De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #376  
Old 29-03-2006, 19:54
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
kheb een belangrijke vraag, kheb in leuven en hasselt zitten zoeken naar die carbon decals maar nergens hadden ze die. Persoonlijk heb ik geen auto dus kan ik ook niet gaan rondrijden. Nu is mijn vraag vooral aan de helpende mensen hier kan iemand mij die bevoorbeeld opsturen en dat ik dan geld op hun rekening stort want ik wil mijn Williams BMW echt op en top maken :$ Ik weet dat het misschien niet zo'n vriendelijke vraag is maar ik weet niet meer wat ik moet doen
Reply With Quote
  #377  
Old 29-03-2006, 20:02
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Je kan ook gewoon bestellen in een winkel zoals Domino. Die sturen je pakje gewoon naar je thuisadres. Niets is makkelijker.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #378  
Old 29-03-2006, 20:06
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Gèrre,

Als je een Visakaart hebt, ligt de wereld aan je voeten !

(soms lig je er voor dezelfde reden ook wel eens bij ... )

Ga eens kijken bij de links. Je vindt er wel ergens wat je zoekt.
Reply With Quote
  #379  
Old 29-03-2006, 20:33
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique
Je kan ook gewoon bestellen in een winkel zoals Domino. Die sturen je pakje gewoon naar je thuisadres. Niets is makkelijker.
en je hebt er geen visakaart voor nodig. Betalen kan je er immers dmv een gewone overschrijving. Wanneer zij de betaling binnen hebben, sturen ze je bestelling onmiddellijk op. Werkt als een tierelier.
Reply With Quote
  #380  
Old 30-03-2006, 10:36
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Aah ok dan zalk dat eens doen, met een overschrijving dan wel want visa heb ik niet allesinds zeer bedankt voor de tips
Reply With Quote
  #381  
Old 30-03-2006, 11:46
Morgan Morgan is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 7
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Ok bedankt dat probeer ik... kan je dat gewoon in brico en zo krijgen?

G.
Ik weet niet of je dit in Brico kan vinden.Ik had nog petroleum staan voor
zo'n petroleum vuurtje Zibro Kamin vandaar.
Reply With Quote
  #382  
Old 30-03-2006, 16:22
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Quote:
Originally Posted by Huudo
en je hebt er geen visakaart voor nodig. Betalen kan je er immers dmv een gewone overschrijving. Wanneer zij de betaling binnen hebben, sturen ze je bestelling onmiddellijk op. Werkt als een tierelier.
ik heb het besteld zal volgende week waarschijnlijk de overschrijving krijgen
Reply With Quote
  #383  
Old 01-04-2006, 12:39
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Heel even een vraagje omdat ik het toch zeker wil weten.

Zetten jullie alle onderdelen van de modellen in de primer? Dan bedoel ik niet alleen de grote stukken, maar ook bvb de hele ramen waar de onderdelen aan vast zitten... Natuurlijk niet de ruiten en doorzichtige delen...

Ik dacht hieraan omdat ik bij mijn Trabantje problemen had met de zetels (ze stonden niet in de primer)

Ik zou in het vervolg die onderdelenramen ook telkens een laagje (of 2) primer meegeven...

Thanks...
Reply With Quote
  #384  
Old 01-04-2006, 14:05
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten
Heel even een vraagje omdat ik het toch zeker wil weten.

Zetten jullie alle onderdelen van de modellen in de primer? Dan bedoel ik niet alleen de grote stukken, maar ook bvb de hele ramen waar de onderdelen aan vast zitten... Natuurlijk niet de ruiten en doorzichtige delen...

Ik dacht hieraan omdat ik bij mijn Trabantje problemen had met de zetels (ze stonden niet in de primer)

Ik zou in het vervolg die onderdelenramen ook telkens een laagje (of 2) primer meegeven...

Thanks...
Niet per definitie. Als er bijvoorbeeld een lichte kleur (rood, geel, groen, blauw) op een donkere ondergrond moet, dan wel ja, maar indien het gaat om bruin, zwart, zilver, alu enz. dan gebruik ik nooit primer voor de kleinere onderdelen. Zonde van de primer eigenlijk. Tevens ben ik ook afgestapt van het schilderen van de onderdelen terwijl ze nog aan het raampje vastzitten. Je moete immers nog knippen en bijvijlen/-schuren, dat je dan toch weer moet bijretoucheren. Dus ik verwijder eerst de onderdelen, schuur deze bij waar nodig en verf dan in 1 keer. Heb ik geleerd bij het maken van resinkits, aangezien daar gewoon geen raampjes zijn.
Reply With Quote
  #385  
Old 01-04-2006, 15:59
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Huudo
Tevens ben ik ook afgestapt van het schilderen van de onderdelen terwijl ze nog aan het raampje vastzitten. Je moet immers nog knippen en bijvijlen/-schuren, dat je dan toch weer moet bijretoucheren. Dus ik verwijder eerst de onderdelen, schuur deze bij waar nodig en verf dan in 1 keer. Heb ik geleerd bij het maken van resinkits, aangezien daar gewoon geen raampjes zijn.

Okey Thanks Huudo. Ik schilder altijd nadat ik de stukjes heb losgemaakt, net omdat je anders moet bijwerken na het schuren en vijlen.

Groetjes !!
Reply With Quote
  #386  
Old 12-04-2006, 13:59
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Remolie

Een vraagje ivm bodies in de remolie leggen...

Ik ben bezig aan een paar pre-painted bmw's die in een ander kleurtje moeten. De eerste heb ik de stickers (ja echt stickers) afgeschuurd en zo... de lak opgeschuurd, weer primer erover, en twee lagen lak... met als gevolgd dat de verf er redelijk dit opligt.

Een van de slotters heeft sinds gisteren ook voor het eerst gebruik gemaakt van afgedraaide remolie om een een lak- en primerlaag te verwijderen van een mislukt gespoten body.

Mijn vraag is nu... zou ik die klaargelakte BMW met restjes van stickers en al in die olie zwieren? Dan hoef ik niet te schuren en kan ik echt van scratch beginnen. Gaan die vernislaag en die restjes van stickers ook van de body gaan?

Gunther
__________________
Reply With Quote
  #387  
Old 15-04-2006, 11:22
manta manta is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en ik moet toegeven dat ik hier al een paar hele mooie dingen gezien heb.Vooral het detailleren van het interieur vind ik fantastisch.Maar als beginnend modelbouwer heb ik enkele vraagjes:
-wat is drybushen?
-hoe maak je die "curly cables" die bijvoorbeeld van het stuur naar het dashboard lopen?of zijn die te verkrijgen in de winkel?
-wat is de beste manier om de kuipzetels er zo realistisch mogelijk te laten uitzien?
Ik ben er zeker van dat er mij hier iemand kan helpen want d'er zitten hier toch een aantal pro's op het forum waar ik al een aantal zaken van geleerd heb.
Reply With Quote
  #388  
Old 18-04-2006, 13:11
manta manta is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2
blijkbaar n moeilijke vraag...
of is iedereen hier zijnen mp3 afgepakt...
Reply With Quote
  #389  
Old 18-04-2006, 14:04
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Beste Manta,

alle vragen worden hier ter hunner tijd beantwoord, en als het niet snel genoeg gaat naar je mening, wees dan maar gerust dat de mensen die er een antwoord kunnen/willen op geven en dat nog niet gedaan hebben, hier een goede reden voor hebben, wat niet betekent dat je vraag onbeantwoord blijft. Het terug naar boven gooien van een post door middel van het herhalen van de vraag is echter iets wat tegen onze etiquette-regels zondigt, dus in het vervolg even wat meer geduld oefenen en alles komt in orde.

Dit gezegd zijnde, no hard feelings hoor, ik zie dat je nieuw bent hier dus heb je in elk geval krediet genoeg om je geen zorgen te hoeven maken

En dan nu to the point :

Eerst en vooral wil ik je toch wel zeggen dat de hieronder beschreven methode mijn werkmethodes zijn, en dat dat niet het Evangelie is. Iedereen werkt een beetje anders, maar grosso modo komt het hier wel op neer. Hier gaan we dus :

Quote:
Originally Posted by manta
-wat is drybushen?
Drybrushen is, zoals de naam het zelf zegt, het schilderen met een zo goed als droog penseel. De bedoeling is dat donkere onderdelen beter benadrukt worden bij je model, of om ze een meer verweerd uiterlijk te geven. Het geeft het onderdeel wat meer diepte en ook de details komen beter tot hun recht.

Hoe ga je tewerk? Wel, je neemt het onderdeel (dat al in de juiste basiskleur geschilderd werd) ter hand en je doet een heel weinig verf aan je penseel van een kleur die nauw aanleunt bij de besiskleur, maar enkele tinten lichter is. Bv bij zwarte onderdelen gebruik je grijs, bij blauwe onderdelen lichtblauw, bij gun metal onderdelen gebruik je zilver, enz...

Nu, zelfs met dat heel klein beetje verf aan je penseel heb je nog veel te veel verf dus ga je dat penseel in een vod beginnen droogwrijven, tot er zo goed als geen verf meer aanhangt. Dat is het moment waarop je kan beginnen drybrushen : je gaat meermaals en heel lichtjes over het onderdeel en langzaam zal je zien dat de details beter zichtbaar worden. Héél subtiel tewerk gaan, want voor je het weet ben je te ver gegaan en moet je weer herbeginnen.

Succes!

Quote:
Originally Posted by manta
-hoe maak je die "curly cables" die bijvoorbeeld van het stuur naar het dashboard lopen?of zijn die te verkrijgen in de winkel?
Ik maak die zelf van ijzerdraad die ik op een staafje oprol tot de gewenste lengte bereikt is. De diameter van het staafje moet de gewenste binnendiameter bezitten van je curly cable natuurlijk. Bij 1/43 modellen kan dat dus een kopspeld zijn, bij 1/24 modellen bv een dun nageltje of iets dergelijks. Je fantasie gebruiken is zoals altijd in modelbouw, erg belangrijk.

Daarna kan je de kabel over je staafje wegschuiven en na schilderen ziet het het echt uit als een curly cable.

Quote:
Originally Posted by manta
-wat is de beste manier om de kuipzetels er zo realistisch mogelijk te laten uitzien?
Eerst dient de achterzijde bekleed te worden met decal, die het materiaal van je kuipzetel nabootst. Er bestaan decals met van die lichtgele koolstofvezel-structuur (jaren '70en '80), of modernere decals die een donkere koolstofvezel-structuur vertonen. Afgekort noemen we dat CF-decals (carbon-fibre) dus als je dat ergens leest weet je nu wat ze bedoelen.

Eens de achterzijde mooi bekleed is komt er een vernislaag overheen omdat die CF altijd glanst.

Goed laten drogen, en daarna de voorzijde schilderen (of afplakken en spuiten) met de gewenste matte kleur, zoals zwart, blauw of rood. Meestal is het wel één van die kleuren. Als dat goed droog is komen er (eventueel) nog decals overheen (Sparco of weet ik welk merk), en daarna ga je over tot het hierboven uitgelegde drybrushen. Vergeet ook niet de openingen van de gordels uit te boren (dat doe je vooraf natuurlijk) zodat de veiligheidsgordels er door kunnen gevoerd worden.

Dat is het zo'n beetje. Succes ermee!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #390  
Old 19-04-2006, 07:48
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Nog es ivm die voorgelakte en bestickerde BMW...

Ik heb vanalles geprobeerd om de lijm weg te krijgen met producten, maar uiteindelijk heb ik hem volledig afgeschuurd om de lijmresten en de lak weg te krijgen. Maar nu zit ik nog met de ruiten waar die zonnebanden ophingen. Daar is de stickerlijm dus nog niet van af... daar kan ik mijn schuurtechniek uiteraard niet op gebruiken. Ik ga dus daarop nog eens proberen met verschillende producten.

Is er iets dat jullie weten wat ik zeker niet mag gebruiken op de ruiten (kwestie van het wit uitslaan en zo te vermijden)?
Quote:
Originally Posted by Morgan
Al eens geprobeerd met witte petroleum ?
Even feedback geven op de gekregen tip! Kwestie van dat andere mensen er misschien ook gebruik kunnen van maken!

Gisteren ben ik de ruit te lijf gegaan met de witte petrolium zoals hier door Morgan aangeraden en het effect was echt goed. De lijm verdween snel en de ruit bleef onaangetast!

Bedankt voor de uitstekende tip!

G.
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.