De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 05-04-2009, 09:05
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by TvD View Post

Ik had al zo'n vermoeden en het klopt; van voren ziet'ie er toch wel heel stoer uit!!
Inderdaad, de Matra met de afgedekte koplampen noemde men destijds blijkbaar ook de versie "yeux de chat" oftewel "katogen"...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 06-04-2009, 20:20
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Had ik niet, maar allee, speciaal voor Tim

Dat ding heeft toch nogal eens een smoel, nietwaar?
Knap gebouwd, Guy!
Old 08-04-2009, 19:03
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
K' zal der es wa tijd insteken sé.
Van het weekend is goed?
Je had er natuurlijk niet bijgezegd wélk weekend eh

Enfin, niks verloren, integendeel zelfs want Guido was zondagavond hier (begint precies een gewoonte te worden ) en hij is ook zeer goed thuis in het "militair weatheren". Ik heb een deskundige uitleg gekregen en getracht deze in de praktijk om te zetten.

Hier gaan we. Eerst heb ik het cockpit green donkerder gemaakt door er zwart bij te voegen en met de airbrush heb ik alle delen die donkerder mogen een beetje oversprayed. Om te oefenen ben ik met de bodem van het model begonnen. Op deze wijze worden alle klinknagelgaatjes mooi ingekleurd en komen ze beter tot uiting. Overigens heb ik het motorgedeelte achteraan behandeld met de vertrouwde smoke 'n drybrush methode omdat ik nog niet wil overdrijven (eerst leren stappen, daarna leren lopen) en ook omdat ik die harde schaduwen bij mechanische onderdelen wel mooi vind.

Ok. Nadat ik de binnenzijde van de cockpit dezelfde behandeling gegeven heb (klinknagelpartijen en ook alle schaduwpartijen zoals in de hoeken enz...) heb ik het cockpit green gemengd met wit, om een lichtere tint te verkrijgen. Die heb ik lichtjes over de donkere delen gesprayed om de schaduwen wat te downtonen, en ik heb ook alle op te lichten partijen zoals opstaande randen, buizenframe, enz... voorzien van de lichtere tint. Tenslotte heb ik het geheel nog wat gedrybrusht met wit. Mogelijk heb ik daar iets teveel van de schaduwpartijen gedowntoned, want het resultaat is wel erg subtiel. Maar ik ben er tevreden over, ten eerste omdat het een begin is en ten tweede omdat er eens de body erover staat nagenoeg niets meer van te zien zal zijn. Bovendien denk ik dat het overdrijven naar de lichtere zijde niet slecht is als je een donker interieur toch nog wat zichtbaarheid wil schenken. Let ook op de geweatherde motor met bijhorende foto-ets schijfremmen (zonder de remblokken). De kuipzetel kreeg reeds de heupgordels ingebouwd in een zo natuurlijk mogelijke "sit"; de schoudergordels werden ook al geprepareerd maar die kan ik nog niet aanbrengen omdat ze in de body vastgemaakt moeten worden. Overigens had deze racewagen maar 4-puntsgordels en geen 6-puntsgordels zoals tegenwoordig.

Een dryfitje van de interieur-onderdelen die ik al klaar heb om te zien of alles nog mooi past: dit blijkt geen problemen op te leveren. Tussen haakjes: het dashbord werd niet met de airbrush geweatherd omdat ik de details die ik op de body al aangebracht had opnieuw kon schilderen na het airbrushen, en dat wou ik mezelf niet aandoen met het dashbord (een normale mens weathert vooraleer details aan te brengen natuurlijk). Maar aangezien het dashbord toch helemaal onder de body verdwijnt... Merk ook op dat het cockpit green op deze foto een andere tint vertoont dan op de twee eerste foto's: dat komt omdat ik deze keer geen gebruik gemaakt heb van photoshop om de kleuren te "enhancen" zodat deze foto de juiste kleur vertoont zoals die er in het echt uitziet; de eerste 2 foto's zijn iets te blauwig en een beetje overbelicht om het effect van de weathering beter duidelijk te maken.

Ik wou ook eens zien of de assen en de remmen een correcte positie van de wielen niet in de weg zaten. Daarom heb ik nog een tweede dryfit gedaan met de body, de overrolbeugel, de airscoop die trouwens helemaal opnieuw voorzien werd van de beugeltjes waarmee hij tegen de motor bevestigd wordt (daarover later meer) en de komplampglaasjes die ik er nog maar eens LOS opgezet heb omwille van het totaalbeeld.

En een foto vanuit een iets lager perspectief die toont wat voor een "mean machine" deze Matra eigenlijk wel was (en nog is)...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_22.JPG
Views:	658
Size:	412.7 KB
ID:	13402   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_23.JPG
Views:	642
Size:	440.8 KB
ID:	13403   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_24.JPG
Views:	660
Size:	234.5 KB
ID:	13404   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_25.JPG
Views:	848
Size:	446.1 KB
ID:	13405   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_26.JPG
Views:	636
Size:	424.3 KB
ID:	13406  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 08-04-2009, 20:11
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!

Ziet er goed uit, Guy. En duidelijke uitleg wat je van Guido geleerd hebt.

Ik zit me nu af te vragen of deze techniek ook bruikbaar zou zijn op de body van een wagen. Misschien niet zo opvallend als hier, maar iets subtieler. De panellines zou je dan eerst zwart spuiten om zo een soortgelijk effect te krijgen als jij hier laat zien. Zal eens kijken of ik een body die ik over heb hiervoor als test kan gebruiken.

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
Old 08-04-2009, 21:20
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Enfin, niks verloren, integendeel zelfs want Guido was zondagavond hier (begint precies een gewoonte te worden ) en hij is ook zeer goed thuis in het "militair weatheren". Ik heb een deskundige uitleg gekregen en getracht deze in de praktijk om te zetten.
Het is niet altijd makkelijk om iets tekstueel uit te leggen als je nu net niet aan een model bezig bent om dat ene ding nu specifiek te tonen. Bovendien is het natuurlijk ook wel zo dat wanneer je iets op een vergadering uitlegt, het pas enkele dagen later - in het beste geval - door de aanhoorder omgezet zal worden in de praktijk. Waardoor er van nature uit, finesses en details verloren gaan. Nu kon het quasi direct, en dat werkt 10x makkelijker. Blij dat we dat weer gedaan hebben.

Quote:
Om te oefenen ben ik met de bodem van het model begonnen. Op deze wijze worden alle klinknagelgaatjes mooi ingekleurd en komen ze beter tot uiting. Overigens heb ik het motorgedeelte achteraan behandeld met de vertrouwde smoke 'n drybrush methode omdat ik nog niet wil overdrijven (eerst leren stappen, daarna leren lopen) en ook omdat ik die harde schaduwen bij mechanische onderdelen wel mooi vind.
De onderkant is al mooi, maar het zou zonde zijn als je deze nu als "af" zou beschouwen. Je kan er nog enkele strepen "op stritsen", strepen die vuil, krassen, olie enz. kunnen/moeten voorstellen. 'k ga straks mijn externe harde schijf eens bovenhalen en die foto van de geweatherde 307 onderkant bijhalen. Heb je een idee van waar ik naartoe wil.

Quote:
"Vermaelen Projects" - een kleine moeite, maar een wereld van verschil!

Quote:
...want het resultaat is wel erg subtiel. Maar ik ben er tevreden over, ten eerste omdat het een begin is en ten tweede omdat er eens de body erover staat nagenoeg niets meer van te zien zal zijn. Bovendien denk ik dat het overdrijven naar de lichtere zijde niet slecht is als je een donker interieur toch nog wat zichtbaarheid wil schenken.
Het resultaat mag, moet zelfs, subtiel zijn. Het komt er vooral op neer om er voldoende diepte in te steken. Dat wil zeggen dat je, vooral in de hoeken, moet opletten om niet te zeer terug op te lichten. Dat wil zeggen dat je de lijn in de hoek nagenoeg donker mag houden. Als je je fijnste airbrushnaald in je Badger stopt, kan je met een weinig druk en weinig verftoevoer nagenoeg tot tegen het oppervlak gaan, waardoor je quasi een fijn lijntje spuit en de spraynevel tot een minimum beperkt.

Naarmate je je dan verder verwijdert van de hoeklijn en meer in het open vlak terecht komt, kan je meer oplichten. Pas op, deze afstand is slechts enkele millimeter ver. Blenden van heel tot redelijk donker naar redelijk tot heel licht.

Dus afrondend, dit is een zeer goede oefening geweest en een resultaat dat er echt mag zijn. Je kan immers duidelijk het verschil zien tussen de eerste platte afwerking en deze diepere afwerking. Daardoor alleen al is het meer dan de moeite waard geweest. Bij een volgende gelegenheid nog wat verder experimeteren en uitproberen.

Last edited by Guido; 08-04-2009 at 21:26.
Reply With Quote
Old 08-04-2009, 21:26
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 08-04-2009, 21:36
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by TvD View Post
De panellines zou je dan eerst zwart spuiten om zo een soortgelijk effect te krijgen als jij hier laat zien. Zal eens kijken of ik een body die ik over heb hiervoor als test kan gebruiken.
Dat is zeker eens het proberen waard, maar dan zou je erin moeten slagen om het midden van je paneellijn zwart te houden en dan uitblenden naar de bodykleur. Dat alles over een afstand van enkele millimeters... "a challenge"!

Waardoor ik denk dat het toch eenvoudiger is om gewoon met zwarte enamel te schilderen en dan op te kuisen met thinner - dat met die thinner is enkel te doen als de body voldoende gevernist is!

Het is natuurlijk zo dat voor een paneellijn de volgende stappen gelden:
- uitkrassen
- primer
- nog eens bijkrassen
- primer
- nog eens bijkrassen
- eerste kleurlaag
- nog eens heel lichjes bijkrassen
- definitieve kleurlaag
- vernislaag
- 2de vernislaag

Er zal niet veel meer overblijven om deze techniek nog toe te passen vrees ik. Maar alles is uit te proberen.

Reply With Quote
Old 08-04-2009, 21:41
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
De onderkant is al mooi, maar het zou zonde zijn als je deze nu als "af" zou beschouwen.
Neen, natuurlijk niet. Die wordt uiteraard nog voorzien van "racesporen". Maar niet alles tegelijk eh

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 08-04-2009 at 21:41.
Reply With Quote
Old 08-04-2009, 21:47
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Als je je fijnste airbrushnaald in je Badger stopt, kan je met een weinig druk en weinig verftoevoer nagenoeg tot tegen het oppervlak gaan, waardoor je quasi een fijn lijntje spuit en de spraynevel tot een minimum beperkt.
Dat is in mijn geval een "medium" naald; een "fine" naald heb ik (nog) niet. Nu is het zaak om te beslissen of ik een "fine" naald ga kopen voor een 30 jaar oude Badger (en die ik vroeg of laat toch ga moeten vervangen), of dat ik ineens een nieuwe airbrush koop waar zo'n naald in de prijs inbegrepen zit...

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 08-04-2009 at 21:47.
Reply With Quote
Old 08-04-2009, 21:47
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!

Ik kan me trouwens ook voorstellen dat bij donkerdere kleuren het effect makkelijker te verkrijgen kan zijn omdat de overgang van het hele donker van de paneellijn naar de "basiskleur" minder is. Bij wit lijkt het me een crime om het goed voor elkaar te krijgen... hmm, ik ga er eens over nadenken en wat uitproberen binnenkort.

Reply With Quote
Old 08-04-2009, 21:53
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Dat is in mijn geval een "medium" naald; een "fine" naald heb ik (nog) niet. Nu is het zaak om te beslissen of ik een "fine" naald ga kopen voor een 30 jaar oude Badger (en die ik vroeg of laat toch ga moeten vervangen), of dat ik ineens een nieuwe airbrush koop waar zo'n naald in de prijs inbegrepen zit...
Ah, dat wist ik niet. Ok dan, gezien dit gegeven is het resultaat meer dan bevredigend!
Reply With Quote
Old 08-04-2009, 23:16
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular

Sorry Guy,heb het nogal druk op het werk...
(ja,ja t'is crisis zeker éh?)
Maar ik zie dat Guido perfect weet waarover het gaat !!!
Dit is wat ik bedoelde.
En JAWEL ge moocht overdrijven, het effect is pas zichtbaar IN de wagen als het overdreven is !
(Er is een verschil tussen bouwen op schaal en bouwen volgens het échte model)
P.S. daar zijn al wa uren over gedebateerd zalle
Deze weatering techniek gaat op voor ALLE kleuren dus ook wit !!!(TvD)
Donker beginnen,basiskleur en vervolgens oplichten.
Er is heus méér dan Tamiya Smoke alleen...
Die Badger gaan we vervangen door een Infinity van H&S.
Heb hem zelf en is een "superpistool" kom je naar Leopoldsburg in mei?
Daar zal airbrush Almere staan... heb nogal goei contacten met Eric en een betere prijs is altijd meegenomen niewaar? (€ 140)
Grtz,
en tot de volgende posting,
G
Reply With Quote
Old 08-04-2009, 23:23
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post

Daar zal airbrush Almere staan... heb nogal goei contacten met Eric en een betere prijs is altijd meegenomen niewaar? (€ 140)
Grtz,
en tot de volgende posting,
G
Wij ook! We hebben al enkele malen bij Eric van Airbrush Almere gestaan, demo gehad, volledige uitleg gehad, zelf uitgeprobeerd, maar om de één of andere reden ben ik nooit echt overtuigd geraakt van zijne parlé. We hebben zelfs een club aankoop overwogen, maar de interesse was niet voldoende groot toen.

Wellicht dat de Infiniti perfect geschikt is voor dit soort van werk, maar ik heb mijn twijfels over de inzetbaarheid om te vernissen. Er zijn argumenten die zeggen dat het wel kan, maar zolang mijn Badger 150 met 3 verschillende naalden doet wat ik wil bereiken, kan ik voor de 140 euro nog enkele leuke kits kopen. Maar goed, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.

Last edited by Guido; 08-04-2009 at 23:25.
Reply With Quote
Old 09-04-2009, 08:53
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!

Quote:
Wellicht dat de Infiniti perfect geschikt is voor dit soort van werk, maar ik heb mijn twijfels over de inzetbaarheid om te vernissen. Er zijn argumenten die zeggen dat het wel kan, maar zolang mijn Badger 150 met 3 verschillende naalden doet wat ik wil bereiken, kan ik voor de 140 euro nog enkele leuke kits kopen. Maar goed, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Zonder nog meer af te wijken van het onderwerp van deze thread (de Matra); ik heb zelf al jaren een H&S Evolution 2-in-1 en vind het een zeer prettig airbrushpistool. Ik heb hier 3 verschillende naalden bij, en vernissen (met zero-paint 1K) is geen enkel probleem.

nu maar weer on-topic dan?

Reply With Quote
Old 09-04-2009, 09:59
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular

Het is inderdaad een mean-machine aan het worden Guy! Het motor compartiment ziet er zeer goed uit (ondanks het niet een volwaardige motor is). Het dry-brushen is hier perfect verlopen en de remschijven maken er een mooi geheel van. de bodemplaat is in mijn ogen (is al gebleken in deze thread,die niet zo goed zijn) gewoon super goed gelukt!

doe zo voort !

Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules