De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #121  
Old 18-02-2008, 00:11
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ondanks dat er redelijk wat afgelachen wordt met mijn perikelen en dat het aantal torpedo's onder water per mislukte poging zowat verdubbeld, blijf ik gewoon verder doen...

Dus, ik was de ghost lines aan het wegschuren. Nu dat dit achter de rug was, heb ik de kleurlagen er weer opgezet en deze keer is dat goed gegaan. Maar als je schuurt verlies je detail, niets aan te doen, het zij zo. Hopelijk dat ik de Prelude deze week kan vernissen. De afloop hiervan zal bepalend zijn of ik al dan niet het interieur zal gaan detailleren. 't zou immers verloren moeite zijn om bij een minder goed gelukte kas nog veel moeite in een piekfijn interieur te steken. Ik zie nog wel.





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fujimi_honda_prelude_2.2-20.jpg
Views:	1633
Size:	155.1 KB
ID:	9363   Click image for larger version

Name:	fujimi_honda_prelude_2.2-21.jpg
Views:	223
Size:	181.8 KB
ID:	9364   Click image for larger version

Name:	fujimi_honda_prelude_2.2-22.jpg
Views:	218
Size:	148.8 KB
ID:	9365  
Reply With Quote
  #122  
Old 18-02-2008, 00:25
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Tof! Ik zie het deze keer weer helemaal goed komen

Keep up the spirit, the good work en the updates!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #123  
Old 18-02-2008, 01:21
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Ondanks dat er redelijk wat afgelachen wordt met mijn perikelen en dat het aantal torpedo's onder water per mislukte poging zowat verdubbeld, blijf ik gewoon verder doen...

.................................................. ........................................
Zelfs uw bestellingen wat drank betreft verdubbelt al tijdens onze meetings.

Maar tot nu toe is het probleem wel verdwenen, hopelijk blijft dat zo na het vernissen. Het zou zonde zijn moesten de ghostlines terug opduiken, want je hebt er best wel veel werk ingestoken, zoals oa uw schuifdak.

Blijven de ghostlines nu achterwege na het vernissen, dan kan je de volgende vragen stellen:
-Wie zijn ze ?
-Vanwaar komen ze ?
-Waar zijn ze naar toe ?
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #124  
Old 18-02-2008, 08:14
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Aan volharding weliswaar geen tekort.

Zo van die koppighaards die onverstoorbaar blijven verder doen, zelfs na aan toevloed van tegenvallers.

Ik respecteer die mannen
Reply With Quote
  #125  
Old 18-02-2008, 12:05
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Keep up the spirit, the good work en the updates!
You bet!

Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Maar tot nu toe is het probleem wel verdwenen, hopelijk blijft dat zo na het vernissen. Het zou zonde zijn moesten de ghostlines terug opduiken, want je hebt er best wel veel werk ingestoken, zoals oa uw schuifdak.
Wel, gezien ik er bij de mislukte A-Klasse ook last van gehad heb in het kleurstadium en het daarna goed ging bij het vernissen, heb ik er goeie hoop op dat het hier ook wel goed zal komen.

Maar, moesten ze bij het vernissen opnieuw de kop opsteken, zal ik er niet veel meer aan kunnen doen. Immers, de vernis én verf moeten dan weer opgeschuurd worden en daar begin ik niet graag aan. Ik ben immers van het principe dat wanneer je een bepaald "stadium" verlaat, je er niet meer naar terugkeert (primer stadium, kleur stadium, vernis stadium). Hiermee wil ik zeggen dat als ze opnieuw zichtbaar worden tijdens het vernissen, ze er voor altijd gaan instaan. Het enige wat ik eraan uitgespookt heb tot nu toe is de K7 van het dak, dus een echte ramp is dat niet qua hoeveelheid werk - bovendien wil ik nu verder met dit ding en heb voor mezelf uitgemaakt dat ik ermee zal kunnen leven, moest het gebeuren.

Dus ofwel zijn er weer ghostlines tijdens het vernissen en wordt de rest van de Prelude zo goed als standaard - om achteraan ergens in de collectie te staan - en ofwel lukt het vernissen en dan ga ik verder met het detailleren van het interieur, waarbij de K7 maar kattepis zal zijn qua aanpassing tov van wat ik nog in mijn hoofd heb.

Quote:
Originally Posted by Wild Goose View Post
Aan volharding weliswaar geen tekort.

Zo van die koppighaards die onverstoorbaar blijven verder doen, zelfs na aan toevloed van tegenvallers.
Dankuwel, ik ben hier dan ook voor gekend, om tegen beter weten in, stijf mijn eigen gedacht te doen. Meestal gaat het goed, maar soms ook niet... - catastrofes zijn nog niet voorgekomen.
Reply With Quote
  #126  
Old 18-02-2008, 23:13
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
De Prelude is gevernist. Een oefening waar ik met gemengde gevoelens op terugkijk. Enerzijds ben ik tevreden dat er geen ghost lines meer zijn opgedoken - en dan te bedenken dat als ik die laatste wet-coat achterwege gelaten had er niks aan de hand was geweest - terwijl ik anderzijds iets minder gelukkig ben met het feit dat er deze avond erg veel stof in de kamer hing. Niet dat ik er op voorhand iets van merkte, maar bij de eerste mistlaag werd al snel duidelijk dat er iets aan de hand was.

Je kan dan in principe niet meer terug. Je zou bijvoorbeeld kunnen wachten en de mistlaag laten drogen om de stofpartikels er weer uit te schuren om dan de dag erna de volgende laag te zetten, maar als je verhader in je vernis gemengd heb, heb je die keuze niet. Dus heb ik de "wet coat" ook maar aangebracht. Als alles uitgehard is, zal ik die er dan wel uitpolieren. Is een dagje extra werk, dus geen ramp.

Ziet er goed uit he.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fujimi_honda_prelude_2.2-23.jpg
Views:	199
Size:	185.3 KB
ID:	9367   Click image for larger version

Name:	fujimi_honda_prelude_2.2-24.jpg
Views:	198
Size:	205.2 KB
ID:	9368  
Reply With Quote
  #127  
Old 18-02-2008, 23:36
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Yeah man, dat ziet er inderdaad goed uit.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #128  
Old 18-02-2008, 23:47
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Dat ziet er inderdaad goed uit. Blijkbaar is dit dus de correcte formule? Laten we dit tot nader order aanhouden.

Het toeval wil dat ik net in het Tamiya magazine #149 het artikel rond de Porsche K8 Gulf aan het lezen was. Ook daar wordt Zero Paints gebruikt. De auteur heeft het over zijn basiskleuren die in 3 tot 4 lagen worden aangebracht.
Daarover komt een gloss clear coat in 2 lichte laagjes. De decals worden pas dan aangebracht.
Na de decalwerken komt de fameuze 2K clear coat. Eerst een dunne mistlaag om de decals te sealen, daarna 4 lagen met 5 minuten tussen iedere laag.
Enkele dagen uitharden, en polishen.

Bon, ieder zijn werkwijze natuurlijk, maar mij valt op dat na het zetten van de lak een tussenlaag wordt gezet onder de vorm van die clear coat. Pas daarover komt de 2K als definitieve glanslaag. Dat houdt in dat de Zero Paints laklaag niet rechtstreeks in contact staat met de 2K clear coat. Zouden die 2 dan chemisch reageren? Lijkt me sterk, maar is wel mogelijk.
Ook opmerkelijk: er is nergens sprake van enige wet coat, enkel dunne lagen. Meer lagen, maar wel dunner.

Valt uit te testen ...
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 18-02-2008 at 23:50.
Reply With Quote
  #129  
Old 19-02-2008, 12:00
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Bling bling!
__________________
Reply With Quote
  #130  
Old 19-02-2008, 12:08
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Dat ziet er inderdaad goed uit. Blijkbaar is dit dus de correcte formule? Laten we dit tot nader order aanhouden.
Het enige wat ik nog extra zal doen bij het volgende model is eerst starten met Tamiya primer om de plastic te verzegelen. Voor de rest alles in dunne lagen opbouwen, maar wel in 1 enkele run.

Quote:
Originally Posted by Dominique View Post

Bon, ieder zijn werkwijze natuurlijk, maar mij valt op dat na het zetten van de lak een tussenlaag wordt gezet onder de vorm van die clear coat. Pas daarover komt de 2K als definitieve glanslaag. Dat houdt in dat de Zero Paints laklaag niet rechtstreeks in contact staat met de 2K clear coat. Zouden die 2 dan chemisch reageren? Lijkt me sterk, maar is wel mogelijk.
Ook opmerkelijk: er is nergens sprake van enige wet coat, enkel dunne lagen. Meer lagen, maar wel dunner.

Valt uit te testen ...
De reden waarom er een clear coat gezet wordt tussen de kleurlaag en de vernis, is wellicht omdat de auteur de kleurlaag niet voor de volle 100% vertrouwde. Zero Paints Base coat geeft immers een mat eindresultaat. Hoewel Hiroboy me verzekerde dat decals rechtstreeks op een base coat kunnen, zal de auteur het zekere voor het onzekere genomen hebben en eerst een basisvernislaag gezet hebben.

Zero Paints Base Coat en Zero Paints 2K Clear reageren chemisch niet met elkaar - bewijs geleverd in deze en de A-Klasse thread. 2k Clear is een acryl based vernis, dus straf spul is het zeker niet.

Dat zero paints enkel in dunne lagen dient aangebracht te worden, is duidelijk. Ik wist het zelfs al toen ik met de A-Klasse bezig was, maar door mijn eigen fout heb ik dat hier over het hoofd gezien op het einde - al doende leert men.

Na de perikelen met de A-Klasse en deze Prelude kan ik stellen dat ik het testen, qua zero paints, achter de rug heb. Vanaf nu zou het goed moeten gaan bij volgende modellen.
Reply With Quote
  #131  
Old 19-02-2008, 20:49
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Quote:
Originally Posted by Guido View Post

De reden waarom er een clear coat gezet wordt tussen de kleurlaag en de vernis, is wellicht omdat de auteur de kleurlaag niet voor de volle 100% vertrouwde. Zero Paints Base coat geeft immers een mat eindresultaat. Hoewel Hiroboy me verzekerde dat decals rechtstreeks op een base coat kunnen, zal de auteur het zekere voor het onzekere genomen hebben en eerst een basisvernislaag gezet hebben.
Dit wilde ik ook melden Maar gij had het dus al gemeld. Ik heb bij de Yamaha M1 2006, ook gespoten met Zero-Paints, ook eerst een vernislaag gespoten en dan pas mijn decals gezet. Daarover ga ik dan nog eens vernis spuiten. Ik ga daarvoor denk ik die 2K vernis ook eens bestellen.

Uwe prelude dan: Die ziet er na al die perikkelen wel goed uit! Ben benieuwd hoe hij gaat zijn als hij gepolijst is!

Tom

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #132  
Old 19-02-2008, 21:00
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
De aanhouder wint
Van de details die verdwenen zouden zijn is niet echt veel te zien , dus dit is positief hé!
Reply With Quote
  #133  
Old 19-02-2008, 22:02
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Ziet er goed uit he.
Absoluut! En ge kunt niet geloven hoe een groot plezier me dat doet zie

Nu mijn eigen "modelbouwblues" nog overwinnen en dan kunnen we er weer tegenaan
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #134  
Old 20-02-2008, 01:17
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Tom21 View Post
Uwe prelude dan: Die ziet er na al die perikkelen wel goed uit! Ben benieuwd hoe hij gaat zijn als hij gepolijst is!


Ik kan al melden dat het polijsten een heel karwei aan het worden is. De stofdeeltjes zitten dieper dan ik dacht, dus moet er ook geschuurd worden. De motorkap, die er het ergst aan toe was, is ondertussen gedaan. Ik heb ze niet helemaal goed gekregen, er zitten enkele pietluttige kleine putjes in die ik er niet helemaal uitgeschuurd krijg (schrik om door de vernis te gaan), maar ze zijn enkel zichtbaar onder een bepaalde hoek. Nu goed, de motorkap ziet er wel erg goed uit. Foto's volgen als hij helemaal gepolijst is.
Reply With Quote
  #135  
Old 02-03-2008, 14:05
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Foto's volgen als hij helemaal gepolijst is.
Kas is dus helemaal opgeschuurd en dan met Tamiya Compound behandeld. De rode tube Tamiya Compound heeft deze oefening niet overleefd, lees in de vuilbak beland, gezien ze absoluut niet voldoet aan mijn verwachtingen. De blauwe tube is nog altijd de beste en hiermee heb ik dan ook gans de auto gedaan. Het is een redelijk karwei geweest, maar ik ben toch tevreden over het resultaat. Er moeten nog compound restjes verwijderd worden hier en daar, en dan kan ik aan de afwerking van de kas beginnen.





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fujimi_honda_prelude_2.2-25.jpg
Views:	108
Size:	148.7 KB
ID:	9470   Click image for larger version

Name:	fujimi_honda_prelude_2.2-26.jpg
Views:	105
Size:	160.1 KB
ID:	9471   Click image for larger version

Name:	fujimi_honda_prelude_2.2-27.jpg
Views:	104
Size:	218.2 KB
ID:	9472  

Last edited by Guido; 02-03-2008 at 14:07.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.