De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Rally
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 17-06-2002, 10:33
Rallyloverke's Avatar
Rallyloverke Rallyloverke is offline
De Paddock Regular

Breyne wil rally's verbieden na ongeval ...

Ook al gehoord vanmorgen? Onze radiowekker sprong op en daar hoorde ik meteen Anti-Rally-nieuws. Breyne wil omwille van het ongeval van gisteren in een rally in Ichtegem.

Wat vinden jullie hiervan? Het is een spijtig ongeval, maar om nu het hele rallygebeuren op openbare weg af te schaffen ...
Reply With Quote
Old 17-06-2002, 10:34
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
zoals ik het begrepen heb stonden die mensen weer in een verboden zone. Wie is er dan in fout ? Niet de rally organisatie in elk geval.

Reply With Quote
Old 17-06-2002, 10:35
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Tja toch raar hé dat ze na het Heizeldrama het voetbal niet afgeschaft hebben...
Old 17-06-2002, 10:54
Stipey Stipey is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by raceboy
Niet de rally organisatie in elk geval.
Hoezo? Misschien niet financieel aansprakelijk, maar als er doden blijven vallen moeten de organisaties toch ingrijpen?

Ik versta Breyne wel hoor; als rally's evengoed kunnen plaatsvinden op 'privé-terrein' (in velden, bossen of eventueel opbare landwegen met weinig huizen, etc) en dat levens kan sparen moet daar toch over nagedacht worden...strenge veiligheidsregels volstaan immers niet in deze gevallen, want je kan mensen toch niet uit hun huis jagen voor een rally?
Reply With Quote
Old 17-06-2002, 11:00
Raceboy's Avatar
Administrator

Quote:
Originally posted by Stipey

Hoezo? Misschien niet financieel aansprakelijk, maar als er doden blijven vallen moeten de organisaties toch ingrijpen?

Niet als mensen in verboden zones gaan staan. Op dat moment heeft de organisatie al iets gedaan 'nl. een verboden zone ingesteld) en als je er dan nog gaat staan dan trek je je niets aan van de organisatie.

Reply With Quote
Old 17-06-2002, 11:24
Bart.Vandecavey's Avatar
De Paddock Enthousiast

Probleem is wel dat het in feite een verboden zone moest zijn maar doordat het zijn eigendom was kon het niet als verboden zone worden ingesteld...
Old 17-06-2002, 11:43
Stipey Stipey is offline
De Paddock Regular

inderdaad... en je kan tevens zeggen dat de organisatie ervoor moet zorgen dat de mensen rekening houden met de regels! (die hier inderdaad niet van toepassing waren omdat het die mensen hun huis was...dus, enige oplossing die je dan kan bedenken is om ervoor te zorgen dat je huizen etc. zoveel mogelijk probeert te vermijden in het parcours -> weg van de openbare weg of over wegen gaan rijden waar nog minder huizen staan dus!)

Er is helemaal geen sprake van het 'verbieden' van rally's, maar als er doden vallen moet er toch iets veranderen...
Reply With Quote
Old 17-06-2002, 11:52
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Van mij part moet het hele rallygebeuren niet verdwijnen. Het is niet omdat er op de antwerpse ring een autoongeval gebeurt, dat wij de antwerpse ring sluiten.

Langs de andere kant, kan je mensen niet verbieden om een BBQ te doen in hun eigen tuin. Piloot + organisatie is in mijn ogen hier zowieso in fout. Rally-piloten en organisatoren hebben een grote verantwoordelijkheid in dit ongeval. Als organisatoren met deze verantwoordelijkheid niet voldoende nemen, en er dus zulke ongevallen gebeuren, dan MOET de overheid ingrijpen.

Een overheid doet dit naar bestvermogen. Ik las hierboven een link naar het voetbal betreffende het heizeldrama. Wel als je sindsdien al eens een modern voetbalstadion geinspecteerd hebt, dan zal je gemerkt hebben dat ook daar een berg maatregelen genomen zijn. Nu wordt een gouverneur of minister na zo een ongeval ineens de vraag gesteld wat er moet gebeuren. Minister of gouverneur weet niks van rally. Wat is dan de beste uitspraak die het kan doen. MISSCHIEN moeten we overwegen om rally's te verbieden.
==> wel deze uitspraak laat alle opties open en tevens kan zo een uitspraak niet tegen hem gebruikt worden.

airco
Old 17-06-2002, 12:33
LSD LSD is offline
De Paddock Rookie

Onnozele mannekes zijn het die hier zegen dat de organisatie of de piloot hier in fout zijn!!

Ik was daar en de veiliegheidsmaatregels waren fenomenaal vond ik. Je mocht in de bochten nog op geen 50 m van de baan staan. Als de stewards dan herhaaldelijk tegen die bepaalde mensen zegt dat ze in een verboden zone staan ook al is dat hun eigendom (ze weten dan toch dat het daar niet veilig is) en er wordt daar geen gehoor aan gegeven. Als ze dan nog beginnen geweldig worden zeg je helemaal niks meer hé. Het is duus hun eigen schuld.

Trouwens, hoeveel verkeersdoden zijn er dit weekend gevallen??
Dat wordt ook niet stilgelegd. In de paardesport gebueren er ook jaarlijks dodolijke ongevallen. Het moet dus nog niet gemotoriseerd zijn om doden te veroorzaken. Dat schaffen ze ook niet af!!!!!!!!
Reply With Quote
Old 17-06-2002, 12:37
kartboyke's Avatar
kartboyke kartboyke is offline
De Paddock Regular

Ik vin da zielig van die kerel zelle.
Gisteren avond op het nieuws ook, gingen ze eens efkens opsomme hoeveel ongevallen er zoal geweest zen.
Ma elk ongeval da ze hebbe gezegd was dus wel dat de toeschouwer in een verbode zone stond.ma da zegge ze er wel nie bij zelle
Als er linten hangen gespanne en er borden staan van verboden voor toeschouwers dan is dat toch omdat het daar te gevaarlijk is om er te gaan staan zeker.
En dan maar op de organisatie steken, die belgische pers is echt wel klote zelle, altij ma negatief.Sommige topmannen(ministers) ook zelle, ma allé kom da hebbe we het nie over.
Rally's moeten gewoon blijve bestaan.
Old 17-06-2002, 12:57
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by LSD
Onnozele mannekes zijn het die hier zegen dat de organisatie of de piloot hier in fout zijn!!

Ik was daar en de veiliegheidsmaatregels waren fenomenaal vond ik. Je mocht in de bochten nog op geen 50 m van de baan staan. Als de stewards dan herhaaldelijk tegen die bepaalde mensen zegt dat ze in een verboden zone staan ook al is dat hun eigendom (ze weten dan toch dat het daar niet veilig is) en er wordt daar geen gehoor aan gegeven. Als ze dan nog beginnen geweldig worden zeg je helemaal niks meer hé. Het is duus hun eigen schuld.

Trouwens, hoeveel verkeersdoden zijn er dit weekend gevallen??
Dat wordt ook niet stilgelegd. In de paardesport gebueren er ook jaarlijks dodolijke ongevallen. Het moet dus nog niet gemotoriseerd zijn om doden te veroorzaken. Dat schaffen ze ook niet af!!!!!!!!
Dus die persoon moet op zijn eigen eigendom bij snikheet weer binnen gaan zitten ?!? dat kan niet echt he. Je kan moeilijk iemand verplichten om zijn eigendom te verlaten he. Ik kan best aannemen dat de organisatie er alles aan gedaan heeft om de veiligheid te garanderen. Maar soms is je best doen niet voldoende he, en dan ligt de verantwoordelijkheid nog steeds bij organisator, en ook voor een stuk bij de piloot.

Even een voorbeeld:
Als ik morgen een auto-ongeval heb en ik rij op die manier iemand dood, dan ben ik daarvoor verantwoordelijk. Dat ik er alles aan gedaan heb om het ongeval te vermijden noemt men verzachtende omstandigheden. Toch blijft de verantwoordelijkheid bij mij liggen.

Ook die verzachtende omstandigheden gelden hier voor organisatie + piloot, maar dit neemt de verantwoordelijkheid niet weg he.

LSD, je kan heel eenvoudig zeggen dat organisatie + piloot niet aansprakelijk zijn. Maar wie is er dan wel aansprakelijk volgens jouw???
Van mij part mogen rally's perfect blijven doorgaan, en geloof ik voor de volle 100% dat er grote inspanningen worden gedaan betreffende de veiligheid. Toch is er hier een verantwoordelijkheid die genomen moet worden

airco

Last edited by airco; 17-06-2002 at 13:05.
Reply With Quote
Old 17-06-2002, 15:38
Stipey Stipey is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by LSD

De organisatie moet ervoor zorgen dat dit niet kan gebeuren, dus ze zijn zoiezo verantwoordelijk. Als ze niet kunnen verhinderen dat eigenaars van een huis vlak langs de baan staan dan moeten ze een ander parcours kiezen, zo 'simpel' is dat. Ik twijfel niet aan de goede intenties van de organisatie, maar er vallen nu eenmalen doden en zwaargewonden dus is de veiligheid niet groot genoeg.

De vergelijkingen ivm andere verkeersdoden en paardenongevallen doen hier niets terzake.
Reply With Quote
Old 17-06-2002, 15:42
Raceboy's Avatar
Administrator

een ander parcours kiezen is hetzelfde als geen rally meer in Belgie. Dat komt door het "mooie" lintbebouwing in Vlaanderen.

Reply With Quote
Old 17-06-2002, 15:45
Bart.Vandecavey's Avatar
De Paddock Enthousiast

Ofwel zit je met hetzelfde probleem als in de Boucles de Spa die ze beter de Boucles de la Madeleine zouden noemen, niet dat het geen mooie strook onverhard is...
Old 17-06-2002, 15:47
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by raceboy
een ander parcours kiezen is hetzelfde als geen rally meer in Belgie. Dat komt door het "mooie" lintbebouwing in Vlaanderen.
Wel, als dat de conclusie is van een onderzoek, dan zal dat inderdaad de prijs zijn die we moeten betalen voor onze bouwzucht. Hoe je het keert of draait, een dode kan je niet verklaren onder de noemer sport zene.

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules