De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #466  
Old 21-02-2007, 22:52
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Verfvraagje:

Als je een wagen moet spuiten in geel en grijs metallic, wat spuit je dan eerst? Geel of grijs?

Bij blauw-geel, ljkt me het best om eerst geel te spuiten!

Hoeft geel een witte onderlaag?

G.
__________________
Reply With Quote
  #467  
Old 22-02-2007, 00:17
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik zou denken dat je eerst het geel spuit, dan grijs.

Voor je vraag over primer: wat voor geel wil je eigenlijk hebben? Helgeel (witte primer) of eerder een donkere / doffere tint (grijze primer)?
Om zeker te zijn of het resultaat voldoet aan de verwachtingen zou ik zeggen: testen voor je iets definitief doet.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #468  
Old 22-02-2007, 12:40
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Wel... euhm... tis voor dit wagentje:



Ik moet eerlijk zijn dat ik hem niet precies zo ga bouwen, omdat het een straatversie is die de "plekkers" van een spaanse rallywagen heeft gekregen... een soort promowagentje dus.

Bij mij moet ie dienen om een koers te rijden die de 24u van Spa nabootst tussen '94 en '98! Jammer dat er geen Peugeot 306 bestaat op 1/24. De Maxi bestaat wel in resin... Die 306sen hebben wel redelijk wat gepresteerd in die jaren!

Ondertussen zit de wagen z'n de primerlagen en ben ik deze morgen héél vroeg opgestaan om hem nog in de eerste laklaag te zetten. Het is dus grijs als hoofdkleur geworden.

G.
__________________
Reply With Quote
  #469  
Old 11-03-2007, 02:07
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Even een vraagje, ik heb gunze lak besteld bij domino om over decals te spuiten. maar is dat wel de juiste?
Want ik was hier wat aan het bij lezen en je hebt blijkbaar verschillen, en het ene is niet goed voor decals.

deze heb ik besteld, de juiste of niet?
Reply With Quote
  #470  
Old 11-03-2007, 02:19
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Het is de juiste !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #471  
Old 11-03-2007, 02:27
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
De 501 zou de juiste zijn.
Reply With Quote
  #472  
Old 11-03-2007, 02:52
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Oef !

Thx voor de rappe antwoorden
Reply With Quote
  #473  
Old 02-04-2007, 07:47
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Voor Luigi moet ik BMF aan de zijstrips over de body aanbrengen. Doe ik dat voor of na de vernislaag (met Gunze deze keer)?

Thanks
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #474  
Old 02-04-2007, 10:26
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Voor Luigi moet ik BMF aan de zijstrips over de body aanbrengen. Doe ik dat voor of na de vernislaag (met Gunze deze keer)?

Thanks
Dat maakt eigenlijk niet uit, maar uit ondervinding weet ik dat je zonder problemen BMF met Gunze-vernis kan overspuiten.

Bij de karrosserie van mijne Calsonic-Skyline heb ik ook BMF aangebracht rond de opening van de uitlaat en daarna overspoten met Gunze-vernis.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	R34-calsonic%20GT-R%20%2042.JPG
Views:	45
Size:	89.0 KB
ID:	5540  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #475  
Old 24-04-2007, 19:36
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Een vraagje rond mijn Lancer van Pyck. Ik ben dus nu bezig om de kleurlagen te spuiten, ook het blauw. Nu ben ik klaar met het spuiten van de rode delen. Het afplakken ging goed en het grijs loste helemaal niet. Toch hebben je handen steeds een "grijsgloed" na het bepotelen van de kas. De rode laag is heel goed gelukt maar ik heb het gevoel dat ze heel teer is. Dat ze dus wel eens zou kunnen meekomen bij het weghalen van de tape, na het afplakken voor het blauw.

Nu is mijn vraag: zou ik de body nu al een paar laagjes blanke lak geven? Dus tussen de rode en blauwe laag in? Kwestie van te voorkomen dat de laklagen loslaten. Of zal dat niks helpen??

Thanks !!

PS: de deadline haal ik niet en die is verschoven naar de RS Monteberg half mei...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #476  
Old 07-05-2007, 12:06
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Bestaat er een remedie om lijmdampen weg te werken?? Toen ik gisteren mijn ramen gekleefd had was er nix van te merken. Nu echter zijn er op de meeste ramen dampen te zien.
Enig idee om dit geheel of gedeeltelijk weg te werken??
Reply With Quote
  #477  
Old 07-05-2007, 14:53
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by vanni View Post
Bestaat er een remedie om lijmdampen weg te werken?? Toen ik gisteren mijn ramen gekleefd had was er nix van te merken. Nu echter zijn er op de meeste ramen dampen te zien.
Enig idee om dit geheel of gedeeltelijk weg te werken??
Ik vrees ervoor. Lijmdampen zijn meer dan slechts dampen. Ze tasten immers de plastiek aan. Plasticlijm heeft de eigenschap dat hij plastic onderdelen aan elkaar smelt als het ware. De "uitwaaiers" beslaan dan op de plastic. Als het gelukt hebt, is slechts de bovenlaag aangetast en kan je evt. met compound eens kijken of er verbetering optreedt. Indien niet, ben je "kàt", oftewel eraan voor de moeite.

Maar moet het nog gezegd zijn, ramen, glaasjes en ander doorzichtig spul NOOIT met plastic- of secondenlijm bevestigen, NOOIT! Houtlijm, Cristal Clear of 2 componentenlijm of -epoxy, zijn dé middelen om dit te doen.
Reply With Quote
  #478  
Old 10-05-2007, 08:29
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2003
Location: Liedekerke
Posts: 114
Ik heb gisterenavond mijn Citroën een vernislaag gegeven. Ik heb dit buiten gedaan, op een overdekt plaats (het was aan het motregenen).
Toen ik hem terug binnenhaalde (half uurtje later) waren er rare plekken op de hele auto (zie foto's). Iemand enig idee hoe dit komt?
Zouden er toch regendruppels op de auto gevallen zijn, of ligt dit aan de hoge vochtigheid van de lucht?
Vernis is de bekende Gunze B501, ik heb mijn auto 10 dagen geleden een eerste mistlaag gegeven, gevolgd door een eerste natte laag. Gisteren wou ik er dan een 2e natte laag op leggen, maar blijkbaar is deze mislukt...
Heeft er hier iemand ervaringen mee, hoe kan dit eventueel opgelost worden?
Alvast bedankt!





ps: gelieve niet te veel op de details te letten, ik ben maar een kleine amateur als het over modelbouw gaat.
Reply With Quote
  #479  
Old 10-05-2007, 18:11
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Als er al geen druppels op gevallen zijn, dan is het wel duidelijk vocht. Probeer het in een afgsloten, maar droge plaats met een minstens een goeie verluchting (best een afzuiginstallatie). En niet te koud: ongeveer 15 graden zou je toch zeker moeten hebben.
Dat is mijn ervaring met zulke zaken.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #480  
Old 11-05-2007, 12:38
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2003
Location: Liedekerke
Posts: 114
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Als er al geen druppels op gevallen zijn, dan is het wel duidelijk vocht. Probeer het in een afgsloten, maar droge plaats met een minstens een goeie verluchting (best een afzuiginstallatie). En niet te koud: ongeveer 15 graden zou je toch zeker moeten hebben.
Dat is mijn ervaring met zulke zaken.
Ik heb er eens voorzichtig met de Tamiya Compound over gegaan, op het eerste zicht verdwijnen die vlekken wel, maar na een half uurtje komen ze terug tevoorschijn.
Die 'vlekken' zijn zowel op de 'gladde' carrosserie van de auto als op de decals, en ze voelen ruw aan. Als ik er met mijn nagels over krab, dan kan ik de vlekken een beetje afschilferen.
Ik heb op diezelfde plaats al verschillende modellen gespoten (zowel bij 30° als bij 0°) en dit is de eerste keer dat ik dit tegen kom...
Iemand een idee hoe ik mijn Citroën kan redden?
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 3 (0 members and 3 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.