De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 06-06-2012, 20:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Ferrari 126C - GP Monaco 1981 - Gilles Villeneuve - FDS - 1/43

Dit is een WIP-thread die hier op De Paddock pas gestart is, maar waarvan de echte bouw reeds begonnen was in 1995, toen ik van De Paddock nog niet gehoord had... wat zeg ik? Ik had zelfs van het internet nog nooit gehoord!

Om welke F1 gaat het hier eigenlijk? het betreft de Ferrari 126 C waarmee Gilles Villeneuve de GP F1 van Monaco 1981 gewonnen heeft. het was het debuut van de turbomotor bij Ferrari, die hiermee het voetspoor van Renault volgde...

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 06-06-2012, 20:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Nu, wat was het probleem? Ik had al wet wat ervaring met modelbouw natuurlijk, maar toch zat ik met deze bouw op een bepaald moment vast. De antirol-bar uit de kit paste niet en was veel te klein, en bovendien waren de instructies om de motor te bouwen wat mij betreft onontcijferbaar. Het was gewoon één 'explosietekening' en ik kon er maar niet wijs uit worden; waar alle onderdelen aan elkaar bevestigd moesten worden, noch in welke volgorde ik dat moest doen was mij totaal niet duidelijk. Ik was er alleen in geslaagd om het centrale motorblokje aan elkaar te kleven en daar zat ik vast. Ondertussen weet ik trouwens dat ik zelfs dat niet tot een goed einde gebracht had: de cilinderkoppen zitten achterstevoren op het blok gemonteerd. Hoe ik dat nu wel weet? Wel, ondertussen is er zoiets als het internet op de proppen gekomen, en nog beter: iets als 'google'. Na wat zoeken vond ik een thread van een collega die zijn FDS model wél in elkaar geknutseld kreeg met foto's, en dus kon ik het nu ook. Maar goed ook dat die foto's er bij staan, want ondertussen was ik zelfs dat onleesbaar plan kwijtgespeeld

Enfin, ik terug die kit bovengehaald dus. Het spuitwerk had ik 17 jaar geleden al gedaan en zag er nog wel ook uit. En de verf was ook al droog

Dus raapte ik de draad daar terug op, in de wetenschap dat ik de decals niet zoals gewoonlijk vooraf kon plaatsen om ze te sealen met vernis, want de bouw was al te ver gevorderd om om mijn stappen terug te keren. De cowling kan ik nog vernissen, de neus en de zijpanelen zullen het moeten stellen zonder vernis.

De eerste foto laat ons zien waar ik in 1995 beland was. Anno 2012 heb ik er enkele extra's op aangebracht zoals de verbindingsbandjes van de brandblusser, de stuurstangen, en een identificatieplaatje (blauwe pijlen). Eén van de showstoppers in 1995, de antirol-bar, werd verwijderd en vervangen door een gescratcht exemplaar. De gordels kunnen ook nog wel wat extra details gebruiken trouwens.



En hier is showstopper nr 2: de 6-cilinder turbo motor van de Ferrari. De cilinderkoppen zitten helaas omgekeerd, maar soit: ze zijn 'bijna' symmetrisch



Hier een dryfit van de motor in het chassis. Zelfs verkeerd gemonteerd zal hij toch op zijn plaats passen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_01.jpg
Views:	928
Size:	651.3 KB
ID:	25364   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_02.JPG
Views:	907
Size:	670.7 KB
ID:	25365   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_03.JPG
Views:	915
Size:	742.8 KB
ID:	25366  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 06-06-2012 at 20:36.
Reply With Quote
  #3  
Old 06-06-2012, 20:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Een totaalbeeld van hoe ver de zaken nu staan. Na 17 jaar zie ik het weer helemaal zitten om verder te gaan



Ik heb er ook eens een potje Tamiya verf bijgezet om de verhoudingen tot uiting te laten komen




En om de wielen te kunnen uitlijnen heb ik de Ferrari op de model-uitlijnbank gezet.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_04.JPG
Views:	889
Size:	609.7 KB
ID:	25369   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_05.JPG
Views:	894
Size:	667.5 KB
ID:	25370   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_06.JPG
Views:	870
Size:	634.8 KB
ID:	25371  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 06-06-2012, 20:39
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Ok. We gaan voort. Eerst worden de radiators in het chassis ingebouwd, de gordels krijgen wat extra details, het stuur en het dashbord werden ingebouwd en de koelleidingen naar de motor worden aangebracht. Ik heb de white metal leidingen trouwens weggegooid en vervangen door soldeertin. De koppelingen werden gemaakt van mishmash.





Close-up van het stuur en dashbord.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_10.JPG
Views:	871
Size:	579.7 KB
ID:	25372   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_11.JPG
Views:	847
Size:	566.8 KB
ID:	25373   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_12.JPG
Views:	887
Size:	682.4 KB
ID:	25374  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 06-06-2012, 20:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Hier zie je ook de extra details die ik aan de gordels aangebracht heb.



De motor werd geschilderd met de referentiefoto's uit het 'Meri Kits' boek 'Ferrari 126 C' als leidraad.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_13.JPG
Views:	895
Size:	769.7 KB
ID:	25375   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_14.JPG
Views:	836
Size:	724.1 KB
ID:	25376   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_15.JPG
Views:	822
Size:	684.4 KB
ID:	25377  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 06-06-2012, 20:41
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Daarna wordt de motor definitief in het chassis ingebouwd waarna een nieuwe dryfit moet uitwijzen of alles nog goed zit.





De turbo inlaten tussen de benzinetank en het motorblok worden in werkelijkheid afgedekt met metaalgaas, wat ik hier ook getracht heb om na te bouwen. Ook de bougiekabels werden nu aangebracht.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_18.JPG
Views:	892
Size:	599.9 KB
ID:	25378   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_19.JPG
Views:	980
Size:	597.7 KB
ID:	25379   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_20.JPG
Views:	855
Size:	676.8 KB
ID:	25380  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 06-06-2012, 20:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Nog enkele detailfoto's:





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_21.JPG
Views:	846
Size:	763.4 KB
ID:	25381   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_22.JPG
Views:	832
Size:	813.2 KB
ID:	25382   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_23.JPG
Views:	829
Size:	816.1 KB
ID:	25383  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 06-06-2012, 20:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
En hier een paar overzichtsfoto's:





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_24.JPG
Views:	874
Size:	536.5 KB
ID:	25384   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_25.JPG
Views:	837
Size:	631.3 KB
ID:	25385   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_26.JPG
Views:	821
Size:	615.3 KB
ID:	25386  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 06-06-2012, 20:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Veel is hier niet veranderd, alleen de steunstangen van de benzinetank naar de achterzijde van de motor zijn aangebracht.





En daar is het potteke verf weer om de verhoudingen te illustreren Wat nu volgt is het aanbrengen van de decals en wat laatste details. Hoe het model er met sponsor decals uitziet kan je gaan bekijken in mijn galerij.



Tot de volgende!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_27.JPG
Views:	879
Size:	772.2 KB
ID:	25387   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_28.JPG
Views:	846
Size:	720.1 KB
ID:	25388   Click image for larger version

Name:	1981_ferrari_126_ck_29.JPG
Views:	828
Size:	672.3 KB
ID:	25389  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 06-06-2012 at 20:50.
Reply With Quote
  #10  
Old 06-06-2012, 22:51
Mech@niC's Avatar
Mech@niC Mech@niC is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2006
Location: Goirle Nederland
Posts: 551
Leuk dat je zo'n modeleke na zo'n lange tijd weer eens tevoorschijn hebt gehaald.
En, heb je vooruitgang geboekt in die 17 jaar

Ik vind het in ieder geval een interessante F1 uit een interessante periode Guy.
Ik ben benieuwd
__________________

Jim Hall is Chaparral
Reply With Quote
  #11  
Old 06-06-2012, 23:39
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
En dan zeggen ze iets over mij, dat ik 7 jaar aan ne Subaru gewerkt heb.

Nu, soit, ik ben in ieder blij voor jouw dat je uiteindelijk toch nog hebt afgebouwd, zeker omdat het er (eindelijk) eentje van Gilles Villeneuve is, destijds mijne favoriet.

Enfn, ik ga die galerij eens opzoeken en om daar nog wat letterkes te typen.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #12  
Old 07-06-2012, 14:28
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Bij mij staan er ook een paar half begonnen maar door tegenslagen zijn ze in een hoekje verzeild. Maar je bewijst hier dat het nooit te laat is om er terug tegenaan te gaan Ik zal er maar een voorbeeld aan nemen.

Wat de bouw betreft heb ik niks op aan te merken zoals gewoonlijk. zelfs die lak zit er nog heel goed op.

Sta altijd versteld welk Detail je in zo een 1/43 krijgt!
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #13  
Old 17-06-2012, 11:03
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Mooi, heel mooi.
Vooral de details op deze schaal. Knap.
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 04:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.