![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Lotus 72C - GP Engeland 1970 - Jochen Rindt - Ebbro - 1/20
We gaan weer eens een plastic model bouwen, da's lang geleden. Enfin, een auto toch. Ik heb gekozen voor de recentelijk verschenen Lotus die door Ebbro uitgebracht werd en veelbelovend is. Hij werd dan ook ontworpen door een ex-medewerker van Tamiya, en dat is er aan te zien ook.
Het gaat om deze wagen, waarmee Rindt de GP van Engelang 1970 won: ![]() Ok. We beginnen er aan. Alles begint bij de monocoque, zowel bij het model als bij de echte wagen. Daarmee ben ik dan ook gestart: ze bestaat uit 2 helften die nauwkeurig aan elkaar gezet moeten worden. De monocoque bestaat natuurlijk uit 2 delen: zowel de cockpit als het 'koetswerk'. De monocoque wordt vervolgens afgedekt met de cowling, die in deze kit bestaat uit transparant geel plastic, wat meteen de juiste kleur is voor het windscherm. maar dan moet je dat windscherm wel mooi afplakken bij het spuiten natuurlijk. En zo ziet het geheel er dan uit voor de spuitwerkzaamheden beginnen. |
#2
|
||||
|
||||
We gaan verder met de neus: die bestaat ook uit 2 helften, een bovenste en onderste helft deze keer. Na het samenkleven en wegschuren van de lijmnaden worden de voorvleugels voorbereid.
Dryfit van de neus met voorvleugels. Ook de afdekking van de inlaatkelken en de achterspoiler werden vervolgens samengebouwd. En het totaalbeeld van alle te spuiten onderdelen, gedryfit tot één geheel geeft een beeld van hoe de wagen er zou moeten gaan uitzien. Nu kunnen we beginnen met het aanbrengen van de primer. |
#3
|
||||
|
||||
Dat is hier ondertussen gebeurd. Na de witte primer heb ik de Zero Paints 3-kleuren set aangeschaft omdat dit de exact correcte kleuren zijn voor deze wagen (en ik er nog meer in deze livery klaar liggen heb). Ik ben begonnen met het aanbrengen van de witte kleur. Alle Zero Paints verven zijn matte kleuren, wat het drogen en afplakken wel wat versnelt. Alleen moet ik het spuiten van matte verf nog wat gewoon worden want ik hou mijn airbrush te ver van het model af zodat ze al droog is tegen dat ze op mijn model komt en er een soort van stoflaag gevormd wordt op de kleurlaag, die gelukkig wel gemakkelijk af te vegen is met een propere doek. Maar door mijn airbrush dichter bij het model te houden vermijd ik dit probleem; door schade en schande heb ik weer iets bijgeleerd
![]() De gouden voorvleugels passen nog altijd mooi op de neus. het goud is in werkelijkheid wel veel mooier en dieper dan op de foto, waar de metallic deeltjes een weerkaatsing vertonen die er in werkelijkheid niet is. Dezelfde oefening werd herhaald voor de centrale kuip, behalve voor het goud omdat dat hier een gouden streep wordt die ik wel als decal ga aanbrengen. Ook de radiator afdekkingen kregen dezelfde behandeling; ze werden afgemeten op de kuip voor het afplakken zodat ze exact op dezelfde lijn zitten van opzij bekeken. En dan kunnen alle gespoten onderdelen eens bijeen gelegd worden om te zien hoe het geheel er uitziet. |
#4
|
||||
|
||||
In tussentijd heb ik ook al wat werk verricht aan de wielen: de erg verchroomde velgen heb ik een beetje gedowntoned met wat Alclad 2 matt vernis omdat ze te erg blonken naar mijn gevoel. Ik heb ook al ventieltjes aangebracht op de voorwielen; op de achterwielen komen er ook nog maar ik moet nog even checken waar ze juist aangebracht moeten worden. let ook op de banden die mooi bestickerd in de kit zitten; ik heb er dus niets aan moeten doen. Ik ga ze echter wel een heel klein beetje drybrushen op de loopvlakken.
Daarna heb ik een totaal-dryfit gedaan met bodyparts, wielen, en spoilers. De witte pijl wijst de plaats aan waar de maskeertape zit op de cowling. Overzicht van wat ik tot op heden gedaan heb. |
#5
|
||||
|
||||
Jep, deze begint er al zeer goed uit te zien. Ik heb die ook ook een paar keer liggen, dus blijf ik aandachtig volgen. Laat de updates maar komen.
Groeten, Lesley |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#7
|
||||
|
||||
Strak spuitwerk.
![]()
__________________
|
#8
|
||||
|
||||
Thanks Lesley. Een vraagje: welke versie ben jij van plan om te gaan bouwen? De Britse GP (Nr 5) of de Duitse GP (Nr 2)? Ik vraag dit omdat ik een probleem voor heb met mijn decal nr 5, en moest jij nu toevallig de nr 2 gaan bouwen zou ik wel geïnteresseerd zijn in de nr 5 decal...
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Groeten, Lesley |
#10
|
||||
|
||||
De bodyparts werden ondertussen voorzien van de nodige decals. De 'Gold Leaf' decals zijn aftermarket exemplaren uiteraard. wel opletten als je dit model gaat bouwen: het nummer '5' op de neus is op het bouwplan verkeerd aangegeven! Het nummer is op het plan namelijk naar rechts gedraaid vanuit het zicht van de piloot gezien, en dat moet echt wel naar links gedraaid zijn! Hieronder het foutieve bouwplan met correctie, en de referentiefoto die aantoont hoe de '5' moet staan.
Daarna werden alle bodyparts eens gedryfit met de wielen erbij, om te zien hoe het geheel er gaat uitzien. Dat ziet er allemaal goed uit. En toen was het tijd om alles in de vernis te zetten. Ik heb een tijdje geleden de 2k Zero Paints vernis aangeschaft omdat ik er zoveel goeds van gehoord had. Niet dat ik met Gunze Sangyo vernis slechte resultaten behaalde, maar de droogtijd van Zero Paints zou spektaculair veel korter zijn. Ikke dus dat spul ook gekocht na enkele minder geslaagde pogingen met 1k Zero paints vernis. 100% was ik er toch niet gerust in, en daarom heb ik (gelukkig) een aanvang genomen met zo'n sidepod waarop het nr 5 ook staat. Ik begin te spuiten en merk meteen dat er ettelijke tientallen 'visogen' verschijnen op het onderdeel. Op dat moment hoopte ik van het euvel te kunnen verhelpen door er nog wat royaler overheen te spuiten met de vernis, maar dat maakte de zaak alleen maar erger. Dus rap de verdunner van Zero Paints erbij gehaald om de nog natte vernis er af te halen, maar helaas: niet alleen de vernis maar ook alle verf én de decals lossen op in die verdunner. Sidepod compleet geruïneerd dus. En toen viel me een oud nummer van Boudewijn De Groot binnen dat sommigen onder jullie nog wel zullen kennen, en waarop ik een vrije teksts-adaptatie uitgevoerd heb: Na 51 jaren in dit leven, maak ik een testament op van mijn jeugd. Niet dat ik geld of goed heb weg te geven, voor slimme jongen heb ik nooit gedeugd. Maar ik heb nog wel wat pottekes zero paints, waardeloos hoewel ze in de mode zijn. Wie ze hebben wil, die mag ze komen halen, vooral jonge mensen vinden ze wel fijn. Noteer dus 'on the record' dat ik nooit ofte nooit nog wil te maken hebben noch zelfs wil spreken over die rommel in pottekes die men Zero paints vernis noemt! Ik gooi de ganse handel de vuilnisbak in met veel plezier tenzij er iemand zijn eigen modellen er nog mee wil op de grens van het risico brengen. Ze staan in elk geval gratis ter beschikking van de zot die ze wil hebben, en hoe rapper ik er van af ben hoe liever. Ik weet niet wat me bezield heeft om ooit een getest en goed bevonden methode zoals Gunze Sangyo te verlaten om me in een onbekend avontuur te storten met Zero Paints vernis, maar in elk geval is dit avontuur nu 'the end'! Ik zal mijn modellen wel spuiten met beproefde vernissen, een modelbouwmethode die ik niet onder controle krijg is echt niet meer aan mij besteed. Ondertussen is de sidepod helemaal opgeschuurd en staat hij opnieuw in de witte primer. Gelukkig heb ik nog een nummer '5' van het setje dat Lesley me opgestuurd heeft, zodat ik mits wat intensief afplakwerk toch terug de schade kan herstellen. Alleen heb ik natuurlijk ongelooflijk veel tijd verloren nu en ben ik weer een jaar van mijn leven kwijt... Verdoeme toch! |
#11
|
||||
|
||||
Ai. Das spijtig om te horen. Gelukkig heb je het kunnen oplossen. Als je de zero niet moet hebben, wil ik ze gerust overnemen. Ik heb er in het begin ook problemen mee gehad, maar toch door gezet en alles is ok nu.
Mvg, Lesley |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#13
|
||||
|
||||
Shit, das i.d.d balen Guy.
![]() Maar ja, niet getreurd, je bent een kei en lost dit zeker te weten wel weer op. En je kan natuurlijk in dat geval beter terug grijpen naar je aloude methode. Je mag het uiteraard op je eigen manier vernissen hè. ![]() Al doe je het met met de kwast of roller het maakt ons niets uit. ![]()
__________________
![]() Jim Hall is Chaparral |
#14
|
||||
|
||||
De perikelen met de vernis zijn alweer een tijd achter de rug, en dus vond ik dat het tijd was om eens wat verder te doen aan de Lotus.
Ik ben begonnen aan de bouw van de cockpit. Het interieur zelf werd gespoten met Gunze Sangyo chroom, het zitje werd in verschillende tinten gespoten om wat schaduw te vormen, de versnellingspook werd vervangen door een metalen exemplaar, en het dashbord werd grondig herzien. Aan de achterzijde werd alle klokjes weggesneden omdat ze veel te klein waren en niet de mogelijkheid boden om er de noodzakelijke verbindingen op aan te brengen voor de kabels. Daarna werden ze vervangen door mishmash onderdelen; zowel voor de klokjes als voor de connecties. Enkele strips van PE-overschotjes zorgden voor de verbinding van de klokje aan het dashbord. Vooraan werden alle ingegoten schakelaars weggesneden en in de plaats daarvan werd een gaatje geboord waar een mishmash schakelaartje in past. De decals met meters werden uit de kit gebruikt, en ze werden afgewerkt met een druppeltje epoxylijm. |
#15
|
||||
|
||||
Aan de achterzijde van de cockpit werden de radiatoren aangebracht en voorzien van een wash voor wat meer diepte.
Daarna werd alles nog eens gedryfit om te kijken of alles nog past; dit leverde geen problemen op. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|