De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 09-04-2009, 21:49
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
........................

.................................................. ..........
1 vraagje: Guy, ga je de airscoop open maken, of gewoon zwart inkleuren?

Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post

.......................................... kom je naar Leopoldsburg in mei?
.........................................
G
Gert, Moveleo gaat dit jaar door in De Don Bosco-school in Helchteren, niet meer in Leopoldsburg.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 09-04-2009 at 21:50.
Reply With Quote
Old 09-04-2009, 22:27
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
1 vraagje: Guy, ga je de airscoop open maken, of gewoon zwart inkleuren?
Zwart inkleuren: niet omdat ik te lui ben om hem open te maken, maar wel omdat er aan de inlaat van de airscoop een zwart beschermgaas zit. Op de foto kan je dit niet duidelijk zijn, maar in werkelijkheid vertoont het onderdeel een mazen-structuur, ideaal dus om zwart te schilderen en daarna te drybrushen om de structuur tot uiting te laten komen.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 26-04-2009, 17:36
Sennake's Avatar
Administrator

Updeeteke!

Wat me al een tijdje stoorde waren de tankvuldoppen die uit resin bestonden en die ik maar niet realistisch geschilderd kreeg. In werkelijkheid gaat het hier om aluminium, en de structuur van het resin was gewoon niet glad genoeg om daarvoor te kunnen doorgaan. Dus hakte ik de knoop door en verving ik ze door aluminium buisjes met een gepuncht schijfje erin om ze op te vullen. Dat ziet er al beter uit.

De Matra heeft 2 achteruitkijkspiegels, maar terwijl de rechtse gewoon op de body bevestigd zit is dit voor de linkse een ander verhaal. Een vrij ingewikkelde constructie met stangen zorgt ervoor dat de linkse spiegel op dezelfde hoogte komt te zitten als de rechtse. Die constructie, die nodig is omdat er ter hoogte van die plaats geen bodywork zit, moest vervaardigd worden met een foto-ets onderdeel waar ik kop noch staart kon aan krijgen. Het paste langs geen kanten, en bovendien zag ik op de referentiefoto's een boel extra's die er sowieso niet voor handen waren in de kit. Scratchen dus maar. Eerst de basisconstructie met ijzerdraad, daarna de gelaste hoekjes en afdekplaatjes, en tenslotte de noodstop-schakelaar die eraan verbonden zat. Mogelijk komt mijn steun te hoog uit wat ik pas zal merken als de rechtse spiegel erop staat, maar dan doen we er gewoon een stukje af: dat is makkelijker dan er een stukje aanplakken...

Een tweede noodschakelaar zit op het stuur, dus die werd gelijk ook maar gescratcht. De batterij en de brandblussers zaten in de kit, maar ze werden wel een beetje opgesmukt met extra details die ik op de referentiefoto's bemerkt had.

Zo ook de extra meter die aan de linkerzijde van de cockpit bevestigd werd. Omdat hier ook niets in de kit voorzien was, heb ik hem gescratcht en in de cockpit bevestigd. Op de laatste foto van de volgende post zie je hem vooraleer hij ingebouwd werd; hier zie je hem al in de cockpit zitten, op de foto's die zoals altijd meer zeggen dan woorden:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_27.JPG
Views:	560
Size:	395.8 KB
ID:	13608   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_28.JPG
Views:	573
Size:	398.5 KB
ID:	13609   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_29.JPG
Views:	573
Size:	531.3 KB
ID:	13610   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_30.JPG
Views:	559
Size:	526.0 KB
ID:	13611   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_31.JPG
Views:	553
Size:	465.5 KB
ID:	13612  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 26-04-2009, 17:36
Sennake's Avatar
Administrator

De body werd lichtjes geslist met schuurpapier 4000, en daarna heb ik de ganse boel gepolisht met Tamiya compound; eerst de coarse, en daarna de finish. Daarna heb ik alles nog eens extra gepolisht met de polish pasta die bij het Micromesh setje zit, en tenslotte heb ik de body een waxbeurt gegeven met Tamiya wax.

Daarna kon ik beginnen met het zwart inkleuren van alle onderdelen die ofwel zwart moeten worden, ofwel een schaduwpartij moeten vormen. De koplampspiegels werden ook al zilver geschilderd aan de binnenzijde, maar de koplamp-glaasjes moeten er nog in gezet worden, waarna ik de grote koplamp-afdekglazen kan plaatsen.

Ook onderaan en binnenin werd alles zwart geschilderd, zodat er geen blauwe weerkaatsing meer mogelijk is op plaatsen die je misschien niet rechtstreeks kan zien eens het model op zijn wielen staat, maar die wel een raar effect zou kunnen opleveren indien dit werkje verzuimd zou worden.

Vervolgens was het moment aangebroken om de body op het chassis te zetten. Het chassis is nu klaar en nadat ik deze post afgewerkt heb ga ik het "huwelijk" bezegelen door het chassis in de body vast te schroeven...

Deze laatste foto toont nog enkele details die afgewerkt werden zoals de extra meter die reeds ingebouwd werd, een olievuldop en de overrolbeugel die voorzien werd van een extra steuntje voor de helm van de piloot.

Het gaat vooruit, maar ik wil dit model dan ook afhebben om in te schrijven op de modelbouwwedstrijd "Modelforce '09" volgend weekend. En ik zou graag Pescarolo ook nog schilderen...

Wordt dus zeker vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_32.JPG
Views:	542
Size:	496.0 KB
ID:	13613   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_33.JPG
Views:	584
Size:	438.9 KB
ID:	13614   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_34.JPG
Views:	556
Size:	491.1 KB
ID:	13615   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_35.JPG
Views:	547
Size:	454.0 KB
ID:	13616  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 26-04-2009, 23:26
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Updeeteke!

.................................................. ...................................
Aha, zo noemt ge dit. Awel, het ziet er goed uit.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 27-04-2009, 22:42
Sennake's Avatar
Administrator

Het model is klaar en is te bezichtigen in mijn galerij.

Maar het figuurtje van Pescarolo ga ik nog schilderen en de vordering der werken zal ik hier verder blijven posten...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules