De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Informatica en Fotografie
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 13-05-2008, 19:27
Astra-fan Astra-fan is offline
De Paddock Rookie

Nieuw fototoestel: welk kopen?

Ik ben het nu echt beu. Zondag veel foto's genomen met mijn fototoestel, een Canon Powershot A610, thuisgekomen en geconstateerd dat alle foto's van slechte kwaliteit zijn.

Ik heb dus beslist om eindelijk te investeren in een goed fototoestel.

Aangezien ik een complete leek ben op gebied zou ik aan de forumleden raad willen vragen in verband met de aankoop hieromtrent.

Ik wil dus een fototoestel waarmee ik zonder problemen scherpe foto's kan maken van rijdende auto's vanop een redelijke afstand.

Welk fototoestel is hiervoor geschikt? Welk budget moet ik hiervoor uittrekken? Over welke specificaties moet het toestel zeker beschikken?

Alle informatie welkom.
Reply With Quote
Old 14-05-2008, 07:06
ikke's Avatar
ikke ikke is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Astra-fan View Post
Ik ben het nu echt beu. Zondag veel foto's genomen met mijn fototoestel, een Canon Powershot A610, thuisgekomen en geconstateerd dat alle foto's van slechte kwaliteit zijn.

Ik heb dus beslist om eindelijk te investeren in een goed fototoestel.

Aangezien ik een complete leek ben op gebied zou ik aan de forumleden raad willen vragen in verband met de aankoop hieromtrent.

Ik wil dus een fototoestel waarmee ik zonder problemen scherpe foto's kan maken van rijdende auto's vanop een redelijke afstand.

Welk fototoestel is hiervoor geschikt? Welk budget moet ik hiervoor uittrekken? Over welke specificaties moet het toestel zeker beschikken?

Alle informatie welkom.
Volgens mij kan je met de A610 ook scherpe foto's maken. je moet alléén weten hoe. Wil je de illusieontnemen dat het met een durder toestel altijd prijs is. Ook hiermee moet je leren fotograferen en je juiste instellingen vinden.
Als je dan toch een reflex wil kiopen zben je inclusief lens toch al vlug 1000€ kwijt.
Kijk een op de site van konijnenberg in turnhout die hebben meestal scherpe prijzen.
Old 14-05-2008, 11:59
RKG RKG is offline
De Paddock Regular

Wat ik altijd gehoord heb is dat je eigenlijk niets met een reflex kan doen als je er niets vanaf kent, want dan moet je toch alles op automatisch zetten.

Ik heb er zelf ook gene, ik heb een toestel met 12x optische zoom, maar ga binnen een jaartje toch opteren voor een reflex.

Mijn ervaring met zo kleinere toestellen is dat de meeste foto's mislukten als ik probeerde foto's te trekken door op het scherm te kijken ipv echt door het "gaatje" te volgen.
Old 14-05-2008, 18:35
Belle's Avatar
Belle Belle is offline
British Racing Green

De eerste keer dat ik met m'n reflexcamera foto's trok, waren er misschien 40 op de 200 goed gelukt. En dat is echt niet overdreven. Bijna al m'n foto's waren onscherp. Je moet dus ook scherp leren trekken met een reflextoestel.

Een degelijke digitale SLR op de markt momenteel is onder andere de 450D van Canon. Nikon zal wel een equivalent hebben vermoed ik...

Hier krijg je al een indruk van de prijs van een body + lens:
http://www.pixmania.be/be/nl/735885/...ef-ef-s-1.html

De body alleen komt op ongeveer 800 euro.

Met een zoomlens van 300 euro kan je al aardig aan je trekken komen bij Canon. Verwacht geen topkwaliteit, maar als hobbyist fotograaf moet het wel volstaan. Het meeste dat ik aan een lens heb uitgegeven is 600 euro...

Ikzelf heb een Canon 350D en ben er alleszins tevreden mee.

www.born2race.be www.bokkenrijders.net
Reply With Quote
Old 15-05-2008, 16:50
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by RKG View Post
Wat ik altijd gehoord heb is dat je eigenlijk niets met een reflex kan doen als je er niets vanaf kent, want dan moet je toch alles op automatisch zetten.
Ik heb zelfs gehoord dat je met een auto niets kan doen als je niet weet hoe je er mee moet rijden. Klopt natuurlijk als een bus. Als je niet weet hoe het moet heb je echter 2 opties:

- handen af en nooit mooie foto's
- handen erop, aldoende leren en met de tijd prachtige foto's

Geloven dat alle plaatjes van een pro perfect lukken is ook niet helemaal de juiste insteek, alhoewel hun "keep it" rate beduidend hoger zal liggen. Iedereen is ooit ergens begonnen met fotograferen, dus ook de pro's die de meest bangelijke foto's maken. Om maar te zeggen dat je enkel door foto's, heel veel foto's te nemen zal kunnen leren hoe het moet. Je zou wel de discipline moeten hebben om naar alle foto's te kijken om te proberen achterhalen waarom ene wel goed is en de andere niet. Van domweg deleten wordt je natuurlijk geen snars wijzer.

Dit gezegd zijnde, ik ben nog gestart met een spiegelreflex in de rolletjestijd. De periode dat digitaal net begon op te komen, toch nog een analoge gekocht. En daar heb ik geen spijt van gehad. Veel betaald aan ontwikkelingen enz. maar wel een erg goeie leerschool geweest. Pas 2 jaar gelden overstapt naar een DSLR en onlangs begonnen met vliegtuigen fotograferen. Ondanks dat ik toch redelijk tevreden was over mijn autosport foto's, heb ik moeten vaststellen dat mijn "keep it" rate weer behoorlijk achteruit gegaan is - gewoon omdat het een ander soort fotografie is. Maar ik leer nu wel sneller natuurlijk.

Ik ben al een tijdje aan het uitzien voor nieuw glas en denk dat Foto Konijnenberg - zoals Raceboy al aangaf - een goeie plek is om te starten.
www.fotokonijnenberg.be

Zoals Belle al vertelde lijkt me een Canon 450D een zeer goeie keuze. Ik vermoed inderdaad ook wel dat Nikon een equivalent heeft, dus wat vergelijken (prijzen, technische fiche enz.) zal zeker nodig zijn. Weet wel echter dat wanneer je voor een bepaald merk kiest - Canon, Nikon, Sony (Minolta) - je dit doet voor een langere tijd en dit ivm lenzen enz.

Succes en veel plezier bij het fotograferen.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules