De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 29-09-2004, 17:09
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular

Belgium Racing & Qvick Motors Racing - "Terug een ervaring rijker

“Terug een pak ervaring rijker”

Belgium Racing moest het dit weekend stellen zonder de onfortuinlijke Peter Theuws die vorige week werd geopereerd aan de rug. Vandaar dat Patric Derdaele de hulp moest inroepen van Stefan Verhoeven, met wie hij reeds twee jaar geleden samenreed.

“De samenwerking was perfect”, verduidelijkt Derdaele.
“Stefan paste zich zéér vlug aan en was zowel tijdens de trainingen als tijdens de wedstrijd sneller dan mij. De beslissing van Peter Theuws om de veren achteraan nog maar eens te verzwaren is ons ten goede gekomen. De wagen blijft maar evolueren in de goede richting”.
“En als je ziet dat Erik Qvick de strijd aanbindt met de Porsche GT3 RS van Lambert/Lefort, dan weet je dat we goed bezig zijn. Ik kan het maar niet genoeg onderstrepen. Vijf wedstrijden geleden hadden we alleen nog maar een basis en nu wordt reeds gestreden voor de koppositie in GTB. Ook Stefan Verhoeven, die véél ervaring heeft in Francorchamps, beweert dat de Ultima een goed concept is. Rekening houdend met de verandering aan het circuit dat een stuk trager geworden is, vermoed ik dat we een vooruitgang boekten van een slordige vier seconden in Francorchamps. En dan rijden we nog steeds zonder splitter en diffuser. Dit wordt een opdracht voor deze winter”.

“Wat de wedstrijd betreft konden we het ritme vlot aan, tot terug een van de steekassen brak. En dat heb ik hoogstwaarschijnlijk aan mezelf te danken. Door het gebrek aan koppel dient de Source in eerste versnelling te worden genomen. En precies op dezelfde plaats waar ik reeds eerder een steekas brak, werd ik geconfronteerd met hetzelfde euvel. Tijdens de 24 Uren van Zolder hebben we geen problemen gekend en in Francorchamps breken ze als lucifers.
Enerzijds gaan we tegen de volgende wedstrijd in Zolder de steekassen verzwaren en anderzijds gaan we voor Francorchamps in de toekomst met andere verhoudingen werken zodat de 2de en 3de versnelling lager komen te liggen. Zodoende kunnen we het ingaan van de nieuwe busstop en de Source in 2de versnelling nemen.
Na het monteren van een nieuwe steekas heeft Stefan dan nog een perfecte stint afgewerkt. Door het vervangen van de steekas verloren we een zestal ronden. Als we die bijtellen dan komen we op het podium te staan in GTB,” besluit de Limburgse zakenman.

Ook bij Qvick Motors Racing blikken ze tevreden terug op de prestatie van de laatst verreden wedstrijd. Ondanks het feit dat Erik Qvick vroegtijdig aan de kant moest met een breuk aan de ophanging, bewees de Oostendse tuner nogmaals dat de Ultima’s stilaan een bedreiging vormen voor de snelste GTB-Porsches.
“Onze plaats op de startgrid weerspiegeld niet de mogelijkheden van de Ultima”, doet Erik uit de doeken. “Geoffroy nam het leeuwenaandeel van de trainingen voor zijn rekening en net toen ik de laatste 10 minuten op de baan kwam, ben ik door een gele vlag afgestopt tijdens mijn snelste ronde. Maar na de start kon ik vlug de verloren posities goedmaken en snel de strijd aanbinden met de Porsches van Thiers en Lambert/Lefort. Net toen ik laatstgenoemde kon voorbijgaan en ik me dus na de PSI-Porsche in 2de stelling bevond, kreeg ik een tik verkocht en even later begaf de ophanging links achter. Het is nu nog even uitzoeken wat de echte oorzaak is, maar ik veronderstel dat het gebruikte materiaal te licht is. Na onderzoek van desbetreffend onderdeel ontdekte ik dat er reeds een oude breuk was en mogelijks heeft de lichte aanrijding het geheel doen breken. We hebben zodoende terug een zwakke plek gevonden en zo blijven we de Ultima maar evolueren. Maar ondanks alles hebben we toch terug bewezen dat men in de toekomst met ons rekening zal moeten houden. Rekening houdend met het feit dat het circuit een stuk trager is geworden, ben ik met mijn snelste chrono (2’33.8) zéér tevreden. We hebben de veren achteraan iets harder gezet, waardoor de baanligging van de Ultima sterk is verbeterd”, besluit Erik Qvick.

De BMW Compact van Belgium Racing met Broodcooren/De Coster draaide een matige kwalificatie, zonder risico en met het oog op een goede eindklassering in het kampioenschap.
Broodcooren kwam na de start moeilijk op gang. Toen de Gastines bovenop de Raidillon in het decor belandde verwachtte de teamleiding een neutralisatie en werd Broodcoren vroegtijdig binnengeroepen. Door een communi-catiestoornis met de radioverbinding bleef die echter doorrijden tot de pace car daadwerkelijk op de baan kwam. Meteen ging een ronde verloren, wat hen uiteindelijk de tweede plaats kostte. Maar ondanks alles en het forfait van Moury/Morlet schuift de BMW Compact een plaatsje op in de tussenstand en nestelt zich voorlopig in de top3.
Met nog één wedstrijd te gaan en met een achterstand van 7 punten op de Seat van Sluys/Hopchet kunnen de Belgium Racing-piloten nog doorstoten naar de 2de plaats. Voor de eerste plaats in het kampioenschap gaapt reeds een gat van 14 punten met de G&A-BMW van Steinberg/Stevens. Er zijn nog 20 punten te verdelen en dus is alles nog mogelijk. In Divisie Toerisme behoort een Top 5 nog steeds tot de mogelijkheden.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules