De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 05-09-2010, 19:34
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ferrari 250 GT 'Breadvan' - Le Mans 1962 - Provence Moulage - 1/43

Dit is misschien wel de bekendste Ferrari aller tijden; de zogenaamde Ferrari 'Breadvan', die er inderdaad uit ziet als een soort van bestelwagen...

Destijds, bij zijn deelname aan de 24 Hr van Le Mans 1962 zag hij er als volgt uit:



Tegenwoordig is hij 'full restored' zoals dat heet, en ziet hij er als volgt uit:



De bekendste aller Ferrari's dus: en toch heeft het bijna 50 jaar geduurd alvorens deze wagen door de Ferrari-fabriek erkend werd... Wat is hier aan de hand?

Daarvoor moeten we weer teruggaan in de tijd, om te kijken hoe dit project tot stand gekomen is. Omdat dit zo'n leuke geschiedenisles is, wil ik ze jullie niet onthouden, want soms kan het toch raar draaien in deze wereld...

We schrijven 1962. Bij Ferrari is een paleisrevolutie uitgebroken. Een handvol Ferrari-ingenieurs is het niet meer eens met de werkomstandigheden bij Ferrari, en om eerlijk te zijn, zijn ze vooral de permanente bemoeienissen van Enzo's echtgenote Laura grondig beu... Vijf van de belangrijkste medewerkers waaronder Carlo Chiti en Giotto Bizzarini slaan de deur achter zich dicht bij Ferrari en richten meteen 'ATS' op (Automobili Turismo e Sport) om Formule 1 wagens en sportwagens te bouwen die Ferrari het vuur aan de schenen moet leggen, al was het maar om hem te pesten. Ook de regerende wereldkampioen van 1961, Phil Hill, die met een Ferrari 156 Sharknose de titel gepakt had, 'verraadt' Enzo om bij ATS te gaan rijden. Ik heb ooit een 1/43 modelletje gebouwd van deze ATS F1 waarmee Hill in 1963 de Nederlandse GP gereden heeft:



Maar terug naar ons verhaal: de jonge Venetiaanse graaf Giovanni Volpi, die bij Ferrari de 2 allereerste exemplaren van de destijds gloednieuwe Ferrari 250 GTO besteld had, kreeg te horen dat de deal 'off' was omdat Enzo tot de vaststelling gekomen was dat Volpi 20% van de aandelen van ATS gekocht had. "Zo'n verrader kan wat mij betreft de boom in" zal Enzo gedacht hebben. Nochtans was Volpi een van de allerbeste en allerrijkste klanten van Ferrari. Maar iemand die met de vijand heult mag toch niet deelnemen aan Le Mans met het allernieuwste paradepaardje van Ferrari, de 250 GTO!

Tja, dus moest de Scuderia SSS, opgericht door Volpi, een alternatief zoeken... Bizzarini stelt daarop voor om zélf een GTO te bouwen. Hoe dat in zijn werk ging wist Bizzarini maar al te goed: hij was namelijk zelf de man die de GTO bij Ferrari eigenhandig ontwikkeld had! En de basis van de GTO was sowieso voor handen: tenslotte is de GTO ontwikkeld vanop een basis van de Ferrari 250 GT SWB Berlinetta, en laat Volpi nu net de SWB aangekocht hebben met chassisnr 2819 GT, de SWB waarmee Gendebien de Tour de France Rally gereden heeft voor de Ecurie Francorchamps. Ook van deze wagen heb ik ooit een 1/43 modelletje gebouwd:



Eigenlijk heb ik het model dat ik nu ga bouwen dus eigenlijk al eens gebouwd, alleen komt er nu een andere carosserie op

Omdat de GTO 'slechts' een doorontwikkeling was van de SWB die dus eigenlijk al bestond, homologeerde de organisatoren van Le Mans zonder problemen de GTO; vandaar trouwens de 'O' van 'Omologato'. De GTO mocht dus deelnemen in de categorie GT's, zonder dat de nodige 100 exemplaren gebouwd moesten worden die normaal gesproken nodig waren om gehomologeerd te worden. Er zijn overigens in totaal maar 36 GTO's gebouwd.

Omdat Bizzarini ook over een SWB beschikte kon hij Volpi overtuigen om er een zelfgemaakte GTO van te maken zodat ook de Scuderia SSS in de categorie GT kon wedijveren met de fabrieks-GTO's. Maar Bizzarini ging verder dan dat: bij de ontwikkeling van de GTO waren een aantal zwakke punten naar voren gekomen die hij bij de bouw van deze Breadvan zou omzeilen, zodat deze versie nog 'straffer' was dan de fabrieks-GTO!

Zo werd de motor verder naar achter en wat lager ingebouwd om het zwaartepunt meer naar het midden te brengen. Hierdoor kon de radiator ook meer naar achter en kon de neus heel wat slanker gemaakt worden, wat bij de Breadvan duidelijk te zien is.

Aan de achterzijde echter is de meest extreme aanpassing duidelijk te zien: Bizzarini was er van overtuigd dat een rechte achterzijde aerodynamisch veel beter was dan de achterpartij van de GTO. Bij Ferrari mocht dit niet, omdat de heren gentlemen-drivers na de race ook nog graag een mooi ogende GT wilden bezitten waarmee ze konden paraderen, maar bij de Breadvan telde dit argument niet en kreeg Bizzarini 'carte blanche'. Want mooier werd de Breadvan er niet op, dat is duidelijk. De carosserie werd gebouwd door Neri & Bonacci in Modena, en ook die mannen maakten er een erezaak van om deze wagen beter te maken dan de GTO; hij werd dan ook meer dan 10 kg lichter. Hiermee kwam de Breadvan uit op iets minder dan 815 kg.

Perfecte aerodynamica en minder gewicht, in combinatie met veel vermogen - de Scuderia SSS leek ideaal uitgerust te zijn om het Ferrari erg moeilijk te maken!

Maar, dat was buiten de waard gerekend! Alvorens ze überhaubt aan de 24 Hr van Le Mans mochten deelnemen moesten de mannen van de Scuderia SSS eerst al een aantal hindernissen overwinnen waar niet mee gerekend was: dank zij de invloed van Enzo Ferrari deed de organisatie van Le Mans, de ACO, erg moeilijk over de deelname van de Breadvan. Eerst kregen ze te horen dat een deelname niet overwogen kon worden omdat de wagen... niet mooi gespoten was! (Stel je voor) Omdat de Breadvan maar net op tijd klaar was hadden ze hem bij de Scuderai SSS inderdaad geen perfecte lakbekleding meer kunnen geven... Bovendien vond de ACO dat een wagen met zo'n rechte achterruit per sé een achterste ruitenwisser moest bezitten. Nu ja, deze hindernissen werden met de nodige tegenzin verholpen zodat ze tenminste konden deelnemen.

Maar de grootste tegenslag moest nog komen: de Breadvan wordt niet gehomologeerd als GT; hij zal ingeschreven moeten worden als Prototype. De rechtstreekse confrontatie met de fabrieks-GTO's is dus al voorbij voordat ze begonnen is...

De race zelf duurt jammer genoeg ook niet erg lang: na 4 uur moet de Breadvan opgeven: gebroken kardan. Volpi zal later verklaren dat hij Ferrari verdenkt van sabotage. De waarheid is wellicht heel wat banaler: toen de motor verder naar achter geplaatst werd moest de kardan ook ingekort worden; deze werd echter nooit opnieuw uitgebalanceerd. Vermoedelijk zullen er tijdens de race trillingen opgetreden zijn die de wagen fataal werden...

Op het moment dat de Breadvan uitviel, reed hij nochtans op de 7e plaats algemeen, ver vóór alle GTO's! Deze vernedering werd Enzo Ferrari dus gespaard.

Na talloze omzwervingen wereldwijd kwam de Breadvan uiteindelijk in 2006 terecht in Duitsland. Klaus Werner uit Wuppertal is actueel de gelukkige eigenaar van de wagen. Hij rijdt er Ferrari Classic Car wedstrijden mee, en het is omwille van het succes en de populariteit van deze wagen dat hij in 2010 (!) een certificaat van echtheid ontvangen heeft van Ferrari, geheten 'Attestato per vetture di interesse storico'. Een echte Ferrari zal het dus wel nooit worden, maar tenminste heeft Ferrari nu de historische waarde van deze machine erkend...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1962_ferrari_breadvan_01.JPG
Views:	1924
Size:	588.0 KB
ID:	19206   Click image for larger version

Name:	1962_ferrari_breadvan_02.JPG
Views:	1879
Size:	590.1 KB
ID:	19207   Click image for larger version

Name:	1962_ferrari_breadvan_03.JPG
Views:	1856
Size:	581.3 KB
ID:	19208   Click image for larger version

Name:	1962_ferrari_breadvan_04.JPG
Views:	1891
Size:	588.5 KB
ID:	19209   Click image for larger version

Name:	1962_ferrari_breadvan_05.JPG
Views:	1916
Size:	573.8 KB
ID:	19210  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 24-09-2010 at 11:40.
Reply With Quote
  #2  
Old 05-09-2010, 19:34
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De bouw van het model nu.

De gerestaureerde versie is helaas geen exacte weergave van hoe de auto er destijds uitzag: de voorste koelopeningen tussen de verstralers zijn veranderd, de achteruitkijkspiegels stonden er in 1962 niet op, en de ruitenwisser die in Le Mans juist aangebracht moest worden is er weer afgehaald. Ik ga de Breadvan echter bouwen zoals hij deelnam in Le Mans, niet zoals hij tegenwoordig rondrijdt.

Ok. Na het verwijderen van alle oneffenheden en flash worden de panel lines uitgekrast. De lampjes om de racenummers te verlichten, meegegoten in het resin van de body, worden weggeschuurd. Die vervangen we wel door mishmash. Alle luchtbelletjes worden opgevuld, en aan de linkerkant worden achter de deur 2 luchtsleuven aangebracht. Ik weet niet hoe en wanneer deze luchtsleuven er gekomen zijn, want ik beschik over foto's van de opbouw van de wagen waar geen luchtsleuven te zien zijn, dan een foto van op de startgrid van Le Mans waar ze wel te zien zijn aan de linkerzijde,



en een foto van tijdens de scrutineering waar ze niet te zien zijn aan de rechterzijde.



Maar ik zag ook al een foto van tijdens de race waar ze wel zichtbaar zijn aan de rechterzijde. Ze moeten dus eveneens aangebracht zijn in Le Mans. En volgens mij eerst alleen aan de linkerzijde, later ook aan de rechterzijde. Wat er ook van zij, mijn model zal ze bezitten aan de linkerkant en niet aan de rechterkant.

Vervolgens werd het model gespoten in grijze primer. Na droging kwam er een mistlaag TS-08 Italian Red overheen. En daarna een wet coat. Maar dat gaf niet het gewenste felrood resultaat. Dus zette ik er nog eens een laag TS-49 Bright Red over. Dat was beter, maar de randen van de panel lines waren niet mooi gedekt door verf. Met de spuitbus kan je dat soms hebben, en dan zit er niets anders op dan te decanteren en de verf aan te brengen met de airbrush.

En zo geschiedde. Na deze 4de laag ben ik tevreden met het resultaat. In die mate zelfs dat ik overweeg om te doen wat Guido me aanraadde, namelijk geen vernis meer te gebruiken om de boel te laten glanzen. Tenslotte komen over deze laklaag slechts enkele witte roundels met nr 16 op, en enkele Italiaanse vlaggen. Als ik die mooi kan sollen en compounden zullen ze er binnen X jaar niet afvallen... Enfin, ik zie nog wel, een definitieve beslissing zal ik nemen na het aanbrengen van de decals.









Attached Images
File Type: jpg Drogo_Ferrari_250GT_SWB_Breadvan_1962_50.jpg (66.8 KB, 278 views)
File Type: jpg Drogo_Ferrari_250GT_SWB_Breadvan_1962_38.jpg (69.7 KB, 247 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 26-05-2015 at 13:22.
Reply With Quote
  #3  
Old 05-09-2010, 19:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het chassis werd ook in grijze primer gespoten, en na droging met matzwart overspoten. De uitlaat-tippen werden verwijderd en vervangen door aluminium buisjes voor wat meer realisme.





Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1962_ferrari_breadvan_06.JPG
Views:	1829
Size:	468.8 KB
ID:	19211   Click image for larger version

Name:	1962_ferrari_breadvan_07.JPG
Views:	1778
Size:	352.7 KB
ID:	19212  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 05-09-2010, 23:03
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Mooi, lelijk, wat maakt het uit. Volgens mij is het zijn lelijkheid die hem juist mooi maakt, evenals zijn aparte vorm.

Dus, ik ben benieuwd, want ik vindt dit juist één van de mooiere historics van het steigerende paardje.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 06-09-2010, 13:04
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Mijn aandacht heb je! Heb dit altijd al een bijzondere wagen gevonden.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #6  
Old 06-09-2010, 13:39
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Leuke modelbouw weeral, mede ook door het feit van de historische opzoekingen die er mee gepaard gaan! Merciekes om het allemaal netjes uit te tikken, want ik kende de Breadvan wel, maar niet precies de hele achtergrond. En modelbouw is toch vaak ook een beetje in de geschiedenis grasduinen met het bijhorende opzoekingswerk, zeker bij dit soort van onderwerpen.

Mijn feedback over de lak/vernis had je al, dus kijk maar hoe het uitdraait.

Prettige verderzetting!
Reply With Quote
  #7  
Old 06-09-2010, 14:42
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Leuke modelbouw weeral, mede ook door het feit van de historische opzoekingen die er mee gepaard gaan! Merciekes om het allemaal netjes uit te tikken, want ik kende de Breadvan wel, maar niet precies de hele achtergrond. En modelbouw is toch vaak ook een beetje in de geschiedenis grasduinen met het bijhorende opzoekingswerk, zeker bij dit soort van onderwerpen.

Mijn feedback over de lak/vernis had je al, dus kijk maar hoe het uitdraait.

Prettige verderzetting!

__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #8  
Old 06-09-2010, 18:09
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
ik heb hem al een keer of 3 zien racen (niet rijden: racen!!) en ik kan je verzekeren dat niet alleen het zicht, maar vooral het geluid indrukwekkend is!!

Geef dat ding in handen van iemand van het kaliber van Gounon, en er is spektakel op de baan. Ik hoop dat ik hem op binnen 2 weken weer mag bekijken en vooral beluisteren op de Revival ...
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #9  
Old 06-09-2010, 20:57
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Er bestaan talloze kleurenfoto's van deze Breadvan in gerestaureerde toestand, maar helaas beschik ik over geen enkele kleurenfoto vanuit 1962.
Ik wel De foto toont de wagen in de pits van de linkerzijde. Mocht je interesse hebben, dan kan ik 'm wel voor je inscannen!
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."

Last edited by TvD; 06-09-2010 at 20:57.
Reply With Quote
  #10  
Old 06-09-2010, 22:22
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Ik wel De foto toont de wagen in de pits van de linkerzijde. Mocht je interesse hebben, dan kan ik 'm wel voor je inscannen!
Heel graag! Hij zal dan (als het mag) dienen als voorbeeldfoto op mijn website. Maar als het rood dat ik gebruikt heb niet overeen komt met het rood op de foto, zal ik me daar toch moeten bij neerleggen hoor
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 07-09-2010, 07:26
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Heel graag! Hij zal dan (als het mag) dienen als voorbeeldfoto op mijn website. Maar als het rood dat ik gebruikt heb niet overeen komt met het rood op de foto, zal ik me daar toch moeten bij neerleggen hoor
Geen probleem om 'm te gebruiken. Zal wel pas morgenavond worden dat ik tijd heb om 'm te scannen.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #12  
Old 07-09-2010, 23:14
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Dit model van Ferrari is me totaal onbekend. Eigenaardig wagentje en toch heeft het iets. Ik mag hem wel. Speciaal.
Het spuitwerk ziet er top uit.
Ik blijf volgen.
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 09-09-2010, 21:55
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ondertussen zijn alle decals aangebracht. Of ik er nu een vernislaag ga opzetten, daar ben ik nog altijd niet uit. Enerzijds is het niet nodig om ervoor te zorgen dat ze er na verloop van tijd niet afvallen; daar zorgt de sol wel voor. Anderzijds zou ik er graag een beschermlaagje over zetten alvorens ik begin met het inkleuren van panel lines, koelopeningen, enz. Met vernis erover kan ik namelijk gemakkelijker uitschuivers uitwissen zonder sporen na te laten.

Misschien ga ik er toch 1 dun laagje vernis overheen zetten, enkel als 'isolatielaag'... Ik zal er nog eens een nachtje over slapen...







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1962_ferrari_breadvan_08.JPG
Views:	1592
Size:	538.1 KB
ID:	19246   Click image for larger version

Name:	1962_ferrari_breadvan_09.JPG
Views:	1557
Size:	541.7 KB
ID:	19247   Click image for larger version

Name:	1962_ferrari_breadvan_10.JPG
Views:	1577
Size:	549.7 KB
ID:	19248   Click image for larger version

Name:	1962_ferrari_breadvan_11.JPG
Views:	1612
Size:	550.0 KB
ID:	19249  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 09-09-2010, 22:47
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Bangelijk, zeker nu de decals zijn aangebracht.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #15  
Old 15-09-2010, 20:20
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806

En Guy, kom je af?
Ik weet trouwens niet of hij meedoet maar hij staat toch op de affiche hé
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.