![]() |
|
|
||||
|
||||
Ja dat ziet er opeens helemaal anders uit! Al die mooi gedetailleerde onderdelen samengevoegd...Knap werk hoor!
Tom |
|
||||
|
||||
Eerste soldeertesten ...
Vandaag de ganse dag gebouwd. Veel gedaan, weinig te zien (zoals altijd).
Ik ben eerste begonnen met het bouwen van de regelstangen van de stuurkolom. Er zijn 2 steunen tussen de rolkooi (een stuk dat ik toegevoegd heb) en de stuurkolom die dienen om de hoogte in te stellen. Deze stangen zijn echt goed te zien bij een opengewerkt interieur, dus deze mogen natuurlijk niet ontbreken. Ik ben begonnen met een zeer dun stangetje van messing. Daarop werd een zeer kort stukje van een dikker buisje gesoldeerd zodat je het effect van een 'uniball' krijgt (een lager met een draadstang). Het solderen verliep goed, maar niet probleemloos. Ik durf van mezelf zeggen dat ik kan solderen, maar dan heb ik het vooral over de normale producten en kabels, en niet over messing en andere temperaturen. Het soldeertin dat ik hier gebruikt heb is van het type met een smelttemperatuur van 70°C. Normaal soldeer ik zonder chemische producten maar hier bleek dat niet mogelijk. Daarbij komt nog dat mijn soldeerbout, die ik hiervoor speciaal aangeschaft had omdat de temperatuur zeer laag ingesteld moet worden, eigenlijk met haar 8 wat veel te licht is. De temperatuur is niet nauwkeurig in te stellen omdat er geen digitale uitlezing is, .... Genoeg excuses gezocht! Ik heb dus de chemische bindingsproducten gebruikt en de soldeerbout op lage temperatuur en moet zeggen dat het voor de eerste keer niet zo slecht ging. De hechtingskracht is wat je zou verwachten van zulke kleine verbindingen ... goed opletten dus bij het vijlen. De unibals werden vervolgens in een iets langer buisje gestoken dat vervolgens op maat afgesneden werd en dat opnieuw voorzien van een unibal aan de andere zijde. Na het schilderen van de onderdelen en na montage ziet het er zo uit ...
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! ![]() Last edited by Gulfie; 01-11-2007 at 21:00. |
|
||||
|
||||
Stuurdozen bouwen
Volgende heet hangijzer was een stuurdoos die tegen de achterwand hangt. Zoals jullie misschien wel weten hebben stuurdozen koelribben op de buitenzijde. Ik wilde deze simuleren dus ... scratchbuild!
Ik heb 4 strips gesneden van 6 bij 9mm en 3 strips van 1mm kleiner aan beide zijden. Door deze afwisselend op elkaar te kleven krijg je een box met koelribben. Ik heb deze in alu sheet gemaakt, maar het deed me beseffen dat ik of Hhugo nog eens moet lastig vallen of ik moet leren om te photoetsen. Ik had hier op de juiste plaatsen gaatjes willen voorzien om alle lagen perfect boven elkaar te monteren maar boren gaf meer kans op afwijking dan precies proberen te monteren. Dus, als de stuurdoos dan klaar is monteer je deze op de juiste plaats in de auto zoals op de referentie foto maar ... blijkt dan dat Tamiya de bal verkeerd gespeeld heeft. Het kruis van de rolkooi achter de piloot is te dik en ... staat verkeerd gepositioneerd waardoor de stuurdoos in de weg zit om de rolkooi terug te zetten. Stuurdoos dus terug los trekken (waardoor de lak beschadigd is) en om dat te camoufleren zal ik dus een CF plaat maken waar de stuurdoos op staat. Sorry voor de foto's ... ik krijg niet meer uit mijn toestel!
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! ![]() Last edited by Gulfie; 01-11-2007 at 21:16. |
|
||||
|
||||
Niet te doen.
Ik durf niks meer te posten van mijn wagen. Lijkt wel kleuterwerk vergeleken met dit hier. Zeer mooi om volgen Gulfie. Carl. |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Trouwens, prachtwerk hoor !! En je moet er maar op komen hoe je zoiets gaat aanpakken en aanpassen... Hopelijk valt de schade mee... Enne je pics zijn duidleijk hoor, geen problemen !! Good luck
|
||||
|
||||
![]() Petje af, dit is TOP, proficiat ! |
|
||||
|
||||
Het scratchen kan beginnen ...
Zoals de titel het al zegt ben ik bijna door de kitonderdelen heen. Ik heb vandaag de stuurdoos op de CF plaat afgewerkt. De montageband van de stuurdoos werd voorzien van PE bevestigingsbouten en ook 4 boutjes op de CF plaat moeten deze tegen de achterwand 'houden'.
Om het interieur verder af te werken heb ik ook een nieuwe brandblusser gemaakt. De originele is aan de onderzijde hol, dus daat kan ik weinig mee aanvangen. De originele volproppen met plamuur kost me meer tijd dan een nieuwe draaien. Na het rond draaien van de alu heb ik 2 kleine schijfjes van de mish-mash zakjes gemonteerd en de lasnaden gesimuleerd. Volgende stap is de hele handel rood spuiten en voorzien van de decal. Ik had eigenlijk zin om de kofferruimte aan te vallen. De oliekoeler die ik voorzien heb uit de scrabbox zit nog in de remolie. Eenmaal die proper is moet ik hem nog 2 keer afgieten omdat er 3 koelers in de koffer staan. De catchtank is ook home made. Het gedraaide stuk heeft onderaan een boord waarop 4 PE schroeven staan. Bovenaan zijn de nodige aansluitingen gemaakt en de darmen liggen, op één na, ook al in positie. De laatste leiding die nog losligt wordt pas als de carrosserie gemonteerd is gelegd omdat ze langs een verstevigingsbalk loopt. Volgende update zal waarschijnlijk verder over het interieur gaan ...
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! ![]() Last edited by Gulfie; 03-11-2007 at 21:40. |
|
||||
|
||||
prachtig staaltje modelbouwkunst hier
![]() |
|
|||
|
|||
Gulfie op zijn best, tussen de visdraad, mish-mash en aan de draaibank
![]() inspirerend werk maat ![]() Quote:
![]()
|
||||
|
||||
De benzine kan stromen ...
Het benzine circuit in de kofferruimte is klaar. De beide pompen zijn op de draaibank gebouwd. Ik heb niet alleen de pomp behuizingen gedraaid maar ook dadelijk de aansluitnippels erop voorzien. Ik moest die dan nog alleen transparant rood schilderen en klaar is Klara!
Na het monteren van de 2 pompen ben ik begonnen met de bedrading. Uit een setje van detail master heb ik 4 verschillende kleuren kabels genomen en deze in een gaine gestoken. Eerst vond ik de gaine te dik, maar na het monteren van de 4 kabels en de bijhorende stekker bleek dit alles goed mee te vallen omdat het maar een kort stukje kabel is. Ook de gevlochten benzineleidingen zijn van detail master, alhoewel ik deze niet goed vind. De structuur is wel OK, maar ze blinken te fel. Ik ga dus proberen om ze wat te downtonen met een sterk verdunde matt bruine oplossing ... we'll see.
|
||||
|
||||
Prachtig werk wordt hier geleverd!!
|
|
||||
|
||||
Uit uwe mond klinken die woorden nog mooier ...
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
But it can get real close though...
Deze thread is crimineel goed! ![]() |
|
|||