De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 15-05-2010, 15:46
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Honda MB50z - 1979 - Tamiya - 1/6

Aangezien het model dat ik deze keer ga bouwen waarschijnlijk iets meer dan een maand in beslag gaat nemen vanwege zijn grootte, begin ik er alvast aan. Streefdoel is van het klaar te krijgen tegen eind juni.

Het gaat om deze motorfiets:



Ik heb met deze tweewieler wel een hechte nostalgische band eigenlijk. Mijn eerste nieuw aangekocht vervoermiddel was namelijk een Honda MT50, het broertje van de Honda MB50. De 'B' sloeg wat ons betreft op 'baanmachine' en de 'T' op 'trialmachine'. Ik heb een tijdje getwijfeld over welk model ik zou kiezen destijds in 1979, maar omdat mijn broer voor een MT koos dacht ik: "dan nemen we maar hetzelfde". De MB was sneller dan de MT, maar we woonden in de bossen van Averbode en daar konden we met een MT toch wel plezanter door crossen, wat een duidelijk voordeel was als de flikken weer maar eens met hun combi achter ons aan kwamen rijden. Onze brommerkes mochten maar 40 km/uur rijden en met hun 85 km/uur zaten we daar toch duidelijk over. Maar ze hebben ons nooit gepakt gekregen

OK. Terug naar de MB. Tamiya heeft jammer genoeg geen MT in zijn gamma, dus koos ik voor 'the next best thing'. De MB heeft dezelfde motor, en een hoop andere identieke accessoires, maar het chassis is duidelijk verschillend, puur gericht op snelheid. Enkele vrienden van ons hadden een MB en die haalden er een respectabele snelheid uit van 110 km/uur...

De bouwdoos van de MB is een zeer schaars geworden kleinood, en je zal hem tegenwoordig niet vaak meer tegenkomen. Tenzij er ook van deze kit een re-edition komt natuurlijk.

Over naar de bouw. Het chassis wordt samengebouwd uit 11 onderdelen die allemaal ontdaan moeten worden van bramen en lijmresten (na het samenbouwen dan). Zo'n buizenchassis vraagt altijd een hoop schuurwerk omdat je niet altijd de te schuren plaatsen kan bereiken, maar daar is een 'flexfile' uitermate geschikt voor. Na een half dagje lijmen en schuren is het chassis gemonteerd, geschuurd en klaar om in de grondlaag gespoten te worden.



Daarna is het de beurt aan de koetswerk-onderdelen. De tankdelen en de achterpartij worden eveneens ontdaan van bramen en oneffenheden, en zijn een pak sneller klaar dan het chassis.



Vooraleer we de rest van de te spuiten onderdelen aanpakken doen we een dryfit met de onderdelen die we tot nu toe al geprepareerd hebben. Dat wordt een leuk brommerke.



We leggen de dryfit opzij en concentreren ons op de achterbrug. Hier komen de eerste aanpassingen tov het bouwplan al opdagen. In principe is het de bedoeling dat de veerpoten en de torsietang aan de achterbrug verbonden worden door middel van beugels die aan de achterbrug gekleefd worden op het moment dat de veerpoten en torsiestang gemonteerd moeten worden. Maar die beugels maken integraal deel uit van de brug zelf, en dus zou je de lijmnaden altijd blijven zien, wat niet zo mooi is. Daarom besluiten we om de verbindingspennen die aan de beugels zitten, weg te snijden, en er een gat in de plaats te boren (zie de groene pijlen), zodat de beugels zelf nu reeds kunnen vastgekleefd worden en de andere onderdelen er later aan bevestigd kunnen worden met een bout, zoals dat in werkelijkheid ook geschiedt trouwens.

Tenslotte worden ook het voorste spatbord en de mini-kuip geprepareerd voor het aanbrengen van de primerlaag.



Het bouwen van een 1/6 motorfiets, na het voltooien van een 1/24 exemplaar is trouwens wel erg confronterend: het voorste spatbord van de Honda is zelfs een tikkeltje groter dan de complete Yamaha TMAX! Ik heb er eens een foto van genomen zodat je een idee krijgt van de verhoudingen...



Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_01.JPG
Views:	4258
Size:	556.6 KB
ID:	17972   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_02.JPG
Views:	4244
Size:	534.8 KB
ID:	17973   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_03.JPG
Views:	4190
Size:	611.7 KB
ID:	17974   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_04.JPG
Views:	4294
Size:	526.3 KB
ID:	17975   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_05.JPG
Views:	4204
Size:	520.5 KB
ID:	17976  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 16-05-2010, 00:40
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Aangezien het model dat ik deze keer ga bouwen waarschijnlijk iets meer dan een maand in beslag gaat nemen vanwege zijn grootte, begin ik er alvast aan. Streefdoel is van het klaar te krijgen tegen eind juni.

Het gaat om deze motorfiets:



Ik heb met deze tweewieler wel een hechte nostalgische band eigenlijk. Mijn eerste nieuw aangekocht vervoermiddel was namelijk een Honda MT50, het broertje van de Honda MB50. De 'B' sloeg wat ons betreft op 'baanmachine' en de 'T' op 'trialmachine'. Ik heb een tijdje getwijfeld over welk model ik zou kiezen destijds in 1979, maar omdat mijn broer voor een MT koos dacht ik: "dan nemen we maar hetzelfde". De MB was sneller dan de MT, maar we woonden in de bossen van Averbode en daar konden we met een MT toch wel plezanter door crossen, wat een duidelijk voordeel was als de flikken weer maar eens met hun combi achter ons aan kwamen rijden. Onze brommerkes mochten maar 40 km/uur rijden en met hun 85 km/uur zaten we daar toch duidelijk over. Maar ze hebben ons nooit gepakt gekregen

OK. Terug naar de MB. Tamiya heeft jammer genoeg geen MT in zijn gamma, dus koos ik voor 'the next best thing'. De MB heeft dezelfde motor, en een hoop andere identieke accessoires, maar het chassis is duidelijk verschillend, puur gericht op snelheid. Enkele vrienden van ons hadden een MB en die haalden er een respectabele snelheid uit van 110 km/uur...

.................................................. ........................................
Motorfiets, zeg maar gerust brommer. Alhoewel, met snelheden van rond de 80 à 100km/u spreken we niet meer van ne brommer, maar van ne moto. En dan te bedenken dat we ooit een Honda Camino 120 km/u hebben laten rijden. Levensgevaarlijk, zeker in Hasselt op de kleine ring.

We wijken af, maar de nostalgie komt ook hier terug bovendrijven. Mijne maat had inderdtijd ne MB, z'n broer een MT en ikzelf met een Honda Camino.

Veel plezier ermee, ook met de herinneringen uit de jonge jaren.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #3  
Old 17-05-2010, 10:36
kejoba's Avatar
kejoba kejoba is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2009
Location: Heinenoord Holland
Posts: 30
Dit is puur jeugdsentiment....

Het begon ooit met een Honda MB-5 met een 70cc, vervolgens een MB-8 met 125 cc..... dat waren nog eens "brommers".....

Succes met je bouw, ik volg hem!

Groet,
Kees
Reply With Quote
  #4  
Old 01-06-2010, 14:55
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik in deze thread iets gepost heb. Dat wil echter niet zeggen dat ik al lang niets meer aan dit model gedaan heb, zoals je zal merken.

Eerst werden alle koetswerkonderdelen in witte primer gespoten. Ik koos voor witte primer omdat ik het model in het rood wil zetten en rood is zo'n beetje een twijfelgeval tussen een lichte of een donkere kleur. Voor lichte kleuren gebruik ik steevast witte primer als onderlaag, voor donkere kleuren gebruik ik grijze primer. Nu wil ik een heldere, frisse rode kleur, in tegenstelling tot een situatie waarin ik bv een dieprode 'rosso corsa' kleur wil bereiken voor een Ferrari of zo. Vandaar mijn keuze voor de witte primer dus.

Na een dag drogen worden alle onderdelen in primer lichtjes opgeschuurd met een schuurpadje van 2400, en dan volgt een eerste, TS-08 rode mistcoat. Na enkele uurtjes komt dan een 2e, wet coat. En een dag later volgt nog een 3e laag, tevens wet.

Na een dag of 5 wachten (in mijn geval in het Nederlandse Friesland, maar dat is niet per sé noodzakelijk) wordt de benzinetank onder handen genomen. De decals van de bijna 30 jaar oude kit zien er nog goed uit en ik besluit om ze niet te sealen met Microscale liquid decal film, omdat ik bang was dat de decals hierdoor te stijf zouden worden. Een vergissing, zo zou blijken. maar soit. De rode Honda's waren uitgerust met de blauwe streep met witte randen, dus werden die zorgvuldig uitgeknipt. Het weken in warm water duurde erg lang, wat al een indicatie kon zijn van het feit dat er iets niet helemaal in de haak was. maar nu kon ik niet meer terug. Dus na lang wachten komt het decalletje toch los van de draagfilm, en het bleef zelfs in 1 stuk. Zelfs bij het plaatsen op de tank bleef het mooi bij elkaar. Maar het behandelen met sol, zelfs de oranje, was er teveel aan. De decal begon te rimpelen (dat is nog normaal) en overal kleine scheurtjes te vertonen (en dat is niet normaal). De decal aan de andere zijde van de tank scheurde zelfs effectief in 2 stukken bij het losweken. Nu ja, dat ik hier zou moeten bijstippen met verf was al duidelijk, dus dat kon er ook nog wel bij. Eens de decals droog zijn, bekijk ik het geheel eens goed. De witte letters vertonen scheurtjes, en de blauwe achtergrond ook. Ik begin dus eerst met het retoucheren van de letters 'MB-5'. Nu is het zo dat het wit van de oude decals niet erg vergeeld is, maar toch voldoende om een verschil van kleur te zien met de witte verf die gebruikt wordt om bij te stippen. Dus neem ik een besluit: "ok, dan schilderen we de volledige letters maar met de hand overheen de bestaande". Met een fijn penseeltje worden dus beide zijden van de tank manueel overschilderd tot de letters weer helemaal in mooi wit staan te pronken. Maar nu steken de witte randen rondom het blauw weer fel af. In plaats van die ook manueel te schilderen snij ik smalle reepjes witte decal en monteer ik ze overheen de oude randen. Dat lukt erg goed. Tenslotte worden ook de blauwe vlakken bijgewerkt waar er scheurtjes of gaatjes in de decal terecht gekomen zijn. Na droging ziet alles er erg goed uit, behalve het feit dat er een verschil zit in de glans van de originele decal die er erg mat uitziet, en de geschilderde onderdelen die soms met matte verf bijgewerkt werden en soms met glanzende verf. Maar goed, dat kan gemakkelijk weggewerkt worden dank zij enkele lagen glanzende vernis. Dus wordt er na droging van de decals een eerste mistlaag Gunze Sangyo vernis overheen gezet, waarna er nog 2 wet coats volgen. Op de foto zie je het resultaat hiervan, waarbij ik wel moet aanmerken dat de tank nog moet gepolisht worden.





De rest van de koetswerkonderdelen werden niet vernist, maar wel gepolisht met de Tamiya Compounds rood, blauw en wit, waarna alles ook gewaxed wordt.



Het kader wordt niet gepolisht, daar is trouwens geen beginnen aan, maar vooral: het wordt in werkelijkheid ook zelden gedaan. Ik heb alleszins het kader van mijn brommer nooit gesimoniseerd (in tegenstelling tot de koetswerkonderdelen).



Eens alles goed droog is worden de voornaamste onderdelen eens gedryfit, om te zien hoe de bromfiets er gaat uitzien. Het lijkt wel een beetje een paard nu, niet het rijdier, maar het gymnastiektoestel dat je wel eens op Olympische Spelen ziet bij het turnen...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_06.JPG
Views:	3951
Size:	378.8 KB
ID:	18102   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_07.JPG
Views:	4077
Size:	362.4 KB
ID:	18103   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_08.JPG
Views:	3888
Size:	372.1 KB
ID:	18104   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_09.JPG
Views:	3961
Size:	813.0 KB
ID:	18105   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_10.JPG
Views:	3917
Size:	577.0 KB
ID:	18106  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 01-06-2010, 15:00
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ok. Nu leggen we de koetswerkonderdelen opzij en beginnen we met de montage van de motoronderdelen. Het motorblok wordt samengebouwd en semigloss black gespoten, net als de cilinder. Enkele details worden in aluminium en/of zilver geschilderd, maar ze moeten nog wel wat diepte krijgen met wat 'smoke', want ze zien er nu nog wat 'plattekes' uit.



De onderzijde van de cilinder wordt ook in het zilver gezet: dat herinner ik me nog van uit de tijd dat ik zelf een Honda MT-5 had; die zilverkleurige dichting was typisch en aan de zijkant zelfs een beetje zichtbaar als je net tussen het motorblok en de cilinder keek. Ook het luchtfilterhuis wordt samengebouwd en semigloss black gespoten.



Vervolgens worden deze motoronderdelen aan elkaar gemonteerd. De carburator en andere onderdelen in het aluminium zijn ondertussen ook samengebouwd en zelfs al voorzien van een laagje smoke om er wat realistischer en 'vuiler' uit te zien.



De foto's van het samengebouwd motorblok geven nu nog een duidelijk beeld, want eens de bekabeling eraan bevestigd wordt is het niet meer zo goed zichtbaar hoe één en ander aan elkaar gemonteerd zit...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_11.JPG
Views:	3923
Size:	451.9 KB
ID:	18107   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_12.JPG
Views:	3712
Size:	422.1 KB
ID:	18108   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_13.JPG
Views:	3895
Size:	388.7 KB
ID:	18109   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_14.JPG
Views:	3713
Size:	317.9 KB
ID:	18110  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 01-06-2010, 15:01
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Zeker niet als de motor aan het frame bevestigd is. Hier zien we hoe dat in zijn werk gaat: via 6 bouten (en nog geen vijsjes zoals in latere en recentere kits de gewoonte zou worden) wordt het blok aan het frame gekleefd.



Ook het achterste (binnen)spatbord wordt aan het frame bevestigd nadat het in semigloss black gespoten werd.



En ook nu willen we even checken of alles nog goed op zijn plaats zit en past via een nieuwe dryfit. Regelmatig dryfitten is niet alleen plezierig om te zien hoe alles er zal uitzien achteraf, het garandeert ook dat je geen onaangename verrassingen gaat tegenkomen tijdens de verder bouw van je model.





Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_15.JPG
Views:	3923
Size:	536.8 KB
ID:	18111   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_16.JPG
Views:	3734
Size:	541.1 KB
ID:	18112   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_17.JPG
Views:	3695
Size:	575.7 KB
ID:	18113   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_18.JPG
Views:	3666
Size:	581.1 KB
ID:	18114  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 01-06-2010, 15:48
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Leuke vooruitgang weeral!

Ik veronderstel de reden te begrijpen waarom je de bezinetank vernist en de andere koetswerkonderdelen niet. De tank wel omdat er decals opzitten die je wil sealen en de rest niet omdat er hier geen decals zijn (sealing niet nodig), je tijd wil sparen en het compounden van de vernis wat lastig vanwege de onregelmatige vormen van de onderdelen. Klopt dit zo'n beetje?

Toch zou ik willen suggeren van alle onderdelen te vernissen. Het risico bestaat immers dat de tand des tijds een verschillende glans gaat aanbrengen op de geverniste en niet-geverniste delen. Bij de onderdelen die vernist zijn, is de glans zowieso wat dieper en dat effect gaat met de tijd enkel maar duidelijker zichtbaar worden. Misschien toch nog het overwegen waard, of zijn de onderdelen al gemonteerd...?
Reply With Quote
  #8  
Old 01-06-2010, 19:34
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Leuke vooruitgang weeral!

Ik veronderstel de reden te begrijpen waarom je de bezinetank vernist en de andere koetswerkonderdelen niet. De tank wel omdat er decals opzitten die je wil sealen en de rest niet omdat er hier geen decals zijn (sealing niet nodig), je tijd wil sparen en het compounden van de vernis wat lastig vanwege de onregelmatige vormen van de onderdelen. Klopt dit zo'n beetje?
Een beetje, niet helemaal. De reden om de tank te vernissen zit hem vooral in het lelijke effect van verschillende soorten glans op de bijgewerkte decals, in mindere mate vanwege de noodzaak tot sealen. Maar dat krijg ik er wel gratis bij natuurlijk. Bij de andere onderdelen wil ik niet zozeer tijd sparen omdat ik schrik zou hebben van het compound-werk, aangezien ze stuk voor stuk nu al gecompound zijn met de 3 soorten Tamiya compound, en gewaxed, ook al werden ze niet vernist. Veel tijd heb ik dus niet gewonnen. Maar: de glans is op dit moment echt perfect, ik ben er zeer tevreden over. De schrik zit hem dan ook eerder in de altijd bestaande kans dat er iets mis zou gaan bij het vernissen, van onderdelen die er nu perfect uitzien en geen vernis nodig hebben. En zo spaar ik ook een bus of 2 vernis uit natuurlijk...

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Toch zou ik willen suggeren van alle onderdelen te vernissen. Het risico bestaat immers dat de tand des tijds een verschillende glans gaat aanbrengen op de geverniste en niet-geverniste delen. Bij de onderdelen die vernist zijn, is de glans zowieso wat dieper en dat effect gaat met de tijd enkel maar duidelijker zichtbaar worden. Misschien toch nog het overwegen waard, of zijn de onderdelen al gemonteerd...?
Je suggestie is zeker het overwegen waard, en je redenering van de tand des tijds zal wellicht kloppen. Maar die tand des tijds zal niet van die aard zijn dat hij binnen 2 à 3 jaar al een merkbaar verschil gaat opleveren denk ik. Dan denk ik eerder in termijnen van 20 of 30 jaar, en ik zal al blij zijn als ik dàt nog zou mogen meemaken
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 01-06-2010, 21:15
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Een zeer mooie update! Op de foto's valt er niets te zien aan de decals, dus heb je dit zeer fijn gedaan! Chapeau
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #10  
Old 02-06-2010, 21:17
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Nadat het motorblok in het frame opgehangen is, besteden we wat meer aandacht aan de achterbrug. Eerst worden de schokdempers aangepakt: de verchroomde onderdelen zien er veel te 'bling-bling' uit en worden daarom ondergedompeld in overreiniger. Na enkele seconden is al het chroom verdwenen en kunnen de onderdelen ontdaan worden van bramen en gietnaden, die gewoon mee verchroomd werden door de jongens van Tamiya. Daarna wordt alles in TS-30 silver gespoten. Eens de verf droog is kunnen de dempers in elkaar gestoken worden. De bovenste en onderste delen worden verbonden met een echte metalen demper, en er komt een metalen veer overheen.



So far so good. De kettingkas die uit 2 helften bestaat wordt samengebouwd, geschuurd en zwart gespoten. De ketting zelf wordt gun metal gespoten, waarna de tandwielen manueel in het aluminium gezet worden. Daaran krijgt het geheel een royale wash met smoke, omdat dit onderdeel nagenoeg onbereikbaar wordt eens het op zijn plaats gemonteerd zit. Andere onderdelen, die gemakkelijker te bereiken zijn kunnen achteraf altijd nog een wash krijgen.



Dan worden de afstelschroeven op de achterbrug gekleefd en wordt de brug samen met ketting en kettingkas aan het frame bevestigd met bouten. Vervolgens worden ook de schokdempers via bouten aan de achterbrug en frame vastgemaakt.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_19.JPG
Views:	3620
Size:	635.7 KB
ID:	18172   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_21.JPG
Views:	3615
Size:	608.0 KB
ID:	18173   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_22.JPG
Views:	3495
Size:	690.0 KB
ID:	18174  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 02-06-2010, 21:20
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De volgende stap is het aanbrengen van de afdekking van de voorste tandwiel, wat nu pas kan gebeuren omdat de ketting op zijn plaats zit. Ook de versnellingspedaal en de voetensteunen worden in de juiste kleur gezet en onderaan de motorfiets bevestigd.



Het helmslotje kreeg wat extra aandacht: de metalen beugel die toelaat om je helm aan vast te maken bestond uit een stukje plastic, en het zat meegegoten met de rest van het slot. Dat werd dus weggefreesd en er kwam een gat in de plaats waardoor een echte metalen staaf geschoven werd. Het slotje zelf werd bekleed met BMF.



Aan de rechterzijde werd het rempedaal gemonteerd, dat via een remstang verbonden zit met de achterrem. Die stand, die uit plastic bestond, was veel te dik en niet mooi egaal. Dus werd ze weggesneden en vervangen door een stuk metaaldraad. Ook de motorsteun werd samengebouwd en via een veertje aan de motor bevestigd: het mechanisme werkt echt, net als de beweging van de achterrem trouwens (maar de rem werkt natuurlijk niet echt)... Hier duikt trouwens het eerste onrealistische vijsje op, dat nog gecamoufleerd moet worden.



En nu is het hoog tijd geworden om de wielen samen te gaan bouwen, want lang gaat de motorfiets zo niet in evenwicht blijven staan denk ik



Wordt dus vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_26.JPG
Views:	3568
Size:	548.7 KB
ID:	18175   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_25.JPG
Views:	3453
Size:	585.8 KB
ID:	18176   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_23.JPG
Views:	3512
Size:	619.0 KB
ID:	18177   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_24.JPG
Views:	3368
Size:	562.0 KB
ID:	18178  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 02-06-2010, 23:56
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Leuke opbouw die je laat zien.
Het enige dat ik kan bedenken is het "bekladden" van de tandjes die nog zichtbaar blijven in het achterste tandwiel. Die zijn immers besmeurd door de vetten en smeermiddelen die door de ketting worden achtergelaten.

Als je het niet erg vindt heb ik één van je foto's erbij genomen, en die tandjes even ingekleurd om een idee te geven van hetgeen ik bedoel.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_26.JPG
Views:	3248
Size:	94.8 KB
ID:	18179  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #13  
Old 03-06-2010, 06:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Het enige dat ik kan bedenken is het "bekladden" van de tandjes die nog zichtbaar blijven in het achterste tandwiel. Die zijn immers besmeurd door de vetten en smeermiddelen die door de ketting worden achtergelaten.
Goede tip! Gaan we doen
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 08-06-2010, 20:51
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
En nu is het hoog tijd geworden om de wielen samen te gaan bouwen, want lang gaat de motorfiets zo niet in evenwicht blijven staan denk ik
En dat hebben we dus gedaan. Het achterwiel werd samengebouwd, en in de achterbrug gemonteerd. Ook de pinkers achteraan werden op de motorfiets aangebracht.



Daarna werd de tank weer maar eens gedryfit, en werd het model met achterwiel eens bekeken vanuit alle hoeken. Dat ziet er nog altijd ok uit op gebied van pasnauwkeurigheid en 'look'...





Op de foto's aan de rechterzijde van de Honda zie je dat ook de kickstarter en de uitlaat gemonteerd werden.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_27.JPG
Views:	3477
Size:	640.7 KB
ID:	18231   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_28.JPG
Views:	3499
Size:	645.8 KB
ID:	18232   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_29.JPG
Views:	3975
Size:	670.1 KB
ID:	18233   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_30.JPG
Views:	3411
Size:	663.3 KB
ID:	18234   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_31.JPG
Views:	3571
Size:	668.1 KB
ID:	18235  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 08-06-2010, 20:54
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Om de eentonigheid van de zwarte kleur te doorbreken, en om wat meer realisme te bekomen, werden sommige onderdelen ook al gedrybrusht. Hier moet echter spaarzaam mee omgesprongen worden, want we werken hier op schaal 1/6. Dit betekent dat als je even intensief zou drybrushen/weatheren als bv een 1/24 model, het effect erg overdreven zou overkomen. Dit model is 'slechts' 6 keer kleiner dan het origineel, dus moeten de gesimuleerde schaduwen en lichtpartijen veel minder nadrukkelijk aangebracht worden.

Hier zie je de linkse voetensteun en het versnellingspedaal, die wat opgelicht werden om er als 'rubber' uit te zien.



De tip van Dominique werd ook uitgevoerd: het tandwiel-gedeelte dat niet onder de ketting verborgen zit werd voorzien van wat 'vet' en oliesporen.



Close-up van de rechterzijde van het achterwiel. Hier zie je dat er nog een wash moet aangebracht worden aan de metalen onderdelen.



En de pinkers staan zoals gezegd ook al op hun plaats.



Close-up van de rechterkant met kickstarter. Hier moet ook nog verder geweatherd worden. Er is al wel lichtjes gedrybrusht, zoals je kan zien aan de voetensteun en het rempedaal.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_32.JPG
Views:	3228
Size:	650.2 KB
ID:	18236   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_33.JPG
Views:	3230
Size:	806.1 KB
ID:	18237   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_34.JPG
Views:	3263
Size:	758.5 KB
ID:	18238   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_35.JPG
Views:	3211
Size:	651.5 KB
ID:	18239   Click image for larger version

Name:	1979_honda_mb50z_36.JPG
Views:	3399
Size:	757.7 KB
ID:	18240  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.