De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 18-04-2006, 10:43
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Een goeie planning vermijdt al veel van de "te veel in een keer willen doen" probleem. Ik heb toch liever dat het wat trager vooruit gaat dan dat het allemaal vlot doorwerken is. Meerdere projecten tegelijk heb ik ook geprobeerd, maar dat werkt voor mij persoonlijk niet. Dus komt het er vaak op neer dat ik voor even het atlier in trek, wat werk en dan weer wat anders ga doen (posten bij de modelbouwers op DePaddock bijvoorbeeld ). Hierdoor gaat het wat trager, maar het vermijdt zeker ook frustraties en ergernis.

Wat het hier en daar niet passen van de decals betreft. Dit is iets wat niet onoverkomelijk hoeft te zijn, maar de volgorde van werkwijze zou dan ietske aangepast moeten worden. Wat ik wil zeggen hiermee is, in volgorde van de te nemen stappen:

- grondla(a)g(en)
- kleurla(a)ag(en)
- vernis - optioneel in dit stadium
- decals
- toplaag vernis
- raamrubbers

Als je deze volgorde aanhoudt, kan je een aantal dingen anders en misschien wel beter doen:

- als de decals te klein zijn, kan je die gebieden met een penseeltje bijschilderen
- de toplaag vernis, zal de grootste niveauverschillen er achteraf uithalen
- raamrubbers als laatste geeft als voordeel dat ze er semi-gloss uitzien zoals in het echt + als het bij het afplakken misgaat kan je rustig bijwerken door zeer fijn te schuren (er is nog de vernis als bescherming)
Reply With Quote
Old 18-04-2006, 12:11
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Als je paneellijnen wil inkleuren moet je wel eerst de body met decals erop vernissen. Waarom? Omdat je anders onvermijdelijk het risico loopt dat je zwarte verf/inkt onder je decals kruipt en dan kan je er nooit meer aan, en het is geen zicht. Alles vernissen vermijdt dit euvel, en bovendien kan je probleemloos paneellijnen die te dik zijn wegvegen zonder schade aan te brengen aan je model.

Mede daarom doen de meeste modelbouwers het inkleuren van raamrubbers en andere details ook pas na het decallen, wat ons brengt tot de correcte volgorde van werken zoals ook Huudo ze al aangaf

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 18-04-2006, 17:37
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Eerst en vooral, thanks voor de hulp en tips van iedereen. Ik ga ze nog eens rustig doornemen en erover nadenken... (en een reactie geven)

Quote:
Originally Posted by Nismo
Ik zou de panellines doen,ook al was het maar om voor jezelf uit te maken of je dat ook op je andere modellen gaat toepassen.
Normaal zet ik altijd panellines op mijn modellen. Maar omdat deze lines heel dun zijn, is het wat moeilijker. Bovendien zijn die zwarte trekken nogal heel zwart. Ik kreeg de tip bij mijn groen (Kermit de kikker kleur) Trabantje om dat in het grijs te doen. Vandaar mijn twijfels nu. Maar misschien moet ik het toch maar doen...

Quote:
Originally Posted by Nismo
Hieronder een foto van zo'n stift, ik gebruik wel dikte 0.1 en een voorbeeld.
Ik gebruik een andere soort: een pigment liner van Staedler. Ik heb twee soorten liggen: 0.1 en 0.05 Het voordeel aan deze pen is dat hij makkelijk uitwisbaar is bij te dikke lijnen en foutjes, ook al staat er "permanent" op.

Quote:
Originally Posted by Sennake
Als je paneellijnen wil inkleuren moet je wel eerst de body met decals erop vernissen. Waarom? Omdat je anders onvermijdelijk het risico loopt dat je zwarte verf/inkt onder je decals kruipt en dan kan je er nooit meer aan, en het is geen zicht. Alles vernissen vermijdt dit euvel, en bovendien kan je probleemloos paneellijnen die te dik zijn wegvegen zonder schade aan te brengen aan je model.
Vernissen zal niet meer lukken vrees ik, mijn ramen zitten erin. Of is dat niet van belang? Toch wel dacht ik... Eigenlijk doe ik dat vernissen zelfs nooit... Mede omdat ik er totaal niks van weet en veel twijfels daarover heb (wat betreft werkwijze en zo natuurlijk)... Over het nut ben ik wel al redelijk overtuigd en nu snap ik ook 100% waarom jullie veel minder problemen hebben bij dat plaatsen van die details. Als de rest beschermd is kun je idd alles weghalen als er een foutje bij zit. Waarschijnlijk staat de uitleg over dat vernissen in de vraagbaak??

Quote:
Originally Posted by Huudo
Een goeie planning vermijdt al veel van de "te veel in een keer willen doen" probleem.
Met planning heb ik alvast geen last hoor. Maar ik ga moeten leren om er af te kunnen blijven. Als ik alles zie staan, heb ik steeds zin om verder te doen en dan kan het gebeuren dat bepaalde zaken onvoldoende uitgedroogd zijn. Ik heb daar problemen mee om alles een week te laten rusten. Dus vandaar ga ik meerdere projecten opstarten zodat ik wel bezig kan blijven, maar dat alles meer tijd heeft om te drogen en zo. Zo ga ik ook wat extra moeten plannen maar dat is niet erg. Dat zal dan vooral voor in de vakantie zijn. Jouw manier van afwisselende zaken doen, kan natuurlijk ook. Der is de komende maanden nog genoeg werk in huis (baby, tuin, laminaat leggen, ...)

Quote:
Originally Posted by Huudo
Wat het hier en daar niet passen van de decals betreft. Dit is iets wat niet onoverkomelijk hoeft te zijn, maar de volgorde van werkwijze zou dan ietske aangepast moeten worden. Wat ik wil zeggen hiermee is, in volgorde van de te nemen stappen:

- grondla(a)g(en)
- kleurla(a)ag(en)
- vernis - optioneel in dit stadium
- decals
- toplaag vernis
- raamrubbers

Als je deze volgorde aanhoudt, kan je een aantal dingen anders en misschien wel beter doen:

- als de decals te klein zijn, kan je die gebieden met een penseeltje bijschilderen
- de toplaag vernis, zal de grootste niveauverschillen er achteraf uithalen
- raamrubbers als laatste geeft als voordeel dat ze er semi-gloss uitzien zoals in het echt + als het bij het afplakken misgaat kan je rustig bijwerken door zeer fijn te schuren (er is nog de vernis als bescherming)
Okey, dus als ik het goed heb, zal het nu wel moeilijk zijn om die tekortkomingen van de decals weg te werken?? We zien wel.

Ik ga alvast rekening houden met deze werkzaamheden bij mijn restauratie van de Kankunnen-Celica. Die staat al anderhalve week uit te harden. Ik zal dus kunnen beginnen decalleren en daarna een vernislaagje aanbrengen... Maar dit is voor volgende week allemaal. Eerst deze Duncan-versie.

Nogmaals dank voor de tips en uitleg !!

Vraagje: kun je oude kits nog van een vernislaag voorzien??

Reply With Quote
Old 18-04-2006, 17:37
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

oeps, foutje, dit mag weg
Reply With Quote
Old 28-04-2006, 21:42
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Ik ben jullie ondertussen een update verschuldigd. Vorig weekend zat ik met de schoonfamilie op weekend en veel tijd had ik dus niet. Ook de hele schoolwek was druk wegens het vormsel morgen...

Momenteel ben ik bezig met de buitenste opzetstukken. Lichten, "stootrand", Luchtzuiger, phares, rek voor reservewiel, ... De decals werden in het weekend geplaatst. Ze zijn nog niet allemaal ter plaatste. Enkele ontbreken nog omdat ik ginds geen duidelijkere referentiefoto's had.

Foto's:

Ik zou graag dit weekend de celica af krijgen... Ik heb maar nu en dan wat tijd, dus alles zal telkens netjes kunnen opdrogen en uitharden. Maar lukt het niet, dan is dat geen ramp... (haast en spoed weet je wel...)

Reply With Quote
Old 03-05-2006, 02:23
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Voorlopig ligt alles stil met de bouw. Ik was bijna klaar, maar de natuur heeft daar anders over beslist. Ben deze morgen vader geworden van een flinke dochter. Ze heet Lize, meet 52cm en weegt 3,7 kg. Ze is wel 18 dagen te vroeg, maar dat zie je er duidelijk niet aan he...

Dus vandaar, geen modelbouw deze week... Veeeeeeel te druk...
Reply With Quote
Old 03-05-2006, 07:01
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Erg begrijpelijk... Enne natuurlijk een dikke proficiat aan de trotse vader en de fiere moeder!!!

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 03-05-2006, 09:32
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular

ja zo'n pasgeboren kind gaat wel voor op een modelbouw auto
proficiat allesinds
Reply With Quote
Old 03-05-2006, 10:05
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Loeten
Voorlopig ligt alles stil met de bouw. Ik was bijna klaar, maar de natuur heeft daar anders over beslist. Ben deze morgen vader geworden van een flinke dochter. Ze heet Lize, meet 52cm en weegt 3,7 kg. Ze is wel 18 dagen te vroeg, maar dat zie je er duidelijk niet aan he...

Dus vandaar, geen modelbouw deze week... Veeeeeeel te druk...
Allez jong, ge moet wel uw prioriteiten kennen he in het leven. Niks boven modelbouw...

Een hele dikke proficiat aan gans de familie. Enneuh, 18 dagen te vroeg? Met die maten? Ze zullen hun wel misteld hebben zeker? Geniet er maar van, want voor je het weet zijn ze groot. De modellekes gaan zeker niet lopen. Nog eens gefeliciteerd.
Reply With Quote
Old 03-05-2006, 12:28
Big attack's Avatar
Big attack Big attack is offline
De Paddock Regular

Dikke proficiat aan gans de familie
Reply With Quote
Old 03-05-2006, 19:18
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

De "felicitamenten" aan de trotse papa en mama!!
Dat gaat duidelijk voor op de vliegende sausijs!
Old 03-05-2006, 22:53
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Bedankt aan allemaal, heb de wensen overgemaakt. ik zou zeggen, kom ene drinken he...
Reply With Quote
Old 03-05-2006, 23:10
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Quote:
Bedankt aan allemaal, heb de wensen overgemaakt. ik zou zeggen, kom ene drinken he...
Niet te hard roepen of heel de bende staat aan uw deur Gij kent ons nog niet goed zeker?
Old 04-05-2006, 00:44
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Van mij ook nen dikke proficiat aan de trotse ouders.
Zijt blij nu ze nog te vroeg is, ooit komt er ne tijd dat ze te laat gaat zijn, om dan nog maar te zwijgen van al die brommers voor uw deur.

Quote:
Originally Posted by Dominique
Niet te hard roepen of heel de bende staat aan uw deur Gij kent ons nog niet goed zeker?
Wanneer spreken we af ?????????

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 04-05-2006, 12:43
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...

Quote:
Dat komt mooi uit met dit weer.

Gefeliciteerd!
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules