De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Endurance
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 24-05-2009, 23:01
Fonne's Avatar
Fonne Fonne is offline
De Paddock Regular

Schiterend resultaat voor Hemroulle.
Dus zo slecht zijn die GT3's dan toch niet voor lange wedstrijden.
Was gisteren daar.
Het had veel weg van een sprint race.
Zeer mooie koers.
Old 25-05-2009, 16:11
TOM's Avatar
TOM TOM is offline
De Paddock Rookie

Het was 1 van de mooiste 24 uren van de Ring die ik al gezien heb.
Al een verassing tijdens de quali, met de Ford GT op pole. (Manthey heeft zelf geen poging gedaan om hun tijd te verbeteren, ze hebben hun pits zo'n 20 min voor het einde van de quali al verlaten)

Dan met de race een spannende en leuke wedstrijd gezien.
Denk dat ze zo'n 18 uur een sprintkoers hebben gereden,
Ook al de Belgen die gestart zijn, zijn ook allemaal aangekomen.
Voor de rest:
-Een zeer leuke week gehad (van dinsdag tot zondag)
-Weer waanzinnig veel toeschouwers, dacht zo'n 235.000
-Tijdens de race de Lexus van Hahne zien gerepareerd worden boven op de Hohe Acht. Gewoon op een bosweg zaten ze (denk de cardan) te vevangen.
-Korso op woensdag blijft toch iets leuks.
-Het voorprogramma op de Nordschleife is magertjes.
-Stalend weer
Reply With Quote
Old 25-05-2009, 18:45
smiley's Avatar
smiley smiley is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by TOM View Post
-Tijdens de race de Lexus van Hahne zien gerepareerd worden boven op de Hohe Acht. Gewoon op een bosweg zaten ze (denk de cardan) te vevangen.
Het bewijs dat de 24h van de nurburgring is nog eens een echt avontuur is.
Reply With Quote
Old 29-05-2009, 18:25
Filip's Avatar
Filip Filip is offline
De Paddock Rookie

Wink

Quote:
Originally Posted by TOM View Post
Als je Hedwigs-Hohe paseert en je zie daar een Belgische vlag wapperen, zwaait dan maar is, of flikker maar is met je lichten.
Ehh, Tom,
Heb de Belgische vlag niet gezien. En daar ik het circuit niet ken heb ik geen flauw idee waar jij zat.
't was een onvergetelijke ervaring!
Heb je soms geen foto's en/of video van mij?
Hier mijn verslag. Het verslag met meer foto's op www.fjracingteam.be

Man man man... ,
Goed en wel terug van een "Once in a lifetime experience". Echt waar, niet te schatten.
Wat een ervaring, 'k heb er eigenlijk geen woorden voor.
Zo veel volk, ambiance, gezelligheid, mooi weer, ...
Én wat een moeilijk circuit! Hobbelig, heuvelachtig, lang ... ’t is een rollercoaster.
Dat F1-circuit is makkelijk, maar de Nordschleife is andere koek! Zeker als je niet weet of er een snelle, trage, linkse of rechtse achter die heuvel (of vangrail) zit. Een echte uitdaging. Zoals Christophe Legrand, deelnemer van de Belgische Clio Cup 2009, ook zei, Francorchamps is mooi, maar Blanchimond en de Radillon is niets vergeleken met de Nordschleife Een 25 km lang circuit met meer dan 100 bochten, het Formule 1 circuit + de Nordschleife of "Green Hell" genaamd. Nu weet ik ook waarom. En dit dan nog tijdens de Internationale 24u van de Nürburgring. Dus voor 235.000 toeschouwers waar ik de gekste toestanden heb gezien. Die maken er, een ganse week, een reuze feest van !
Beginnen bij het begin.
Toen we aankwamen dienden we ons met de Trafic met aanhangwagen en Vano-Mobil motorhome via het F1-circuit naar de paddock te begeven. Dat circuit is mooi, breed, vlak, ... Voor Mauro, bij mij in de Trafic, en Cathérine, aan het stuur in de Motorhome, was dat al een hele belevenis ! Alexander sliep. Ik was net op tijd voor een rondje met de Rookies-bus. Met een bus over de Nordschleife begeleid door een professionele piloot die ons het circuit voor de eerste keer toonde en de gevaarlijke punten aanduidde. Ik zat bij Christophe Legrand, de enige Vlaming in de Belgische Clio Cup 2009. Iedereen was verbaasd over het circuit. Dit moet je zien om te geloven. Ik had al You-Tube filmpjes bekeken om het circuit al een beetje in mijn hoofd te krijgen, maar het is toch iets anders in het echt. Zelfs met de bus voelden we al G-krachten van het op en neer gaande circuit en toen die de carrousel indook was iedereen des te meer onder de indruk. Wij roekies waren van plan het rustig aan te pakken en zeker geen gekke dingen te doen en te genieten van dit evenement. Eveneens waren we onder de indruk van de vele 'supporters' rond het circuit. Elke weide en plaats tussen de bomen zaten ze met tenten, podiums met daarop zetels, 4-zit sofa’s en pergola’s, mega boxen, véél bier en plezier. Ze maken er echt een week feest van tot een stuk in de nacht met de nodige luide muziek, vuurwerk, ... Een kermis heeft er niets aan.
Misschien ook nog eens wat over ons startveld. Eerst hebben we de Duitse PROCAR klasse. Dat is een Duits tourwagen kampioenschap. Klasse 2 was de Clio 3 Cup in cup configuratie (25 deelnemers) en de derde klasse waren alle andere Renault Sport race wagens zoals Clio 3 Cups die niet meer 'origineel' waren, zoals grotere remmen, getunde motoren, al dat er toch een paar in onze groep zaten waar wij onze twijfels bij hebben van hun vermogen, Clio 2, R5 turbo’s, R11, Alpines, Méganes, enkele Mégane Trophys, ... Meer dan 110 Renaults.
Een zeer mooi startveld! Geen twijfel aan. Piloten kwamen van over gans de wereld : Duitsland, Amerika, Frankrijk, Nederland, Portugal, Engeland, België, ... en dan waren er ook nog negen Chinesen in de Clio Cup klasse. Ze waren met 14 die een nieuwe Clio Cup aanschaften om een race in Frankrijk te rijden, daarna waren er nog 9 en trokken ze naar hier. Ze volgden gelukkig een racecursus op de ring en hadden dus ook al een klein beetje kennis van het circuit. Maar nog niet genoeg om voluit te gaan. Die cursus had ik ook beter kunnen volgen, maar daar hing wel een pittig prijskaartje aan denk ik. En, 't is voor de fun dat we het doen hé.
Eerst met de auto naar de 'technische keuring'. Daar zagen ze de gaatjes in mijn remschijven van de Mégane RS F1-team, en geen folie aan de binnenkant van mijn ruiten. Het Axl Gold Racing team plaatste de remschijven met nieuwe remblokjes en folie en dan terug voor controle. Ok, onze auto was conform. Dan naar de breefing waar we tussen de 24-uren rijders zaten. Voornamelijk in het Duits en een beetje Engels. De rookies kregen een N op de achterruit. De koersdirectie had een beetje schrik van wat al die Renault's, waarvan vele rookies, op ‘hun Ring' gingen uitsteken. Dat kwam niet goed, zagen we ze denken. De breefing liep een beetje chaotisch, eerst in Duits, dan in't Engels. Dan vlug in onze auto voor de eerste, 80 min. kwalificatie. Het vertrek verliep eveneens chaotisch. Door de vele wagens, en de toch niet door iedereen begrepen breefing.
Verslag was te lang om in één keer te posten dus hier onder deel 2:
Old 29-05-2009, 18:27
Filip's Avatar
Filip Filip is offline
De Paddock Rookie

vervolg:

En dan het échte werk.
We vertrokken allemaal gelijk. Eerst een vol F1 rondje en dan de ring opduiken. Mijn eerste rondjes op de ring. Sch-"beep", was dat? Dat denkt iedere rookie na een paar bochten al op de Nordschleife! Zo smal, vangrail zo dicht, zo hobbelig en zo snel. En wat een drukte. Trage en snellere wagens, kijken hoe het circuit gaat, spiegels in de gaten houden, amai, die eerste ronden waren 'Hell' De opnieuw afgedraaide remschijven waren nog krom. Ik had nog veel trilling tijdens het remmen wat mijn aandacht toch een beetje afleidde. Ik ben die 80 min. blijven rijden om zoveel mogelijk rondjes te kunnen rijden en de baan onder de knie te proberen krijgen. Al zeggen ze dat je minimum 50 rondjes moet gereden hebben om het een beetje te kunnen. Zeven rondjes heb ik kunnen rijden waarvan een 2-tal achter een Clio 2, aan een tempo dat ik kon volgen en zo het circuit te leren. Ik had de 26e tijd in de Clio 3 Cup klasse. Met 11 min 55 had ik de 24e tijd. Voorlaatste, euh hum.
De koersdirectie was verbaasd dat er geen enkel incident geweest was. We zaten toch met snelle kenners en trage rookies op een smal circuit, ... 's avonds waren we uitgenodigd in de Renault tent voor een barbecue en konden we met andere piloten onze ervaringen wisselen. Woorden kwamen we te kort. Een gezellige en joviale bedoening. Dat was gans het evenement zo.
De volgende dag, 2e kwalificatie.
Dan toch maar nieuwe remschijven geplaatst. De kwalificatie begon vlotter en ik ging direct de ring op om zo verkeer te vermijden. Een goeie keuze, alleen jammer dat er geen auto voor mij zat met vergelijkbaar tempo, maar ja, ge moogt niet alles willen hé. Nadeel hiervan is dat ik geen tijdsregistratie heb van die eerste ronde. Nu ja, 't was toch zeer op het gemak om het circuit verder te leren kennen. Na 2 rustige rondjes, als je dat rustig kan noemen, ben ik binnen gekomen op mijn bandendruk te controleren. Bleek dat ze achteraan nog koud waren. veel te traag gereden dus. Ok dacht ik, tempo verhogen, we gaan er eens een lap op geven. Maar met de nodige marge, bochten waar ik niet 100% zeker van was ging ik steeds, te traag in.
Op sommige stukken zat ik in 6e tegen de toerentalbegrenzer en dan duik je een 'put' in, begint de achterkant heen en weer te gaan en moet je vol in de remmen voor een bocht. Opperste concentratie is een must! Zeker daar er verschillende stukken op elkaar gelijken maar de volgende bocht traag en snel is. Dat was waarschijnlijk ook de Chinees die mijn hum, snelle ronde verkl..te, zijn fout. Plots kreeg ik vele gele vlaggen te zien en moest ik zeer traag gaan rijden, een saftywagen stil op de baan, dat hadden we vernomen in de breefing bij een procedure waar een wagen gevaarlijk op het circuit staat. Nu ja, staan was hier niet echt van toepassing. De baan vol brokstukken en een Clio op zijn dak. Ze waren net de Chinees in de ziekenwagen aan het steken, maar hij had gelukkig niets. Sterke en veilige wagens hé die Renault's. Het circuit ging daar niet snel vrij zijn dacht ik en ben dan maar de pits in gereden daar ik toch geen betere tijd op de klok kon zetten dan ik al had. Even uitblazen. Dan terug de baan op met de hoop een betere tijd op de klok te krijgen. 'k was weer redelijk bezig toen ik eerst een reparatiewagen voor mij kreeg, die ik vlot voorbij kon maar een beetje later was het rode vlag en einde oefening. Ze moesten 36 meter vangrail herstellen. Geen betere tijd kunnen rijden dus bleef ik op de voorlaatste startplaats.
En dan, DE RACE !
Eerst dienden we allemaal per startgroep te gaan staan. Wij, groep 2, in het midden. Dan het circuit op rijden en onze plaats zoeken op de F1 startlijn. Amai, mooie startgrid, al die Renault's.
Na een tijdje begonnen we de opwarm- en formatieronde. Nu ja, 25 km banden opwarmen is wat van “Trop is te veel”. Het laatste rechte stuk was ideaal voor het laatste beetje op te warmen en voor de laatste bocht reden we mooi in formatie. Ik hield toch wat afstand om alles mooi te kunnen aanschouwen. Iedereen kwam zonder veel kleerscheuren door de eerste bochten. Ik kon een Chinees op de F1 circuit inhalen en daar bleef het bij.
Op de Nordschleife was ik van plan niemand in te halen. Nog niet vertrouwd bent met de baan en dus wou ik zeker geen risico’s nemen. Maar snel bleek dat ik een groepje van 4 voor mij niet durfde volgen dus besloot ik maar mijn eigen tempo verder te rijden. De nieuwe remschijven zijn ondertussen ook krom getrokken maar ik probeerde mij er niets van aan te trekken. Daar ik het circuit een klein beetje onder de knie begon te krijgen draaide ik een 11 min 19 sec 400. Toch al een stuk beter dan tijdens de kwalificatie en zonder echt iemand te volgen. Hier en daar kwamen we een Chinees die tegen de vangrail hing. Zie je wel dacht ik, beter je eigen tempo te rijden, ... Dus won ik zo nog enkele plaatsen. Het duurde niet lang of in had groep 3 in mijn spiegels. Dat waren de getunde wagens en dus veel sneller dan wij, plus hadden die eerste wel parcourskennis. Amai, die vlogen mij voorbij met voorop een kleine, lage, gele Alpine A110 met in zijn slipstream, als die wel een slipstream heeft, een Clio III, ...
Die gingen snel. Ik probeerde niet te veel in hun weg te rijden. Ze reden in verschillende groepjes van 3, 4 en toen er zo een paar voorbij waren, bleef het kalm wat achter mij daar die bijna even snel reden als mij. De Mégane Trophys heb ik niet gezien, die waren al uitgevallen. In die groene zat trouwens een BD, Bekende Duitser, een zanger of zo. De 4 raceronden waren veel te snel voorbij en we reden als 17e onder de finishvlag. Terug de paddock binnen en we konden het navertellen. 't is echt met geen woorden te beschrijven. Een SUPER ervaring!
Iedereen was het er over eens, hopelijk organiseren ze dit volgend jaar terug!
's Avonds in de Renault tent werden er nog bekers uitgereikt.
Voor de eerste per land. Ik was de derde Belg, van de drie, 'k zal het er maar bij schrijven. De Chinees die op zijn dak lag kreeg de pechprijs en kon er even veel met lachten als iedereen. Het was echt gezellig.
De foto's zeggen veel, de video iets meer, maar dit moet je eigenlijk mee maken echt te weten wat dit is.
It can’t get any better than this!
Iedereen was vol lof en dit evenement is zeker voor herhaling vatbaar!
Ik kan enkel iedereen bedanken die dit mogelijk maakte voor mij.
Renault Duitsland voor de organisatie van dit prachtig evenement. Axl Gold Racingteam voor de assistentie.
Mijn familie voor hun steun en dat ik dit mag doen van hen
Alle deelnemers voor hun fair play en het maken van de sfeer.
Jammer dat mijn camcorder het niet aan kon en uit viel tijdens het rijden. Met het materiaal dat er is kan ik wel een leuk filmpje maken. MOVIE IS COMMING SOON!
Old 24-08-2009, 21:01
TOM's Avatar
TOM TOM is offline
De Paddock Rookie

Voor 2010:

Zou plaatsvinden van 13 tot 16 mei, met hemelvaart

www.24h-rennen.de

Last edited by TOM; 24-08-2009 at 21:03.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules