![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Code 60 vlag een vloek of een deugd ?
Quote:
Het is inderdaad zeer opvallend dat de code "60" in de DSMEC zijn doel voorbij schiet. Telkens vormen er dich peletonnetjes en dit is net niet de bedoeling... C U Last edited by HHugo; 14-04-2008 at 17:30. Reason: Titel toegevoegd |
#2
|
||||
|
||||
misschien zo'n bord op het recht eind zetten bij een code 60:
![]()
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
#3
|
|||
|
|||
@ Pascal
Goede vraag.... ik weet het zelf niet ![]() Ik persoonlijk denk van niet omdat dit de safety car vervangt en ook bij een S.C procedure mag men niet voorbij gaan. Het probleem is dat er 85 % van de racewagens geen kilometerteller heeft en als je helaas zo iemand de kop van het peleton hebt ben je gezien met bovenvermelde resultaten. Men vertelt ons in de briefing dat een ronde Zolder genomen aan 60 km/u exact 4 minuten bedraagt.... niemand neemt dus het risico (en zeker degenen die niks meer te winnen of te verliezen hebben) en beter trager dan een "stop en go" denken ze.... enkel de toevallige racewagen met kilometerteller kan het exact weten.... maar al hij in het peleton gevangen zit is het ook noppes, zit die aan kop dan heb je geluk hé, en net dat hadden we niet! Een geluk dat ik een integraal helm op heb anders had ik in m'n stuur gebeten van colère ![]() Groeten Luc Vdc
__________________
Monseigneur Ludovic du Chateau |
#4
|
|||
|
|||
@ Bart Vandecavey,
Grandioos idee !!!, zo zou iedereen op z'n toerenteller kunnen kijken in de aangepaste versnelling en zo een idee hebben van de 60 km/u ![]() Groeten Luc
__________________
Monseigneur Ludovic du Chateau |
#5
|
|||
|
|||
In een Nederlandse serie waar men de code "60" hanteerde was het vroeger ook verboden om in te halen. Dit hebben ze echter herzien. Er werd namelijk door teamorders gebruik van gemaakt. Bvb een team met twee auto's zorgde ervoor dat zijn auto aan de leiding 60 ging rijden en de tweede auto 40. Hierdoor blokte hij het hele peleton af en zorgde ervoor dat zijn teammaat kon uitlopen. Daarom wijzigde men het reglement en laat men nu toe dat er mag worden ingehaald.
Wat afgelopen zaterdag te zien was, is dat (onder andere) één of andere Mini, trager dan 60 reed en een heel peleton op sleeptouw nam. Een Mini heeft, denk ik toch, een kilometerteller. Mogelijks heeft dit te maken met gebrek aan ervaring met racen in het algemeen en met de code "60" in het bijzonder. In het geval je deelneemt aan een kampioenschap waarin de code "60" wordt gebruikt is het aan de deelnemers om ervoor te zorgen dat ze een manier hebben om te bepalen hoe snel ze nu rijden. Hoe je dat doet bepaal je zelf. Met een kilometerteller, door ervaring (x aantal toeren in een bepaalde versnelling) etc, etc... Bij de Skylimitraces zijn er deelnemers die zelfs een GPS in hun koersauto plaatsen om in geval van code "60", juist 60 te kunnen rijden. Ook het zig-zaggen (om de banden op temperatuur te houden) zorgt ervoor dat je (weliswaar tegen 60) meer dan 4 kilometer gaat afleggen per ronde en dus meer dan 4 minuten op een ronde gaat doen. Een concurrent die niet zig-zagt, gaat tijdens de code "60" dan naderen en mogelijks vormt er zich dan een peleton. In ieder geval allemaal dingen voor teams, piloten en zeker en vast voor de organisatie om eens te evalueren, eens te laten bezinken en indien vereist een aanpassing te doen aan de procedure "60". Ik ben absolute voorstander voor de code "60" omdat dit, indien goed toegepast, eerlijker is en zorgt voor meer veiligheid. En daar is het ons amateurs toch allemaal om te doen... C U |
#6
|
|||
|
|||
Ik ga een aparte thread openen waarin alle reacties welkom zijn over dit code 60/u vlagje en in de hoop dat "Dunlop" dit zal lezen.
Groeten Luc
__________________
Monseigneur Ludovic du Chateau |
#7
|
|||
|
|||
Code 60 vlag een vloek of een deugd ?
Voor de motivatie te beschrijven over de opening van deze thread verwijs ik jullie graag naar "BRV RACEVERSLAG 12/04", daarin zullen jullie bepaalde nefaste gevolgen kunnen lezen welke dit vlagje kan teweeg brengen en de race sterk beinvloeden.
Bart Vandecavey heeft daar al een mooie oplossing voor bedacht met lichtborden zoals op de openbare weg en welke je voornamelijk bij wegenwerken of dorpskommen aantreft en voor mij zou dit de oplossing kunnen zijn indien men pacecar interventies wil uitschakelen... maar dan op minstens op 2 tot 4 plaatsen gezet op het circuit. Om het in het kort samen te vatten reed "mijn" peleton 3 ronden 30" trager per ronde terwijl het andere peleton de 60 p/u reed.(er reed blijkbaar iemand op kop in dat peleton welke een kilometerteller had en dan is het bingo natuurlijk) m.a.w. we verspeelden zo alle kans om nog plaatsen te winnen. 85% van de racewagens hebben geen kilometerteller en weten niet wat 60 p/u is ! Graag uw reacties en bevindingen hierover. Met dank Luc Vdc
__________________
Monseigneur Ludovic du Chateau |
#8
|
|||
|
|||
Als threadopener heb ik ook misschien een oplossing voorhanden nl.
Het recht om voorbij te mogen steken en echt de 60 km/u te mogen rijden indien uw voorganger vb. 40 km/u rijd en gans de meute afblokt. Op eigen risico natuurlijk en indien men de 60 km/u overtreft is dat dan "eigen schuld" en dit kan dan leiden tot een "stop en go" Wel vrees ik dan natuurlijk dat dit een op de "limiet 60 koerske" gaat worden... dus niet goed zeker ? ![]() Luc Vdc
__________________
Monseigneur Ludovic du Chateau |
#9
|
|||
|
|||
Het is moeilijk voor een wagen om 60 te rijden als je geen kilometerteller hebt, dus moet daar inderdaad een oplossing voor gezocht worden.
Hoe doen julllie dat als jullie de pit inrijden, want daar is toch ook een snelheidslimiet, of hebben jullie een snelheidsbegrenzer...? Kan het zijn dat sommige porsches tijdens de code 60 met een snelheidsbegrenzer opreden?
__________________
www.krisgilissen.net |
#10
|
|||
|
|||
@ Rkg
Als we de pits inrijden is het meestal ver beneden de 60 P/u om geen risico te nemen een overtreding te begaan, het korte eindje pits is verwaarloosbaar tegenover de te verliezen tijd wanneer je een circuit rondrijd tijdens code 60. De eerlijkheid gebied me te melden dat wij een "Stack systeem" hebben met kilometerteller sensor....maar die werkt niet omdat de "capteur" stuk is en dringend vervangen moet worden. Groeten Luc Vdc
__________________
Monseigneur Ludovic du Chateau |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
C U |
#12
|
||||
|
||||
jongens, dit ligt helemaal aan jullie zelf hoor...
Spreek even af met één van de Mini's die met zekerheid wel een snelheidsmeter hebben om bij aanvang van training 60 per uur te rijden op de acceleratie piste. Kijk dan hoeveel toeren uw motor maakt in 2de bij 60 km/h en je kan dit perfect aanhouden. MAAR als iedereen begint te zig zaggen tegen 60 per uur rij je natuurlijk ook meer meters per ronde en doe je dus langer over een ronde dan tegen 60 terwijl je de korste weg volgt. Waarschijnlijk zijn er veel piloten bij die denken dat hun banden enorm afkoelen tegen 60 per uur... Dat klopt maar zeker nog niet in de eerste ronden. Je ziet zelf ook als de "gestrande wagen" weggetakeld is. Begin dan uw banden maar terug op te warmen, en alles komt in orde... een goede tip is om een laptimer in de wagen te plaatsen. zo kan de piloot perfect zien of hij binnen de limieten blijft. Als je wil zig zaggen dan kan je tegen 70 per uur nog steeds boven de opgelegde 4 minuten blijven... Misschien moeten de piloten en teamcheft toch maar eens wat tijd steken in taktiek en strategie om zo de collega's niet nodeloos op te houden op de piste en zelf met een gerust gemoed te rijden tijdens de code 60.
__________________
http://www.skylimitevents.com |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Of was dit een fabeltje? |
#14
|
||||
|
||||
op de briefing hebben ze gezegd dat sector 1 1'30" duurt, sector 2 1'30" en de 3de sector 1 minuut.
__________________
http://www.skylimitevents.com |
#15
|
||||
|
||||
zo moeilijk is dat nu toch allemaal niet. Wij zijden al jaaaren met een stickertje in de wagen waarop aangegeven staat hoeveel toeren je mag rijden in 2de of 3de versnelling om niet boven de 60 te gaan. Kwestie van niets te verliezen in de pits en toch geen overtreding te doen. Gewoon even 's avond laat de weg op achter een wagen met kmteller et voila.
Andere mogelijkheid, heel goedkoop en simpel want 99% van de mensen heeft er eentje of kent iemand die het heeft: bevestig een GPS in je wagen. Hij moet geen route berekenen (ik veronderstel dat iedereen zijn weg al kent in Zolder ![]() Ik had net een mailtje gestuurd aan Hans Van de Ven met de hierboven aangehaalde oplossing door Bart. Antwoord gekregen dat de piloten zich zullen moeten aanpassen aangezien het nu een nationale materie geworden is voor alle wedstrijden die langer dan 2 uur duren en hij of de koersdirectie er dus eigenlijk niets meer over te zeggen hebben. Veranderen zal het dus zeker niet meer. Oplossing van A.J. is ook zeer goed, alleen moet de timer dan wel zo ingesteld staan dat hij verder loopt. Veel piloten hebben dit niet graag omdat ze dan slechts enkele seconden hebben om hun tijd af te lezen. Het inhalen toestaan kan ook, tenslotte worden er geen gele vlaggen getoond(behalve waar het incident was). Kan misschien leiden tot wedstrijd 60 rijden maar dat is dan op eigen risico. Wordt alleen gevaarlijk wanneer er nog uitgeremd gaat worden aan de bochten. En simpelste oplossing van allemaal: addendum aan het reglement: iedereen is verplicht in de wagen te kunnen zien hoe snel hij rijdt. De piloten die tijdens een code 60 geen 50km/u rijden -uitgezonderd de plaats van het incident- worden bestraft met een stop&go. Verder ben en blijf ik absoluut voorstander van de code 60. een eerlijkere manier om de wedstrijd te neutraliseren is er vooralsnog niet.
__________________
van waar komen je eurobiljetten en waar gaan ze naartoe?? kom het te weten op eurobilltracker |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|