De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 20-07-2006, 16:49
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Matra 670 - LM 1972 winnaar - Hill/Pescarolo (PM 1/43)

In de reeks van Le Mans winnaars was dit de enige "klassieke" wagen die nog niet aangevat was. Dat kon echt niet vond ik, en dus werd ook dit model al ontdaan van zijn bramen en in witte primer gezet.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	matra_01.jpg
Views:	184
Size:	40.9 KB
ID:	2515   Click image for larger version

Name:	matra_02.jpg
Views:	163
Size:	41.4 KB
ID:	2516  

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 19-03-2009 at 17:47.
Reply With Quote
Old 20-07-2006, 17:00
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!

dat is een tof modelletje
Reply With Quote
Old 03-09-2006, 18:40
Sennake's Avatar
Administrator

Ondertussen is er heel wat vooruitgang geboekt op dit model. Alhoewel, "vooruitgang" is een relatief begrip natuurlijk. Waarom ik dit zeg wordt zo dadelijk duidelijk.

Eerst werd de body, net zoals de luchthapper gespoten met Humbrol 22 "Gloss White", een enamel kleur. En achteraf gezien denk ik dat daar de fout zit. Maar goed, op het moment dat ik het model gespoten had was er geen vuiltje aan de lucht.

Na een goede week droogtijd werd dan het gedeelte dat wit moet blijven afgeplakt, en werd de rest van de body gespoten met Model Master 2718E "French Blue Gloss", net zoals het wit een enamel kleur dus. Tot zover alles goed.

Nadat ook de blauwe lagen (2 in totaal) voldoende gedroogd waren werd het afgeplakt gedeelte verwijderd en zag de gespoten body er perfect uit.

Na een voldoende droogtijd was het moment aangebroken om de decals aan te brengen. Een hels karwei omdat de decals zeer stroef zijn en erg lang nodig hebben om "soft" te worden, zelfs met de strafste soort van Daco's Softener (de rode).

Na een ganse dag stonden de strepen er eindelijk op, en na nog een volledige dag stonden ook alle sponsors mooi op hun plaats. Uiteraard is er geen enkele decal gescheurd, dat zou er nog moeten aan mankeren met zo'n stroeve en stijve decals...

Dus, behalve het feit dat het me een gans weekend gekost had om de decals aan te brengen zag het model er nog altijd pico bello uit.

Na nog eens een week drogen vond ik dan de tijd rijp om de eerste Gunze Sangyo vernislaag aan te brengen. Zoals steeds gebruikte ik hiervoor een relatief dunne mistlaag en vlak na het spuiten zag het model er nog steeds ok uit. Pas na een dag drogen begon het wit geelachtig uit te slaan. Erg vreemd. Ik geef toe dat dit de eerste keer is dat ik Humbrol wit gebruikt heb sinds ik vernis met Gunze Sangyo spuitbusjes, want voorheen gebruikte ik altijd ofwel Tamiya enamel verf, ofwel Tamiya acryl spuitbussen verf. Blijkbaar reageren de Humbrol enamel en de Gunze Sangyo vernis met elkaar en slaat het wit dus geel uit. Op de foto's is het verschil erg goed te zien omdat de luchthapper nog geen vernislaag ontvangen heeft, en eerlijk gezegd hoop ik dat hij net zo geel gaat uitslaan als de body, zodat er tenminste geen kleurverschil op de beide onderdelen zit. Dan maar een geelachtige tint, maar wel gelijkmatig!

Eigenlijk moet ik nog een tweede vernislaag zetten op de body, maar ik durf niet goed. Ofwel zit het wit nu goed geseald en zal elke volgende vernislaag geen verschil meer uitmaken, ofwel krijg ik weer een chemische reactie en slaat het wit nog geler uit dan dat het nu al is. Ik veronderstel niet dat iemand anders hier al ervaring mee heeft? Het veiligste lijkt me een proefstukje wit te spuiten en dan enkele lagen Gunze vernis erover te spuiten om te zien wat het effect is...

Zoals je ziet loopt ook hier wel eens iets mis. Niet dat ik het model nu niet meer ga afwerken, maar dat geelachtige gaat me toch blijven ambeteren. Enfin, ik kan er mee leven hoor, maar het is jammer dat ik dit nu voorheb na ettelijke positieve ervaringen opgedaan te hebben met Gunze vernis. En dan is er nog altijd de mogelijkheid dat mijn veronderstellingen verkeerd zijn...

Wordt ondanks alles toch vervolgd
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	matra_04.jpg
Views:	192
Size:	110.0 KB
ID:	2819   Click image for larger version

Name:	matra_05.jpg
Views:	193
Size:	106.2 KB
ID:	2820   Click image for larger version

Name:	matra_06.jpg
Views:	188
Size:	101.0 KB
ID:	2821   Click image for larger version

Name:	matra_07.jpg
Views:	189
Size:	100.9 KB
ID:	2822  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 03-09-2006, 22:27
snowybjorn's Avatar
snowybjorn snowybjorn is offline
De Paddock Rookie

nice work sennake.
Reply With Quote
Old 04-09-2006, 12:39
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!

dat geel worden heb ik ook eens gehad, maar dan met de vernis van humbrol, eerst was alles goed maar na een dag volledig geel, juist dat hem een heel jaar in de rook had gestaan
Reply With Quote
Old 04-09-2006, 12:58
Clubman Clubman is offline
De Paddock Regular

Humbrol wit

Ik heb eerlijk gezegd ALTIJD al last gehad met Humbrol wit 22.

Mij leek dit altijd een geel-tint te vertonen !

Wie kan er mij een goede verf aanbevelen voor wit ?

Ik zal je eeuwig ( nou ja, toch zeker 5 seconden ) dankbaar zijn
Reply With Quote
Old 04-09-2006, 13:58
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Clubman
Ik heb eerlijk gezegd ALTIJD al last gehad met Humbrol wit 22.

Mij leek dit altijd een geel-tint te vertonen !

Wie kan er mij een goede verf aanbevelen voor wit ?

Ik zal je eeuwig ( nou ja, toch zeker 5 seconden ) dankbaar zijn

wit dat vergeeld.... hum... brol!

Daarmee is eigenlijk alles gezegd. Als je wit wil gebruiken, gebruik dan of lakverf uit de spuitbusjes (Tamiya) of acrylverf. Indien het enamel móet zijn, dan denk ik dat Revell een valabel alternatief is. Als er 1 ding is dat niet vergeeld, dan zijn het de gloss kleuren van Revell. Zelfs hun blinkende vernis vergeeld niet. Er staan thuis immers voldoende bewijzen in de kast. Mijn 5 seconden zijn nu om zeker?

@ Sennake,
waarom Humbrol gebruikt en niet Tamiya zoals altijd? Niet komen zeggen dat je alleen nog maar Humbrol in huis had, want dat is vragen om vodden. Remember, never change a proven technique, unless you've extensively tested it. Ik weet ook wel, dat als je je zinnen hebt gezet om een model af te werken en je hebt nét die verf niet in huis, dat het moeilijk is om aan de verleiding te weerstaan om dan toch maar die andere te nemen in de veronderstelling dat het wel goed zal gaan. Ik heb er mij in het verleden ook al aan laten vangen, maar nu staat er bijv. een model in de "wachtrij" omdat ik niet de juiste verf in huis heb, wel de juiste kleur, maar niet het juiste merk. Dus totdat ik een restock kan doen, blijf ik eraf.
Reply With Quote
Old 04-09-2006, 17:40
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Huudo
@ Sennake,
waarom Humbrol gebruikt en niet Tamiya zoals altijd?
Omdat ik het French Blue alleen als enamel had, en acryl mengen met enamel geeft sowieso problemen. Bleef nog over : enamel wit van Tamiya of enamel wit van Humbrol (Revell gebruik ik idd nooit). Omdat ik met mijn Renault de slechte ervaring gehad heb dat enamel verf van Tamiya afwrijft als je het model in handen houdt dacht ik "laat ik de Humbrol eens proberen"? Welnu, de verf wrijft niet af maar nu slaat ze weer geel uit. Dat had ik vroeger wel al eens voorgehad met de vernis van Humbrol, maar daarom dacht ik dus ook dat het aan de vernis lag en niet aan de verf.

Maar goed, weeral een les geleerd en de schade valt best mee als je het model in zijn geheel bekijkt. Ik ga het model er zeker niet voor weggooien of de bouw stopzetten.

De witte Humbrol verf daarentegen gaat wel de vuilnisbak in.

PS : moet er niemand een occasie potje Humbrol gloss white kopen voor een spotprijsje?

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 04-09-2006, 19:43
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Quote:
Originally Posted by Sennake
PS : moet er niemand een occasie potje Humbrol gloss white kopen voor een spotprijsje?
Ik vrees dat je er aan zal moeten toesteken om het kwijt te raken. of je zet ze op ebay (voor een Jap of zo...)

Jammer natuurlijk dat dit voorvalt. Weer een lesje geleerd (en wij ook), maar toch. Het is iets dat je misschien zal blijven opvallen terwijl anderen er vaak niks van gaan zien. Voor jezelf ben je ook altijd veel kritischer, allez, zo zou het moeten zijn.

Eén zaak is alvast duidelijk: als je iets nieuws probeert, best eens rondvragen of er iemand problemen mee heeft gehad. Vandaar ook mijn "angst'" voor de vernis.

Ik hoop echt dat het verder allemaal goed gaat want het model is zeker prachtig.

Waarschijnlijk heb ik het al eens gevraagd; maar waarom is dit een "klassieke" wagen?

Grtzzz, ik duim alvast voor je eventueel tweede laag vernis !
Reply With Quote
Old 06-09-2006, 09:17
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Loeten
Waarschijnlijk heb ik het al eens gevraagd; maar waarom is dit een "klassieke" wagen?
Jamaar, als je vragen stelt moet je wel de moeite doen om de antwoorden te gaan lezen ook eh. Anders heeft het weinig zin dat ik antwoorden zit neer te schrijven natuurlijk.

Op het modelbrouwersforum heb je me dus deze vraag ook al eens gesteld en ik heb dus het antwoord gewoon gekopieerd (samen met je vraag) en dat luidde als volgt :

Quote:
Quote:
Originally Posted by Loeten
Klassieke??? Dunno... Snappienie...

Ik kan je dus effe niet volgen, maar okey, racewagens zijn mijn ding niet.
Awel, deze wagen won de 24 uur in 1972. Dat mag je toch al gerust een "classic" car noemen dus.

De eerstvolgende wagen die Le Mans won en die ik nog moet bouwen is de Porsche GT1 uit 1998. Dat noem ik dus al een "moderne" wagen. Vandaar.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 10-09-2006, 11:13
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Quote:
Als ik een potje geel nodig heb zal ik het laten weten

Voor wat betreft de bouw in het algemeen: nice job!
Old 11-09-2006, 07:34
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular

Quote:
"laat ik de Humbrol eens proberen"? Welnu, de verf wrijft niet af maar nu slaat ze weer geel uit. Dat had ik vroeger wel al eens voorgehad met de vernis van Humbrol, maar daarom dacht ik dus ook dat het aan de vernis lag en niet aan de verf.
Heb ik dus ook al tegengekomen... het probleem is dat het niet onmiddellijk zichtbaar wordt en niet elke keer even veel is... Wat is nu je alternatief Sennake? Terugkeren naar je Tamiya?

Hetzelfde heb ik eens gehad met de witte kant-en-klare airbrush glazen potjes van Revell... anders ben ik daar niet miskontent van... enkel van die witte.

Met wat spuit jij wit als het spierwit moet zijn? Altijd de Tamiya die je hierboven vermeld hebt?

Sorry om hier effie off topig te gaan... het model is uiteraard prachtig!

Groeten

G.

Last edited by MFahrer; 11-09-2006 at 07:41.
Reply With Quote
Old 11-09-2006, 09:53
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by MFahrer
Heb ik dus ook al tegengekomen... het probleem is dat het niet onmiddellijk zichtbaar wordt en niet elke keer even veel is... Wat is nu je alternatief Sennake? Terugkeren naar je Tamiya?

Hetzelfde heb ik eens gehad met de witte kant-en-klare airbrush glazen potjes van Revell... anders ben ik daar niet miskontent van... enkel van die witte.

Met wat spuit jij wit als het spierwit moet zijn? Altijd de Tamiya die je hierboven vermeld hebt?

Sorry om hier effie off topig te gaan... het model is uiteraard prachtig!

Groeten

G.
Meestal gebruik ik de Tamiya spuitbusjes. Maar omdat ik hier maar een stuk van het model wit moest spuiten en ik niet het ganse model wou spuiten (wat met een spuitbusje niet anders kan) besloot ik om de airbrush te gebruiken. In plaats van mijn vertrouwde Tamiya TS-26 wit te decanteren of de enamel tegenhanger X-22 te gebruiken heb ik domweg naar de Humbrol verf gegrepen.

Ondertussen heb ik naast beide Tamiya-verfsoorten ook nog een potje Model Masters wit aangeschaft. Het zal me verdorie niet meer voorvallen!

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 11-09-2006, 19:31
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Quote:
Jamaar, als je vragen stelt moet je wel de moeite doen om de antwoorden te gaan lezen ook eh. Anders heeft het weinig zin dat ik antwoorden zit neer te schrijven natuurlijk.
Ik weet het, maar ik wist dus langs geen kanten meer waar en wanneer ik dat gevraagd had. Blijkbaar moet ik die keer erover gelezen hebben. Twas toen vakantie he, denk ik... Het zal nu alleen maar erger worden,

Grtzzz, en mercikes
Reply With Quote
Old 15-02-2007, 00:12
Sennake's Avatar
Administrator

De Matra is ondertussen afgewerkt, en de foto's van het afgewerkte model staan hier. Enjoy!

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules