De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 08-09-2008, 06:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by airco View Post
De stewards hebben beslist dat Hamilton voordeel heeft gehaald uit zijn manoeuver aan de chicane. Hoewel er mening pro/contra zullen zijn telt enkel de mening van de stewards.
Daar is geen speld tussen te krijgen, ook al zie ik de zaken anders. Maar in een voetbalwedstrijd is het ook pas buitenspel als de scheidsrechter beslist dat het buitenspel is. Hopelijk blijven de Ferrari-supporters het gerechtssysteem even loyaal als zou blijken dat Hamilton in beroep zijn punten zou terugkrijgen.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 08-09-2008, 08:57
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Daar is geen speld tussen te krijgen, ook al zie ik de zaken anders. Maar in een voetbalwedstrijd is het ook pas buitenspel als de scheidsrechter beslist dat het buitenspel is. Hopelijk blijven de Ferrari-supporters het gerechtssysteem even loyaal als zou blijken dat Hamilton in beroep zijn punten zou terugkrijgen.
Wat mij betreft geen probleem
Hoewel .... nu we toch over loyaliteit spreken .... De McLaren fans kunnen best ook wel een beetje loyaliteit tonen tov de FIA

Bij elke straf die genomen wordt tov McLaren gaan ze aan het janken dat de beslissing door Ferrari ingefluisterd.
Old 08-09-2008, 09:51
smiley's Avatar
smiley smiley is offline
De Paddock Enthousiast

wat een race zeg !, alle vooral dan de eerste 3, en de laatste
3 ronden

kimi had het helemaal verdiend om te winnen, vandaag kon hij nog eens eindelijk zijn talent laten zien.. te hopen kan dat nog wel een antal keer dit jaar, maar vanaf nnu mag de regerende wereldkampioen toch 2de viool gaan spelen. dit was ook duidelijk te zien na afloop van de race.. als je zag hoe blij massa was met zijn 2de plaats, nu weet hij gewoon dat hij voor de rest van het seizoen het team naar zijn hand kan draaien.
nuja, ik vind het niet erg, ik hoop voor massa dat het lukt, want volgend jaar starten ze weer als 2 gelijken.

en dan nog het voorval van hamilton..
als we de beelden zien... http://www.youtube.com/watch?v=L-ytLcn_sqk ...vind ik toch dat hamilton voordeel uit de situatie haalt, en veel te ongeduldig was, als hij seconden per ronde sneller kan zijn, waarom moet hij het dan perce doen nadat hij een bocht afsneed...

naar miijn mening is het misschien wel wat overdreven om hem 25sec te geven, dus als de straf dan toch nog wordt geanuleerd, dan zal ik niet verbaasd zijn.. met onboard beelden van hamilton zou de situatie misschien weer een ander beeld geven..
Reply With Quote
Old 08-09-2008, 10:14
FastFons's Avatar
FastFons FastFons is offline
De Paddock Regular

Ik heb de beelden van het incident ondertussen al zeker 10 keer bekeken. Mijns inziens gaat Raikonnen niet in de fout bij het insturen van de busstop, hij zit aan de binnenkant dus het is aan Hamilton om daar af te geven. Tis een beetje dubieus de situatie daarna vind ik. Hamilton accellereert inderdaad naast Raikonnen ipv erachter maar hij laat hem toch voorbij wat wil zeggen dat de snelheid van Raikonnen op die moment hoger is. Slipstreamen is mijn insziens geen sprake van, hij zit geen seconde achter de ferrari (gaat van rechts naar links door het beeld). Raikonnen gaat in mijn ogen echter veeel te vroeg op de rem aan de source, Hamilton knalt erdoor nog bijna op de achtervleugel van de ferrari.

In beide gevallen kan je als winner/verliezer van de beslissing weinig ertegenin brengen. Het feit waarom het volgens mij niet bestraft moet worden is dat Hamilton er toch achter kruipt. Het feit of hij net daaruit het voordeel haalt is zeer discutabel, wat als Raikonnen later remt in de volgende bocht? Bovendien als er zo op zulke moeilijk beoordeelbare incidenten al bestraffen dan is het straks helemaal treintje rijden. Waarom zou je immers het risico nog nemen...

FF
Old 08-09-2008, 10:35
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:

op sporza.be kan je de beelden herbekijken ... als je ze objectief bekijkt kan er mijns inziens weinig discussie zijn. Hamilton laat Raïkonnen enkel op zo een manier voorbij dat hij perfect gepositioneert zit voor een aanval in La Source. een perfecte positie om een aanval in te zetten lijkt mij een groot genoeg voordeel om een bestraffing te krijgen.
ik blijf erbij: als Hamilton Raikkonen enkel doorlaat om in "een betere positie te komen voor in te halen", kan hij er beter voor blijven. dan moet hij geen moeite meer doen.
Old 08-09-2008, 10:36
Rob Rob is offline
De Paddock Rookie

Ik heb net de beelden nog eens herbekeken, het is overduidelijk dat hamilton voordeel haalt uit het afsnijden van de chicane, als hij de chicane normaal zou genomen hebben zou hij nooit voorbij raikkonen geraakt zijn in La Source.

Wat ik wel raar vind is dat de tijdstraf 25sec bedraagd en niet meer of minder, ik kan me niet herinneren dat er ooit nog zo een tijdstraf gegeven werd, in het verleden was het altijd 30sec. Als we gaan kijken naar de officiele uitslag zien we dat Hamilton 1.2 sec achter Heidfeld is geëindigd en slechts 4.5 sec voor Kubica die op P6 is gefinished.

Toeval, of streeft de FIA iets te hard naar een spannend kampioenschap??

ps: een Drive Trough zou in spa 20.6 seconden geduurd hebben.

Last edited by Rob; 08-09-2008 at 10:52.
Reply With Quote
Old 08-09-2008, 10:42
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Ja het was op het randje, nee ik vond die 25 seconden niet terecht.
Iemand er trouwens op gelet hoe Hamilton's gezicht vertrok op de persconferentie toen ze er hem een vraag over stelden...
Old 08-09-2008, 12:59
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular

Ik heb de beelden nog een paar keer objectief bekeken. En vind de straftijd nog steeds onterecht. Hamilton laat Raikonen terug voor na de chicane, ok hij geeft gas langs Raikonen waar hij eigenlijk om echt sportief te zijn beter wacht tot die voorbij hem is. Maar dan, waarom zoekt Raikonen Hamilton op aan de rechterkant van dat korte rechte stuk ???? Had hij op zijn lijn gebleven en normaal geremd (want ik vond hem wel vroeg remmen daar) dan zou Hamilton nooit voorbij hem geraakt zijn. Nu omdat Raikonen zo naar rechts uitwijkt en voor Hamilton in vliegt en dan nog eens vroeg op in de remmen gaat heeft Hamilton geen andere optie dan zo zigzaggend uit te wijken. Het was dat of de twee bolides reden elkaars vleugels aan flarden, en waar sta je dan .....
Reply With Quote
Old 08-09-2008, 14:43
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Quote:
.................................................. ......................

Vermits een drive-through op 2 ronden van het einde niet meer mogelijk is hebben ze het equivalent in tijdstraf genomen. fair enough

.................................................. ......................................
Waarom niet, al vergeten dat Schumacher ooit zijn drive-through nam in de laatste ronde tijdens de GP van Engeland, een paar jaar geleden, en zo werd afgevlagd met behoud van zijn positie.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 08-09-2008, 15:09
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Waarom niet, al vergeten dat Schumacher ooit zijn drive-through nam in de laatste ronde tijdens de GP van Engeland, een paar jaar geleden, en zo werd afgevlagd met behoud van zijn positie.
Het is door dat incident dat ze dat afgeschaft hebben...
Old 08-09-2008, 15:22
Marc Marc is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Rob View Post
Ik heb net de beelden nog eens herbekeken, het is overduidelijk dat hamilton voordeel haalt uit het afsnijden van de chicane, als hij de chicane normaal zou genomen hebben zou hij nooit voorbij raikkonen geraakt zijn in La Source.

Wat ik wel raar vind is dat de tijdstraf 25sec bedraagd en niet meer of minder, ik kan me niet herinneren dat er ooit nog zo een tijdstraf gegeven werd, in het verleden was het altijd 30sec. Als we gaan kijken naar de officiele uitslag zien we dat Hamilton 1.2 sec achter Heidfeld is geëindigd en slechts 4.5 sec voor Kubica die op P6 is gefinished.

Toeval, of streeft de FIA iets te hard naar een spannend kampioenschap??

ps: een Drive Trough zou in spa 20.6 seconden geduurd hebben.
25 seconden is het vaste equivalent van een drive through die te laat gegeven wordt om hem nog op te nemen (in de laatste 5 ronden of na de race).

However, should either of the penalties under a) and b) above be imposed during the last five laps, or after the end of a race, Article 16.4b) below will not apply and 25 seconds will be added to the elapsed race time of the driver concerned.
Reply With Quote
Old 08-09-2008, 16:05
crosserke crosserke is offline
De Paddock Rookie

Ik heb de beelden ook nog eens bekeken,zoals de meeste hier.Hamilton zit naast Raikkonen in de chicane en kan enkel ontsnappen aan een aanrijding door de chicane af te snijden.Raikkonen komt op snelheid op het rechte stuk met hamilton ervoor wegens afsnijden chicane.Hamilton gaat van de gas om Raikkonen voor te laten.Dan zou je denken dat Raikkonen enkele meters neemt,neen hij remt ontzettend vroeg voor de source om daarna de voorbijstekende Hamiton binnenkant bocht te rammen op de rechterachterband.Volgens mij had Raikkonen een probleem met zijn wagen en probeerde hij Hamilton uit de race te rijden.Sorry maar zo zie ik dat.Die tik op de achterband vond ik veel schandaliger dan het afsnijden van de chicane.
Reply With Quote
Old 08-09-2008, 17:51
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally Posted by crosserke View Post
Ik heb de beelden ook nog eens bekeken,zoals de meeste hier.Hamilton zit naast Raikkonen in de chicane en kan enkel ontsnappen aan een aanrijding door de chicane af te snijden.
Wel dit is een beetje illustratief voor de moderne F1 ... inhalen is in de moderne F1 vrij moeilijk ... Hamilton had in de chicane geen enkele realistische kans op een geslaagd inhaal manoeuver. Raikonnen zat perfect op de ideale koord ...

De oplossing voor sommigen is dan maar om er met bijzonder veel risico op af te vliegen. Ofwel krijgt de tegenstander schrik van de intimidatie en heb je een geslaagd inhaalmanoeuver ... ofwel zijn er nog altijd de gigantische run-off area's. Dit is wat mij betreft absoluut fout.
Witte lijnen dien je te beschouwen als stenen muren .... Als je erover gaat kost het je tijd/plaatsen.

Indien Hamilton eenzelfde manoeuver doet in Monaco is het exit Hamilton.

Op normale circuits hebben hedendaagse coureurs echter niet meer de reflex om te beseffen dat een witte lijn overschrijden tijd/plaatsen kost. In dit geval is er minstens de indruk dat Hamilton door zijn intimidatie plaatsen kan winnen ... Hier heeft de FIA wat mij betreft terecht op gezegd.

Last edited by airco; 08-09-2008 at 18:43.
Reply With Quote
Old 08-09-2008, 19:10
Nicki_Mks's Avatar
Nicki_Mks Nicki_Mks is offline
De Paddock Regular

Het is niet meteen de meest evidente bron voor autosportverslaggeving, maar dit stuk van CNN.com is zo ongeveer het zinnigste F1-artikel dat ik de voorbije maanden gezien heb.
Reply With Quote
Old 08-09-2008, 19:35
Volano Volano is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Nicki_Mks View Post
Het is niet meteen de meest evidente bron voor autosportverslaggeving, maar dit stuk van CNN.com is zo ongeveer het zinnigste F1-artikel dat ik de voorbije maanden gezien heb.
Heb het artikel gelezen en ik moet zeggen dat ze de nagel op de kop slaan. het is natuurlijk geen autosport gerelateerde nieuwssite maar misschien daardoor dat ze meer afstand van de sport kunnen nemen en op een meer objectieve wijze naar de feiten kunnen kijken.

In mijn ogen is de straf licht overdreven. maar je kan er op verschillende manieren naar kijken. Hamilton had niet zo snel terug willen inhalen want hij had pakken meer snelheid dan Kimi, cfr de ronde daarvoor. Maar hij heeft Kimi eerst terug volledig voorbij gelaten, wat een indicatie is dat Raikonnen veel meer snelheid had. Raikonnen remde ook veel veel vroeger omdat het daar nat begon te liggen.

Maar als ze toch zo graag straffen uitdelen als ze het dan consequent doen. Er zijn nog meer acties geweest waarbij ze konden strooien met straftijd en dat is tot op heden ook nog niet gebeurt.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules