De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Technisch hoekje
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 03-05-2004, 13:52
Jo Smets's Avatar
Jo Smets Jo Smets is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: In lower places (my Mini)
Posts: 501
Banden en compounds

Beste allen,

door het op circuit rijden met zowel een race-wagen als gewone straatwagen. Ben ik eens naar de banden gaan kijken en valt me op dat de wegbanden toch serieus wat grip leveren. De Race-slicks geven natuurlijk meer.

Wat ik me nu afvraag is hoe het zit met de zachtheid van wegbanden? Zijn deze zachter dan race-banden (omdat ze minder zwaar belast worden) of zijn ze harder. (Omdat slicks extra zacht gemaakt worden om te kleven aan het circuit op temperatuur)

Ik heb hierbij gemengde gevoelens en heb wel een idee wat ik logischer vind maar wil me niet uitspreken om grote flaters te vermijden.

Daarom, als iemand bvb wat cijfers weet van zachtheid, laat ze maar horen, dan geraak ik er wel uit.
bvb de Pirelli PZero op de nieuwe minis tov de P5000 drago

dan kom ik al een heel eind verder.

met race-groeten,
Jo Smets
Reply With Quote
  #2  
Old 03-05-2004, 15:30
Jo Smets's Avatar
Jo Smets Jo Smets is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: In lower places (my Mini)
Posts: 501
Komt hier nog bij dat je bvb de Yokohama A032R op zowel weg als circuit mag gebruiken, dat maakt het begrijpen en zoeken naar een eventuele verklaring nog moeilijker.

mvg,
Jo Smets
Reply With Quote
  #3  
Old 03-05-2004, 21:34
fast freddy's Avatar
fast freddy fast freddy is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: a long time ago in a galaxy far far away
Posts: 278
persoonlijk denkik dat racebanden harder zijn dan straat banden,omdat straat banden nog steeds gebaseerd zijn om op alle soorten weg dek te rijden,en vooral te vergelijken zijn met een regenband
__________________
Dirt Devils racing team, BMW E30
Reply With Quote
  #4  
Old 04-05-2004, 00:50
Lemans Lemans is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Location: Emptinne
Posts: 154
Het verschil zit hem in de gem. gebruikstemperatuur.
Daar waar een straatband de beste prestaties levert rond de 45 graden zal een raceband zijn beste prestaties leveren rond de 90 graden of zelfs erboven.Hier hebben we eens een Stunner straatband naar 100 graden gestookt en deze dan laten afkoelen. Elke 5 graden hebben we de bandenhardheid gemeten.
We hebben hetzelfde gedaan met Dunlop race banden (808)
en in de lagere temperaturen zijn ze mekaar waard maar in de hogere temperaturen is de raceband stukken beter.
De Stunner ( Marangoni fabrikatie )waarvan hier sprake is presteerde verbluffend de eerste 15 a 20 minuten op circuit maar werd dan te warm , met een slecht sturende auto als gevolg.
Zoals je ziet, het antwoord is nooit eenvoudig.
Feit is dat met een slick op droge piste je stukker verder komt dan met een profielband ook al is de rubbersamenstelling hetzelfde.
Reply With Quote
  #5  
Old 04-05-2004, 09:50
Jo Smets's Avatar
Jo Smets Jo Smets is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2003
Location: In lower places (my Mini)
Posts: 501
Besten,

bedankt voor de bevestigen wat ik al dacht.
En het bovenstaande bevestigd ook mijn bevindingen met de weg-banden op circuit aangezien ik telkens stints van 15 a 20 minuten gereden heb.

mvg,
Jo Smets
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.