![]() |
|
|
||||
|
||||
Video Henri Toivonen
Vandaag heb ik een pakje ontvangen met onder meer een video over Henri Toivonen.
Het is praktisch enkel beeld (op een paar korte interviews na) en zonder enige duiding, maar ik vind het wel de moeite. Op enkele uitzonderingen na is enkel Toivonen in actie te zien en als ik goed gekeken heb, komt er zelfs nooit een Audi in voor. Van sommige beelden kreeg ik wel kippenvel, vooral die waar de wagen lang in beeld bleef (niet uit sentimentaliteit of zo, gewoon omdat het mooie beelden zijn). De video duurt een uur en is via Duke verkrijgbaar. Toivonen is eigenlijk (tragisch) overleden toen ik haast exclusief in F1 was geïnteresseerd. Ik herinner me van dat jaar nog wel de rijdersstaking in Portugal, maar van Toivonens en Cresto's dood meen ik me geen berichtgeving voor de geest te kunnen halen. Niettemin is mijn interesse door de jaren heen een beetje gegroeid en ik kan rallyfanaten deze video wel aanraden. Temeer omdat er uit die periode (1977-1986) niet zo gek veel beeldmateriaal op video of dvd beschikbaar is (blijkbaar valt dat toch nog redelijk mee ; ik heb net nog wat gegrasduind op de site van Duke).
![]() Last edited by Mario; 02-03-2006 at 10:06. |
|
|||
|
|||
Op TF1 was 't beeld van 't ongeval op Corsica één keer te zien, op "moteurs". Beelden van een amateurfilmer, die daarna in beslag zijn genomen, sindsdien nooit meer iets van vernomen, noch andere beelden van gezien. 't Staat wel in mijn geheugen geprent, hoewel ik toen amper 14 jaar was.
|
|
|||
|
|||
Veel beeldmateriaal was er destijds niet over dat ongeval. De bemanning had geen schijn van kans in die plastiek groep B bom.
De tank explodeerde bij impact. Dat was toen een duidelijke melding dat de sport te ver was gegaan met hun extra homologaties en lightweight materialen. ![]() |
|
|||
|
|||
Quote:
't zal eerder "auto-moto" ipv moteurs zijn denk ik. Anyway, ik heb een 5 minuten filmke (Toivonen Hommage) hier op PC staan.De fatale crash vd amateurfilmer staat er ook op. Maar hoe je zoiets online zwiert....????. |
|
|||
|
|||
Met alle respekt Vanni, maar volgens mij blijft zo iets beter weg van een forum.
|
|
||||
|
||||
das geschiedenis, ik vraag me af waarom zoiets niet thuis hoort op een forum???
|
||||
|
||||
Voor mij hoeft het ook niet per se. Daarvan is in de video overigens niets te zien. Wel van de verbijsterde reacties bij enkele mensen van het publiek of het team toen ze het vernamen.
Mijn jongste is er ook al weg van. Toen ik de film gisteren had bekeken en in het doosje had weggelegd, is hij het doosje gaan halen om te vragen om er nog eens naar te kijken. Op de doos staat een prent van een Lancia 037 en die vond hij blijkbaar zo knap. Telkens als die wagen in beeld kwam, wees hij naar de doos. 't Is dan ook een knappe wagen. In de video toont men ook enkele seconden hoe hij een Ferrari bestuurt tijdens de rally van San Remo (op kiezel en met jumps en al). Grappig dat die wagens daar ook voor werden gebruikt. ![]()
|
||||
|
||||
In de rally van Portugal in 1986 werd er ook gereden op het circuit van Estoril. Henri Toivonen draaide er een tijd van 1.18.10 ,wat hem een zesde plaats op de grid zou opgeleverd hebben in de Formule 1 GP later dat jaar.
![]() Ik dacht dat Top-Gear dit eens had uitgetest maar ben er niet 100% zeker van. Last edited by manu; 02-03-2006 at 16:38. |
|
|||
|
|||
Quote:
Beelden van dodelijke crashes, hoe kort dan ook, moeten niet per se aan sommige mensen van het brede publiek (niet-Paddockers wel te verstaan) vrijgegeven worden. Sensatiepers-effekt. Maar dat is mijn gedacht, he. |
|
|||
|
|||
Onmogelijk
Quote:
![]() Daarenboven werd Estoril niet gereden dit jaar. Sportieve groeten ![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Andruet heeft er bijna Corsica mee gewonnen, Tognana lag er eerste mee in san Remo. Zeer efficiënte wagens, maar vielen veel te licht uit op onverhard, en nadien op asfalt ook tegen de Lancia 037. Maar was dat niet Harri Toivonen (zijn broer) in de Ferrari? Want Henri zat in 82-83 bij Opel. In dat jaar won Harri rally's met de Ferrari. Ofwel was dat al tijdens zijn Lancia periode. Maar ik dwaal af. ![]() Ik zie trouwens niet in waarom zoiets weg moet blijven van een forum. De foto's van na het ongeval heeft kent iedereen, die van het ongeval van Bettega in '85 ook. Zet de tv op en elke maand krijg je 10 keer het ongeval van Senna te zien op national geographic.
|
||||
|
||||
In '86 reden ze niet op Estoril, maar ze hebben het wel eens geprobeerd als test. Audi deed het ook, op een onverhard circuit dat even lang was als he F1 circuit. De Audi was even snel als de F1.
|
||||
|
||||
De beelden die ik me nog herinner waren van een beboste helling van waaruit een rookpluim opsteeg en beelden van het wrak. Toivonen had eerder al een grote indruk op mij gemaakt. 't heeft niet mogen zijn.
Ook op de DVD 'great years of rallying, the '80s' komt hij herhaadelijk in het stuk voor, oa nog met de Talbot. |
|
|||
|
|||
Quote:
Henri heeft 1x met de Ferrari gereden (de witte met Saba reclame erop), maar niet in San Remo, wel in San Marino. Dat was in 1983. |
|
||||
|
||||
Met startnummer 1, nu ge't zegt. Dat stond toen in de auto&sport. Hij heeft toen ook gewonnen denk ik?
|
|