De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Technisch hoekje
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 29-04-2003, 23:14
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2001
Location: Antwerpen
Posts: 1,551
vermogen bij warm of koud weer

Deze morgen gehoord in jongens en wetenschap op radio 1, maar doordat ik aan het werk was heb ik het niet echt volledig kunnen volgen, het punt was dat een wagen meer vermogen (pk's dus) zou produceren bij kouder (lees: vochtiger) weer, ik weet niet wat daar juist aan is, want 'k had daar zelf eerlijk gezegd nog nooit stil bij gestaan.
Reply With Quote
  #2  
Old 29-04-2003, 23:44
laurent's Avatar
laurent laurent is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2001
Location: Asse
Posts: 1,086
Klopt, omdat de motor koudere lucht aan zuigt...
koudere lucht kan een hogere concentratie brandstof bevatten, dus meer vermogen ontwikkelen...
hence de luchtaanzuigen e, luchtinlaten die frisse lucht moeten opsnuiven.
__________________
That's right... Taunt the professional ass kicker.
Reply With Quote
  #3  
Old 30-04-2003, 00:28
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
lucht bevat geen brandstof he.
Punt is het zuurstofgehalte bij relatief frisse en vochtige lucht hoger ligt dan bij warme droge lucht.

Zuurstof is een van de voorwaarden om een verbranding mogelijk te maken. Meer zuurstof = Betere verbranding
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 30-04-2003, 08:01
Beemer's Avatar
Beemer Beemer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2002
Location: Glasgow
Posts: 1,597
Dat weten we dan ook alweer je ziet, de paddock heeft ook nog een educatieve functie!
Reply With Quote
  #5  
Old 30-04-2003, 09:16
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Ik herinner me nog uit mijn cursus thermodynamica dat het vermogen van een motor recht evenredig is met de mate van koeling die je aan die motor kan geven.

Dat is natuurlijk geldig in laboratorium-omstandigheden, waar andere factoren die veroorzaakt worden door de koude geen rol spelen. Ik kan me voorstellen dat er op het circuit andere elementen een negatieve invloed zouden hebben als het kouder wordt. Maar blijkbaar zijn die dan toch van een ondergeschikt belang zolang je binnen bepaalde grenzen blijft.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 30-04-2003, 10:46
laurent's Avatar
laurent laurent is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2001
Location: Asse
Posts: 1,086
Quote:
Originally posted by airco
lucht bevat geen brandstof he.
Punt is het zuurstofgehalte bij relatief frisse en vochtige lucht hoger ligt dan bij warme droge lucht.

Zuurstof is een van de voorwaarden om een verbranding mogelijk te maken. Meer zuurstof = Betere verbranding
lucht bevat idd geen brandstof, maar ik had het over het lucht/brandstof mengsel...
__________________
That's right... Taunt the professional ass kicker.
Reply With Quote
  #7  
Old 30-04-2003, 13:01
FastFons's Avatar
FastFons FastFons is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2002
Location: Hasselt/Heverlee
Posts: 495
Koudere lucht heeft een grotere dichtheid en kan dus meer zuurstof bevatten. Meer zuurstof wil zeggen betere verbranding en dus meer vermogen. Daarom dat de luchtinlaat altijd zover mogelijk vooraan is gebracht en liefst afgescheiden van de motor met een hitteschild.
Langs de andere kant heb je door de hogere dichtheid ook wel meer luchtweerstand. Het verschil in snelheid zal daardoor maar miniem zijn bij wisselende omstandigheden. Het is echter om deze reden wel belangrijk te zorgen dat er geen warme lucht rond het motorblok wordt aangezogen

FF
Reply With Quote
  #8  
Old 30-04-2003, 13:20
Gikke's Avatar
Gikke Gikke is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2002
Location: Somewhere in Mechelen
Posts: 82
Dit is ook de reden waarom bij trubomotoren er meestal een inlaatluchtluchtkoeler tussenzit. De turbo zou de inlaatlucht anders teveel opwarmen ?! :-)
__________________
Life 's too short to run bad races !!
Reply With Quote
  #9  
Old 30-04-2003, 14:06
laurent's Avatar
laurent laurent is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2001
Location: Asse
Posts: 1,086
idd..de intercoolers genaamd
en die hebt ge dan in lucht/lucht-wisselaar, of in water/luchtwisselaar
__________________
That's right... Taunt the professional ass kicker.
Reply With Quote
  #10  
Old 30-04-2003, 16:00
R@ce@holiC's Avatar
R@ce@holiC R@ce@holiC is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2002
Location: Hasselt
Posts: 1,525
Bij mercedes hebben ze onze intercooler naar de kloten geraasd gehad

Maar direct trug ne nieuwe gestoken
Reply With Quote
  #11  
Old 30-04-2003, 19:50
Lambo's Avatar
Lambo Lambo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Ingelmunster
Posts: 567
Het is niet omdat lucht kouder is, dat er meer zuurstof in zit! Het percentage blijft ongeveer 21%. Het is wel zo dat koudere lucht een hogere dichtheid heeft, waardoor er dus meer lucht in een zelfde volume kan. Met andere woorden, er kan meer lucht in de cilinder dan bij warmere omstandigheden. Dit heeft als gevolg dat er dus ook wat meer brandstof kan worden gemengd in de koudere lucht, waardoor de ontbranding van het mengsel een grotere kracht op de cilinderkop uitoefent, en die op zijn beurt meer arbeid aan drijfstang en krukas kan doorgeven. Dit heeft als gevolg dat het vermogen (geleverde arbeid in de tijd) ook zal stijgen. Dit is uiteraard beperkt tot enkele procenten.

Het gebruik van een intercooler bij een turbo, combineert twee voordelen: door de turbo is de lucht al onder een bepaalde druk gebracht, waardoor er dus opnieuw meer lucht in de cilinder kan worden gebracht. Als die inlaatlucht ook nog door een intercooler wordt gekoeld, dan zal er nog ietsje meer lucht in de cilinder kunnen worden gebracht.
Reply With Quote
  #12  
Old 04-05-2003, 12:07
Witte Witte is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2002
Location: Lembeke
Posts: 114
Inderdaad, uitgedrukt in een formule is dit :
P x V = m x R x T de ons aller welbekende ideale gaswet
waarin P staat voor de druk
V voor het volume
m voor de massa
R voor de ideale gasconstante
T voor de temperatuur
In het geval van een verbrandingsmotor kunnen we P, V en R als constanten beschouwen.
Hierdoor wordt de formule : m x T = C ; C is een constante

Hieruit kunnen we afleiden dat als de temperatuur zakt, er meer molecullen in de cilinder kunnen > meer molecullen betekent meer arbeid (vermogen).

Ik ben geen fysicus, maar ik denk dat het zo in elkaar steekt (theoretisch dan toch).
Reply With Quote
  #13  
Old 04-05-2003, 12:12
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2001
Location: Antwerpen
Posts: 1,551
Quote:
Originally posted by Witte
Inderdaad, uitgedrukt in een formule is dit :
P x V = m x R x T de ons aller welbekende ideale gaswet
waarin P staat voor de druk
V voor het volume
m voor de massa
R voor de ideale gasconstante
T voor de temperatuur
In het geval van een verbrandingsmotor kunnen we P, V en R als constanten beschouwen.
Hierdoor wordt de formule : m x T = C ; C is een constante

Hieruit kunnen we afleiden dat als de temperatuur zakt, er meer molecullen in de cilinder kunnen > meer molecullen betekent meer arbeid (vermogen).

Ik ben geen fysicus, maar ik denk dat het zo in elkaar steekt (theoretisch dan toch).
Reply With Quote
  #14  
Old 04-05-2003, 13:09
Bezemwagen's Avatar
Bezemwagen Bezemwagen is offline
Member
 
Join Date: Nov 2001
Location: Sint-Katelijne-Waver
Posts: 129
Zeg Witte, ken je ook nog de waarde van R?
Reply With Quote
  #15  
Old 04-05-2003, 13:10
Bezemwagen's Avatar
Bezemwagen Bezemwagen is offline
Member
 
Join Date: Nov 2001
Location: Sint-Katelijne-Waver
Posts: 129
Zijn er ook nog andere gasconstantes dan de "ideale"?
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.