![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Technische vraag over velgen (rallyauto's)
Waarom worden bijvoorbeeld op tarmac totaal andere velgen gebruikt dan voor sneeuw of gravel?
ok, waarschijnlijk is dat een heel eenvoudige vraag, maar ik zou het toch appreciëren een antwoord te krijgen. ![]()
__________________
![]() |
#2
|
||||
|
||||
Ik denk dat het ongeveer zo zit:
- in de sneeuw rijden ze op smale banden, dus ook smalle velgen. ![]() - op gravel zijn de velgen kleiner, dan is er meer rubber en dus ook confort om over al de ruwe wegen te rijden. De velgen zijn hier ook meestal van een masieveren constructie, om steviger te zijn... ![]() - op tarmac rijden ze dan weer met grote velgen, aangezien er hier amper op ruwe ondergronden word gereden. ![]() Dat is een simpele uitleg die ik concludeerd door ff wat foto's te bekijken van de drie verschillende soorten rally's. ![]() |
#3
|
||||
|
||||
De gebruikte maat van velg is ook afhankelijk van de diameter van de remschijven die gebruikt worden. Bij verharde proeven worden veelal groter remschijven gemonteerd omdat de remmen daar meer belast worden dan op onverhard.
|
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|