![]() |
|
|
||||
|
||||
Toyota Celica 4WD ST165 _ C.Sainz_L.Moya _ San Remo Rally 1990
Hallo,
De C4 is afgewerkt, schooltaken zijn afgewerkt. Dus heb ik weer wat tijd om aan modelbouw te doen. Er werd een nieuw kitje opengedaan. Namelijk de Toyota Celica ST 165WD. Het is nog een Resin kitje. Waarom ik een Resin kitje heb gekocht en niet de nieuwe plastieken modelbouwkit is simpel. Aangezien ik alle groep B wagens wil nabouwen zal ik dus ook moeten leren werken me Resin. Aangezien dit prijzige kits zijn en ik geen zin heb om er eentje naar de vaantjes te helpen zocht ik naar een goedkope resinkit. Dankzij een tip van Loeten vond ik deze. ![]() Maar goed. De resin kit dus. Het is de toyota waarmee Sainz in 1990 de rally van San Remo reed en genavigeerd door Luis Moya. Ze werden derde in die rally maar Sainz werd wel wereldkampioen dat jaar ![]() Dit is de echte wagen tijdens die rally. Hierronder het kitje van Narton. Inhoud van de doos: Er zit ook een klein PE setje in, Voornamelijk met de gordels, ruitenwissers en de snelsluiters. De body zelf leek op een eerste zicht goed. Zowel vanbinnen als vanbuiten niet teveel gaten. Enkel langs de zijskirts onderaan. Ondertussen ben ik al beginnen schuren en pannellines uitkrassen en zie ik toch hier en daar een aantal zaken die ik verder zal moeten uitwerken. Zoals het mooi egaal rond maken van de wielkassen. Het verder uitkrassen van pannellines(soms stoppen deze te vroeg) En het nog wat rechtschuren of wegsnijden van wat scheef is. Voorlopig bevalt het materiaal me wel. Ik dacht dat dit iets moeilijker te bewerken was. We zien wel wat het wordt. Het wordt vooral een leerproces voor de 2 komende builds tot een magnifiek einde te brengen ![]() Tot de volgende Grtz
WIP: Toyota Celica ST165 TTE C.Sainz L.Moya San Remo rally 1990 BMW M1 rally Groep B - B. Beguin - Tour de Corse '83 Coming up build: - Audi quattro A1 - Audi quattro sport (restauratie) - Audi quattro S1 Last edited by Jens; 23-05-2014 at 13:54. |
|
||||
|
||||
Nu hebt ge toch wel een kit aangeschaft, die wel eens uw goesting in een volgende resin helemaal kan wegnemen. Deze is alles behalve een goede referentie en zal wel heel veel moeite kosten om iets mooi van te maken.
Maar als het je lukt, zet je toch een knalprestatie neer. Ik heb der ook eentje gehad en terug weggedaan. Degene die hem nu heeft, heeft hem ook al lang in de kast steken en zelfs al een plastic-versie gebouwd. Ik ben zelfs van mening dat je beter enkele duurdere resins bouwt, met een betere pasvorm, alvorens je hieraan te wagen. Enfin, als deze tegenvalt, laat je dan zeker niet ontmoedigen om nog eens een resin te bouwen. Want ze is echt niet te vergelijken met andere merken. Als hij lukt, doe ik nederig mijn klakske af. Succes. ![]()
|
||||
|
||||
Quote:
Succes !
|
||||
|
||||
Tot dusver heb ik nog steeds niet de moed gevonden om aan een resin kitje te beginnen. Hoe verleidelijk het ook is.
Enkel en alleen voor durf en moed doe ik nu al mijn petje af. En zoals Loeten zegt, je kan je er op uitleven en vooral ervaring mee opdoen. Veel succes er mee! ![]() |
|
||||
|
||||
update
Hallo,
Even toch updaten rond de build. Het bouwtempo lag wat laag. Schoolwerk kwam hier vooral tussen maar ook problemen met de pasvorm van dit model. Sinds de start van deze bouw heb ik dus vooral de kas geschuurd, pannellines uitgekrast en gezorgd voor de pasvorm. Vooral dit laatste vroeg veel aandacht. Als je de body en onderstel samen zette waren er grote kieren. Langs de deuren is dit net erg omdat de rolkooi dit afschermt maar bij de wielkassen was dit te groot om zo te laten. ![]() Dus begon ik na te denken hoe ik dit kon oplossen. Ik dacht er eerst aan om met plastic het onderstel te verbreden. Zo gezegd zo gedaan ![]() Onderstel dus verbreed en dan maar de spleetjes opvullen. na het schuren en willen inpassen in de body kwam ik al gauw tot de vaststelling dat dit niet zou werken. de body kon namelijk niet meer over het onderstel en dat is natuurlijk ook de bedoeling niet. Dus alles terug afbreken en herbeginnen. Dan heb ik mijn toevlucht genomen tot de modelbouwklei. Een eerste keer dat ik hiermee werkte. Ik werkte deze keer vanop de body zelf. wielkassen aftekenen en de klei aanbrengen, vorm geven en dan het onderstel erin plaatsen om de afdruk van de wielkassen in de klei te hebben. Dit was wel een goeie oplossing. Na het gladschuren hiervan waren de kieren voldoene opgevuld en kon ik beginnen met primer aanbrengen. Van dit proces heb ik wel geen foto. Gewoon weg er niet aan gedacht. Tijdens deze werken heb ik ook al wat gewerkt aan de rest van de wagen. Zo zijn de velgen al van decals en lak voorzien, het onderstel werd ook bewerkt, opgeschuurd en de assen werden geplaatst. Hier kwam ook al wat paswerk bij kijken. De wielen lopen vaak aan in de wielkassen. Dit wordt bij later opgelost. De as kan nog schuiven in de houder en met het metalen staafje voorzichtjes te plooien zullen de wielen mooi in het midden komen en kan ik de auto uitbalanceren. De carterplaat loopt wat schuin maar ik laat dit zo. het past zo onder de wagen en eenmaal klaar zal dit toch niet meer te merken zijn. Resultaat wat afwegen tegen het werk . ![]() ![]() Ook het dashboard werdt wat breder gemaakt met de klei om te zorgen voor een mooi opvulling bij de ruit en de dan samen met de stoeltjes voorzien van hun zwarte kleur en hun bloem voor de structuur. Ik moet wel nog de overtollige bloem afstoffen en een tweede laag zwart eroverheen doen. ![]() daarna krijgen de stoeltjes langs achter hun kevlar kleurtje. Ondertussen na iets meer dan een half jaar bezig te zijn is het grootste en moeilijkste achter de rug. De body past op het onderstel en is geschuurd en in de verf gezet samen met het onderstel. Ik had bij resin de grootste schrik voor het spuiten. Ik had altijd de indruk dat dit moeilijker was om een kleur op te zetten maar met een primer erop gaat dit even vlot als bij een plastic model. En het schuren verloopt eigenlijk ook hetzelfde. En dan even een dryfitje om te tonen hoe de kieren weggewerkt zijn. Dit lijkt op de foto tamelijk ruw maar in het echt valt dit goed mee. en op het einde is dit zeer moeilijk te zien door de rolkooi die ervoor zal zitten en de vensters die ook wel wat zullen verdoezelen. ![]() en dan kan ik het nooit laten om een dryfit te doen en de wagen op zijn wielen te zetten. ![]() Het bouwen zal niet versnellen want de details schilderen zal nog wat tijd vragen maar eenmaal dat afgewerkt is is het gewoon in elkaar plaatsen van alle onderdelen. Het wordt wat tijd verdelen tussen schoolwerk, werk, modelbouw en oldtimer. Maar goed, afgewerkt geraakt deze zeker en de voorbereiding is zo goed achter de rug hier. En dat heb ik nu vooral bij het werken met resin bijgeleerd. Veel voorbereidend paswerk en schuren om dan relatief vlot te bouwen eenmaal de kleur aangebracht is. tot de volgende update. grtz Jens
WIP: Toyota Celica ST165 TTE C.Sainz L.Moya San Remo rally 1990 BMW M1 rally Groep B - B. Beguin - Tour de Corse '83 Coming up build: - Audi quattro A1 - Audi quattro sport (restauratie) - Audi quattro S1 |
|
||||
|
||||
Goe bezig en neem maar rustig uwe tijd.
![]()
|
||||
|
||||
Hoi hoi,
Eindelijk lukt het me nog eens om een update te plaatsen. Mijn excuses voor het lang wachten. De wagen komt steeds dichter bij het eindpunt. Alle grote werken zoals decals en spuitwerken zijn gedaan. nu komt het er nog enkel op aan om mijn body te vernissen, ramen plaatsen, rubbers schilderen en de body op het onderstel kleven. Er is nog wat werk maar het einde nadert. Tot hier ben ik tevreden over mijn leerproces. Het spuiten van resin beviel mij goed enkel bij het plaatsen van de decals zijn er wat problemen geweest. Ik schilder nooit mijn raamrubbers vooraf. Gewoon omdat ik niet een supervaste hand heb en op vernis krijg je verf er iets makkelijker af. Bij deze wagen schilder je best de deurrubbers en zijrubbers best vooraf. Er komen namelijk een aantal decals overheen. Dus hier liep het wat mis soms en zijn er 2 decals van Pirelli verloren omdat de verf onder de decals liep. Gelukkig kan dit nog opgelost worden. Maar goed. De foto's zullen veel meer mijn vooruitgang tonen. Enjoy: de body met enkel de teamkleuren erop: En hier met de sponsors en wedstrijdnummer erbij: ![]() ![]() ![]() Hier en daar zie je nog onafgewerkte rubbers maar deze zijn ondertussen overal zo strak mogelijk gemaakt en netter. Het interieur werd ook al afgewerkt. Hier is er niet veel werk aan buiten het schilderen van kabels en plaatsen van de zetels en enkele kleinere dingen. hier moest ik wel veel zoeken. De beschrijving is 1 blad papier waar er bitterweinig opstaat wat waar moet en veel referentiefoto's van binnenin de wagen zijn er niet te vinden. ![]() ![]() En even een voorsmaakje van hoe hij eruit zal zien eens hij af is. ![]() Zo voor deze update was het. hopelijk raakt de wagen nu snel af want ik ben er nu toch al een jaartje aan bezig. Wel op het gemak maar met plezier. Groetjes Jens
WIP: Toyota Celica ST165 TTE C.Sainz L.Moya San Remo rally 1990 BMW M1 rally Groep B - B. Beguin - Tour de Corse '83 Coming up build: - Audi quattro A1 - Audi quattro sport (restauratie) - Audi quattro S1 |
|
|||
|
|||
Mooie vorderingen. De body had misschien iets meer opkuiswerk mogen hebben, maar voor een eerste resin kit mag het resultaat er zeker wezen.
Wat kosten die Narton kits ? Op de website staan geen prijzen vermeld. Groeten Pascal |
|
||||
|
||||
Ja man, in't begin van de thread trok ik deze keuze om eens een resin te proberen in twijfel, daar het je eerste is, maar dat neem ik bij deze terug.
Want wat ge hier tot nog toe neerzet met zulk een erbarmelijke kit, getuigt toch van een zeker kunnen. Ik heb zelf zo een ding in huis gehad en weet dan ook van wat je moest starten. Doe zo verder en dit wordt een leuk model. En daar de meeste, om niet te zeggen haast alle resinkits veel beter zijn van kwaliteit, gaat ge in de toekomst nog met veel plezier resins bouwen met mooie resultaten.
|
||||
|
||||
Quote:
http://www.domino.be/main.php?action=firmaselect
|
||||
|
||||
Ja Jens, voor een eerst Resin-kit kan dit toch tellen hoor.
Ik moet nog altijd aan mijne eerste beginnen.
|
|