![]() |
|
|
||||
|
||||
Ferrari 126C - GP Monaco 1981 - Gilles Villeneuve - FDS - 1/43
Dit is een WIP-thread die hier op De Paddock pas gestart is, maar waarvan de echte bouw reeds begonnen was in 1995, toen ik van De Paddock nog niet gehoord had... wat zeg ik? Ik had zelfs van het internet nog nooit gehoord!
Om welke F1 gaat het hier eigenlijk? het betreft de Ferrari 126 C waarmee Gilles Villeneuve de GP F1 van Monaco 1981 gewonnen heeft. het was het debuut van de turbomotor bij Ferrari, die hiermee het voetspoor van Renault volgde... ![]() |
|
||||
|
||||
Nu, wat was het probleem? Ik had al wet wat ervaring met modelbouw natuurlijk, maar toch zat ik met deze bouw op een bepaald moment vast. De antirol-bar uit de kit paste niet en was veel te klein, en bovendien waren de instructies om de motor te bouwen wat mij betreft onontcijferbaar. Het was gewoon één 'explosietekening' en ik kon er maar niet wijs uit worden; waar alle onderdelen aan elkaar bevestigd moesten worden, noch in welke volgorde ik dat moest doen was mij totaal niet duidelijk. Ik was er alleen in geslaagd om het centrale motorblokje aan elkaar te kleven en daar zat ik vast. Ondertussen weet ik trouwens dat ik zelfs dat niet tot een goed einde gebracht had: de cilinderkoppen zitten achterstevoren op het blok gemonteerd. Hoe ik dat nu wel weet? Wel, ondertussen is er zoiets als het internet op de proppen gekomen, en nog beter: iets als 'google'. Na wat zoeken vond ik een thread van een collega die zijn FDS model wél in elkaar geknutseld kreeg met foto's, en dus kon ik het nu ook. Maar goed ook dat die foto's er bij staan, want ondertussen was ik zelfs dat onleesbaar plan kwijtgespeeld
![]() Enfin, ik terug die kit bovengehaald dus. Het spuitwerk had ik 17 jaar geleden al gedaan en zag er nog wel ook uit. En de verf was ook al droog ![]() Dus raapte ik de draad daar terug op, in de wetenschap dat ik de decals niet zoals gewoonlijk vooraf kon plaatsen om ze te sealen met vernis, want de bouw was al te ver gevorderd om om mijn stappen terug te keren. De cowling kan ik nog vernissen, de neus en de zijpanelen zullen het moeten stellen zonder vernis. De eerste foto laat ons zien waar ik in 1995 beland was. Anno 2012 heb ik er enkele extra's op aangebracht zoals de verbindingsbandjes van de brandblusser, de stuurstangen, en een identificatieplaatje (blauwe pijlen). Eén van de showstoppers in 1995, de antirol-bar, werd verwijderd en vervangen door een gescratcht exemplaar. De gordels kunnen ook nog wel wat extra details gebruiken trouwens. En hier is showstopper nr 2: de 6-cilinder turbo motor van de Ferrari. De cilinderkoppen zitten helaas omgekeerd, maar soit: ze zijn 'bijna' symmetrisch ![]() Hier een dryfit van de motor in het chassis. Zelfs verkeerd gemonteerd zal hij toch op zijn plaats passen. Last edited by Sennake; 06-06-2012 at 20:36. |
|
||||
|
||||
Een totaalbeeld van hoe ver de zaken nu staan. Na 17 jaar zie ik het weer helemaal zitten om verder te gaan
![]() Ik heb er ook eens een potje Tamiya verf bijgezet om de verhoudingen tot uiting te laten komen ![]() En om de wielen te kunnen uitlijnen heb ik de Ferrari op de model-uitlijnbank gezet. |
|
||||
|
||||
Ok. We gaan voort. Eerst worden de radiators in het chassis ingebouwd, de gordels krijgen wat extra details, het stuur en het dashbord werden ingebouwd en de koelleidingen naar de motor worden aangebracht. Ik heb de white metal leidingen trouwens weggegooid en vervangen door soldeertin. De koppelingen werden gemaakt van mishmash.
Close-up van het stuur en dashbord. |
|
||||
|
||||
Hier zie je ook de extra details die ik aan de gordels aangebracht heb.
De motor werd geschilderd met de referentiefoto's uit het 'Meri Kits' boek 'Ferrari 126 C' als leidraad. |
|
||||
|
||||
Daarna wordt de motor definitief in het chassis ingebouwd waarna een nieuwe dryfit moet uitwijzen of alles nog goed zit.
De turbo inlaten tussen de benzinetank en het motorblok worden in werkelijkheid afgedekt met metaalgaas, wat ik hier ook getracht heb om na te bouwen. Ook de bougiekabels werden nu aangebracht. |
|
||||
|
||||
Nog enkele detailfoto's:
|
|
||||
|
||||
En hier een paar overzichtsfoto's:
|
|
||||
|
||||
Veel is hier niet veranderd, alleen de steunstangen van de benzinetank naar de achterzijde van de motor zijn aangebracht.
En daar is het potteke verf weer om de verhoudingen te illustreren ![]() Tot de volgende! Last edited by Sennake; 06-06-2012 at 20:50. |
|
||||
|
||||
Leuk dat je zo'n modeleke na zo'n lange tijd weer eens tevoorschijn hebt gehaald.
En, heb je vooruitgang geboekt in die 17 jaar ![]() Ik vind het in ieder geval een interessante F1 uit een interessante periode Guy. Ik ben benieuwd ![]()
|
||||
|
||||
En dan zeggen ze iets over mij, dat ik 7 jaar aan ne Subaru gewerkt heb.
![]() Nu, soit, ik ben in ieder blij voor jouw dat je uiteindelijk toch nog hebt afgebouwd, zeker omdat het er (eindelijk) eentje van Gilles Villeneuve is, destijds mijne favoriet. Enfn, ik ga die galerij eens opzoeken en om daar nog wat letterkes te typen. ![]()
|
||||
|
||||
Bij mij staan er ook een paar half begonnen maar door tegenslagen zijn ze in een hoekje verzeild. Maar je bewijst hier dat het nooit te laat is om er terug tegenaan te gaan
![]() Wat de bouw betreft heb ik niks op aan te merken zoals gewoonlijk. zelfs die lak zit er nog heel goed op. Sta altijd versteld welk Detail je in zo een 1/43 krijgt!
|
||||
|
||||
Mooi, heel mooi.
![]() Vooral de details op deze schaal. Knap.
|
|