De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 28-05-2007, 21:47
Brecht's Avatar
Brecht Brecht is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by buchinski View Post
De hele filmindustrie draait toch op stereotiepen?

Je vindt ze in alle soorten genres. De politiefilm waar ze 100x hun revolver opspannen (ook al hebben ze het één minuut ervoor nog gedaan), de sportheld die overwint met één laatste krachtinspanning, de thriller/horrorfilm waar ze geheid zeggen "we should split up" hoewel iedereen weet dat dat hhet slechtste gedacht ooit is, de romantische film waarin ze 1x sex hebben en "happily ever after" leven voor de rest van hun dagen, de bandieten die op de good guy schieten maar allemaal hun doel missen, op de haak van de telefoon klepperen als de lijn dood is, "hello, is anybody in here"... enz..enz...

De autosportfilm verschilt hier niet van andere films : als er snelheid gemaakt wordt dan moet er geschakeld worden, de strijd wordt gevoerd met de wielen tegen elkaar, de bad guy verliest op de lijn en iemand sterft heldhaftig de vuurdood...

De beste autosportfilms zijn de onboard beelden die ons gelukkig steeds vaker bereiken. Voor wie het nog steeds niet moest weten : slechts 2 goede autosportfilms kwamen ooit uit Hollywood. "Grand Prix" en "Le Mans". Ze geven beiden een goed tijdsbeeld van hun periode. De rest is spreekwoordelijke .. cinema.
Een betere uiteenzetting bestaat er niet denk ik
Old 29-05-2007, 07:23
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Grand Prix is een waardeloze film.
Het is dankzij de actiebeelden, waarvan vele uit echte races komen, dat die nog genietbaar is, voor de rest is dat pure rommel.
Ook het raden van wie in de echte racewereld thuishoort, is nog een leuk tijdverdrijf in die film.
Old 29-05-2007, 10:47
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Als jullie echte autsport willen zien op het scherm, dan ga je toch niet naar de cinema? Dan kijk je naar een sportverslag of naar een documentaire. Al dat gezemel altijd over "dat trekt op niks"... Als ik onrealistische dingen wil zien, ga ik naar de cinema. Wil ik iets zien dat echt is, dan ga ik zelf kijken. De cinema films over autosport zijn wat ze zijn, good entertainemt voor het brede publiek.
Reply With Quote
Old 29-05-2007, 12:51
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Dat was eigenlijk wat ik ook wou zeggen: een film is gebaseerd op een (slecht of goed) scenario, een koers is gebaseerd op feiten. Het gebeurt uiterst zelden dat men van een koers kan zeggen "het leek wel of het scenario door Hitchcock geschreven was". Als je dus een film maakt over een koers, die zo dicht mogelijk de waarheid benadert (zoals Le Mans en Grand Prix, absoluut de BESTE autosportfilms aller tijden) is hij PER DEFINITIE niet zo boeiend qua scenario. Want hoe meer "randgebeuren" je erbij sleurt om het wat aan te spekken en in te kleden op scenariogebied, hoe rapper de doorwinterde autosportfans zullen zeggen dat het onrealistisch en "waardeloos" is qua koersgegeven. Blijf je echter dicht bij de koersfeiten, zullen de filmliefhebbers zeggen dat de film totaal waardeloos is qua scenario.

Je zou dus bv kunnen proberen om de GP van Frankrijk 1979 of de GP van Donington 1993 of de 24 uur van Le Mans 1969 te verfilmen, want dat waren stuk voor stuk ongemeen spannende races, die zelfs in een film voor de nodige dosis sensatie en spektakel zouden zorgen. Maar waar ben je dan mee bezig? Met het maken van een documentaire? Dan kan je inderdaad beter naar een review van die koers kijken met échte beelden.

Conclusie: een autosportfilm die het realisme perfect benadert én een ongemeen spannend scenario kent, bestaat PER DEFINITIE niet...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 29-05-2007, 12:59
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Ik ben het daar niet helemaal mee eens : voor mij persoonlijk is dat net het verschil tussen Le Mans en Grand Prix.
In beide is de autosportactie spectaculair en mooi in beeld gebracht.

In Le Mans echter is men er stukken beter in geslaagd om er nog op een deftige manier een verhaaltje/scenario mee te verweven (mogelijk omdat de hoofdacteur gewoon ook beter was en deed hij een grote duit in het zakje). In Grand Prix is dat verhaal en zijn de acteursprestaties potsierlijk (vind ik).

Waar Le Mans vrij sober is qua verhaal, is dat in Grand Prix niet het geval en misschien snijdt net daar het mes (voor mij).
Old 29-05-2007, 13:46
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Mario View Post
In beide is de autosportactie spectaculair en mooi in beeld gebracht.
Dan vind ik dat je ook niet zonder nuanceren mag zeggen dat Grand Prix waardeloos is, want dat zou betekenen dat hij in alle opzichten mislukt is. Let wel, ik heb geen aandelen in Grand Prix hoor...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 02-06-2007, 07:47
Integra's Avatar
Integra Integra is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by corvetteboy View Post
Een betere uiteenzetting bestaat er niet denk ik
Zeker wel.

Ik moet even corrigeren, slechte films bestaan uit stereotiepen. (en dat zijn meestal Amerikaanse films)
Old 02-06-2007, 13:54
S. Claeys S. Claeys is offline
De Paddock Regular

Film blijkt "entertainment" dus treed ik Guido helemaal bij.

Je kan geen goede film maken puur gebaseerd op het racen. Er zal altijd een randgebeuren moeten bijkomen, een romance a la days of thunder of er een komedie van maken a la talladega nights.

Als je auto sport wil zien dan moet je naar het circuit gaan.

Reply With Quote
Old 24-07-2008, 19:00
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Geweldige film!
  • Ricky Bobby die me wat uiterlijk doet denken aan Darrel Waltrip.
  • "Borat" die een homofiele F1 coureur speelt (conclusie: F1 is voor watjes? ).
  • De look-a-like Nicole Kidman als assistent en later vriendin van Ricky Bobby (vette knipoog naar Days of Thunder).
  • Ben toch een beetje verbaast dat de NASCAR wereld volledig achter deze film staat. Ze worden af en toe toch aardig in de zeik gezet.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules