebouwd worden zonder gevaarlijk te worden. Sommige gebruikers kunnen hiermee niet leven en bepalen hun eigen regels.

Buiten de discussie inzake de tuning wil ik reeds opmerken dat het nu reeds een verkiezingsstunt zou kunnen zijn. Bertje ligt al een hele tijd onder vuur en probeert er alles aan te doen om in een goed daglicht te komen. Zoals in het artikel staat tunen naar schatting 40.000 mensen hun auto. Dus 40.000 stemmen extra voor Bertje. Maar hier gaan we de politieke weg op en dan moeten we voorzichtig zijn.

Ook de commercie zal hier goed bij varen. De gebruikte onderdelen dienen een goedkeuring te hebben en de werken moeten worden uitgevoerd door een erkend tuner/garagist.

C U
Reply With Quote
  #15  
Old 23-01-2004, 01:43
AlainH's Avatar
AlainH AlainH is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2002
Location: Dilbeek
Posts: 689
Ik ben hevig voorstander van tuning... doe er zelf heel hard aan mee

En of het een verkiezingsstunt is, weet ik niet... er is al sinds vorig jaar sprake van een wettelijke regeling te ontwerpen voor getunede wagens...
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.