![]() |
|
|
||||
|
||||
Ook de mono-cilinder werd zeer lichtjes gedrybrusht om wat contrast te creëren tussen de buitenrand van de koelvinnen en de rest van de cilinder.
Terwijl we het achterwiel aan het monteren waren, hebben we meteen ook maar het voorwiel meegedaan. Vervolgens werden alle onderdelen van de voorvork samengekleefd en in de juiste kleuren gespoten. Daarna werd de vork zelf samengebouwd. |
|
||||
|
||||
De volgende stap is het aanbrengen van het voorwiel in de voorvork, en het aanbrengen van het voorste spatbord.
Wat bij een auto het huwelijk tussen chassis en koetswerk is, is bij een motorfiets het samenvoegen van het achterste motordeel met de voorvork. Het was niet zo gemakkelijk als het eruit ziet, want om dit werkje uit te voeren heb je eigenlijk 3 handen nodig, maar uiteindelijk lukt het toch. En dan bekijken we de motorfiets gelijk maar eens vanuit alle gezichtspunten. |
|
||||
|
||||
Na deze korte pauze houden we ons bezig met het monteren van de handvatten van het stuur. Na ze gespoten en samengebouwd te hebben, worden ze boven op de voorvork aangebracht.
Een close-up van het stuur toont dat de handvatten gedrybrusht werden en dat de boutjes en schroefjes in detail geschilderd werden voor wat meer realisme. En tenslotte kunnen we weer niet aan de verleiding weerstaan om de tank nog eens te dryfitten op de 2-wielige motorfiets. Dat wordt een leuk fietsje ![]() Wordt vervolgd! |
|
||||
|
||||
Wanneer kan ik een proefritje komen maken?
Dit model ziet er zo waanzinnig realistisch uit! Petje af!! ![]() Aangezien ik deze "motorfiets" in mijn jeugd als brommer heb gereden, begint het weer steeds meer te kriebelen om een 1:1 versie aan te schaffen. Zal het vanavond eens zachtjes tegen de vrouw fluisteren.... ![]() Kan niet wachten tot de eindfoto's! Groet, Kees |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
|
|||
|
|||
Ik moet echt weer moeite doen om op de foto's nu te ontdekken of het een echte MB5 is die hier wordt samengesteld of een schaalmodel!
Die dry-brush doet echt wel veel op een al zeer puik model! Alweer zeer knap werk Guy! G. |
|
||||
|
||||
De laatste etappe is aangebroken.
Eerst wordt de batterijkast samengebouwd, net als de batterij zelf. Daarna wordt de batterij in de kast bevestigd. De bedrading die in de Tamiya kit niet voorzien was, wordt toegevoegd. Omdat de batterij even later zal afgedekt worden en er van de detaillering weinig tot niets meer te zien zal zijn, nemen we eerst nog enkele foto's ter illustratie. Daarna worden de voorste pinkers en de koplamp gemonteerd en op de motorfiets aangebracht. |
|
||||
|
||||
Ook de snelheidsmeter en toerenteller mogen natuurlijk niet ontbreken. Het contactslot werd bekleed met wat BMF voor meer realisme.
Ook de achteruitkijkspiegel wordt nu aangebracht. Ik was eerst van plan om hem te verplaatsen naar links, zoals dat in Europa gebruikelijk is als met rechts van de baan rijdt, maar omdat alle stickers op de fiets in het Japans zijn heb ik uiteindelijk toch gekozen voor een Japanse fiets ook. De ingebouwde batterijkast en olietank zitten hier op hun definitieve plaats. De olietank, die wit is, bestond uit onderdelen in zwart plastic: dat zijn zo van die dingen die ik bij Tamiya nooit zal begrijpen. Ze hadden het onderdeel op zijn minst bij het grijze onderdelen-raam kunnen steken... Maar soit, met witte primer en TS-26 pure white gaat het ook. De drybrushing zorgt hier ook voor wat meer realisme. Opgelet: niet overdrijven, want we werken hier op schaal 1/6! |
|
||||
|
||||
En dan is de motorfiets eigenlijk klaar. Het enige wat er nog op ontbreekt is 'the bodywork'. Vooraleer dat die koetswerkonderdelen er echter op gemonteerd worden nemen we nog wat foto's zodat we achteraf altijd nog kunnen bekijken hoe een en ander van de verborgen onderdelen er uitzagen...
Hoe de Honda eruit ziet mét bodywork, kan je gaan bekijken in mijn galerij. Last edited by Sennake; 15-06-2010 at 20:13. |
|
||||
|
||||
Voor die olietank: witte primer zal al veel van die zwarte plastic bedekken. Als je helemaal zeker wil zijn dat er geen zwart meer doorschijnt, kan je nog een laagje mat wit over de primer spuiten, vooraleer je met gloss begint. Matte verf heeft de eigenschap veel beter te dekken dan blinkende, zodat je met een solide onderlaag kan beginnen aan de afwerkingslagen.
|
|||
|
|||
Guy, dat plekje op de moer van het balhoofd zal je zelf al wel gemerkt hebben (en waarschijnlijk al lang opgelost ook).
Wat ik me afvraag is hoe die toeren- en kilometerteller in elkaar zitten. Dat ziet er zo realistisch uit dat het me geen gewone decal lijkt. Heb je dat wijzertje en zo er zelf moeten op monteren en zo? Knap werk alleszins! G. |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Quote:
![]() |
|
|||
|
|||
Zeker knap werk Guy! Je zou het zeker nie zeggen dat je iets moeten retoucheren hebt.
@ Dominique: geldt die truck met de matte witte verf in alle gevallen? G. |
|
||||
|
||||
de truk met matte verf werkt altijd. Het is gewoon een feit dat matte verf een veel hogere dekkingsgraad heeft dan gloss. Als je dus een solide onderlaag wil, dan kan je best met mat werken, voor je je blinkende laklagen erover zet.
Dat primer op zich al mat is, is alleen maar een voordeel. Matte kleurlagen daarboven op is alleen maar een pluspunt. De truk geldt trouwens niet alleen voor wit (zoals aangehaald in context voor deze build) maar voor alle kleuren. "Als het mat is, dekt het beter dan blinkend", dat is alles wat je moet onthouden. Verder kan je je gewone manier van werken met kleur aanhouden. Maar misschien moet ik dat allemaal eens in een mooi opstelletje uittikken, en niet deze thread verder "bevuilen". Sorry daarvoor, Guy.
|
|