|
|
|
Thread Tools | Search this Thread | Rate Thread |
#1
|
||||
|
||||
Ford Escort Cosworth - Rally Liban 1994 - Bin Sulayem - Jemmpy - 1/43
Voor een klant ben ik begonnen aan de bouw van deze Escort, waarmee Mohammed Bin Sulayem, geen onbekende voor wie de rally al een tijdje volgt, de Rally van Libanon gereden heeft in 1994. Deze steenrijke oliesjeik werd een groot deel van zijn carrière gesponsord door Marlboro, en de meeste van zijn rallywagens vertonen dan ook deze livery. Zo ook deze Escort.
De wagen op de foto is in feite een Groep N Escort uit 1993 (ik vond er geen van Bin Sulayem in zijn groep A uit 1994) maar qua livery ziet hij er identiek uit. Dan heb je toch al een idee. Na het opkuisen van de kas (wat in dit geval erg weinig werk was; de resin van Jemmpy is van erg hoge kwaliteit) werd ze gespoten met witte Tamiya primer. Na een dagje drogen werd er een laag Tamiya TS-26 pure white overheen gezet, waarna ik de kas een kleine week liet drogen. Vervolgens heb ik de contouren van de rode delen gemaskeerd met BMF. Dit materiaal is erg dun en laat dus minimale verfranden na, wat zeker op schaal 1/43 een voordeel is. Moest BMF niet zo duur zijn zou ik de techniek toepassen op alle schalen... De onderdelen die wit moeten blijven werden vervolgens ingevuld met Maskol, een vloeibaar stinkend goedje dat eens droog een soort van elastische folie wordt die zeer goed zijn maskeerwerk doet en later gemakkelijk te verwijderen is. Om ervoor te zorgen dat de binnenzijde van de kas, die reeds wit gespoten werd, ook wit blijft, heb ik ze van binnenuit eveneens gemaskeerd met Tamiya masking tape. Het geheel ziet er nu wel raar uit, maar wat nu wit is zal dus fluorood worden en wat paars is blijft in feite wit... De spuitwerken moeten echter nog beginnen; van zodra die gebeurd zijn en de kas enigszins droog is kan je een update verwachten. |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
En nu de hoofdvraag hoe krijg je dit goedje makkelijk en proper weg? Weeral een fantastisch begin !
__________________
Grtz Fanza Mijn Werkbank : Rally Cars |
#3
|
||||
|
||||
Inderdaad, het is een potje met paars vloeibaar product in, dat je net als verf gewoon aanbrengt met een penseel. Alleen is het nagenoeg onmogelijk om er mooie rechte lijnen mee te trekken zodat je best altijd een maskering gebruikt die mooi afgelijnd is, waarover je dan royaal een laag Maskol kan zetten.
Quote:
Hier enkele foto's die duidelijk maken wat ik bedoel: |
#4
|
||||
|
||||
Geef toe Guy, 1/43 bouwt toch wel leuk hé!
Ge hebt blijkbaar nog geen fratsen met Maskol aan de hand gehad. Ik zweer bij Mikromask van Microscale. Niet elastisch, en daarom mijn voorkeur. Maskol heb ik nog staan, maar ik gebruik het enkel als losmiddel als ik bekistingen maak. Maskol werkt inderdaad goed, maar zoals Guy al aanhaalt moet je er erg kwistig mee omspringen. Een te dun laagje geeft soms problemen, en daarom is het voor mij 'not done'. Leuke progress trouwens. BMF is inderdaad hét middel om dunne randen te hebben. Al is het duur ... ik gebruik het ook op 1/24.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#5
|
||||
|
||||
Allez vooruit, ik geef het toe
Quote:
Quote:
Misschien moet ik het ook maar eens gaan overwegen... |
#6
|
||||
|
||||
Update.
De decals werden ondertussen aangebracht. Wat me opvalt is dat de rode Daco Sol blijkbaar het gespoten fluorood terug een beetje oplost want er lopen overal fijne roze lijntjes door de panellines, die veroorzaakt worden door het model in alle richtingen en hoeken te houden bij het decallen. Niet zo erg, want ik kan het oplossen door de panellines in te kleuren, maar bij 1/43 modellen doe ik dat normaal gezien niet... Misschien met een grijstintje proberen. Overigens liep de roze wateroplossing niet alleen in de panellines maar ook over de rest van het model, maar daar kon ik alles afvegen en weg polishen met Tamiya compound. In de panellines echter kan ik niet polishen... Het interieur werd ook al een beetje in kleur gezet. Zo werden de kuipstoelen voorzien van hun carbon decals aan de achterzijde, en werd alles wat matzwart geschilderd moet worden met het penseel geschilderd. Aan de buitenzijde werden de 2 buitenste verstralers naar het voorbeeld van de referentiefoto's geel geschilderd (raar kleurtje, maar goed). De rest zal voor morgen zijn. Of volgend jaar Hier enkele foto's: |
#7
|
||||
|
||||
En als ik dit 4 minuten later gepost zou hebben, zou dit hetzelfde betekend hebben
|
#8
|
||||
|
||||
Begint weeral aardig op te schieten, nietwaar? Ziet er leuk uit!
|
#9
|
||||
|
||||
Ik heb op de McLaren net hetzelfde voorgehad met rode Daco, zelfs al met Cartograf fluo decals die hun kleur afgeven ...
Het is straf spul, maar daarom dat we het gebruiken ook he! Nog 2 keer posten en hij is klaar!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#10
|
||||
|
||||
Mmm, dat is misschien iets te optimistisch. Maar het zullen zeker geen 25 posts meer zijn, dat is duidelijk
Hier komt mijn eerste update van 2010! Tijdens het drogen van de vernislaag heb ik wat verder gedaan aan het interieur. Geen superdetailleringen hier; dat is ook niet wat de klant wenst. Ik heb alleen de veiligheidsgordels 'verlengd' tot aan de rolkooi, maar dat is op dit forum eigenlijk 'standard procedure'... De velgen werden ook gemonteerd. De remschijven, gevisualiseerd door een foto-ets schijfje, vormen een leuk detail dat op deze foto's misschien niet zo goed zichtbaar is. In ieder geval hebben we de plakdroge kas eens op het chassis gezet en de velgen er los onder geplaatst; vandaar dat ze er nogal 'paraplu' uitzien Wat ook opvalt is hoe weinig een Ford Escort Cosworth op een Cosworth lijkt zolang de reuze achtervleugel er niet opstaat... |
#11
|
||||
|
||||
Update.
Nadat het chassis afgewerkt werd, kan ik de body weer ter hand nemen. De vernis heeft enkele dagen kunnen drogen, en bovendien hou ik ze sowieso altijd vast met een klemmetje zodat er geen lelijke vingerafdrukken kunnen ontstaan. Alle raamrubbers werden manueel geschilderd met matzwart. Ook de openingen en radiatorroosters werden matzwart geschilderd. Omdat de roze oplossing in de panellines geen zicht is, moest ik ze opvullen met een schaduwkleurtje. Ik heb geopteerd voor het inkleuren met zwarte olieverf, die vervolgens weer zo goed al helemaal weer verwijderd werd met een vodje. Ik zie nog altijd liever panellines die niet ingekleurd zijn op deze schaal, maar de roze schijn is nu gelukkig toch verdwenen... Daarna werd aan het interieur de raampartij toegevoegd en tenslotte werd de binnenste achteruitkijkspiegel gemonteerd. Daarna kon het huwelijk tussen chassis en body plaatsvinden. Eens dat gebeurd is kan ook de uitlaat onderaan het chassis gekleefd worden. Vooraleer het model op de "uitlijnbank" gezet wordt moeten de velgen er nog op. Ze werden vastgekleefd in hun positie zodat de schijfremmen in de correcte hoek opgesteld staan en niet meer kunnen verdraaien. Tenslotte wordt het model vastgezet op de acryl plank om alle afwerkingswerkzaamheden te kunnen uitvoeren in alle veiligheid. Pas als het helemaal voltooid is zal het de "werkplaats" verlaten... Hier enkele foto's: |
#12
|
||||
|
||||
Panellines ...
Ik vind dat hij vanachter wat 'smal' staat ... kunnen de wielen nog iets naar buiten of is het te laat? Voor de rest ... , al verdenkt ik u ervan de nummerplaten met een losse 'bibberhand' geschreven te hebben ...
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Groetjes, Domi. |
#14
|
||||
|
||||
"Niet op reageren Guy, ze zijn met uw kleurpotloden aan het spelen..."
Laatste update voor de voltooiing! De laatste decals werden aangebracht op de voor- en achterruit. Daarna heb ik de koplampen en verstralers gemonteerd met epoxylijm, en ik heb een steuntje toegevoegd aan het lichtblok vooraan. Verder werden ook de snelsluitingen vastgekleefd, werd de antenne gemaakt van een acupunctuurnaald, en werden de sleepogen achteraan toegevoegd. De typische achtervleugel, die het silhouet van de Escort Cosworth compleet maakt, werd eveneens aangebracht met epoxylijm. De Marlboro sponsoring op de achtervleugel was niet in de kit voorzien, maar de referentiefoto's logenstraften deze tekortkoming die dus rechtgezet werd met enkele decals uit de reserve-onderdelen-doos. Nadat alles geschilderd werd, vond ik het tijd om nog eens wat foto's te nemen. Het enige wat nu nog moet gebeuren vooraleer het model van de werkbank af mag is het "smoken" van de velgen, zodat de openingen van de wielbouten wat beter tot hun recht komen. Overigens is het model er al even af geweest om de tip van Gulfie i.v.m. de spoorbreedte van de achterwielen in de praktijk om te zetten. Want hij had dus wel gelijk. Hier de laatste WIP-foto's: De foto's van het afgewerkte model kan je gaan bekijken in mijn galerij... Last edited by Sennake; 03-01-2010 at 15:22. |
#15
|
||||
|
||||
hoed af, perfect die scherpe lijnen dmv die masking
zo leren we altijd bij ! prachtige detailes... en dat op 1/43 |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|