![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
F2002 nader bekeken
Blijkbaar heeft Ferrari het ideale compromis gevonden tussen de eigen uitlaten boven op het boddywork en de schoorstenen van McLaren. Uitlaat en koeling onder één aerodynamisch gevormd dak.
De voorwielophanging van Ferrari en McLaren zijn aerodynamisch gevormd. Dit zorgt voor minder overbodige weerstand en meer druk op de voorwielen. Op het principe van McLaren is reeds de nodige kritiek gekomen. Ferrari lost het eenvoudiger op door de wishbone en de stuurstang zo dicht bij elkaar te plaatsen dat ze een vleugel vormen, maar toch nog twee afzonderlijke componenten zijn. Ferrari kiest duidelijk voor weinig afscherming van de achtertrein, daar waar McLaren veel aerodynamische truukjes blijkt toe te passen. Heeft dit bij Ferrari te maken met de nieuwe motor-versnellingsbak combinatie? Zowel de sidepods als de airbox bij de Ferrari gaan stijl achteruit. Minder materiaal en een betere aerodynamica? De McLaren houdt het eerder traditioneel wat betreft de sidepods en heeft een toch wat onconventionele airbox. Door de lange vorm van deze laatste is de engine-cover minder stijl dan deze van de Ferrari. Het verschil in V-hoek tussen de Ferrari V10 en het gedurfde ontwerp van Renault (111°!)
__________________
![]() |
#2
|
||||
|
||||
Impressive
__________________
![]() |
#3
|
||||
|
||||
Volgens mij volgt het hele design uit het nieuwe motorconcept. Doordat hun versnellingsbak en motor geïntegreerd zijn, wordt dat geheel een stuk korter. Bovendien leiden ze hun uitlaten direct naar boven. Doordat ze zoveel ruimte besparen, kunnen ze die sidepods mooi naar binnen laten lopen, en wordt de lucht tussen de achterwielen door naar de diffuser geleid.
Bij Mclaren zit je nog met het oude concept. Zij kunnen geen zo'n wespetaille maken omdat hun versnellingsbak en uitlaten enz in de weg zitten. Ze kunnen dus niet anders dan aerodynamische trukjes toepassen en een deel van de lucht over de achterwielen te leiden. kBen onder de indruk van Ferrari, en ik vrees voor Mclaren ![]() |
#4
|
||||
|
||||
Volgens mij gaat het nieuwe motor-concept Ferrari idd een hoop snelheidswinst opleveren. Meer dan al de andere teams vermoedelijk.
De keerzijde van de medaille zal betrouwbaarheid zijn. Al hebben ze daar natuurlijk wel de optie van de F1-2001 achter de hand, waar je ook in 2002 nog wat punten zou kunnen sprokkelen tot de nieuwe betrouwbaar is. airco
__________________
![]() |
#5
|
||||
|
||||
Betrouwbaarheid valt inderdaad af te wachten, maar daar kunnen de andere topteams evenveel problemen mee hebben. Williams en Mclaren hebben ook nieuwe motoren.
|
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|