![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
24 H Zolder: Preview Belcar Historic Sprint
Lukt Van Elderen een vierde overwinning op rij?
De State of Art Belcar Historic Sprint is in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder aan zijn vierde wedstrijd toe op een totaal van vijf. Het seizoen wordt eind september afgesloten in het kader van Francorchampagne op de Ardeense omloop. In het weekend van de 24 Hours of Zolder verwachten we terug een vol huis. De vakantieperiode is immers definitief achter de rug en een 40-tal deelnemers zullen terug hun opwachting maken. Gezien het feit dat de Belcar 24 Hours of Zolder om 16 uur van start gaat en er naast deze etmaalrace nog wedstrijden zijn voor de Legend Cars Series, Formula Renault 1600, BonGou Belcar Endurance Cup, Belcar Sprint Cup en State of Art Belcar Historic Sprint komen de organisatoren in tijdsnood en heeft men beslist om de State of Art Belcar Historic Sprint éénmalig te laten samenrijden met de Belcar Sprint Cup. Uiteraard met twee verschillende uitslagen voor beide kampioenschappen. Beiden hebben trouwens in het verleden reeds drie seizoenen samen gereden. Tot in 2006, mede door de grote interesse richting Historic races, een einde kwam aan het huwelijk tussen de Historics en de moderne sprinters. Hopelijk is de oude liefde niet geroest en kunnen ze broederlijk naast elkaar hun eigen ding doen, zonder daarbij hun collega’s voor de voeten te rijden. In de State of Art Belcar Historic Sprint is het uiteraard opnieuw uitkijken naar de Porsche RSR Van Jan Van Elderen die reeds driemaal de pole veroverde en evenveel keren zijn blauwe parel op het hoogste ereschavot mocht hijsen. Een zuivere hattrick dus voor de Belgische Nederlander. Van Elderen reed zijn motor stuk tijdens de VAS-wedstrijden in Chimay en zal dus uitrukken met een nieuwe krachtbron die naar eigen zeggen in theorie nog sneller is dan het vorige exemplaar. Oppositie moet vooral terug uit de hoek komen van merkgenoot Luc Moortgat. De Real-rijder geeft zijn Porsche steeds flink de sporen in het begin van de wedstrijd, maar moet telkens het onderspit delven wegens te fel slijtende banden. En telkens krijgt hij dan naar het einde van de wedstrijd de Lotussen van François, Lebeau en Govaerts op bezoek. En dit resulteert steeds in een adembenemend gevecht voor de dichtste ereplaats na Van Elderen. Tijdens de Belcar Thursday Race werden de overige podiumplaatsen pas verdeeld in de laatste ronde toen Lebeau als spreekwoordelijke derde hond kon profiteren van het verhit duel tussen Moortgat en François. Maar ondanks de hattrick van Van Elderen tijdens het eerste gedeelte van het kampioenschap, kan hij voorlopig zijn titel nog niet verlengen. Er zijn immers nog 60 punten te verdienen in de State of Art Belcar Historic Sprint. Moortgat en François tellen momenteel een achterstand van respectievelijk 10 en 13 punten. Lebeau miste de eerste wedstrijd en speelt geen rol van betekenis meer voor de eindklassering. Idem voor Govaerts en Camaro-rijder Schippers. Maar dat zal deze heren een zorg wezen. Zij rijden immers niet in functie van het kampioenschap, maar kunnen de protagonisten wel nog belangrijke punten afsnoepen. Luc Moortgat bleef deze zomer niet bij de pakken zitten. Er werd druk gesleuteld aan de ophanging om de bandenslijtage te minimaliseren. Het probleem van Moortgat is dat hij met een andere wielomtrek rijdt dan Van Elderen. Deze kan beschikken over ideaal Michelin-rubber van het type TB. Maar deze bestaan niet in de bandenmaat waarmee Moortgat ten strijde trekt. Ook in de buik van het peloton krijgen we méérmaals mooie duels te zien met ondermeer Pauwels, Mast, Van Mulders, Schippers, Matthieu, D’Hooghe, Mouws, Van Sprundel, Verkuijlen en Van Hoften als hoofdrolspelers. Twee mannen van het eerste uur zullen we de rest van het seizoen moeten missen. Spektakelman Xavier Moerman blies de krachtbron van zijn BMW 2002 turbo naar de eeuwige jachtvelden en zal volgend seizoen aantreden met een andere exotische wagen. Hetzelfde overkwam John Van de Venne die zijn TVR Griffith te koop aanbiedt en voor 2008 zijn zinnen zal zetten op een De Tomaso of een Ford GT40. In de tussenstand van Klasse 1 of de Historics staat Guy François afgetekend aan de leiding met een voorsprong van 14 punten op Van de Venne. Door het forfait van deze laatste zal dus Serge Lebeau op de tweede plaats komen postvatten met een respectabele achterstand van 18 punten. Kees Selders en Luc Geebelen maken de voorlopige top 5 rond. In Klasse 2 of de Classics staat uiteraard Jan Van Elderen op kop, maar hij voelt de hete adem van Moortgat in zijn nek die amper 6 punten achterstand heeft. Maar voor de Historische racewagens naar Zolder afzakken moeten ze een week eerder nog twee wedstrijden afwerken in Chimay voor het VAS-kampioenschap. En door het feit dat de vijf wedstrijden van de State of Art Belcar Historic Sprint ook in rekening worden gebracht voor het VAS-kampioenschap zou de uitslag van Chimay wel eens een andere dimensie kunnen werpen op de komende wedstrijd op Circuit Zolder. In ieder geval mogen we ons terug aan een spannende race verwachten en kunnen door de voormelde omstandigheden de historische wagens zich nog eens rechtstreeks meten met de sprinters. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|