De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 19-12-2001, 20:38
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Lauda terug achter het stuur.

Quote:
Niki Lauda kruipt in januari hoogstpersoonlijk achter het stuur van de nieuwe Jaguar-Cosworth. Volgens het Oostenrijkse persbureau APA zal de drievoudig wereldkampioen op zondag 13 januari zelf een aantal ronden met de nieuwe auto rijden.

"Ik wil gewoon beter weten hoe de auto functioneert", aldus 51-jarige teambaas. Jaguar presenteert zijn nieuwe auto op 4 januari en rijdt drie dagen later zijn eerste testkilometers. De week daarop wil Lauda een en ander zelf ervaren. Het is niet duidelijk of hij vooral publiciteit wil genereren rond zijn renstal of dat hij de bevindingen van Eddie Irvine en Pedro de la Rosa wil controleren.

Lauda zegt niet op jacht te gaan naar een mooie rondetijd. "Het is niet mijn doel om Eddie Irvine of Pedro de la Rosa om de oren te rijden", licht Lauda zijn comeback toe. "Het gaat me puur om de technische details."

De actie van Lauda is opmerkelijk omdat hij jaren geleden bezwoor nooit meer in een Formule 1-bolide te zullen rijden. Begin jaren negentig vroeg Jean Alesi de Oostenrijker om de Ferrari F1 eens uit te proberen. Destijds bestond er veel onduidelijkheid over de potentie van die auto. Toen antwoordde Lauda dat er in heel de wereld niet genoeg geld was om hem weer achter het stuur van zo'n auto te krijgen.

In 1976 verloor de Oostenrijker bijna het leven in een dubbelcrash op de Nürburgring. Enkele weken reed hij nog in het verband weer mee in de Grand Prix van Italië. Daarna reed hij nog zeven seizoenen Formule 1. Op drie november was het zestien jaar geleden dat Lauda een F1-bolide bestuurde. Begin dit jaar werd de 51-jarige Oostenrijker onverwacht de nieuwe teambaas van het kwakkelende Ford-fabrieksteam Jaguar Racing.

Bron: http://www.formule1.nl/
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #2  
Old 19-12-2001, 21:53
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
Tja, ... wat moet ik daar van denken?
Van mij mag die man gerust eens met de Jaguar gaan rijden, maar wat heb je daar aan? Gaat hij belangrijke info leveren? Wat als hij die kuip "total" rijdt?
Ik denk dat deze man niet volledig kan aanvaarden dat zijn tijd voorbij is.

Ik moet hierbij echter eerlijk zijn, ... ik ben geen Lauda fan. Ik heb respect voor wat hij in zijn loopbaan verwezenlijkt heeft, maar ik denk dat hij als leider niet tot zijn recht komt. Hij heeft eerder een versmachtende invloed op het team. Als consulent bij Ferrari en McLaren bracht hij er weinig van terrecht, en nu als CEO bij Jaguar zie ik evenmin veranderingen.
Volgens mij heeft hij Bobby Rahal ook nooit een eerlijke kans gegeven. Die man was tot veel meer in staat dan wat we van hem kunnen zien hebben.

Neen, Jaguar is niet goed bezig! Met mensen als Stewart en Lauda zijn ze niet veel, de motor is niet wat het zijn moet, het chasis is zelden meer dan doorsnee en piloten als Irvine en De La Rosa zijn ook niet echt de top.
Dit team is de "Jaguar leaper" niet waardig!






__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 20-12-2001, 00:48
Bam-Bam Bam-Bam is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2001
Posts: 139
Lauda, de computer

Ik ben het niet helemaal eens met Tibo. Ikzelf heb Niki Lauda nooit weten rijden maar uit de verhalen die ik gehoord en gelezen heb was Lauda iemand die wedstrijden en kampioenschappen won nog voor het seizoen begon. Door eindeloos te blijven testen en gegevens te vergelijken had hij al van bij het begin van het seizoen een gigantische voorsprong op de concurrentie. Lauda werd in die periode niet voor niets 'de computer' genoemd. Ook was hij net zoals Michael Schumacher in staat om van de Italiaanse chaos bij Ferrari (die er eind '95 ook was) een ge-oliede succesmachine te maken en de koppen in de zelfde richting te doen kijken. Ik heb gigantisch veel respect voor die man. Het enige wat volgens mij niet goed past in het verhaal van de perfectionist Lauda is dat hij net zoals vroeger een half uurtje voor de race nog commentaar geeft bij RTL Duitsland... Nu ja waarschijnlijk is zijn taak dan voor het grootste deel al achter de rug.
Reply With Quote
  #4  
Old 20-12-2001, 01:05
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
mja mor hoe oud is lauda nu ??? 51

den tijd dat hij met F1-wagens reed was hij ongetwijfeld een hele goeie!! Maar maak me nu niet wijs dat hij nu nog mee is op alle technische hi-tech technieken!! ne mens moet tegenwoordig een week studeren om alleen alle knoppekes opt stuur deftig te kunnen gebruiken!!

Welke nuttige bijdrage gaat hij leveren aan het team door eventjes met die wagen te rijden!! Ik kan me best voorstellen dat er hier op het forum ook wel enkel rondlopen die zulke f1-wagens wel wat rondjes rond het circuit krijgen, maar of ze dan van enig nut zijn ivm met tests!!

ff een vergelijking (ok ze is misschien ewa vergezocht, maar toch):

Den generaal van een leger!! Hij heeft zijn vliegbrevet!! Maar het is toch niet omdat hij kan vliegen, dat hij bij een nieuwe bestelling van F16's ook eventjes een test-vluchtje gaat maken he!!

airco
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 20-12-2001, 10:28
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
2 opmerkingskes:

1 Vorig jaar heeft hij dit ook verklaart...
2 Hoe oud was Mario Andretti toen hij zijn laatste race in de Indycar reed? Ik dacht 54-55. Dus zou Lauda wel 10 rondjes aankunnen zeker.
Reply With Quote
  #6  
Old 20-12-2001, 12:00
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
kunnen inderdaad maybe wel!!

mor of ze van die rondjes enig nut gaan hebben in development ???

betwijfel da toch zene! en als het geen nut heeft, is het just a waste of time!!

airco
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 20-12-2001, 12:08
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Ik geloof dat Adrian Newey (het kan ook iemand anders van Williams zijn) in 96 met de Williams van 95 heeft gereden met de Williams op Goodwood. Toen ze in 95 zeiden dat het gaspedaal niet echt een goede respons gaf kon hij dat niet echt veranderen tot hij er zelf mee gereden had...
Reply With Quote
  #8  
Old 20-12-2001, 12:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Je redenering klopt grotendeels, Airco, maar wat je niet in rekening brengt is het feit dat Lauda nooit ver van de F1 weggeweest is. Ok, hij heeft er dan wel nog nooit mee gereden, maar volgens mij kent hij die Jaguar beter dan wie ook ter wereld. En het feit alleen al dat hij er mee gaat rijden bewijst dat het geen verloren tijd is. Op dat niveau worden geen spielereien getolereerd, zelfs niet door een 3-voudig wereldkampioen.
En wat Bambam zegt klopt perfect, hij was in zijn tijd de perfecte afsteller en als je het mij vraagt is hij het die Prost geleerd heeft hoe je zoiets aanpakt...
Dit alles is echter GEEN garantie dat het met Jaguar nu ineens bergop gaat gaan eh!!! Dat heb je mij niet horen zeggen!!!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 20-12-2001, 12:37
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
mja, kheb toch mijn

eerst zien, en dan geloven zene!!
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 20-12-2001, 13:26
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Wees er maar gerust in Airco, die Lauda vindt beslist wat er
schort aan die Jaguar, ondanks zijn gezegende leeftijd.
Lauda streeft steeds (en in alles) naar de perfektie, en dat kan je bezwaarlijk zeggen van de twee officiële Jag-piloten.
Het helpt natuurlijk als je de carrièregeschiedenis van Lauda hebt kunnen volgen.

Jan
Reply With Quote
  #11  
Old 20-12-2001, 16:39
krikke's Avatar
krikke krikke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium
Posts: 787
Talking

Allemaal goed en wel, maar heeft er iemand een idee hoe ze dikkie lauda in de Jag gaan krijgen? Op z'n kop springen? Of krijgt hij een tweezitter?
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.