![]() |
|
|
||||
|
||||
Een goeie planning vermijdt al veel van de "te veel in een keer willen doen" probleem. Ik heb toch liever dat het wat trager vooruit gaat dan dat het allemaal vlot doorwerken is. Meerdere projecten tegelijk heb ik ook geprobeerd, maar dat werkt voor mij persoonlijk niet. Dus komt het er vaak op neer dat ik voor even het atlier in trek, wat werk en dan weer wat anders ga doen (posten bij de modelbouwers op DePaddock bijvoorbeeld
![]() Wat het hier en daar niet passen van de decals betreft. Dit is iets wat niet onoverkomelijk hoeft te zijn, maar de volgorde van werkwijze zou dan ietske aangepast moeten worden. Wat ik wil zeggen hiermee is, in volgorde van de te nemen stappen: - grondla(a)g(en) - kleurla(a)ag(en) - vernis - optioneel in dit stadium - decals - toplaag vernis - raamrubbers Als je deze volgorde aanhoudt, kan je een aantal dingen anders en misschien wel beter doen: - als de decals te klein zijn, kan je die gebieden met een penseeltje bijschilderen - de toplaag vernis, zal de grootste niveauverschillen er achteraf uithalen - raamrubbers als laatste geeft als voordeel dat ze er semi-gloss uitzien zoals in het echt + als het bij het afplakken misgaat kan je rustig bijwerken door zeer fijn te schuren (er is nog de vernis als bescherming) |
|
||||
|
||||
Als je paneellijnen wil inkleuren moet je wel eerst de body met decals erop vernissen. Waarom? Omdat je anders onvermijdelijk het risico loopt dat je zwarte verf/inkt onder je decals kruipt en dan kan je er nooit meer aan, en het is geen zicht. Alles vernissen vermijdt dit euvel, en bovendien kan je probleemloos paneellijnen die te dik zijn wegvegen zonder schade aan te brengen aan je model.
Mede daarom doen de meeste modelbouwers het inkleuren van raamrubbers en andere details ook pas na het decallen, wat ons brengt tot de correcte volgorde van werken zoals ook Huudo ze al aangaf ![]() |
|
|||||
|
|||||
Eerst en vooral, thanks voor de hulp en tips van iedereen. Ik ga ze nog eens rustig doornemen en erover nadenken... (en een reactie geven)
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Ik ga alvast rekening houden met deze werkzaamheden bij mijn restauratie van de Kankunnen-Celica. Die staat al anderhalve week uit te harden. Ik zal dus kunnen beginnen decalleren en daarna een vernislaagje aanbrengen... Maar dit is voor volgende week allemaal. Eerst deze Duncan-versie. Nogmaals dank voor de tips en uitleg !! Vraagje: kun je oude kits nog van een vernislaag voorzien?? ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
oeps, foutje, dit mag weg
|
|
||||
|
||||
Ik ben jullie ondertussen een update verschuldigd. Vorig weekend zat ik met de schoonfamilie op weekend en veel tijd had ik dus niet. Ook de hele schoolwek was druk wegens het vormsel morgen...
Momenteel ben ik bezig met de buitenste opzetstukken. Lichten, "stootrand", Luchtzuiger, phares, rek voor reservewiel, ... De decals werden in het weekend geplaatst. Ze zijn nog niet allemaal ter plaatste. Enkele ontbreken nog omdat ik ginds geen duidelijkere referentiefoto's had. Foto's: ![]() ![]() Ik zou graag dit weekend de celica af krijgen... Ik heb maar nu en dan wat tijd, dus alles zal telkens netjes kunnen opdrogen en uitharden. Maar lukt het niet, dan is dat geen ramp... (haast en spoed weet je wel...) ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Dus vandaar, geen modelbouw deze week... Veeeeeeel te druk... ![]() |
|
||||
|
||||
Erg begrijpelijk... Enne natuurlijk een dikke proficiat aan de trotse vader en de fiere moeder!!!
|
|
||||
|
||||
ja zo'n pasgeboren kind gaat wel voor op een modelbouw auto
proficiat allesinds ![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() ![]() ![]() Een hele dikke proficiat aan gans de familie. Enneuh, 18 dagen te vroeg? Met die maten? Ze zullen hun wel misteld hebben zeker? ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
Dikke proficiat aan gans de familie
|
|
||||
|
||||
De "felicitamenten" aan de trotse papa en mama!!
![]() Dat gaat duidelijk voor op de vliegende sausijs!
|
||||
|
||||
Bedankt aan allemaal, heb de wensen overgemaakt. ik zou zeggen, kom ene drinken he...
|
|
||||
|
||||
Quote:
![]() ![]()
|
||||
|
||||
Van mij ook nen dikke proficiat aan de trotse ouders.
![]() ![]() Zijt blij nu ze nog te vroeg is, ooit komt er ne tijd dat ze te laat gaat zijn, om dan nog maar te zwijgen van al die brommers voor uw deur. ![]() Quote:
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Gefeliciteerd! ![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|