De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 03-06-2007, 21:19
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Oude vergeelde decals...

Heren,

Efkes gezocht in de vraagbaak maar niet echt iets gevonden dat mij kon helpen. Volgende week begin ik voor de tweede keer aan een Porsche 935 Turbo, de 24001 van Tamiya.

Foto's van Sennakes website:


Een oude doos dus... waarvan de decals wat vergeeld zijn. De randjes van de grote martinidecals kan ik afsnijden zodat ze niet meer gelig kunen uitschijnen. De doorschijnende decals gaan echter gelig blijven als ik er niets mee doe... op de eerste is dat ook zo...

Dus... wat kan ik doen aan deze decals doen om ze niet meer geel te laten doorschijnen?

G.
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 03-06-2007, 22:29
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Goeie vraag. Ik zit eigenlijk met eenzelfde probleem. Ik heb een hele trits oude kits (en dat mag letterlijk gelezen worden) in de wachtrij staan. Enkele van mijn kits zijn meer dan 40 jaar oud. De decals die er bij zitten zijn dus òfwel vergeeld, verkleurd, of broos geworden.
We weten dat decals qua broosheid kunnen gerestaureerd worden met producten van bv. Microscale. Maar wat met vergeelde / verkleurde decals?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #3  
Old 04-06-2007, 06:31
Starmodel's Avatar
Starmodel Starmodel is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2004
Location: Heverlee
Posts: 203
Als de decals niet te veel vergeeld zijn,helpt het meestal om ze bloot te stellen aan UV licht, de zon dus.Ik heb dit al enkele keren gedaan met tamelijk goed resultaat.Ik plak de decals dan op het vensterraam richting zon (het zuiden) en soms na enkele uren ,maar soms ook na enige dagen,is het geel verminderd.Helemaal weg gaat het geel wel niet,maar het verschil is soms toch spectaculair.
Reply With Quote
  #4  
Old 04-06-2007, 06:38
Futse's Avatar
Futse Futse is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 105
Even off topic....

Is dit een van uw nieuwe projectjes? Lekker aan de rekker! Tijd om mijnen BMW 320i Gr. 5 te restaureren?

Allee, veel succes met den bouw alleszins!

B
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 04-06-2007, 08:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by starmodel View Post
Helemaal weg gaat het geel wel niet,maar het verschil is soms toch spectaculair.
Toch oppassen: ik heb al meerdere keren gelezen dat modelbouwers die deze werkwijze gevolgd hebben, tot de vaststelling komen dat ook de originele inkt van de decals verbleekt, en soms is de tekening helemaal weg mét uitzondering van ... het geel!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 04-06-2007, 11:26
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Hmmm...

Maar voorlopig geen oplossing dus...

De vorige 935 turbo was m'n tweede gebouwde wagen en diende echt om op grote circuits te gaan bollen... toen vond ik het vergelen niet zo erg... ik wou gewoon de 935 Turbo!

Nu is't anders hé... wil ik hem echt maken zoals ik m'n laatste slotcars gemaakt heb... beetje properder dus.

Niemand een veiligere oplossing dan de decals in de zon te hangen?

G.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 04-06-2007, 11:28
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Trouwens... als je goed kijkt op de foto van het gebouwde model, zie je dat daar ook al vergeling optreedt ter hoogte van doorzichtige decals. Dat model is misschien al jaren geleden gebouwd, met toen nog betere decals!

G.
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 07-06-2007, 07:45
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Heb al oplossing ondertussen...

Ik gebruik de Martinistrepen en haal er de randjes af... zodat die niet meer kunnen vergelen...

EN... de rest van de decals (de Martini logo's, Shell, Bosch, Bilstein, ... )vervang ik door nieuwe van Patto's place van andere Martini Porsches...

Ikke content!

Toedelooeee!

G.
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.