De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 16-11-2008, 20:17
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular

Jawadde dadde, ziet er allemaal zeer fijn uit. Spijtig van alle tegenslagjes op de weg naar een super model.
Reply With Quote
Old 16-11-2008, 20:29
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Hey Roeland, wat een tegenslag zeg ...

Misschien er toch eens over nadenken van de carbon te spuiten ... de tegenslag die jij nu hebt is de reden waarom ik geen carbon decals gezet heb maar gespoten. Het kost inderdaad iets meer tijd, maar ... het resultaat mag er zijn en je hebt die tegenslagen niet.

Voor de rest ... met al uw hout lijkt ge wel ne schrijnwerker ipv een modelbouwer!
Old 16-11-2008, 22:15
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
...............................................

Voor de rest ... met al uw hout lijkt ge wel ne schrijnwerker ipv een modelbouwer!
Tja, het is in ieder geval een schoon plankske.

Prachtige updates, ondanks alle tegenslagen.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 18-11-2008, 18:43
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by HHugo View Post
Anyway, tussendoor is er ook het een en ander dat wel goed gaat.

De neuskegel werd binnenin volledig van carbon voorzien, tot in het puntje.

Ik meen dat er eens een meeting was, nog niet zo lang gelden, waar ik iemand hoorde zeggen: "Ik ben de enige normale van deze bende."

Right, maar toen je dit gedaan hebt, ben je dat wellicht even uit het oog verloren...

Quote:
Verder ben ik begonnen met de bodemplaat. Die wordt bijna volledig in carbondecal gezet, behalve de voorkant onderaan. Die heb ik met een houtstructuur geschilderd. Hiervan heb ik in elk stadium een foto genomen:
De houtstructuur ziet er overtuigend uit, maar bij het bekijken van de foto's zat ik me het volgende af te vragen: "Hadden de F1's begin jaren '90 al een houten bodem? En indien ja, dan was het toch een gewone plank en niet de volledige onderkant?" Ik meende dat de F1's pas enkele jaren later de houten plank kregen, maar ik kan me vergissen. Zal eens in mijn archieven moeten duiken deze avond om eens te checken.

Erg jammer van de tegenslagen natuurlijk, maar... in ieder model zit er een les. Een aantal dingen zijn volgens mij te wijten aan "een te late planning", of anders gezegd, dingen willen toevoegen op het moment dat je al wat te ver ben gevorderd in de bouw. De templates die je gemaakt had, had je wellicht eerder kunnen maken, waardoor dat je de lak niet beschadigde, enz. Een goeie planning op voorhand is het halve werk. Dat gezegd zijnde, respect voor de vol gehouden inspanning en verbetenheid waarmee je verder doet.

Geweldig resultaat!!!

Last edited by Guido; 18-11-2008 at 18:45.
Reply With Quote
Old 18-11-2008, 19:43
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Ik meen dat er eens een meeting was, nog niet zo lang geleden, waar ik iemand hoorde zeggen: "Ik ben de enige normale van deze bende."
Ok, ik heb mezelf toen misschien niet hélemaal correct voorgesteld. Hoewel ik vind dat ik ten opzichte van 'deze bende' toch vrij normaal ben.

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Hadden de F1's begin jaren '90 al een houten bodem? En indien ja, dan was het toch een gewone plank en niet de volledige onderkant?"
Neen, die hadden nog geen houten plank. Ze hadden wel iets dat er sterk op geleek. Onderstaande foto heb ik van automotiveforums geplukt:

source: http://www.automotiveforums.com/vbul...444745&page=10

Dit is de onderkant van een Mclaren MP4/4 (1988). Het is geen hout, maar het heeft wel zo'n uitzicht.
De wagens in 1991 hadden dit ook nog. Ik heb foto's van de onderkant van een Mclaren MP4/6, een Ferrari 642 en een Willams FW14 en die hebben het allemaal.
Enig probleem is dat deze structuur bij alle teams op een andere plaats zit, en dat ik geen foto's heb van de onderkant van de Tyrrell 020.

Ik weet wel dat de onderkant van een Tyrrell 018 er zo uit ziet:

source: http://www.nelson-motorsports.com/new_page_1.htm

Dat is een 2-delige vloer, net als bij de Tyrrell 020. Op de foto zie je het deel dat onder de motor zit. Onder de cockpit zit een 2de deel, waarvan ik opnieuw geen foto heb.

En op basis van dit alles heb ik dan maar zelf de knoop doorgehakt:
het deel onder de cockpit wordt 'hout' structuur, en het deel onder de motor wordt carbon structuur.
(hetgeen dan weer overeenkomt met de Leyton House uit '89. Gugelmin maakte daarmee immers een salto mortale op Paul Ricard, zodat ik daar ook foto's van de onderkant heb.)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	160realundertray.jpg
Views:	355
Size:	135.4 KB
ID:	11779   Click image for larger version

Name:	long%20floor_small.jpg
Views:	355
Size:	69.1 KB
ID:	11780  
Reply With Quote
Old 18-11-2008, 21:26
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular

Quote:
Neen, die hadden nog geen houten plank. Ze hadden wel iets dat er sterk op geleek. Onderstaande foto heb ik van automotiveforums geplukt:

source: http://www.automotiveforums.com/vbul...444745&page=10

Dit is de onderkant van een Mclaren MP4/4 (1988). Het is geen hout, maar het heeft wel zo'n uitzicht.
De wagens in 1991 hadden dit ook nog. Ik heb foto's van de onderkant van een Mclaren MP4/6, een Ferrari 642 en een Willams FW14 en die hebben het allemaal.
Enig probleem is dat deze structuur bij alle teams op een andere plaats zit, en dat ik geen foto's heb van de onderkant van de Tyrrell 020.
Ik heb zo de indruk dat dit Kevlar is, en geen hout ...
Reply With Quote
Old 19-11-2008, 13:01
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Pat View Post
Ik heb zo de indruk dat dit Kevlar is, en geen hout ...
Dat is inderdaad Kevlar. Ziet eruit als - niet helemaal, maar toch een beetje - een carbon structuur, maar dan in een ander kleurtje. Ik denk zelfs dat Scale Motorsport die in hun gamma hebben, zo'n decals.

Dus, als het Kevlar moet worden, ben je aardig op weg om een goed resultaat neer te zetten, en wellicht dat je met extra verwering er dan helemaal gaat geraken. Als houtstructuur vind ik het prima, als Kevlar, ben ik nog niet overtuigd.
Reply With Quote
Old 19-11-2008, 19:28
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular

Ik weet niet of het hier gaat over zuivere Kevlar of Epoxy Composiet verstevigd met Kevlar. Daarom twee fotootjes bijgevoegd.

De geel/zwarte benadert het best Kevlar.
De tweede is de Epoxy Composiet.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Kevlar.jpg
Views:	72
Size:	68.5 KB
ID:	11781   Click image for larger version

Name:	kevlar_skin.jpg
Views:	80
Size:	317.0 KB
ID:	11782  
Reply With Quote
Old 19-11-2008, 19:46
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!

Heb je toevallig de Formula Perfect Manual van de McLaren MP4/6? Daarin staan op pagina 35 twee foto's van de onderzijde van deze auto. Het is hetzelfde jaar, dus misschien kan je daar wat uithalen?

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
Old 19-11-2008, 20:53
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Heb je toevallig de Formula Perfect Manual van de McLaren MP4/6? Daarin staan op pagina 35 twee foto's van de onderzijde van deze auto. Het is hetzelfde jaar, dus misschien kan je daar wat uithalen?
Daar heb ik wel scans van ja. Ik heb ook de scans van de bodemplaat van een Ferrari 641/2. Op die foto's lijkt het te gaan om die epoxy composiet die Pat aanhaalt.
Ik zou echter het effect willen verkrijgen zoals op de MP4/4. Nadat ik de achterkant met carbon gedecald heb, zal ik als finishing touch nog eens een paar verweringsstrepen proberen zetten op mijn houten plankske. Eens zien of ik dan in de buurt kan komen....
Reply With Quote
Old 20-11-2008, 18:35
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Ik denk niet dat hetgeen Pat laat zien, als decal, datgene is wat er aan de onderkant van de auto's te zien is. Ik denk dat het eerder dit is:

http://store.scalemotorsport.com/mer...ategory_Code=4

"Chassis reinforcements"

Alhoewel deze ook in de buurt zit:
http://store.scalemotorsport.com/mer...ategory_Code=4

Maar ik ben het wel met je eens dat de MP4/4 er wel heeel erg realistisch uitziet, meer nog dan de decals...

Last edited by Guido; 20-11-2008 at 18:36.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules