![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Circuit Zolder: Report Brands Hatch
EERC Meeting Brands Hatch
De winnaar van de voorbije EERC Meeting is zonder twijfel PSI-Motorsport, het team onder leiding van Christian Schumacher. Na eerdere overwinningen van Kuismanen en SRT was het nu aan PSI om plaats te nemen op het ereschavot. Het Belcar seizoen 2005 kent zo zijn derde winnaar op 4 meetings, een bewijs voor de spankracht van de lopende jaargang. Alle piloten waren bovendien bijzonder opgetogen over het circuit van Brands Hatch. “Een kleine Nordschleife!” vatte Georg Severich de opinie van het rijdersgild mooi samen. Ook de sfeer en het ontvangst zullen de meesten zeker bijblijven. GTA: Maiden overwinning duo Bouvy - Menten Na een regelmatige wedstrijd kon Fred Bouvy van de opgave van de Corvette gebruik maken om na 125 minuten als eerste de finish te bereiken. De vreugde bij rijders en team was natuurlijk groot. “Dankzij een goede afstelling presteren wij al het heel het weekend prima,” weet Jos Menten. “Al tijdens de kwalificaties bleek onze sterkte met een plaats op de eerste startrij en ook tijdens de wedstrijd konden wij als enige relatief aansluiting houden met David en Marc. Deze overwinning smaakt zoet, eens te meer daar Fred en ik vorige week al zegevierden tijdens de 12 uren van Spa.” Maar ook Markus Palttala en Leo Van Sande reden een degelijke wedstrijd. Na sterk werk van de blonde Fin, die twee stints voor zijn rekening nam, eindigde het team als vierde en vervolledigde zo het succes van het team. Andere winnaars van het weekend zijn zonder twijfel Kuismanen Competition en AD-Sport. De Finse Viper legde beslag op de tweede plaats en doet zo een uitstekende zaak in het kampioenschap. Pertti Kuismanen beseft dat de druk nu op zijn schouders ligt:”Wij zijn nu favoriet voor de titel maar evenzeer staan we ook nog ver van die titel. Vooral de Euphony 24 uren van Zolder zullen een doorslaggevende rol spelen.” Ook vreugde dus in het kamp van AD-Sport:“Deze derde plaats is een echte opsteker voor ons,” vertelt een zichtbaar gelukkige Koen Wauters. “Na heel wat pech en al eerdere ereplaatsen, staan we nu voor het eerst op het podium van een kortere Belcar-wedstrijd. Eens te meer een bewijs dat wij onze plaats in dit mooie kampioenschap verdienen.” Een speciale vermelding is er ten slotte voor Eurotech. Het Nederlandse team vecht met een Mantis tegen de grote kanonnen in GTA en Danny van Dongen bewees, met een enorm sterke stint, de waarde van het team. Twee lekke banden sloegen de Nederlanders wat terug en uiteindelijk finishte de geelzwarte Mantis als achtste. In het kamp van de verliezers springt er natuurlijk een naam uit: SRT. Op twintig minuten van het einde sloeg het noodlot toe. Marc Goossens doet het verhaal: “Door een probleem met de splitter eerder in de wedstrijd was de radiator geraakt. De gevolgen laten zich raden. Plots steeg de temperatuur van de motor onrustbarend en bovendien kwam er rook binnen. Ik ben dan ook de pits binnengekomen maar tevergeefs, de motor was einde verhaal. Ik ben bijzonder ontgoocheld want we waren op 20 minuten van een volgende overwinning. We zullen nu verder heel goed moeten scoren om onze ambities in het kampioenschap hoog te houden." GTB: Op de streep... Qvick en Penders werden na 125 minuten strijd gescheiden door een fractie van een seconde. Een strijd op het scherp van de snee dus en vanzelfsprekend niets dan lachende gezichten in de Porsche-clan. “Ondanks het feit dat we het voorzichtig aan hebben gedaan, onze motor was aan revisie toe, staan we weer vooraan: 5de algemeen en eerste GTB, meer dan verhoopt. Misschien moeten we zelfs voor de algemene titel durven gaan. Tijdens de komende Euphony 24 uren kan alles gebeuren en waarom zouden wij er niet als de verrassing uit de bus komen?” durft Franz Lamot te voorspellen. “Ik weet niet hoe ik me moet voelen,” vraagt Erik Qvick zich af. “Weer net niet of weer vooraan... We strijden met onze beperkte middelen en doen dat zeer goed maar ik zou toch ook wel eens willen winnen in GTB. Maar goed, we hebben een mooi seizoensbegin achter de rug en dat is het voornaamste.” Maar de verrassingen van het weekend vonden we achter dit duo. De MRS-Vertigo eindigde derde, wat Johan Van Vaerenbergh breed deed glimlachen. “Ik ben al jaren overtuigd van het potentieel van de wagen en ondanks 100 pk minder onder de motorkap, uit budgetvriendelijkheid, eindigen we hier derde. Prachtig.” Ook sterk was de Van Herck Mazda RX7. De kleine GT met de ingenieuze wankelmotor reed lang binnen de top-5 in GTB en eindigde na een wat mindere strategie 22ste algemeen en 12de in GTB. Ook de Boxter bereikte na een onopvallende wedstrijd de finish, net achter de Mazda. De verscheidenheid in GTB kleurt zeker mee dit kampioenschap. Ten slotte vonden we vooraan nog enkele ‘habitués’. De Britse Porsche van Cook en Pelle eindigde mooi vierde, Verhoeven en Muytjens met hun Supercup op hun beurt 5de. Pechvogels waren zonder twijfel de Thiers-broers en Derdaele/Empsen. De Ultima viel al vroeg uit en een elektronisch probleem sloeg de Oosterlinck-Porsche naar de onderste gelederen van het klassement. Hans Thiers nam het echter filosofisch op:”Ons kampioenschap is weliswaar verloren maar anderzijds kunnen we nu voluit voor een nieuwe zege in de Euphony 24 uren gaan.” TA: De zoveelste ... Patrick Beliën doet het weer. Na het forfait van de G&A-M3 GTR van Smets/De Keersmaecker ten gevolge van een breuk in de koppeling en de opgave van GS-M3 GTR in de formatieronde, lag de weg breed open voor Beliën en Cuyvers. Het Limburgse duo reed zelfs geruime tijd mee rond de 10de plaats, op een circuit dat de BMW duidelijk lag. Beckers en Cassiers eindigden uiteindelijk als tweede. TB: De jeugd grijpt de macht. GS maakte het vroege uitvallen van de M3 GTR ruimschoots goed door een prachtige overwinning in TB. Na een mooi gevecht met Tieman en Meijers nam het Duitse duo Haschke/Josten halverwege de leiding over om deze niet meer uit handen te geven. Broodcooren en Verhoeven vervolledigden het podium en blijven ruimschoots aan kop in het kampioenschap. Tot slot nog vermelden dat ook de 3 Britse gasten bijzonder positief waren over het hele Belgische endurance gebeuren. Ian Khan en Callum Lockie speelden, net zoals de Xero Corvette die echter uitviel, altijd mee in de top-10. “Dit plateau geeft de toeschouwers waar voor hun geld en is een voorbeeld in Europa,” sloot Ian het weekend af. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|