De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 23-09-2009, 22:33
Pascal Pascal is offline
A4993

Van een welingelichte bron vernomen dat alles al in orde is voor de komende 6 weken...

Wait and see..

C U
Reply With Quote
Old 23-09-2009, 23:32
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by silverlion306 View Post
Op facebook is er een groep opgericht die tegen deze klagers is. Ik zou zegge, racefanaten, treed bij in deze groep en laat zien dat we dit niet pikken!!!

Groep noemt: Contre l'action de l'ASBL sourdine

Zelfs racepiloten uit oa BTCS zitten al in deze groep...
Geen slimme actie van deze coureurs en fans. Als race-addict kan ik zelfs begrip opbrengen voor deze bewoners, sterker nog: ze hebben gelijk. Wellicht speel ik nu de rol van advocaat van de duivel De maatschappij anno 2009 ziet er anders uit als bijvoorbeeld in 1982. Circuit en politiek hebben de kracht van de burger danig onderschat en krijgen nu terecht de dB deksel op hun neus. Juist nu moet je als racegemeenschap de reikende (oplossende) hand bieden aan deze VZW. De vijand van vandaag is de bondgenoot van morgen!

Als je in 1978 een huisje hebt gekocht in de buurt van het circuit zal een raceweekend geen probleem zijn maar wel de succesvolle incentives en trackdays met meer dan 105 dB bijvoorbeeld anno 2009. Diverse hotshots en organisaties hebben in de afeglopen jaren de veranderde wensen van de maatschappij volstrekt genegeerd. Sterker nog, als ik nu een huisje zou kopen dan zou ik ook klagen over het geluid op door-de-weekse dagen. Raceweekends geen probleem maar door de week is veel geluid nergens voor nodig. Tijdens een weekend eigenlijk ook niet.

Waarom stelt de FIA niet de volgende algemene regel in voor elke klasse, circuit, huurder of wat dan ook:
  • weekends (inclusief vrijdagmiddag): max 105(?) dB op zoveel meter
  • ma-vrij: max 95(?)dB op zoveel meter

FIA licenties voor circuits alleen verkrijgbaar indien aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, ook voor door-de-weekse algemene activiteiten Dan nog een Europese regel over een "standaard geluidsbelasting" voor een inwoner en we zijn aardig op weg. Gezien de povere tijden creer ik bij deze een compleet nieuwe industrie voor geluidsdemping

Wat betreft "geluidsbelasting", zie het verschil tussen iemand uit Zolder of Zandvoort. Iemand uit Zandvoort mag je bijvoorbeeld 6 keer per dag blootstellen aan 120 dB en iemand uit Zolder mag je dag in, dag uit blootstellen aan 95 dB! Voor zover ik weet zijn mensen gelijk, dus ook de oortjes
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 23-09-2009 at 23:33.
Reply With Quote
Old 24-09-2009, 09:29
Neo-242's Avatar
Neo-242 Neo-242 is offline
De Paddock Regular

Het zullen dan toch vooral ouderen van dagen zijn zeker in de VZW, want mensen die nog niet op pensioen zijn, zijn normaal gezien niet thuis overdag in de week
Reply With Quote
Old 24-09-2009, 10:12
fenixracing's Avatar
fenixracing fenixracing is offline
De Paddock Regular

Ooit gehoord mensen die snachts werken?
Maar ik ga akkoord met sommige, als je ergens gaat wonen dan weet je wat de nadelen zijn. Zoniet moet je niet klagen bij de gene die overlast bezorgt, maar bij de gene die jouw het huis heeft verkocht en niet op de hoogte heeft gebracht van de overlast. Maar ergens kan ik de buurtbewoners begrijpen als het over de jaren heen erger is geworden door de week. Dan moet het minder, en die algemene geluidsbepreking gaat niet werking race wagens maken nu eenmaal veel lawaai. Als er zo een algemeen geluidsbeperking komt dan kunnen we vaarwel zeggen tegen alle grote autosport takken.
Reply With Quote
Old 24-09-2009, 13:50
serge serge is offline
De Paddock Rookie

Zou mooi zijn dat er eindelijk eens een algemene eenvormige regelgeving komt voor geluidsoverlast. Wat ook de oorzaak daarvan mag zijn.
Naast ons huis (er wel aangebouwd) oefent minstens 1x per week een 'fanfare' . Op die dagen moet ik tot 22u niet naar tv kijken, kan mijn dochter voor 22u niet slapen (op dat uur zou ze al lang moeten slapen) en staan mijn glazen in de kast soms te daveren. We hebben ook al geprobeerd om daar iets aan te doen. Weet je wat het resultaat hiervan is. Sorry meneer, we kunnen daar niks aan doen. Dat is 'niet elektronisch' versterkte muziek en daar bestaat geen specifieke wetgeving of limieten voor...
Reply With Quote
Old 24-09-2009, 16:56
Jakke.be's Avatar
Jakke.be Jakke.be is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by serge View Post
Zou mooi zijn dat er eindelijk eens een algemene eenvormige regelgeving komt voor geluidsoverlast. Wat ook de oorzaak daarvan mag zijn.
Naast ons huis (er wel aangebouwd) oefent minstens 1x per week een 'fanfare' . Op die dagen moet ik tot 22u niet naar tv kijken, kan mijn dochter voor 22u niet slapen (op dat uur zou ze al lang moeten slapen) en staan mijn glazen in de kast soms te daveren. We hebben ook al geprobeerd om daar iets aan te doen. Weet je wat het resultaat hiervan is. Sorry meneer, we kunnen daar niks aan doen. Dat is 'niet elektronisch' versterkte muziek en daar bestaat geen specifieke wetgeving of limieten voor...
Zever. 'Overlast' hoeft geen electronisch versterkte muziek te zijn en kan altijd worden bestraft via een gemeentelijke sanctie... Niet opgeven is de boodschap!
Reply With Quote
Old 24-09-2009, 18:57
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Originally Posted by Jakke.be View Post
Zever. 'Overlast' hoeft geen electronisch versterkte muziek te zijn en kan altijd worden bestraft via een gemeentelijke sanctie... Niet opgeven is de boodschap!
Quote:
Het Koninklijk Besluit van 24 februari 1977 houdende vaststelling van geluidsnormen voor muziek in openbare en private inrichtingen bepaalt maximale geluidsnormen voor elektronisch versterkte muziek. Deze bepalingen zijn van toepassing op elketronisch versterkte muziek, zowel wanneer dit wordt voortgebracht in openbare inrichtingen (horeca) als wanneer het muziek vanwege particulieren (buren) betreft.
op niet electronisch versterkte muziek staan geen geluidsnormen

Reply With Quote
Old 25-09-2009, 00:11
Neo-242's Avatar
Neo-242 Neo-242 is offline
De Paddock Regular

Voor mij is het geluid van racewagens ook niet-electronisch-versterkte muziek
Reply With Quote
Old 28-09-2009, 15:35
Raikkie's Avatar
Raikkie Raikkie is offline
De Paddock Rookie

In Spa verdienen de meeste buurtbewoners toch serieus wat geld tijdens de grotere evenementen door hun tuintjes te verhuren als parking? En ze verkopen vaak ook drank enzo langs de kant van de weg... Zo zorgen ze er toch voor dat ze geen bijverdienste meer hebben?
Reply With Quote
Old 29-09-2009, 11:33
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular

De kunst van een ´reporter´ bestaat er grotendeels in om tussen de regels door te kunnen lezen. In deze Thread staat het zelfs overduidelijk IN de regels, maar blijkbaar is het dan nog niet klaar... De buurtbewoners hadden/hebben niks tegen de races (waaraan ze inderdaad een euro verdienen), maar wel tegen de geluidsoverlast tijdens de weekdagen, veroorzaakt door de vele ´nevenevenementen´ die op en rond het Circuit van Spa-Francorchamps worden georganiseerd en de laatste jaren een wildgroei kenden .
Reply With Quote
Old 29-09-2009, 11:46
Raikkie's Avatar
De Paddock Rookie

Dat heb ik inderdaad gelezen, maar ze kunnen toch niet eisen dat er enkel "grote" evenementen plaatsvinden en dan nog altijd tijdens het weekend? Hoe vaker er mensen naar het circuit afzakken, hoe beter voor de hele regio, toch?
En die geluidsoverlast, ik kan me voorstellen dat dat storend is, maar ja, dat weet je als je naast een circuit, luchthaven, autosnelweg ofzo gaat wonen...
Reply With Quote
Old 29-09-2009, 12:04
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Mensen op trackdays geven geen geld uit in de buurt he. Er zijn geen of heel weinig toeschouwers, en d emeesten komen 's morgens aan en vertrekken na afloop.

Reply With Quote
Old 29-09-2009, 12:10
Raikkie's Avatar
De Paddock Rookie

Dat zeg ik ook niet, maar die trackdays en andere events zorgen er toch voor dat het circuit genoeg geld heeft, of vergis ik mij? En kost de F1-race het circuit niet meer dan ze opbrengt? Verbeter mij a.u.b. als ik fout ben, maar ik dacht altijd dat een circuit niet kon overleven van een paar grote evenementen.
Reply With Quote
Old 29-09-2009, 14:04
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular

Quote:
Dat heb ik inderdaad gelezen, maar ze kunnen toch niet eisen dat er enkel "grote" evenementen plaatsvinden en dan nog altijd tijdens het weekend? Hoe vaker er mensen naar het circuit afzakken, hoe beter voor de hele regio, toch? En die geluidsoverlast, ik kan me voorstellen dat dat storend is, maar ja, dat weet je als je naast een circuit, luchthaven, autosnelweg ofzo gaat wonen...
De mensen van die VZW waren allen akkoord met de regelgeving, tot er plots een nieuwe uitbatingsvergunning kwam die deze regelgeving compleet overhoop gooide. Vergelijk het met volgend voorbeeld: Je woont naast een spoorlijn waar elke dag 10 treinen voorbij komen. Je stoort je daar niet aan, want je hebt er zelf voor gekozen. Plots beslist Jan, Pier of Pol dat die ´kalme´ spoorweglijn omgetoverd wordt tot een drukke hogesnelheidslijn. Dat verandert natuurlijk wel de hele zaak. Heb je zelf daarvoor gekozen? Neen, me dunkt...

Quote:
Dat zeg ik ook niet, maar die trackdays en andere events zorgen er toch voor dat het circuit genoeg geld heeft, of vergis ik mij? En kost de F1-race het circuit niet meer dan ze opbrengt? Verbeter mij a.u.b. als ik fout ben, maar ik dacht altijd dat een circuit niet kon overleven van een paar grote evenementen.
Een circuit heeft inderdaad meer nodig dan bepaalde meetings om te overleven, zeker als men met de verlieslatende F1 opgezadeld zit. Tot daar 100% akkoord. Maar dan gaan de uitbaters van het circuit en het Waals Gewest dik in de fout: enerzijds schept men een oplossing voor het probleem door de uitbatingsvergunning aan te passen, anderzijds ´vergeet´ men wel eventjes dat de gemodificeerde uitbatingsvergunning regelrecht indruist tegen de bestaande overeenkomsten met buurtbewoners & buurtgemeenten. En daar knelt nu net het schoentje... Neen, het circuit moet niet dicht voor deze mensen, wel moeten de uitbaters een oplossing treffen voor een leefbare omgeving (lees: geluidsbeperking). Daar zijn ze mee bezig, een groot deel maatregelen zijn in de afgelopen maanden/jaren reeds getroffen, dus op termijn komt het allemaal wel goed .
Reply With Quote
Old 29-09-2009, 14:27
Raikkie's Avatar
De Paddock Rookie

Bedankt voor de verduidelijking Dries

Als ze inderdaad eenzijdig de uitbatingsvergunning hebben aangepast, dan is het normaal dat er protest komt. Hopelijk komen ze tot een oplossing die voor beide partijen positief is !
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules