De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > BSOT/ Belcar Sprint & Belcar Sprint Historic
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 07-11-2007, 16:14
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Gent
Posts: 660
Circuit Zolder: Preview BEC 10 Hours of Zolder

Spannende titelontknoping

Met de Belcar 10 Hours of Zolder wordt het seizoen 2007 op Circuit Zolder definitief afgesloten. Traditioneel mogen we ons jaarlijks verheugen op een groot en gevarieerd deelnemersveld, met naast de gladiatoren van de BonGou Belcar Endurance Cup ook tal van guestteams. En al even traditioneel is het feit dat de kampioenen nog niet gekend zijn. Zowel in het algemeen klassement als in de onderlinge klassen.

Tijdens de Belcar 10 Hours of Zolder zijn er terug dubbele punten te verdienen. 200% dus, waarvan 50% na 3 uur, 50% na 6 uur en 100% aan de chequered flag.
De hoofdrolspelers zullen dus zéér tactisch te werk moeten gaan.

Zuiver mathematisch gezien komen nog een achttal ploegen in aanmerking voor de titel. Maar deze zal zich méér dan waarschijnlijk toespitsen op de Porsches van Raus, CEO en ProSpeed. En deze titelpretendenten hebben voor de gelegenheid enkele toppers binnen gehaald. Zo zal Ruben Maes de Porsche van uittredend kampioen Raus komen vervoegen. Ruben zal het stuur delen met Gunther Raus. De deelname van vader Raymond Raus is nog niet bevestigd. De onfortuinlijke leider in het kampioenschap had onlangs een vrij zwaar ongeval met de fiets en hield er enkele gebroken ribben, een gebroken sleutelbeen en een klaplong aan over. De familie Raus staat momenteel aan de leiding met ‘amper’ vier punten voorsprong op het CEO-duo De Laet/Van Rossem. Peanuts als je weet dat er nog 60 punten te verdelen zijn, waarvan 40 in de klasse en 20 algemeen. Deze worden dan gecumuleerd in de algemene eindstand. De Laet en Van Rossem krijgen versterking van Fred Bouvy, die dit seizoen reeds eerder onder de CEO-vlag reed. Tenslotte is er het ProSpeedduo Van Roij/Poncelet dat, ondanks twee overwinningen, een achterstand telt van 27 punten. Vooral te wijten aan het ongeval tijdens het weekend van de 24 Hours of Zolder. Zij zullen trachten de kloof te dichten en kunnen hierbij net als voorgaande wedstrijd rekenen op kersvers Belcarkampioen Bart Couwberghs.
En indien deze drie titelkandidaten een steek laten vallen, dan staan er enkele toerismewagens te drummen om ook een gooi te doen richting top 3 in de eindafrekening. In tegenstelling tot Klasse 1 hebben zij het voordeel dat ze een pak minder concurrenten hebben in hun respectievelijke klasse en zodoende tijdens de tussensprints véél punten kunnen sprokkelen. De Porsches uit de Klasse 1 hebben sowieso méér tegenstand uit eigen rang en moeten steeds vooraan in het veld toeven na 3 en 6 uur wedstrijd.
Bij de toerismewagens denken we dan vooral aan de Renault Clio van Voet/Van den Broeck/Grignard en de ex Schubert-BMW 120 diesel van De Doncker/De Neef/Cuyvers. Deze twee wagens uit Klasse 4 delen de vierde plaats op 34 punten van de leidende Porsche. Ook het trio Schulpé/Vanhamme/De Backer kunnen met hun Klasse 2-BMW M3 nog een mooi deuntje meezingen tijdens de titelontknoping. Zij tellen momenteel maar één puntje achterstand op voorgaande toerismewagens. Tijdens de wedstrijd in Francorchamps won het duo Schulpé/Vanhamme zijn Klasse en werd 8ste algemeen. Maar door het feit dat er minder dan vijf wagens waren ingeschreven in hun klasse, werd hun puntenaantal gehalveerd, waardoor ze 10 eenheden moesten inleveren en van de derde naar de zesde plaats zakten in de tussenstand.

Dit zou hen wel eens zuur kunnen opbreken bij de eindafrekening. Vooral omdat hun voornaamste belager, de BMW M3 van de broers Werckx noodgedwongen forfait moet geven. Hun bolide werd zwaar toegetakeld tijdens de laatste wedstrijd van de BTCS. De kans is dus niet onbestaande dat de Klasse 2 terug minder dan vijf wagens zal tellen, want ook de BMW V8 van Patrick Beliën zal wegens drukke beroepsomstandigheden van de BMW-dealer uit Neerpelt niet van de partij zijn.

Maar naast de drie hoofdrolspelers in de titelontknoping, Raus, CEO en ProSpeed, zijn er uiteraard nog tal van andere teams die de 10 Hours of Zolder aan hun palmares willen toevoegen. Dan denken we vooral aan het Porsche-armada van ondermeer Vollebergh/Van Hoepen, Van Elslander/Goegebuer/Longin, Steegmans/Van den Broeck/ Schreurs, Kevers/Dehaye, Gevers/Tavernier, Van Audenhove/Clocheret, Van Rompuy/ Van Rompuy/Jeuris/Vetters, enz.
En vooral niet te vergeten is dat de Ultima van Euroracing terug van de partij is. In tegenstelling tot wat we schreven in de nabeschouwing van Francorchampagne lag het budget niet aan de basis van het wegblijven van deze exoot. De onderdelen van de nieuwe motor werden te laat geleverd. De Ultima van Pampel/Joosen stond reeds viermaal op de pole en is momenteel de snelste wagen van het lot. Maar niet de meest betrouwbare. Indien de Ultima probleemloos kan uitrijden, wordt hij een belangrijke scherprechter in het titeldebat. Het duo Pampel/Joosen werd trouwens tweede tijdens de Belcar Thursday Race.

Het titeldebat in Klasse 1 ligt in dezelfde lijn als het kampioenschap algemeen. De familie Raus leidt met respectievelijk 2 en 8 punten voorsprong op CEO en ProSpeed.

Na het forfait van de broers Werckx en Beliën/Jakobs in Klasse 2 ligt de weg open voor de BMW M3 van Schulpé/Vanhamme/De Backer. Hopelijk zien we minimum vijf wagens op de inschrijvingslijst, zodat ze terug voor de volle punten kunnen rijden.

Ook in Klasse 3 hopen ze op vijf wagens. Want anders moeten ze volgens de huidige reglementen hun punten gaan zoeken in Divisie 2 voor de toerismewagens of in Divisie 1 voor de GT’s. Geelen/Beyers zijn de te kloppen mannen in hun BMW M3. Maar na de overwinning van de Audi TT in Francorchamps is ook het duo Frans/Van Sprundel klaar om de finale aan te pakken. De Audi TT is een GT, waardoor deze in geval van minder dan vijf wagens zijn punten moet gaan zoeken in Klasse 1 tussen de Porsches. En dat is een quasi onmogelijke opdracht.

In Klasse 4 delen twee ploegen samen de leiding. Enerzijds de BMW 120 diesel van De Doncker/De Neef en anderzijds de Renault Clio van Voet/Van den Broeck. Volgens Voet heeft de Renault Clio normaliter geen verhaal tegen de BMW. “De BMW diesel beschikt over een gigantisch koppel en véél power. Hij is bovendien ook minder gulzig en kan zodoende véél tijd winnen tijdens een wedstrijd over 10 uren”.
De Renault Clio van uittredend kampioen Servranckx, vorig seizoen nog outstanding, had afgelopen seizoen reeds af te rekenen met véél problemen en een ongeval. Hij kan in de rol kruipen van scheidsrechter en eventueel nog richting derde plaats fietsen. Maar dan moet hij wel nog voorbij de MINI van Hopmans/Horemans/Daelman en de VW Golf van Neyens/Lamster/Franssen. Ook de Clio van de familie Aerts en de MINI van Bonneel/Vandenhoute worden belangrijke outsiders.

Timing & tussenstanden: www.belcar.com
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.