De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Games
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 14-11-2002, 17:28
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

voor de stuurtjesfreaks onder ons

http://www.spelletjesgarnaal.be/hwreview.php?id=15

de spelletjesgarnaam heeft het
Logitech MOMO racing force feedback (what's in a name) stuurwiel eens aan een grondige test onderworpen.

Buiten de prijs zijn er geen nadelen concludeert de garnaal.

airco
Old 14-11-2002, 18:45
Beemer's Avatar
Beemer Beemer is offline
De Paddock Regular

Ziet er idd wel heel mooi uit, maar die prijs hè
Reply With Quote
Old 14-11-2002, 19:05
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
ah, ze doen op spelletjesgarnaal ook nog es iets dat niet alleen voor hun elite-memberclubje is. Mooi zo. Ik mis de kickstarts en de snelle demo's anders wel.
Old 14-11-2002, 20:04
Nikke's Avatar
Nikke Nikke is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by Finish
ah, ze doen op spelletjesgarnaal ook nog es iets dat niet alleen voor hun elite-memberclubje is. Mooi zo. Ik mis de kickstarts en de snelle demo's anders wel.
ge kunt natuurlijk altijd een sms'ke sturen
Reply With Quote
Old 14-11-2002, 20:57
Beemer's Avatar
Beemer Beemer is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Finish
Snelle demo's?? -> http://games.telenet.be
Geen elite-member gez*ik, maar voor iedereen toegankelijk

Ik haal daar bijna altijd tussen de 500 en 700kb/s
Reply With Quote
Old 14-11-2002, 21:17
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
tuurlijk

maar dit heeft best nix met het topic te maken, dus: topic :x
Old 14-11-2002, 21:49
Beemer's Avatar
Beemer Beemer is offline
De Paddock Regular

Ok, back on topic dan, het ziet er allemaal wel heel leuk uit da stuurtje, met een aantal kleine detail die het echt wel de moeite maken, maar wat bied dit stuurtje daarbuiten meer dan een microsoft stuur met ff? Niet veel waarschijnlijk en daarom zal ik het bij da microsoft houden en die 80€ meer wel in een grotere HD spenderen, ma da's mijn mening natuurlijk
Reply With Quote
Old 14-11-2002, 23:44
Big John Big John is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by Beemer
...
... maar wat bied dit stuurtje daarbuiten meer dan een microsoft stuur met ff? Niet veel waarschijnlijk ...
Dan zou ik, als ik jou was, beide stuurtjes toch eens naast elkaar uitproberen.
Een MS Sidewinder FF versus een Logitech Momo is zoiets als een Pentium II 133MHz versus een nieuwe Pentium IV.

De MS Sidewinder heeft (als enige FF stuur) de onhebbelijkheid om de PC processor al het werk op te laten knappen, terwijl de andere FF stuurtjes de effecten door hun ingebouwde Immersion chip laten berekenen. Vooral op de iets oudere machines scheelt dat kwa gameplay (framerate/detail) een slok op een borrel.
Ook heeft de MS Sidewinder een andere overbrenging van de FF krachten. Tandwielen i.p.v. snaar-aandrijving. Tandwielaandrijving schijnt wat slijtagegevoeliger te zijn (?).
Meningen over pro's en contra's hierover verschillen. Maar een feit is dat alle acceptabele (duurdere) FF sturen over een snaaraandrijving beschikken.
Tevens genereert de Logitech Momo FF - na de ACT Labs RS - de krachtigste FF-effecten, daar waar de MS Sidewinder er zeer matig van af komt (aldus talrijke tests).

Tot slot, de Logitech Momo werkt tenminste onder MS Windows XP, iets wat van MS Sidewinder (nota bene hun eigen product ) niet gezegd kan (kon(?)) worden.

BTW,
Wat kost die nieuwe Logitech MOMO Racing Force Feedback eigenlijk? Ik kan namelijk geen prijs vinden. Ik zie op de Logitech-site wel een adviesprijs van 199,95 euro staan voor de Logitech Momo Force.
Die heb ik 7 maanden geleden gekocht voor 159 euro in de winkel. Laatst had diezelfde winkel ze als stuntaanbieding zelfs voor maar 129 euro.

Let wel, ik ben geen "die hard" fan van de Logitech Momo's. In mijn ervaring is de ACT nog steeds het beste FF stuur (binnen prijsklasse tot 300 euro) dat er is.
Maar in de (online) race-communities wordt de Logitech toch als meest toonaangevend gezien. Hij verslaat de ACT door een scherpere prijs (betere prijs/prestatie verhouding).

Last edited by Big John; 14-11-2002 at 23:48.
Reply With Quote
Old 15-11-2002, 00:22
Beemer's Avatar
Beemer Beemer is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Big John
Tot slot, de Logitech Momo werkt tenminste onder MS Windows XP, iets wat van MS Sidewinder (nota bene hun eigen product ) niet gezegd kan (kon(?)) worden.
Met dit microsoft stuur heb ik (allé Oneliner) nooit problemen gehad onder Xp en hij heeft gewoon de standaard drivers moeten instaleren.
Reply With Quote
Old 15-11-2002, 02:14
Timpreza's Avatar
Timpreza Timpreza is offline
De Paddock Rookie

Ik heb de Act-Labs en ik heb die moeten kopen via de website van Act-Labs + de Shifter. Ik lag aan +- 300€, en dan heb ik later nog eens die Performance Pedals bijgekocht.

Een vriend heeft een Momo gekocht voor de helft van de prijs. De FF is beter en veel precieser dan de Actlabs. De enige voordelen die ik zie bij mn Actlabs is dat er meer knoppen opstaan, dat het stuur groter is, en dat de FF zwaarder is. Maar liever een preciese fijne FF dan een zware. Ik weet niet of de Momo even duurzaam is, maar het ziet er in ieder geval zo uit. De pedalen van de Momo zijn wel kl*te vergeleken met de actlabs performance pedals. Die zijn prachtig, met een lange slag, een harde geleidelijke rem, en een koppelingspedaal, maar ze zijn alles behalve duurzaam... Hun service maakt echter veel goed (alhoewel het schijnt dat die tegenwoordig ook niet meer is zoals ze geweest is)
De momo is zeer precies, en hij ligt zéér goed in de hand, Daar kan Actlabs iets van leren. Die bovenste spaken van mijn Actlabs staan niet goe en ik pak mijn stuur daardoor vast met mijn handen op '10 voor 2' bij de Momo ligeen je handen beter, en meer ontspannen op 'kwart voor 3'

Als mijn Actlabs het ooit begeeft denk ik van ofwel een goedkopere maar betere Momo te kopen, maar met andere pedalen.

Heeft iemand een idee wat de BRD pedalen kosten? Meer dan mijn hele Actlabs installatie hier waarschijnlijk, maar het is voor mij de investering waard als ze zo goed en duurzaam zijn als iedereen beweert....

Last edited by Timpreza; 15-11-2002 at 02:19.
Reply With Quote
Old 15-11-2002, 10:24
Big John Big John is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by Beemer
Met dit microsoft stuur heb ik (allé Oneliner) nooit problemen gehad onder Xp en hij heeft gewoon de standaard drivers moeten instaleren.
Ik nam al aan dat het reeds was opgelost door Microsoft
Bij het uitkomen van Windows XP ontstond er echter grote hilariteit toen bleek dat (vrijwel) alle FF-stuurtjes probleemloos geinstalleerd en gebruikt konden worden, behalve hun eigen Sidewinder .

Timpreza,
Wat de nauwkeurigheid betreft van de ACT, dat ben ik wel met je eens.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik beide stuurtjes bezit. Een 2,5 jaar oude ACT + Shifter en een recente Momo (goedkoop via een PC-privé project van m'n werkgever).
Voor het Nascar racen (N2002) geef ik inderdaad de voorkeur aan de Momo. Het deurklink-rijden vereist een zeer strakke wagenbeheersing en daaruitvolgend een zeer nauwkeurig reagerend stuur.
Met de ACT is dat (imho mede door enige slijtage) een heikele onderneming geworden.

Voor Grand Prix Legends geef ik echter de voorkeur aan de ACT.
Het stuur is groter en robuuster, en door de FF-instellingen te finetunen krijg je een fantastisch gevoel over deze rijdende sigaren uit de zestiger jaren. Vooral het "over de kerbs denderen" geeft imho een zeer realistisch gevoel.
Daarnaast vind ik de ACT Shifter als add-on fantastisch. Masar die is er nu ook als USB verkrijgbaar en kan nu dus ook met andere stuurtjes gecombineerd worden.

Last edited by Big John; 15-11-2002 at 10:27.
Reply With Quote
Old 16-11-2002, 18:10
Ferrari Forever's Avatar
Ferrari Forever Ferrari Forever is offline
De Paddock Regular

De ff-stuurtjes van Microsoft die nog op de gamepoort van de computer aangesloten worden (dus niet de USB-modellen) worden inderdaad niet ondersteund door XP. Je kan het stuurtje wel installeren, maar dan zal je Force Feedback niet werken. Microsoft zelf heeft overigens al verklaard dat ze niet van plan zijn om een driver uit te brengen om de stuurtjes alsnog compatibel te maken. De nieuwere USB-modellen werken dan weer wel probleemloos. Redelijk schandalig als je het mij vraagt...
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules