![]() |
|
|
|||
|
|||
Circuit Zolder: Preview Francorchampagne: Belcar Historic Sprint
Van Elderen gaat voor de maximum score
Komend weekend wordt in het kader van Francorchampagne de State of Art Belcar Historic Sprint 2007 afgesloten met een wedstrijd in Francorchamps. Nadat Jan Van Elderen in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder zijn Porsche RSR voor de vierde maal op rij op het hoogste ereschavot hees, was hij reeds zeker van de titel in het VAS-kampioenschap. Deze omvat naast de vijf wedstrijden van de State of Art Belcar Historic Sprint nog vier manches in Chimay en twee schrapresultaten. Zelfs indien Van Elderen komend weekend in Francorchamps niet scoort, kan de VAS-titel hem niet meer ontsnappen. Dit geldt uiteraard niet voor de titel in de State of Art Belcar Historic Sprint. Hier tellen alle wedstrijden. Door zijn vier zeges op rij heeft de Belgische Nederlander wel een geruststellende voorsprong van 13 punten op ‘Poulidor’ Luc Moortgat. Er zijn momenteel nog 30 punten te verdelen en indien Moortgat erin slaagt om de laatste wedstrijd van het seizoen naar zijn hand te zetten, heeft Van Elderen genoeg aan 17 punten om zichzelf als kampioen op te volgen. Even zag het ernaar uit dat Van Elderen het tijdens het weekend van de 24 Hours of Zolder niet zou halen. De wagen rookte fel en gooide flink wat olie op de piste. “Ik vreesde het ergste”, doet Van Elderen zijn verhaal. “Het olieverlies was abnormaal, maar de motor bleef goed lopen en ik kon de wedstrijd probleemloos uitrijden. Achteraf bleek dat de vuldop van de olie niet goed was bevestigd. Dat was een hele geruststelling. Wat Francorchamps betreft kan ik de kat rustig uit de boom kijken. Wat uiteraard niet wil zeggen dat ik de race niet wil winnen. Een maximale score is altijd goed voor de annalen. Maar ik zal zeker geen onnodige risico’s nemen. Als ik geen technische panne krijg, kan de titel me in theorie niet meer ontglippen”. Tijdens de VAS Historic-races op het supersnelle tracé van Chimay moest Van Elderen tweemaal de duimen moest leggen voor een puike Moortgat. Ook tijdens het weekend van de 24 Hours of Zolder zorgde Moortgat dat Van Elderen constant in zijn spiegels moest kijken. Maar de olie die Van Elderen buiten gooide zorgde ervoor dat Moortgat zijn aanvallen moest staken. De piste werd te glad en zijn voorruit zat volledig onder de smurrie. De Poulidor van het kampioenschap heeft zich reeds bij de feiten neergelegd, maar de snelle omloop van Francorchamps ligt de Real-rijder en zijn Porsche prima. Hij ligt er dan ook op gebrand om het seizoen in schoonheid af te sluiten met een overwinning. Voor de derde plaats in het algemeen klassement mogen we ons aan een harde strijd verwachten tussen de Lotussen Elan van Guy François en Serge Lebeau. Op Circuit Zolder viel François uit met een defecte steekas, terwijl Lebeau derde algemeen werd en winnaar in de Klasse 1 of Historics. Daardoor komen de beide Lotusrijders uit op een gedeelde derde plaats. Wie van beide als eerste over de meet bolt, mag op de laagste podiumtrede gaan staan in de eindstand van het kampioenschap. Ook de Camaro van Schippers heeft nog een waterkansje op de derde eindplaats. In Klasse 1 of de Historics staat Guy François twee punten voor op merkgenoot Serge Lebeau. Hier zijn nog 20 punten te verdienen en wanneer beiden op gelijke hoogte komen, gaat de titel naar Lebeau omdat hij méér wedstrijden won dan François. De bal ligt dus duidelijk in het kamp van de Gentenaar. Voor de resterende podiumplaats zal het gaan tussen de Porsches van Geebelen en Pauwels en de Austin van Philippe Deger. Ook Selders, Dierick en Piessens maken nog een mathematische kans op de derde eindplaats. Bij de Classics telt Van Elderen 8 punten voorsprong op eeuwige rivaal Moortgat, terwijl Schippers en Van Mulders moeten uitmaken wie het ereschavot vervoegt na de twee voornoemde Porschisten. Net zoals tijden het 24 Hours of Zolder-weekend zullen de Belcar Historic Sprint en de Belcar Sprint Cup door de drukke timing terug samenrijden. Op Circuit Zolder gaf dit een goedgevuld deelnemersveld van 44 wagens, waarvan 28 Historics. Alles is vlot verlopen en er waren geen incidenten tussen de Historics en de moderne sprinters. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|