De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 01-07-2011, 21:02
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
pre/post-shading

Wie van de gebruikers gebruikt deze techniek (en ik kijk hier met een schuin oog naar de ex-militaire bouwers )

Ik wil de techniek gaan testen en kijken of het voor mij interessant is om deze toe te passen binnen de auto's. Maar ik ken de techniek totaal niet. Behalve dat je veel donkere lijntjes op een vleugel spuit haha.
Reply With Quote
  #2  
Old 03-07-2011, 14:06
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Hej broeder ,

Aangezien ik me toch een beetje voel aangesproken...
Ik durf het nut van pre-shading betwijfelen of het nuttig is op auto modellen.
(tenzij je er roestbakken van wilt maken of iets in die richting)
Ik durf ook het nut van post-shading betwijfelen.
(tenzij je er een 'onder de modder model' van wil maken of iets in die richting)

Grtz,
G
Reply With Quote
  #3  
Old 16-07-2011, 20:42
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Hallo Gert,

Bedankt voor de reply. Het is niet bedoeld voor de buitenkant, daar zie ik het nut ook niet van in, het ging mij namelijk om het interieur. Ik vind de stoelen/banken vaak niet mooi en vroeg me af of dat op te lossen is met shading.
Ik heb washes geprobeerd, maar dat was weinig succesvol voor mij.
Reply With Quote
  #4  
Old 17-07-2011, 00:05
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik heb bij pre-shading een beetje een dubbel gevoel.
Waarom zou je aan pre-shaden willen doen als je daarna opnieuw verf erover gaat spuiten? En dat is niet zo een stomme vraag als ze op het eerste zicht wel lijkt...
Want: als je goed spuit dan is al je pre-shade werk tevergeefs, vermits niet meer zichtbaar.

Met andere woorden: je gaat bij pre-shaden uit van het principe dat je toplaag niet voor de volle 100% dekkend is. Als dat de bedoeling is van bij het begin dan zie ik geen probleem. Maar dan kan je datzelfde effect evengoed op een andere manier bekomen (post-shaden, washes, of hoe je het ook maar wil noemen).
Als je goed spuit (dus met goed dekkende verf en een goede spuittechniek) dan heb je aan pre-shading niks, en is pre-shading als techniek waardeloos en bereik je het gewenste resultaat eerder met een post-proces. Ga je uit van het tegenovergestelde, dan ben je bewust bezig met een niet goed dekkende verf, of pas je je spuittechniek op een zodanige manier toe dat ze niet 100% dekkende zal zijn...

Verder bordurend op bovenstaande: verf spuit je altijd van licht naar donker omwille van dezelfde reden. Onderliggende lagen verf zorgen ervoor dat je bovenkleur lichter of donkerder gaat schijnen, een fenomeen dat vooral bij modelbouwverf goed merkbaar is. Dat wil dus impliciet zeggen dat de kwaliteit verf die we gebruiken bij het modelbouwen niet goed is, want niet 100% dekkend.
Bij automotive verf ga je minder met dat probleem te maken krijgen. Daar kan je gerust een donkerder laag primer gebruiken onder een lichtere laklaag. Die kwaliteit van verf zal dekkend genoeg zijn om dat op te vangen. Hier heb je dus geen bal aan het pre-shading principe, en zal je je heil moeten zoeken in post-shading.

Conclusie: het komt neer op materiaalkeuze enerzijds en gewenst effect anderzijds. Weet op voorhand wat je wil, en waarmee je wil gaan werken. Anders blijf je fouten opstapelen.

Ik besef dat deze post misschien meer vragen en twijfel zal doen oproepen dan antwoorden geven op je initiële vraag, maar het principe van verfdekking moet je wel duidelijk zijn als je hiermee wil beginnen spelen.
Immers: waar komt het op neer? Spelen met kleur. En dan moet je in de eerste plaats je materiaal kennen. Door en door.

Laat dit geen definitief verdict zijn over deze techniek. Tal van militaire modelbouwers zweren bij dit principe en behalen er mooie resultaten mee. Maar of alle modelbouwers zich steeds bewust zijn van de mogelijkheden en beperkingen van hun materiaalkeuze ... ???

Anyway, let there a discussion. Ik heb hier een mening weergegeven en mijn mening is niet noodzakelijk de bijbel waaraan iedereen zich dient te houden. Als ik me vergis, laat maar weten. En toevoegingen aan deze discussie zijn zeker meer dan welkom. Het onderwerp is voor mij interessant genoeg om bij stil te blijven staan.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #5  
Old 17-07-2011, 22:10
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Op zich heb je wel gelijk, met dekkende verf heeft pre-shading geen nut.

Ik zie dat het met succes gebruikt wordt in de vliegtuig-modelbouw, waar het wellicht met verdunde verf wordt gebruikt.

Ik zat zelf aan een ertussenin variant te denken. Eerst de stoelen/banken voorzien van de juiste kleur, dan pre-shaden en daarna lichtjes erover heen met de juiste kleur.
In die zin lijkt het mij nut te hebben, maar omdat ik het nooit heb gebruikt en die kennis niet heb, dacht ik het hier in de groep te gooien.

Overigens moet ik zeggen dat de meeste van mijn verven behoorlijk dekkend zijn (vallejo, Zero)
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.