![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Circuit Zolder: Preview Belcar Historic Sprint/Belcar First Race
Belcar Historic Sprint evolueert naar vol veld
We schrijven 2003; De toenmalige Sprinters Cup leed aan bloedarmoede en was niet meer rendabel. Circuit Zolder wou deze ideale instapklasse echter niet laten vallen en sleutelde aan een oplossing. Deze kwam uit de hoek van BRAVO (Belgium Racing Automobile Vintage Organisation) dat op zoek was naar een kampioenschap om zijn Historics in onder te brengen. Het huwelijk tussen twee generaties van competitiewagens werd gesloten en de Sprinters Cup was gered. Het begon bescheiden met een 15-tal Historics die zich tussen de moderne Sprinters waagden. Maar niet alleen bij de Historics steeg de interesse. Ook de Belcar Sprint Cup zat de afgelopen seizoenen terug in de lift. Door het succes van beide disciplines en mede het feit dat tijdens een sprintrace maximaal 47 wagens mogen starten, drong zich een scheiding op na drie jaar samenwerking. In 2006 kreeg de Belcar Historic Sprint gemiddeld 30 wagens over de vloer terwijl de startgrid van de Belcar Sprint Cup soms opliep tot 25 wagens. In de State of Art Belcar Historic Sprint kregen we afgelopen seizoen mooie en spannende wedstrijden te zien met prachtig nostalgisch en exotisch materiaal, gespekt met gesmaakte gastwagens zoals de Lister Jaguar van de Brit Eike Wellhaus en de BMW’s M1 Procar en 635 CSI van de Duitsers Peter en Achim Heinrich. Deze wagens tekenen nu voor een volledig seizoen, terwijl Wellhaus nog enkele Engelse vrienden meebrengt met Fords Shelby en Cougar. Vanuit het buitenland groeit trouwens de interesse om in België deel te nemen aan de Historic races. Ook de gemoedelijke sfeer naast de piste is een pluspunt in deze positieve evolutie. Eénmaal in de arena is de concurrentie groot maar met véél respect voor het materiaal van de tegenstander. Maar daarbuiten wordt verbroederd en geholpen waar kan. Maar ondanks de buitenlandse interesse mogen we uiteraard onze vaste waarden niet over het hoofd zien. Zowat iedereen tekent opnieuw paraat en heeft zijn bolide terug in optima forma gebracht. Kampioen Jan Van Elderen zal met zijn Porsche ongetwijfeld de titel met hand en tand verdedigen. Grootste outsiders zijn merkgenoten Luc Moortgat, Pascal Pauwels en Cor Van Ham, terwijl de Lotussen van Peter Govaerts en Guy François vorig jaar ook twee overwinningen in de wacht sleepten. Onbekende factoren zijn de komst van een heuse Ford GT40 van Guy De Baer en de Lancia Monte Carlo van terug-van-weggeweest Corry D’Hooghe. Vanaf 2007 worden ook enkele drastische reglementswijzigingen doorgevoerd. De drie bestaande Klassen werden gereduceerd naar twee. Enerzijds de Klasse 1 of Historics tot en met bouwjaar 1984. Deze wagens moeten, op een paar kleine uitzonderingen na, origineel zijn of beschikken over een FIA homologatie. Anderzijds de Klasse 2 of Classics tot en met bouwjaar 1984. Hier zijn tal van vrijheden voorzien, maar het gebruikte materiaal moet van voor 1984 zijn. Er mag bvb een motor worden gewisseld op voorwaarde dat hij van hetzelfde merk is of trommelremmen mogen vervangen worden door schijven. De beide Klassen worden nog eens onderverdeeld in vier groepen volgens de cilinderinhoud. Het feit dat men blijft zweren bij wagens t.e.m. 1984 is om reden dat vanaf 1985 de technische evoluties op gebied van elektronica er met zevenmijlslaarzen op vooruit ging. Ook de banden werden onder de loep genomen. Vanaf nu mogen alleen nog banden worden gebruikt met een DOT- of E-merk en moeten minimum over 50% van het loopvlak voorzien zijn van een profiel. Om het publiek de mogelijkheid te geven de strijd in de onderlinge klassen goed te kunnen volgen, worden verschillende kleuren van nummering aan de wagens gegeven. Klasse 1 rijdt met witte cijfers op een zwarte achtergrond, terwijl Klasse 2 zwarte cijfers op een witte achtergrond krijgt opgekleefd. Volgens BRAVO-voorzitter Filip Mahieu zijn momenteel een 50-tal geïnteresseerde piloten. Het enige probleem dat zich komend seizoen stelt is dat de deelnemers aan de State of Art Belcar Historic Sprint zich driemaal moeten vrijmaken op donderdag. Nl. voor de Belcar Midsummer Race, de Belcar Thursday Race en de trainingen tijdens het weekend van de 24 Hours of Zolder. Maar dat is dan ook het enige negatieve punt. Voor de rest is de State of Art Belcar Historic Sprint een zéér snel groeiende discipline met een brede waaier aan mooi materiaal. Gaande van een NSU TT of een piepkleine Fiat Abarth tot een monster als de Lister Jaguar of BMW M1 Procar. Een must voor de nostalgische zielen die bovendien het spektakel niet schuwen. Want op de piste wordt er flink getrapt met de ‘oudjes’. De trainingen zijn voorzien op zaterdag tussen 13u05 en 13u35. Het startschot van de wedstrijd wordt gegeven op zondag om 10u30 voor een wedstrijd over 25 minuten + één ronde. Timing op www.belcar.com |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|