De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 20-02-2007, 16:26
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: Oostende
Posts: 353
Decals doen raar!!!

Heren bij het leggen van de eerste dcal van mijn Tamiya Volvo 850 merkt ik op dat de decals niet zijn zoals het zou moeten. Al bij het "afschuiven" op de body ging het al niet vlot. Na het wegdoen van het overtollig water kwamen er "velletjes" mee los. Gelukkig nog niet van het kleur maar van de randjes. Ook als je de decals bekijkt op het papier zijn de randjes lichtjes gekreukt.
Valt dit nog te redden of zou ik er beter niet aan beginnen en kijken voor nieuwe?

J.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-02-2007, 23:41
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Wellicht dat de decals door ouderdom wat kwaliteit verloren hebben. Een ramp hoeft dit niet te zijn. Vraag is, wat gebeurd er met die "velletjes", eens de decals is geplaatst en je hem met sol het behandeld? Hoe reageert de decal hierop. Als alles redelijk ok lijkt te zijn, is er volgens mij niet veel aan de hand. Ik snij sowieso bij iedere decal van eender welk model, het randje (de doorzichtige draagfilm) weg. Deze is niet nodig om de decal goed te plaatsen en oogt lelijk eens hij nog zichtbaar is.

Ik zou nog verder proberen en nog niet onmiddellijk voor een nieuwe beginnen zoeken, want ik denk dat dat sowieso een probleem zal zijn. Is deze kit nog beschikbaar als nieuw?

Terzijde nog even meegeven dat indertijd de decals van mijn Sonax DTM Mercedes gewoon scheurde bij het aanbrengen. Bleek dat ze allemaal al beschadigd op het decalvel zaten. Ik heb alles heel voorzichtig toch kunnen plaasten en uiteindelijk zag je er niets meer van.

Dus je tijd ervoor nemen.
Reply With Quote
  #3  
Old 21-02-2007, 00:02
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: Oostende
Posts: 353
Wel die "velletjes" kan ik proberen met compound weg te wrijven, heb ik zojuist geprobeerd aan een zijde eigenlijk naast de decal zelf en dat lukte. Sol heb ik nog niet moeten gebruiken omdat de eerste decal redelijk vlak zijn. Ik weet eigenlijk niet hoelang ik moet wachten om er met compound over te gaan. Die decal op het dak scheurde met het aandrukken om het overtollig water weg te wrijven.

Wat er denk ik een probleem zal worden zijn de grote decals op de deur, redelijk lang en de decal schuift zeer stroef van het papier.
We zullen zien.
Bedankt Huudo voor je raad.

J.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-02-2007, 00:56
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
de decals lijken met idd verouderd. Zeker sol gebruiken, ook op de grote vlakke stukken. Doe ik trouwens altijd, voor een nog betere hechting. Pas dan - lijkt mij - kan je risicoloos compounden over de decals.

Voor de zijkant kan je misschien overwegen om de decals te snijden in de breedte waardoor ze kleiner en dus misschien wat makkelijker hanteerbaar worden. Gebruike hiervoor een zeer fijn en vlijmschepr mesje. Snijden vooraleer je de decal erafweekt natuurlijk. Eens ze weer perfect tegen elkaar zijn "gezet" zou je er niks meer van mogen zien.
Reply With Quote
  #5  
Old 21-02-2007, 01:09
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: Oostende
Posts: 353
Kan je eens uitleggen hoe ik juist de sol moet gebruiken, aub? Na het drogen of eerst de blauwe of juist de rode alleen? Ik versta eigenlijk niet goed waarom je op grote en vlakke decals moet sollen.

J.
Reply With Quote
  #6  
Old 21-02-2007, 01:27
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
In deze thread, vind je niet alleen info over "op moeilijke plaasten", maar ook waarom je op vlakke oppervlakken set en sol kan en moet gebruiken.

http://forum.depaddock.eu/showthread...&threadid=9008

de foto's staan er niet meer, dus die zou ik eens terug moeten opladen...
Reply With Quote
  #7  
Old 21-02-2007, 10:19
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
@ Johan: Tis niet onze gelukkigste modelbouw periode hé jong! Tsss...

G.
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 21-02-2007, 13:44
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
@ Johan: Tis niet onze gelukkigste modelbouw periode hé jong! Tsss...

G.
Ik heb precies de'n indruk dat de Sol door de "dampen" van het slotracen wat is aangetast bij jullie...
Reply With Quote
  #9  
Old 21-02-2007, 21:09
Walter's Avatar
Walter Walter is offline
Kraftbayer
 
Join Date: Mar 2004
Location: Turnhout
Posts: 233
Johan,
Eerst een dun laagje vernis over het oude decalvel wil soms ook wel eens helpen.Hierdoor scheuren ze niet meer als ze van het decalvel worden gehaald.Wat betreft de grote decalvel voor de zijkant is het wat anders.Bij mijn BMW heb ik eigenlijk geen sol(het rode busje)onder mijn decals gezet voor de zijkanten.Enkel de decals in lauw water,dan op de met water bevochtigde flank gelegd.De decals wat aangedrukt en dan wat sol over de decals gedaan.Daarna de decal aangedrukt en met de haardroger opgewarmd(niet te warm zetten)en met oorwatjes op de flank aangedrukt.Resultaat is perfect.Ik weet dat sommige modelbouwers hier huiverig tegenoverstaan maar bij mij werkt het.Hierbij nog een foto van mijn BMW waar de hele flank een grote decal is.Veel succes nog verder Johan.
Groeten WALTER
Reply With Quote
  #10  
Old 21-02-2007, 21:14
Walter's Avatar
Walter Walter is offline
Kraftbayer
 
Join Date: Mar 2004
Location: Turnhout
Posts: 233
De foto's van de BMW waarbij de flanken een grote decalvel zijn,mooi glad en in de naden van de deuren en de sierlijsten glad aansluitend.
WALTER
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	prox 27.jpg
Views:	27
Size:	79.3 KB
ID:	5126   Click image for larger version

Name:	prox 35.jpg
Views:	24
Size:	66.1 KB
ID:	5127   Click image for larger version

Name:	prox 5.jpg
Views:	29
Size:	92.8 KB
ID:	5128  
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.